Gå til innhold

Diskusjonstråd: Olympus & Panasonic MicroFourThirds (+ FourThirds)


Anbefalte innlegg

Hentet WotanCraft Citu Explorer 006 på posten tidligere i dag, skal få tatt noen bilder og legge ut en tilbakemelding når har fått lastet den opp med stash.

 

Bildene lyver iallefall ikke, denne ser skikkelig flott ut selv om den sikkert ikke er noe for alle da smak og behag er som kjent ett utopisk tema :hm:

 

Jeg endte opp med samme baggen. Når eposten dukket opp om at de var tilgjengelig igjen var det vanskelig å holde igjen.

 

post-26550-0-29970500-1345579775_thumb.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Touch skjermen til Oly E-P3 fungerer mye bedre enn når man velger fokus på Panny GF3, virker som det er en eldre skjermtype på Panny siden til og med følger med en form for stylus (grøss) ?

 

Neida, er bare det at Panasonic Ingeniørene er så tjukke at det blir vanskelig for dem å bruke touch-skjermen nøyaktig ;)

 

Akkurat det du nevner der vet jeg ikke. Jeg antok at GF3 hadde nogenlunde samme skjerm som GH2? Og den er jo kjempegod på touchen. Vil faktisk påstå at min skjerm fungerer like godt som min gamle HTC Desire HD vedrørende berøringen. Men syntes ellers at skjermen ikke er så veldig god. Den kan hvertfall ikke måle seg med skjermen på 5D Mark II når det gjelder ren monitorkvalitet ved gjengivelse av bildene.

Lenke til kommentar

Hentet WotanCraft Citu Explorer 006 på posten tidligere i dag, skal få tatt noen bilder og legge ut en tilbakemelding når har fått lastet den opp med stash.

 

Bildene lyver iallefall ikke, denne ser skikkelig flott ut selv om den sikkert ikke er noe for alle da smak og behag er som kjent ett utopisk tema :hm:

 

Jeg endte opp med samme baggen. Når eposten dukket opp om at de var tilgjengelig igjen var det vanskelig å holde igjen.

 

Det er en på vei her også. Jeg greide ikke holde igjen....

Smittsomt ?

 

post-26550-0-29970500-1345579775_thumb.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Noen her som har erfaring med vanntett "pose" for kameraer ala disse:

 

http://www.ebay.com/itm/DiCAPac-WP-610-Waterproof-case-for-XZ-1-GX1-NEX-5N-GF3-E-PL3-E-P3-NEX-C3-NEX-3-/120914902679?pt=US_Camera_Underwater_Housings&hash=item1c2716fe97#ht_19992wt_1163

 

Har ingen umiddelbare planer om å dykke, men tenkte teste å ta bilder i regnvær med mFT kamera(ene), noe som nå om dagen enkelte andre referer til som sommer :confused:

Lenke til kommentar

Noen her som har erfaring med vanntett "pose" for kameraer ala disse:

 

http://www.ebay.com/...ht_19992wt_1163

 

Har ingen umiddelbare planer om å dykke, men tenkte teste å ta bilder i regnvær med mFT kamera(ene), noe som nå om dagen enkelte andre referer til som sommer :confused:

 

For mange år siden prøvde jeg en slik i vann, men ikke min pose eller kamera (jeg har undervannshus, og dykker, denne løsningen er kun for snorkling på grunna). Fungerte sånn tålelig greit, dugg er et problem men burde ikke ha noe å si om du kun bruker det i regn. Men det er jo kun en isolerbar (halvtykk) plastikkpose med en utstikker for objektiv, og du kan nok finne billigere plastposer.

Endret av inkognym
Lenke til kommentar

Noen her som har erfaring med vanntett "pose" for kameraer ala disse:

 

http://www.ebay.com/...ht_19992wt_1163

 

Har ingen umiddelbare planer om å dykke, men tenkte teste å ta bilder i regnvær med mFT kamera(ene), noe som nå om dagen enkelte andre referer til som sommer :confused:

 

For mange år siden prøvde jeg en slik i vann, men ikke min pose eller kamera (jeg har undervannshus, og dykker, denne løsningen er kun for snorkling på grunna). Fungerte sånn tålelig greit, dugg er et problem men burde ikke ha noe å si om du kun bruker det i regn. Men det er jo kun en isolerbar (halvtykk) plastikkpose med en utstikker for objektiv, og du kan nok finne billigere plastposer.

 

Har brukt plastpose og tilsvarende løsning tidligere, eneste grunnen til vurderer dette er at det kan virke litt mer praktisk og prisen er ikke avskrekkende.

