Gå til innhold

Diskusjonstråd: Olympus & Panasonic MicroFourThirds (+ FourThirds)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ødelagte pixler kan mappes bort i en av menyene. Sensor clean eller noe.

 

Ah, det må jeg teste. Takk for tips :)

 

Pixel mapping heter det og det funket fint:)

 

Olympus anbefaller at man gjør pixel mapping en gang i året fordi sensoren svekkes over tid hvorav det er ganske vanlig å få "stuck" eller "dead pixles" :)

Lenke til kommentar
Finns det noen dedikerte macroobjektiver til micro fourthirds?

Merk at til makro så er det ofte plagsomt med autofokus. Adapter + makroobjektiv med blenderring kan i mange tilfeller være like greit til den type bruk.

 

Jeg synes det går veldig greit med autofokus og macro på micro fourthirds. Autofokus'en er veldig treffsikker. Tror ikke jeg har brukt manuell fokus en eneste gang på mft.

Lenke til kommentar

Jeg synes det går veldig greit med autofokus og macro på micro fourthirds. Autofokus'en er veldig treffsikker. Tror ikke jeg har brukt manuell fokus en eneste gang på mft.

Da er du heldig/dyktig. Problemet med makro og AF slik jeg ser det er ikke treffsikkerheten i seg selv, men å få AFen til å fokusere på riktig sted når den delen av motivet som skal i fokus er mindre enn fokuspunktet. I slike tilfeller vet du aldri hva fokussystemet velger å fokusere på og MF fungerer bedre. Så klarer du å få fokuspunktet lite nok kan AF fungere bra, men f.eks på blomster hvor man vil har fokus på en liten støvbærer synes jeg AFen nesten alltid velger bakgrunnen i steden. Er motivet relativt flatt forsvinner problemet.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Jeg synes det går veldig greit med autofokus og macro på micro fourthirds. Autofokus'en er veldig treffsikker. Tror ikke jeg har brukt manuell fokus en eneste gang på mft.

Da er du heldig/dyktig. Problemet med makro og AF slik jeg ser det er ikke treffsikkerheten i seg selv, men å få AFen til å fokusere på riktig sted når den delen av motivet som skal i fokus er mindre enn fokuspunktet. I slike tilfeller vet du aldri hva fokussystemet velger å fokusere på og MF fungerer bedre. Så klarer du å få fokuspunktet lite nok kan AF fungere bra, men f.eks på blomster hvor man vil har fokus på en liten støvbærer synes jeg AFen nesten alltid velger bakgrunnen i steden. Er motivet relativt flatt forsvinner problemet.

 

Ja noen motiv vil jo vær vanskeligere for fokusen å finne enn andre. Men generelt synes jeg det er lett å få fokus der man vill med autofokusen. Og hvis man forfokuserer på et større motiv med omtrent samme avstand er det letter for autofokus og finne et lite vanskelig motiv.

Endret av Rmatt
Lenke til kommentar
... Og hvis man forfokuserer på et større motiv med omtrent samme avstand er det letter for autofokus og finne et lite vanskelig motiv.

Enig, det er en fin måte å hjelpe autofokusen på, men med makro og noen millimeters dybdeskarphet synes jeg det er vanskelig å få bra nok nøyaktighet med den metoden, med litt mindre forstørrelse fungerer det utmerket. Med kameraet på stativ bruker jeg av og til å holde noe flatt i riktig avstand for å fokusere, men uten stativ nytter ikke det heller.

 

@inkognym: Touchscreen er fint for å velge fokuspunkt (særlig med kameraet på stativ), men hvis fokuspunktet er for stort hjelper det ikke (nødvendigvis) å sette det på riktig sted.

Lenke til kommentar

Så har jeg kjøpt en fjernkontroll med timer til OM-D-en for timelapse. Den ser ut til å fungere bra, og kommer med en grei bruksanvisning. Fjernkontrollen heter Godox EZb, men den var annonsert som et annet merke:

 

http://www.ebay.com/...=item25711b16b4

 

Dog er det samme dingsen.

