Gå til innhold

Diskusjonstråd: Olympus & Panasonic MicroFourThirds (+ FourThirds)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg føler med deg, Døgnvill. Ikke morro i det hele tatt.

 

ja, ja... E-M5 er ikke det beste kameraet å ha med seg på flyshow, fokusbom deluxe :p

Importerer bildene inn til LR4 nå, er spent på om jeg har fått 1 skarpt bilde.

 

Et av de tregeste flyene fikk jeg i fokus... :w00t:

(Fikk flere fly i fokus, tja)

 

7914939550_2164955554_b.jpg

Endret av kelux78
Lenke til kommentar

ja, ja... E-M5 er ikke det beste kameraet å ha med seg på flyshow, fokusbom deluxe

Jeg brukte E-M5 med 100-300 på flyshowet i Oslo i går. Var veldig spent på forhånd for på fugler var det veldig vanskelig å få treff med fokus. Fly er større og på mye større avstand så på langt nær like krevende og jeg ble positivt overrasket. Jeg har ikke laget noen statistikk, men kan tenke meg rundt 1/3 ble bom, resten ble OK i forhold til fokusering.

Endret av seriksen
Lenke til kommentar

Ehh, hva med å fokusere manuelt?

 

Gå ut fra en referanseavstand, fokuser og still blender ned til F8.

 

Kan ikke skjønne hva som er så vanskelig med fokusering. Det er jo blitt et like stort hysteri som ISO-støy.

Nei, får man ikke ting i fokus bare fordi motivet er i bevegelse trenger man heller mer trening som fotograf enn et annet kamera. 5D2 er et godt eksempel her, elendig autofokus men alikevel mange som klarer å ta utrolige bilder av ting i bevegelse med fokus på rett plass.

Endret av IceBlitz
Lenke til kommentar

Det er ikke vanskelig å fokusere, det er vanskelig for å få E-M5 til å treffe med fokus og beholde motivet i fokus mens det fyker mot deg i x antall km i timer. AF Tracking fungerte helt okey til tider, men glapp etter første bildet. CAF best å bruke. MF fungerte, men "focus by wire" er dessverre noe jalla. Nå er ikke MFT i nærheten av å være en 5D2. Den har en stor og lys søker, optikken har mye bedre manuell fokus. Jeg tar slike action bilder hvert skuddår kanskje. Har du sett et flyshow har du sett dem alle.

 

Referanseavstand og blender på f/8 :huh: Dette er fly, ikke en bilbane der du tar bilder av 50 biler i samme sving en etter en.

Lenke til kommentar

Jeg brukte 40-150mm til Oly. Den fulgte flyene, men problemene oppstod da jeg skulle ta bilder. Fikk noen greie bilder, skal ikke klage. Hadde jeg kjøpt kamera til actionbilder så hadde jeg heller gått for noe mer passende system :)

Det er alltid interessant å tøye grensene og finne hva kameraet greier og ikke greier. Siden jeg ikke måtte få bra bilder lot jeg Canon (30D) og 100-400 ligge hjemme og prøvde meg med E-M5 og Panasonic 100-300. Jeg har testet E-M5 med tracking også og det kan være fordel i noen situasjoner, men synes ikke funksjonen er konsistent nok. Med fly og såpass stor avstand synes jeg singel AF fungerer bedre. Har det først låst seg på riktig sted er dybdeskarpheten så stor med 2x crop og bare F5.6 at selv en serie der flyet beveger seg mot skaper små problmer før det kommer virkelig nærme.

 

Å bare bruke en fokusavstand (tilnærmet uendelig) gjorde jeg når jeg brukte videofunksjonen hvor krav til skarphet er mye mindre. Vurderte å låse fokus for stillbilder også, men der var det såpass mye som skjedde på kort avstand at det ikke ville fungert bra. Men med sekvenser langt unna ville det muligens vært bedre enn å bruke autofokusen. Problemet på et sånt show er at du aldri vet hvor neste interessante motiv dukker opp og da er det lett å misse ting med manuell fokus.

Endret av seriksen
Lenke til kommentar
@Simen1, nå vet ikke jeg hvor lenge du har hatt Pentax. Men i 2007 fikk man kjøpt Pentax optikk til fine priser. Noen objektiver har kanskje lavere priser, men totalt så er Pentax optikk dyrere i dag enn da jeg hadde Pentax.