 

Takk for tilbakemelding :)

Lenke til kommentar

Batterimåleren funker vel ikke da?

 

Ved bruk av uoriginale batterier til GH2 så får man ikke opp batterimåler hvertfall, og har inntrykket at dem ikke klarer like mange bilder som de originale heller. Men det kan være fordi jeg av og til glemmer og skru av kameraet i småpausene jeg tar når jeg er ute og tar bilder. For på uoriginale batterier klarer ikke GH2 å gå i sleepmode av seg selv slik det skal etter 30 sek, sikkert fordi det ikke klarer å kommunisere med batteriet. Mens på originale batterier flyr det jo inn i sleepmode etter 30 sek og bruker da ikke strøm i det hele tatt.

 

Så vær obs på det med uoriginale batterier og sleepmode :)

Lenke til kommentar
Jepp, også ifølge Panasonic selv lager dem speilrefleks.

"The new LUMIX digital SLR puts a new angle on life." - Panasonic.net

 

Mener å huske at SLR stod for Single Lens Reflex :) Meg eller Panasonic som har misforstått hva det betyr? :p

De har vel sett bildet av Triana og misforstått hvilken side av objektivet speilet skal stå på. :p

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Batterimåleren funker vel ikke da?

 

Ved bruk av uoriginale batterier til GH2 så får man ikke opp batterimåler hvertfall, og har inntrykket at dem ikke klarer like mange bilder som de originale heller. Men det kan være fordi jeg av og til glemmer og skru av kameraet i småpausene jeg tar når jeg er ute og tar bilder. For på uoriginale batterier klarer ikke GH2 å gå i sleepmode av seg selv slik det skal etter 30 sek, sikkert fordi det ikke klarer å kommunisere med batteriet. Mens på originale batterier flyr det jo inn i sleepmode etter 30 sek og bruker da ikke strøm i det hele tatt.

 

Så vær obs på det med uoriginale batterier og sleepmode :)

 

Bestilte et kit med 2 batterier og mini-tripod fra e-bay, til den nette sum av 13.99$ inkl frakt. Fikk settet i dag. Virker som en drøm på GF3. Batteriinfo vises og ingen problemer med sleep mode. Har ikke sjekket kapasiteten ennnå - men virker lovende. Uansett mye for pengene. Tripoden kan brukes som blitsstativ til min Canon.

Endret av BjørnÅgeS
Lenke til kommentar

Du kan jo enkelt gjøre det på samtlige bilder på likt i ACR før du tar dem inn i Lightroom :)

 

Jeg tror ellers ikke det er mulig, jeg har hvertfall ikke sett muligheten på mitt GH2, og da går det vel sikkert ikke på GF3 heller, men dette vet jeg ikke sikkert. Uansett uhyre enkelt å gjøre det i ACR og photoshop. Eller i windows forhåndsvisningsprogrammet (kun jpeg og slikt da) :)

Lenke til kommentar

Du kan jo enkelt gjøre det på samtlige bilder på likt i ACR før du tar dem inn i Lightroom :)

 

Jeg tror ellers ikke det er mulig, jeg har hvertfall ikke sett muligheten på mitt GH2, og da går det vel sikkert ikke på GF3 heller, men dette vet jeg ikke sikkert. Uansett uhyre enkelt å gjøre det i ACR og photoshop. Eller i windows forhåndsvisningsprogrammet (kun jpeg og slikt da) :)

 

Dro ned manualen og akkurat 14mm støtter ikke dette, informasjonen lagres i EXIF så lært noe nytt i dag også...

Lenke til kommentar

Panasonic GF3 og Lightroom - noen måte å få snudd portrett bilder rette veien så slipper å gjøre dette manuelt i Lightroom ?

 

Du kan i allefall i Lightroom markere 1 eller 10000 stk og høyreklikke på en av disse og velge rotate-left/right. Har du en hel serie i kamera som kanskje er tatt over flere dager så kan du jo gi dem en TAG ved import, så i LR etter import filtrere på den TAG'n only også markere alle og velge roter.

Lenke til kommentar

Panasonic GF3 og Lightroom - noen måte å få snudd portrett bilder rette veien så slipper å gjøre dette manuelt i Lightroom ?

 

Du kan i allefall i Lightroom markere 1 eller 10000 stk og høyreklikke på en av disse og velge rotate-left/right. Har du en hel serie i kamera som kanskje er tatt over flere dager så kan du jo gi dem en TAG ved import, så i LR etter import filtrere på den TAG'n only også markere alle og velge roter.

 

Jepp det er metoden jeg har tenkt å bruke siden objektivet ikke støtter funksjonen for å "snu" bildet og legge infoen i EXIF fila.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...