Gå til innhold

Diskusjonstråd: Olympus & Panasonic MicroFourThirds (+ FourThirds)


Anbefalte innlegg

Har hatt OM-D et par uker, og det har etterhvert utviklet seg et lite problem med sensoren. Etter å ha gått med kameraet på skulderen en liten stund, virker det som om sensoren ligger skjevt/fastkilt og ikke plasseres riktig når kameraet slås på (sensoren "spretter" vanligvis på plass). Kameraet slår seg da av etter 4-5 sekunder, og knapper fungerer ikke. Å koble av objektivet og riste lett på huset hjelper, men stort sett bare til neste gang jeg tar kameraet med meg ut. Nå fikset jeg nettopp problemet, og slo så på kameraet et par minutter senere, og det samme skjedde. Det høres ut som om noe skraper når sensoren spretter på plass, sensoren står skjevt og kameraet bare slår seg av igjen.

 

Noen som har hørt om tilsvarende problemer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har en buggete pixel på min sensor, men synes egentlig bare når jeg gjør video opptak da bildet forstørres litt. Det lyser en fast grønn-blå prikk. :hm:

 

Jeg har også fått korrupte jpegs ved et tilfelle, men mistenker dette å være minnebrikken som ikke var formatert før bruk :huh:

 

Ser ut som det blir en rep. retur på meg, men venter til det flotte sommerværet er over! :)

Lenke til kommentar

Jeg har en buggete pixel på min sensor, men synes egentlig bare når jeg gjør video opptak da bildet forstørres litt. Det lyser en fast grønn-blå prikk. :hm:

 

Jeg har også fått korrupte jpegs ved et tilfelle, men mistenker dette å være minnebrikken som ikke var formatert før bruk :huh:

 

Ser ut som det blir en rep. retur på meg, men venter til det flotte sommerværet er over! :)

 

Vet ikke om du får fikset en død pixel på garantien. Bedre å gjøre som foreslått i forrige post.

Lenke til kommentar

Har pønsket litt på et fastobjektiv til E-P3/E-PL3, og lurer på om kanskje Olympus M.Zuiko Digital ED 75mm f/1.8 kan være det ideele til f.eks. å bruke på konserter/innendørsarrangementer...

Lest en del forhåndsomtaler osv. som kan tyde på dette.

I tillegg kan den jo også være ypperlig til div. nærbilder også utenom rene portretter.... (men ikke til macro såvidt jeg har forstått)....

Virker å være ganske så kompakt også, noe som også er en fordel sammen med de små PENe! Prisen ligger vel også innenfor rimelighetens grenser ser det ut til!

Noen andre med lignende tanker?........ :dribble:

Lenke til kommentar

Jeg også synes 75mm f/1.8 virker spennende. Men for min del vil brennvidden være ganske begrensende - ihvertfall i forhold til mitt normale bruk i dag. Om ikke du har et fastobjektiv fra før så bør du gi 45mm 1.8 en grundig vurdering da det er mye rimeligere, har en mer anvendelig brennvidde (IMO) og gir også supre resultater! :)

Lenke til kommentar

Jeg også synes 75mm f/1.8 virker spennende. Men for min del vil brennvidden være ganske begrensende - ihvertfall i forhold til mitt normale bruk i dag. Om ikke du har et fastobjektiv fra før så bør du gi 45mm 1.8 en grundig vurdering da det er mye rimeligere, har en mer anvendelig brennvidde (IMO) og gir også supre resultater! :)

45mm er allerede "klarert" for innkjøp, og egentlig også et "røverkjøp" mht. pris og ytelse, men pønsker også på 75mm "for de litt større anledninger"! :roll:

Lenke til kommentar

En liten forskjell på Olympus som har minnekort som ett av førstevalgene i menyene og Panasonic er at de har klart å gjemme formatering av minnekort så langt )#)#)¤))"))¤ i menyene at måtte Google for å finne det.

 

Nice

Finnes det ikke en "slett alle bilder" lettere tilgjengelig? Jeg tror det er en myte at man alltid må formatere disse minnekorten i hytt og gevær...

 

Jeg savner forøvrig "my menu" fra mitt Canon 5D mk2....

