Gå til innhold

Diskusjonstråd: Olympus & Panasonic MicroFourThirds (+ FourThirds)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Erstatte body cap? Seriøst, hvem bruker egentlig body cap? Mine har ikke vært i bruk siden jeg pakket ut kameraet. Det står alltid et eller annet objektiv på.

 

Jeg ser ikke på det som noen erstatning for body cap, men et morsomt lekeobjektiv som sannsynligvis blir svært billig og sannsynligvis vil brukes i reklamekampanjer der liten størrelse på kamerahusene skal fremheves.

Men hadde det ikke da vært gøy å få et slikt lekeobjektiv (som kan brukes, om man er i det rette humøret) i stedet for enda en bodycap som du uansett ikke kommer til å bruke, når man kjøper et nytt kamerahus...? :hmm:

 

Vurderer om jeg kjøpe meg en ekstra lader til OMDen. 3 batterier og ca. 3t ladetid pr. Batt. Det finnes faktisk ulemper med MFT

Hm, de to jallabatteriene jeg kjøpte til min varer nesten like lenge som de orginale, i tillegg til at batteriindikatoren fungerer. Attpåtil fulgte det med to ladere, kjekt, da kan jeg ha en hjemme og en i fotobaggen.

Lenke til kommentar

Jallabatteriet skal kun brukes i nød og det blir kun brukt i grepet. Jeg kjøpte fra en selger i USA som gir god garanti etc. Men de klarte ikke å finne ut om batteriet virket i original laderen før de startet å selge det. Har vært meget fornøyd med de tidligere batteriene derfra, ikke så fornøyd nå. Jeg kjøper heller originalt. Kjekt med en ekstra lader og mange minnekort, hvorfor spare på slike ting når man bruker mange tusen på kamera og objektiver? Man sparer på de gale plassene...

 

 

43rumors har kommet ut med pris på Oly optikk.

60mm makro 599Euro.

15mm "deksel" 79Euro.

 

Det har vært rykter om at Pana 35-100mm skal koste ca. det samme som 12-35mm. Eneste som frister meg er 35-100mm, men jeg skal først til Venezia og muligens en tur til før den havner i baggen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg gleder meg til Panasonic slipper GX2, og at jeg dermed kan få et nytt bakdeksel til min 20mm f/1.7, til dumpingpris. Jeg angrer ikke på mitt kjøp av Panasonic GF3 med 14mm pannekake og 20mm pannekake på sensommeren, men merker jo at 800 ISO som maksimum (innenfor smerteterskelen) blir litt semmert. For all del. Det var et kraftig steg opp fra et godt kompaktkamera, men litt vil ha mer. GX1 vil nok tilfredsstille :)

Lenke til kommentar

GX1 vil være en forbedring. Om den er nok; kan muligens diskutereres. Men da er vi i kategorien "vi liker en diskusjon"; eller har litt for høye forhåpninger. Jeg har GH2 som er en stor forbedring i forhold ti lGF1 (og dermed GF2 og GF3); men denhar sine issues; G3 og GX1 skal fikse noen av de.

 

Hvis du har planer om å bruker GX1 som en kompakt erstatning; så duger den meget bra; jeg vurderer denne sensoren som min hovedsensor; og da mangler den litt ...

Lenke til kommentar

Fant bare noen få, og kun 2stk av 20mm jeg. Og de hadde fornærmende og frekke priser. Lykke til med salget sier jeg bare :omg:

 

"Panasonic Lumix 20 mm f1.7 ASPH - Pris:2500" - Denne er 98 kroner billigere enn splitter ny i butikk.

"Panasonic 20mm f1.7 selges - Pris:2300,-" - 298kr billigere

Endret av IceBlitz
Lenke til kommentar

Hva har egentlig skjedd med Fourthirds? Er det gått helt ut av produksjon eller? Det er såvidt meg bekjent gode kameraer så hvorfor blir de ikke produsert?

Ja, jeg lurer på d.s. ! :hmm:

 

Tolker vel "rykter/intervjuer" med div. Olympus-folk som litt tvetydige... Det virker som de kommer til å kjøre på for fullt med MFT, men samtidig "aner" en vel også at det ligger noe på lur mht. FT..... (iallefall så har det vært merkelig stille på den fronten)... Olympus har det med å overraske med jevne mellomrom, så vil vel ikke bli så storligent forundret om de har noe "oppe i ermet" på FT-siden også....

 

Skulle alldeles ikke være meg imot med en E-OM-FTmk1 f.eks....(med en snasen sensor(f.eks. noe a-lá OM-D)/2 -kortplasser/stor skjerm/kjapt AF-system/10 bilder pr. sec/værforseglet/WI-Fi/GPS/etc, etc, .............) :dribble:

Siden Olympus sier at OM-D E-M5 ikke er et profesjonelt kamera, kommer de da ut med et som er det? Og vil det da ha koblingen FT og ikke MF, slik at man kan sette på feks 150 mm f 2,0 uten adapter?

Lenke til kommentar

Fant bare noen få, og kun 2stk av 20mm jeg. Og de hadde fornærmende og frekke priser. Lykke til med salget sier jeg bare :omg:

 

"Panasonic Lumix 20 mm f1.7 ASPH - Pris:2500" - Denne er 98 kroner billigere enn splitter ny i butikk.

"Panasonic 20mm f1.7 selges - Pris:2300,-" - 298kr billigere

Det var 3stk. ;)

 

2500kr. er litt dyrt. 2300kr. er helt greit hvis man slipper å legge ut for frakt. Folk betaler godt for en brukt 20mm.

Kjøper min fra samme person som kjøpte Oly 12/2, PL 25/1.4 og Sigma 19/2.8 fra meg. Betaler 2300kr. ved personlig oppmøte, helt grei pris. Han prutet ikke da han kjøpte PL 25/1.4 for 4500kr. hos meg og da gidder jeg ikke å prute. 12/2 og 19/2.8 fikk han til pakkepris av meg, 5K for begge.

 

2598kr.+frakt er fra pixmania :sick:

 

Det er en grei deal på Oly 14-150mm på foto.no

Kjekt reiseobjektiv.

Lenke til kommentar

Siden Olympus sier at OM-D E-M5 ikke er et profesjonelt kamera, kommer de da ut med et som er det? Og vil det da ha koblingen FT og ikke MF, slik at man kan sette på feks 150 mm f 2,0 uten adapter?

Hva Olympus gjør er det vel ingen som vet, knapt nok OLympus kan det virke som enkelte ganger. Olympus kan velge å lage profesjonelle hus til både FT og mFT og det går rykter om både en mer avansert mFT-modell (enn E-M5) og en erstatning for E-5, men siden det er ulik avstand mellom bakenden av objektivet og sensoren for FT og mFT er det umulig å lage et kamera som kan bruke begge typer objektiver uten adapter. Det er også "umulig" å lage et FT-hus som kan bruke mFT objektiver.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...