Gå til innhold

Diskusjonstråd: Olympus & Panasonic MicroFourThirds (+ FourThirds)


Anbefalte innlegg

Morsomt å se hvor stor forskjell det egentlig er mellom FF og MFT.

Prøv å sammenlign Sony SLT A33 med Canon EOS 7D. Jeg synes det er vel så facinerende med tanke på sensorstørrelsene.

Eller eventuelt sammenlikne E-M5 med E-30... Samme sensorstørrelse, litt annen størrelse på kamerahus, kan man si ...

P4201336.jpg

 

[...] og tilhørende optikk... :p

P4201328.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Men er det umulig å få tak i Panasonic batteri? Drar til Venezia i slutten av okt. og vil være 110% sikker på at jeg har batteri til en hel dags fotografering. Trudde jeg måtte bestille noe fra Hong Kong.

 

Har du sjekket med altitec o.l. butikker. Fins som regel mange erstatningsbatterier. Kjenner dog ikke til om de har det du trenger.

Lenke til kommentar

Har du sjekket med altitec o.l. butikker. Fins som regel mange erstatningsbatterier. Kjenner dog ikke til om de har det du trenger.

Har batterier til GH2 fra Altitec, og de er ikke vært besparelsen i pris; ettersom de ikke klarer å rapportere tilstanden tilbake til kamera. De viser 100% igjen til de slår seg selv av ...

 

Tror ekvivalentene til Olympus er mersamarbeidsvillige - Panasonic sine er ekstra sære.

Lenke til kommentar
Morsomt å se hvor stor forskjell det egentlig er mellom FF og MFT.

Prøv å sammenlign Sony SLT A33 med Canon EOS 7D. Jeg synes det er vel så facinerende med tanke på sensorstørrelsene.

Eller eventuelt sammenlikne E-M5 med E-30... Samme sensorstørrelse, litt annen størrelse på kamerahus, kan man si ...

P4201336.jpg

 

[...] og tilhørende optikk... :p

P4201328.jpg

 

 

Hva har egentlig skjedd med Fourthirds?

 

Er det gått helt ut av produksjon eller?

Det er såvidt meg bekjent gode kameraer så hvorfor blir de ikke produsert?

Lenke til kommentar
Hva har egentlig skjedd med Fourthirds?

 

Er det gått helt ut av produksjon eller?

Det er såvidt meg bekjent gode kameraer så hvorfor blir de ikke produsert?

Jeg vet ikke hvordan ståa er med objektiver, om de fortsatt produseres, hvis de gjør det er det i alle fall i et ganske begrenset antall. De er i alle fall ikke hyllevare i særlig mange fotobutikker, selv om B&H har alle, bortsett fra 90-250/2,8...

 

Det eneste FT-huset som, meg bekjent, fortsatt er i produksjon er E-5... Ellers så ser jeg at E-30, E-620 og E-450 fortsatt er på lista til Olympus i Norge. Det kan godt hende at det bare er litt som henger igjen...

Lenke til kommentar

Det eneste FT-huset som, meg bekjent, fortsatt er i produksjon er E-5... Ellers så ser jeg at E-30, E-620 og E-450 fortsatt er på lista til Olympus i Norge. Det kan godt hende at det bare er litt som henger igjen...

Problemet er vel at Olympus hadde liten markedsandel i utgangspunktet, ikke nok ressurser til å følge opp både FT og mFT skikkelig og sier annenhver gang at mFT skal erstatte FT helt og at de satser videre på FT i parallell. Slikt tiltrekker seg ikke akkurat kunder og det er kanksje det de ønsker? Uansett, en god løsning ville vært et mFT hus i entusiastklassen (kanskje litt over E-M5) som gir god AF med FT-optikk via adapteret. Da kunne optikken fortsatt brukes uten at de måtte kaste bort ressurser på to serier med hus. Sensorer med PDAF innebygd kan kanskje løse det, men Olympus har i hvert fall ikke gjort noen god jobb med full funksjonalitet av FT på mFT så langt.

Lenke til kommentar

Erstatte body cap? Seriøst, hvem bruker egentlig body cap? Mine har ikke vært i bruk siden jeg pakket ut kameraet. Det står alltid et eller annet objektiv på.

 

Jeg ser ikke på det som noen erstatning for body cap, men et morsomt lekeobjektiv som sannsynligvis blir svært billig og sannsynligvis vil brukes i reklamekampanjer der liten størrelse på kamerahusene skal fremheves. Sånn sett synes jeg 14mm f/2,5 allerede gjør en god jobb for mFT-systemet. Sony derimot.. De kunne virkelig hatt behov for et slikt lekeobjektiv.

Lenke til kommentar

Hva har egentlig skjedd med Fourthirds? Er det gått helt ut av produksjon eller? Det er såvidt meg bekjent gode kameraer så hvorfor blir de ikke produsert?

Ja, jeg lurer på d.s. ! :hmm:

 

Tolker vel "rykter/intervjuer" med div. Olympus-folk som litt tvetydige... Det virker som de kommer til å kjøre på for fullt med MFT, men samtidig "aner" en vel også at det ligger noe på lur mht. FT..... (iallefall så har det vært merkelig stille på den fronten)... Olympus har det med å overraske med jevne mellomrom, så vil vel ikke bli så storligent forundret om de har noe "oppe i ermet" på FT-siden også....

 

Skulle alldeles ikke være meg imot med en E-OM-FTmk1 f.eks....(med en snasen sensor(f.eks. noe a-lá OM-D)/2 -kortplasser/stor skjerm/kjapt AF-system/10 bilder pr. sec/værforseglet/WI-Fi/GPS/etc, etc, .............) :dribble:

Endret av smort1
Lenke til kommentar

Erstatte body cap? Seriøst, hvem bruker egentlig body cap? Mine har ikke vært i bruk siden jeg pakket ut kameraet. Det står alltid et eller annet objektiv på.

 

Jeg ser ikke på det som noen erstatning for body cap, men et morsomt lekeobjektiv som sannsynligvis blir svært billig og sannsynligvis vil brukes i reklamekampanjer der liten størrelse på kamerahusene skal fremheves. Sånn sett synes jeg 14mm f/2,5 allerede gjør en god jobb for mFT-systemet. Sony derimot.. De kunne virkelig hatt behov for et slikt lekeobjektiv.

Hvorfor skulle sony ha behov for et lekeobjektiv?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...