Lenke til kommentar

Finnes det ikke en "slett alle bilder" lettere tilgjengelig? Jeg tror det er en myte at man alltid må formatere disse minnekorten i hytt og gevær...

Min erfaring tilsier at det ikke er en myte. Det er mulig det går greit hvis du kun har et kamera å forholde deg til. Men jeg bytter mellom 4-5 hus, og da formaterer man; eller så blir det fort tull.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Min erfaring tilsier at det ikke er en myte. Det er mulig det går greit hvis du kun har et kamera å forholde deg til. Men jeg bytter mellom 4-5 hus, og da formaterer man; eller så blir det fort tull.

Fair enough. Jeg formaterer også når jeg skifter minnekort mellom hus - men det er sjeldent.

 

Det jeg tror er en myte er det at man bør formatere et minnekort hver gang man har tømt det for bilder. Jeg har fortsatt ikke sett en god forklaring på hvorfor - bare massevis av "jeg formaterer hver gang og jeg har aldri hatt problemer". :)

Lenke til kommentar

Det jeg tror er en myte er det at man bør formatere et minnekort hver gang man har tømt det for bilder. Jeg har fortsatt ikke sett en god forklaring på hvorfor - bare massevis av "jeg formaterer hver gang og jeg har aldri hatt problemer". :)

På de kameraene jeg har, så er det er like raskt å formatere kortet, som det å velge slette alle filene, så jeg sparer ikke noe tid.

 

Teknisk sett, så er det lurere å formatere kortet, enn å slette alle bildene da førstnevnte fører til mindre skriveoperasjoner på minnekortet. (formatteringen erstatter den gamle filtabellen med en ny blank en - en skriveoperasjon per blokk). Når du sletter alle filene, så får du en skriveoperasjon per filheader i blokken. Jeg har ikke tallene i hodet; men det blir en god del skriveoperasjoner per blokk.

Endret av tomsi42
  • Liker 1
Lenke til kommentar

På de kameraene jeg har, så er det er like raskt å formatere kortet, som det å velge slette alle filene, så jeg sparer ikke noe tid.

 

Teknisk sett, så er det lurere å formatere kortet, enn å slette alle bildene da førstnevnte fører til mindre skriveoperasjoner på minnekortet. (formatteringen erstatter den gamle filtabellen med en ny blank en - en skriveoperasjon per blokk). Når du sletter alle filene, så får du en skriveoperasjon per filheader i blokken. Jeg har ikke tallene i hodet; men det blir en god del skriveoperasjoner per blokk.

For min del så lar jeg Windows slette alle bilder ved import. Dvs. jeg slipper å klikke inn i menyen for å gjøre den operasjonen.

 

Når det gjelder skriveoperasjoner for å slette filer så må jo det være en dråpe i havet i forhold til skriveoperasjonen for å lagre bildene i utgangspunktet. Jeg er ikke så ivrig fotograf at jeg tror jeg vil klare å slite ut noen minnekort... :)

Lenke til kommentar

kan hende jeg er helt på bærtur, men shit au :)

 

Når man sletter bilder/bildene sletter man bare vei-beskrivelsen til mål-mappene, hvis man formaterer så sletter man også mål-mappene, det blir mindre overskrivning og mindre sjans for gjennomslag av gammel skriving "oppstykkete mapper".

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

For min del så lar jeg Windows slette alle bilder ved import. Dvs. jeg slipper å klikke inn i menyen for å gjøre den operasjonen.

Da ber du om trøbbel. De fleste som har rapportert om problemer med korrupte minnekort har enten formatert kortet på Windows, eller slettet bildene på Windows. Når de har gått over til å formatere i kamera, så har kortet oppført seg skikkelig etterpå. Veldig sjeldent har det vært feil på kortet.

Lenke til kommentar
... De fleste som har rapportert om problemer med korrupte minnekort har enten formatert kortet på Windows, eller slettet bildene på Windows. Når de har gått over til å formatere i kamera, så har kortet oppført seg skikkelig etterpå. Veldig sjeldent har det vært feil på kortet.

Det er nettopp dette jeg har hørt, men ikke fått en skikkelig forklaring på hvorfor...(beklager avsporing av tråden) :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...