Jeg har hatt Pentax siden hmm... 2008. Kan ikke si jeg har merket noen nevneverdig prisøkning bortsett fra enkelttilfeller som at 50mm f/1,4 ble faset ut og erstattet med den mye dyrere 55mm f/1,4. På den andre siden har vi jo også fått nye rimeligere objektiver som 35mm f/2,4 og 50mm f/1,8. Limited serien tror jeg har kostet ganske det samme hele tiden.

 

Gunstig minnekort pakke; 2stk 16GB 45Mbit/s til 400kr.

Samme kort til 101 kr + 18 kr frakt. (bestill én per ordre for å komme under tollgrensa)

Lenke til kommentar

Det er ikke vanskelig å fokusere, det er vanskelig for å få E-M5 til å treffe med fokus og beholde motivet i fokus mens det fyker mot deg i x antall km i timer. AF Tracking fungerte helt okey til tider, men glapp etter første bildet. CAF best å bruke. MF fungerte, men "focus by wire" er dessverre noe jalla. Nå er ikke MFT i nærheten av å være en 5D2. Den har en stor og lys søker, optikken har mye bedre manuell fokus. Jeg tar slike action bilder hvert skuddår kanskje. Har du sett et flyshow har du sett dem alle.

 

Referanseavstand og blender på f/8 :huh: Dette er fly, ikke en bilbane der du tar bilder av 50 biler i samme sving en etter en.

 

 

Men kjære deg, du tror da vel ikke du er den eneste som har sett og tatt bilder på et flyshow?

 

Hvis dette er vanskelig for deg så er det helt greit det altså. Men da er nok jeg bedre enn deg med fokusering ;) Og jeg er nok bare midten-på-treet god. Kjøp en 5D3 så blir du forhåpentligvis fornøyd ;)

Lenke til kommentar

@Ventle:

 

Hvorfor sier du slikt?

 

Har jeg sagt at jeg er ekspert?

Jeg skrev svart på hvitt at jeg tror jeg er sånn midt-på-treet. Ergo prøvde jeg å få frem at kelux er passe dårlig dersom det er så umulig å ta bilde av det fly. Og det står jeg fortsatt for. Ser ikke på meg selv som en spesielt god fotograf i det hele tatt. Men så mye syting som det har vært i det siste vedrørende ergonomi og comfort ved å ta bilder syntes jeg er tåpelig. Autofokus ditt, og ISO datt, må ha FF for tynn dof for å kunne ta gode bilder osv. Bare tøv ;)

 

EDIT: @Olegunnarro: Ja, burde kanskje tonet ned retorikken. Men begynner å bli passe lei av alt sytet rundt alt som skal gjøre fotografering så utrolig enkelt. Eller all klagingen på det som ikke er perfekt. Å si at GH2 eller EM5 sin autofokus fungerer dårlig er og vil forbli tøv i mine øyne. Det er som mange vet, ikke kameraet som utgjør fotografen, men selve mennesket bak kameraet.

 

Men ja, her kommer noen eksempler som du så fint spurte etter:

 

post-131058-0-15136600-1346618378_thumb.jpg

 

post-131058-0-71397300-1346618393_thumb.jpg

 

post-131058-0-72430700-1346618409_thumb.jpg

Endret av IceBlitz
Lenke til kommentar
Gunstig minnekort pakke; 2stk 16GB 45Mbit/s til 400kr.

Samme kort til 101 kr + 18 kr frakt. (bestill én per ordre for å komme under tollgrensa)

Meget billig. Normalt kjøper jeg ikke minnekort fra utlandet pga de gangene jeg har kjøpt så har kortene vært billigere i Norge. Ordre fra JP avbestilt. Takk for tipset, slikt setter man pris på :thumbup:

 

 

Med fly og såpass stor avstand synes jeg singel AF fungerer bedre. Har det først låst seg på riktig sted er dybdeskarpheten så stor med 2x crop og bare F5.6 at selv en serie der flyet beveger seg mot skaper små problmer før det kommer virkelig nærme.

Jeg brukte som sagt 40-150@150mm for det meste. Vi satt ca. 75m fra rullebanen.

 

Jeg satt ved den hvite lille bygningen der hjulsporene går ut i gresset/åkeren.

 

Edit:

 

Et bilde som er skarp og fint trenger ikke å være spesielt bra. Jeg liker at det skjer noe...

 

7914936460_f86108e96b_b.jpg

Dette bildet likte jeg pga at man kan tydelig se at piloten vinker og hilser med vingene til publikum.

