Gå til innhold

Diskusjonstråd: Olympus & Panasonic MicroFourThirds (+ FourThirds)


Anbefalte innlegg

Når dere er ute på tur og bilder er fokus, hva bruker dere av håndreim, rundt halsen, ingenting osv ?

 

Reim rundt halsen. Hvorfor? Jo, for om du trenger å ta bilder med lav lukkertid, så hjelper det veldig å holde kamera fra deg med stram halsreim slik at man holder kameraet mer stødig. Dvs. dette gjelder for speilløse kamera. Har ingen med EVF. Hadde det ikke vært for dette ville jeg nok også vurdert håndreim eller ingen reim og bare en liten bag å stappe det i.

 

Andre grunnen til reim rundt halsen er at man har raskt hendene fri. Ingen trøbling med å få kamere ned i bag eller trang lomme. Hjelper på når en av ungene har gått på snørra og trenger rask trøst.

Endret av Epp
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvordan funker AF i auto-modus/P på E-PM1 (evt E-PL3 eller E-P3)? Kan man sette den til et sted f.eks midten og fokusere, eller er den "smart" og velger et tilfeldig punkt eller er det ansiktsgjennkjennelsesfokus? Eller en blanding? Som sagt vurderer det til min datter og har tenkt å lære henne fokusering etter hvert, men regner med at det blir mest full auto de første par årene :)

 

Ytterligere dilemma er at hun vil nok helst ha en fiolett E-PM1 , men da blir det ikke så gøy for meg å "låne" kamera innimellom ;) Hvit går greiere...

Endret av Epp
Lenke til kommentar

Hvordan funker AF i auto-modus/P på E-PM1 (evt E-PL3 eller E-P3)? Kan man sette den til et sted f.eks midten og fokusere, eller er den "smart" og velger et tilfeldig punkt eller er det ansiktsgjennkjennelsesfokus? Eller en blanding?

Nesten alle produsenter, inklusiv Olympus lar deg velge fokusmodus. Problemet med å la kameraet velge et tilfeldig punkt er at det velger et tilfeldig punkt. Ansiktsfokus øker treffprodsenten når det er personer i bildet. Setter du E-PM1 eller et hvilket som helt annet kamera i den klassen på full auto, intelligent auto el.l. så går det ofte bra.

Lenke til kommentar

Når dere er ute på tur og bilder er fokus, hva bruker dere av håndreim, rundt halsen, ingenting osv ?

Før når jeg gikk en del på dedikerte fototurer hadde jeg bare håndstropp på min SLR (op/tech) og synes det var supert. Nå når de fleste turer har et annet hovedformål (les: underholde barna) så synes jeg det er greit med reim rundt halsen (iMo strap) på enten SLR eller MFT-kamera så jeg kan ha begge hendene frie ved behov...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvordan funker AF i auto-modus/P på E-PM1 (evt E-PL3 eller E-P3)? Kan man sette den til et sted f.eks midten og fokusere, eller er den "smart" og velger et tilfeldig punkt eller er det ansiktsgjennkjennelsesfokus? Eller en blanding?

Nesten alle produsenter, inklusiv Olympus lar deg velge fokusmodus. Problemet med å la kameraet velge et tilfeldig punkt er at det velger et tilfeldig punkt. Ansiktsfokus øker treffprodsenten når det er personer i bildet. Setter du E-PM1 eller et hvilket som helt annet kamera i den klassen på full auto, intelligent auto el.l. så går det ofte bra.

 

Ok. Har opplevd kamera som tvinger deg til å bruke det smart af systemet det har når du har på full auto. Vil helst kunne velge løsning selv, også på full auto. Det er ikke jeg som skal evt. bruke kamera, men ei på 6 år, så derfor spørsmålet.

Lenke til kommentar

Vil helst kunne velge løsning selv, også på full auto. Det er ikke jeg som skal evt. bruke kamera, men ei på 6 år, så derfor spørsmålet.

Poenget med full auto er jo nettopp at brukeren ikke skal kunne fokludre noe særlig og derfor bestemmer kameraet alt. Hva E-PM1 gjør er jeg ikke sikker på, men normalt får du automatisk valg av fokuspunkt og anskitsgjenkjenning på full auto. Jeg bruker funkjsonen sjelden, men synes det går bra/brukbart overraskende ofte. Særlig Panasonic har vært flinke med full auto synes jeg og evaluerer stadig flere faktorer.

Lenke til kommentar
Når dere er ute på tur og bilder er fokus, hva bruker dere av håndreim, rundt halsen, ingenting osv ?

 

Reim rundt halsen. Hvorfor? Jo, for om du trenger å ta bilder med lav lukkertid, så hjelper det veldig å holde kamera fra deg med stram halsreim slik at man holder kameraet mer stødig. Dvs. dette gjelder for speilløse kamera. Har ingen med EVF. Hadde det ikke vært for dette ville jeg nok også vurdert håndreim eller ingen reim og bare en liten bag å stappe det i.