 

Ellers kan sies at jeg har laget meg en MySet hvor jeg har følgende innstillinger før jeg prøver meg på timelapse:

 

(Har nummerert menyene 1-5 ovenfra)

 

2: Image stabilizer: off

4,a: Har satt fn2 til MF/AF-spot for å kunne sette fokus med AF og deretter sette til MF. rec-knapp har jeg satt til AEL og fn1 til wb.Høyre pil er satt til ISO og nedoverpil til bracket/timer.

4,e: Anti-shock satt til 1/4 sec for å redusere vibrasjoner fra lukker.

4j: EVF Auto Switch on. Dette fordi jeg da kan skru av/på OLED med info-knappen, slik at kameraet ikke bruker unødig med strøm. Dette er kanskje mulig å gjøre på andre vis?

 

Er det andre som har erfaringer og anbefalinger for timelapse med OM-D?

Lenke til kommentar
... Og hvis man forfokuserer på et større motiv med omtrent samme avstand er det letter for autofokus og finne et lite vanskelig motiv.

Enig, det er en fin måte å hjelpe autofokusen på, men med makro og noen millimeters dybdeskarphet synes jeg det er vanskelig å få bra nok nøyaktighet med den metoden, med litt mindre forstørrelse fungerer det utmerket. Med kameraet på stativ bruker jeg av og til å holde noe flatt i riktig avstand for å fokusere, men uten stativ nytter ikke det heller.

 

@inkognym: Touchscreen er fint for å velge fokuspunkt (særlig med kameraet på stativ), men hvis fokuspunktet er for stort hjelper det ikke (nødvendigvis) å sette det på riktig sted.

 

Har du egentlig prøvd å velge hvor kameraet skal fokusere på feks et Panasonic GH2?

 

Hvis ikke ville jeg vært forsiktig med å uttale meg.

 

Men kan nemlig definere helt ned til en liten pikselgruppe hva kameraet skal fokusere på.

Jeg har tatt mye makro med mitt GH2, og jeg vil nesten her påstå at manuell fokus er for pingler og ikke motsatt. Autofokusen gjør en knallgod jobb, selv på Olympus objektiver på GH2 hus med elektroniske makroringer imellom. Autofokusen har ikke en eneste gang siden tidenes morgen skuffet meg og feilet.

 

Og ikke nok med at autofokusen fokuserer riktig og skarpt AKKURAT der du ønsker, men den gjør det i tillegg på 0.2 sekunder og oppover (avhengig av objektiv).

Endret av IceBlitz
Lenke til kommentar

Har du egentlig prøvd å velge hvor kameraet skal fokusere på feks et Panasonic GH2?

 

Hvis ikke ville jeg vært forsiktig med å uttale meg.

Ja, men jeg trodde dette var et generelt spørsmål. Panasonic tillater (i hvert fall på mange kameraer) veldig god kontroll over fokuspunkt, Olympus gjør det ikke i samme grad. Derfor skrev jeg "hvis fokuspunktet er for stort" i et forsøk på å gjøre svaret generelt. Hvor den grensen går avhenger av motiv og kamera (og valgt fokuspunkt).

Lenke til kommentar

Har du egentlig prøvd å velge hvor kameraet skal fokusere på feks et Panasonic GH2?

 

Hvis ikke ville jeg vært forsiktig med å uttale meg.

Ja, men jeg trodde dette var et generelt spørsmål. Panasonic tillater (i hvert fall på mange kameraer) veldig god kontroll over fokuspunkt, Olympus gjør det ikke i samme grad. Derfor skrev jeg "hvis fokuspunktet er for stort" i et forsøk på å gjøre svaret generelt. Hvor den grensen går avhenger av motiv og kamera (og valgt fokuspunkt).

 

Vil påstå at olympus og panasonic har like god kontroll over fokuspunktene. Har ikke prøvd GH2, men har prøvd GX1. EM-5 har i hvertfall samme gode kontroll over fokus som på GX1.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...