 

7914943346_811f9ea36b_b.jpg

Dette ble en favoritt. Jentene på flyet vinker, røyken bak ble bare rå med litt Nik Color Efex.

 

7914938574_63aeae8a6f_c.jpg

Litt overprosessert. Dette kunne jeg ha funnet på å henge på veggen pga enkelheten.

 

7914940746_5dd675dc6c_b.jpg

Traff faktisk på fokusen her, men bildet er kjedelig. Det er et tragisk bilde av et fly.

Endret av kelux78
  • Liker 1
Lenke til kommentar

@Ventle:

 

Hvorfor sier du slikt?

 

Fordi du uttaler deg med en sånn selvsikkerhet og total mangel på ydmykhet som gjør det for fristende til å la være å møte det med litt lettbeint sarkasme :)

 

Men ja, her kommer noen eksempler som du så fint spurte etter:

 

Takk, det gjør det lettere å forstå hvorvidt vi diskuterer rundt samme tema. Fokus ser ut til å sitte greit på det første bildet, på det andre er det vanskelig å si da subjektet er forsvinnende lite i rammen, mens på det siste er det vanskelig å si da det er litt bevegelsesuskarphet med i spillet. Men felles for alle tre er at dybdeskarpheten ser ut til å være særdeles stor, så det er ikke dermed bevist at GH2 eller dets like er velegnet til alle typer bevegelige motiver - ref "Nei, får man ikke ting i fokus bare fordi motivet er i bevegelse trenger man heller mer trening som fotograf enn et annet kamera."

Lenke til kommentar

Litt merkelig diskusjon for øyeblikket, ikke at det er så uvanlig her til tider - er det ett slags "krav" at skal man kunne kvalifisere til å være en halvgod eller rå fotograf så skal man beherske alle slags type bilder og sjangere ? De beste fotografene jeg har sett bilder av er stort sett spesialiserte når det gjelder type motiv de tar.

 

Jeg har knapt tatt ett bilde av noe som rører seg nevnverdig, da portrett er det jeg har tatt mest av, så forrige søndag fikk jeg en utfordring da skulle ta bilder av Cabas og eier. Bilde viser ikke så mye fart kanskje, men er tatt med 1/3200 sek, ISO 1000, AF-C, f.10, 135mm med 70-200 f.2.8 håndholdt som er en tung nok sak. Disse innstillingene ble tatt på sparket da meningen var ordinære stillestående portrettbilder.

 

post-46959-0-06257600-1346620560_thumb.jpg

 

Lover å ikke spamme mFT tråden med bilder tatt med Nikon framover :ph34r:

Lenke til kommentar

ja, ja... E-M5 er ikke det beste kameraet å ha med seg på flyshow, fokusbom deluxe

Jeg brukte E-M5 med 100-300 på flyshowet i Oslo i går. Var veldig spent på forhånd for på fugler var det veldig vanskelig å få treff med fokus. Fly er større og på mye større avstand så på langt nær like krevende og jeg ble positivt overrasket. Jeg har ikke laget noen statistikk, men kan tenke meg rundt 1/3 ble bom, resten ble OK i forhold til fokusering.

Da vil jeg driste meg frem og si at det slår E-30 og 50-200 (gammel, uten SWD) ganske godt. Jeg bestemte meg for å bruke E-30 på flyshowet nå på lørdag, og angrer vel litt på det. Kort og greit så ble det veldig mye fokusbom, spesielt med EC-20 teleconverteren. Hvis jeg skal komme med et forsiktig anslag så vil jeg si at E-30 traff kanskje på 1/5 av bildene, resten ble bom... Den slet og mye uten EC-20, så den saken er åpenbart ikke egnet til å brukes der man trenger god AF. Fortsatt, det ble noen fine treffere da, men de var det få av og langt imellom...

 

Patrouille France:

7923382476_a06461a3b0_b.jpg

 

Lockheed Martin F-16 Fighting Falcon:

7923444772_45aefbe2e2_b.jpg

 

Douglas DC-3 Dakota:

7923413976_da2e5eb11b_b.jpg

 

Bell 412 SP:

7923396030_5e9e55e10d_b.jpg

 

En annen ting jeg merket meg er hvor bortskjemt jeg har blitt med å etterbehandle filer fra E-M5. Det skal ikke mye undereksponering til før det er mye støy i bildene til E-30, hvis man prøver å hente ut noe av skyggepartiene, noe det ble mye av, i og med at flesteparten av bildene ble tatt i motlys...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...