 

Andre grunnen til reim rundt halsen er at man har raskt hendene fri. Ingen trøbling med å få kamere ned i bag eller trang lomme. Hjelper på når en av ungene har gått på snørra og trenger rask trøst.

 

Etter å ha lest igjennom bruksanvisningen til Panasonic GF3 så advarer de sterkt mot å ha kamera hengende rundt halsen pga faren for ulykker og kvelning, det er jo tross alt en skulderreim ;-)

Lenke til kommentar

Hvordan funker AF i auto-modus/P på E-PM1 (evt E-PL3 eller E-P3)? Kan man sette den til et sted f.eks midten og fokusere, eller er den "smart" og velger et tilfeldig punkt eller er det ansiktsgjennkjennelsesfokus? Eller en blanding?

Nesten alle produsenter, inklusiv Olympus lar deg velge fokusmodus. Problemet med å la kameraet velge et tilfeldig punkt er at det velger et tilfeldig punkt. Ansiktsfokus øker treffprodsenten når det er personer i bildet. Setter du E-PM1 eller et hvilket som helt annet kamera i den klassen på full auto, intelligent auto el.l. så går det ofte bra.

 

Ok. Har opplevd kamera som tvinger deg til å bruke det smart af systemet det har når du har på full auto. Vil helst kunne velge løsning selv, også på full auto. Det er ikke jeg som skal evt. bruke kamera, men ei på 6 år, så derfor spørsmålet.

 

Jeg ville forsøkt P modus på sikt og lært henne kompensasjon +- det er en løsning jeg bruker mest selv på slike type kameraer.

Lenke til kommentar

Har opplevd kamera som tvinger deg til å bruke det smart af systemet det har når du har på full auto. Vil helst kunne velge løsning selv, også på full auto.

Hvorfor ikke bare bruke P og auto-iso? Da er du ganske tett opp mot full auto, men med mulighet for å gjøre noen valg selv...

 

Will do.

Lenke til kommentar

 

Etter å ha lest igjennom bruksanvisningen til Panasonic GF3 så advarer de sterkt mot å ha kamera hengende rundt halsen pga faren for ulykker og kvelning, det er jo tross alt en skulderreim ;-)

 

And the coffee is hot!

 

Hvordan skulle vi overlevd uten amerikanere...

 

:p

Lenke til kommentar

Etter å ha lest igjennom bruksanvisningen til Panasonic GF3 så advarer de sterkt mot å ha kamera hengende rundt halsen pga faren for ulykker og kvelning, det er jo tross alt en skulderreim ;-)

Nesten rart at de ikke advarer mot at bruken av apparatet medfører en viss fare for "avhengighet"... :omg:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Etter å ha lest igjennom bruksanvisningen til Panasonic GF3 så advarer de sterkt mot å ha kamera hengende rundt halsen pga faren for ulykker og kvelning, det er jo tross alt en skulderreim ;-)

Nesten rart at de ikke advarer mot at bruken av apparatet medfører en viss fare for "avhengighet"... :omg:

 

Godt poeng med tanke på alt som har skjedd etter 911 - "do not use this camera in public especially if there are police around"...

Lenke til kommentar
Etter å ha lest igjennom bruksanvisningen til Panasonic GF3 så advarer de sterkt mot å ha kamera hengende rundt halsen pga faren for ulykker og kvelning, det er jo tross alt en skulderreim ;-)
Nesten rart at de ikke advarer mot at bruken av apparatet medfører en viss fare for "avhengighet"... :omg:
Godt poeng med tanke på alt som har skjedd etter 911 - "do not use this camera in public especially if there are police around"...

 

Nei, for folk tar jo bare partybilder til fjøsboka. Det må være noe rart med de som tar gatebilder... http://lens.blogs.nytimes.com/2012/08/14/criminalizing-photography/

 

Apropos, er reglene i Norge slik at om en tar gatefoto i offentlig, så må en spørre alle som evt er på bilde om lov til å bruke det (f.eks på nettet)?

Endret av Epp
Lenke til kommentar

Men hvorfor er vekten så viktig? Hva er det som gjør at det blir så viktig for deg?

 

Er det fordi du blir sliten i armene? Jeg bare lurer, for jeg kan ikke forstå at dette kan bli en issue for noen, men respekterer det selvsagt :)

Jeg blir sliten av å drasse med for mye tungt utstyr; kan sikkert skylde på kondisen :) Men jeg ser ingen grunn til å bære med meg masse tungt utstyr som i praksis ikke gir meg noe bedre bilder enn det lette utstyret jeg har.

 

I denne veska kan jeg få plass til et kamera og objektiver som dekker 12-300mm og som da veier rundt to kilo. Skulle jeg valgt FF med en objektivpart som dekker 24mm-600mm så hadde størrelse og vekt blitt noe helt annet.

 

7754834756_a72b482dc2.jpg

 

Kjøpte meg en sånn i dag, selv om jeg ikke har Olympus;)

Lokale Expert hadde flyttesalg :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...