Gå til innhold

Diskusjonstråd: Olympus & Panasonic MicroFourThirds (+ FourThirds)


Anbefalte innlegg

Det er ingen som sier at makroobjektiver bare må ha ett eneste bruksområde. Slike objektiver egner seg også godt til portrett og da kommer f/2 godt med. Bare for å nevne ett annet potensielt bruksområde
Neida, men det området er vel for Olympus sin del allerede dekket av 45/1,8...?

Tja, hvorfor kjøpe to objektiver når man kan få 2-i-1? Joda, med ubegrenset budsjett og ork til å bære et tosifret antall objektiver så kunne det nok vært kjekt å ha begge, men jeg synes et sånt objektiv dekker de to bruksområdene såpass bra at det skal mye til før jeg ville valgt to. mFT handler jo mye om vekt og størrelse.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er ingen som sier at makroobjektiver bare må ha ett eneste bruksområde. Slike objektiver egner seg også godt til portrett og da kommer f/2 godt med. Bare for å nevne ett annet potensielt bruksområde
Neida, men det området er vel for Olympus sin del allerede dekket av 45/1,8...?

Tja, hvorfor kjøpe to objektiver når man kan få 2-i-1? Joda, med ubegrenset budsjett og ork til å bære et tosifret antall objektiver så kunne det nok vært kjekt å ha begge, men jeg synes et sånt objektiv dekker de to bruksområdene såpass bra at det skal mye til før jeg ville valgt to. mFT handler jo mye om vekt og størrelse.

Nå spørs det hvor mye det ret budsjettmessig er å hente på det. Skal jeg gjette, så tror jeg nok at det ville fordyret objektivet en hel del om de skulle laget det med f2 i stedet for f2,8 som største blenderåpning. Det ville nok ha slått ugunstig ut på størrelsen også med F2 kontra f2,8. Er uansett med på at det er kjekt med mer enn et bruksområde for et objektiv, skal dog sies at f2,8 er mer enn nok til portretter i det brennviddeområdet der, tror f2 fort gir litt tynn dybdeskarphet. Jeg har selv opplevd 45/1,8 noe tynt til portrettbruk, med større blender enn f2,8...

 

Det har lekket ut noen flere bilder av OM-D E-M5:

 

oly3.jpg

 

oly2.jpg

 

oly1.jpg

 

Så et i sølv:

olynew.jpg

 

Ser bra ut, men den klumpen som huser søkeren var noget stor da. Ser ut som de har satt blitsskoen såpass høyt for å gi plass til accessory porten sin...

Endret av eks
Lenke til kommentar

 

Same shit, new wrapping. Hørtes veldig negativt ut. Det er jo en ganske ny sensor som presterer bra. Og så er den jo mindre enn APS-C sensoren, så da blir det vel et lite hakk dårligere på høy iso og dynamisk omfang. Men blir ikke APS-C sensoren litt dårligere enn fullformat på iso og dynamisk omfang?

 

Jeg syns det er helt greit at mFT er et lite hakk dårligere på de to punktene når den generelle bildekvaliteten er så god. Og når objektivene er små og lever så god bildekvalitet fra kant til kant, så er det i hvertfall greit.

 

Hvor store hadde feks pan 14mm 2.5, pan 20mm 1.7, oly 12mm 2.0, oly 45 1.8 vært hvis de hadde vært lagd til en APS-C sensor.

 

Misforstå meg rett. Det jeg mener er at det er bare utseende som er oppgradert. Det er ikke videre interessant. Det som ville vært interessant var om forbedringene lå mer i bildekvalitet. Vi får se dog. Har ikke så store forhåpninger.

 

Apropos APS-C se på NEX kameraene.

Endret av Epp
Lenke til kommentar

 

 

Apropos APS-C se på NEX kameraene.

 

De underbygger jo bare at objektivene hadde vært større? Objektivene til NEX er jo komisk store i forhold til huset.

 

AtW

 

Ja, men se på X100 det er rimelig lite. Om du ser på gamle M42 obkektiver så fins det små pancake obkektiver til 35mm. Så hva fremtiden vil bringe får vi se.

Lenke til kommentar

 

 

Apropos APS-C se på NEX kameraene.

 

De underbygger jo bare at objektivene hadde vært større? Objektivene til NEX er jo komisk store i forhold til huset.

 

AtW

 

Ja, men se på X100 det er rimelig lite. Om du ser på gamle M42 obkektiver så fins det små pancake obkektiver til 35mm. Så hva fremtiden vil bringe får vi se.

 

Det er ett fastobjektiv dog. Det kan såklart hende ting vil endre seg i framtiden, men skulle tro markedet for objektiv var ganske modent. Og APS-C og FF-objektiver er stort sett vesentlig større med tilsvarende ytelse.

 

AtW

Lenke til kommentar

Det er ett fastobjektiv dog. Det kan såklart hende ting vil endre seg i framtiden, men skulle tro markedet for objektiv var ganske modent. Og APS-C og FF-objektiver er stort sett vesentlig større med tilsvarende ytelse.

 

AtW

 

Er ikek fleste pannekake-objektiver fastobjektiver?

 

Se på Pentax sitt pannekake objektiv da. Sensor med crop faktor 1.5.

 

https://prisguiden.no/produkt/pentax-k-01-da-40-xz-154972

Lenke til kommentar

Det er ett fastobjektiv dog. Det kan såklart hende ting vil endre seg i framtiden, men skulle tro markedet for objektiv var ganske modent. Og APS-C og FF-objektiver er stort sett vesentlig større med tilsvarende ytelse.

 

AtW

 

Er ikek fleste pannekake-objektiver fastobjektiver?

 

Se på Pentax sitt pannekake objektiv da. Sensor med crop faktor 1.5.

 

https://prisguiden.no/produkt/pentax-k-01-da-40-xz-154972

 

Jo, ser jeg tenker litt mer enn jeg skriver her. Det jeg ville fram til (som kanskje ikke var så klart), var at størrelsesforskejllen virker til å være mindre på fastobjetivene.

 

AtW

Lenke til kommentar

Jo, ser jeg tenker litt mer enn jeg skriver her. Det jeg ville fram til (som kanskje ikke var så klart), var at størrelsesforskejllen virker til å være mindre på fastobjetivene.

 

AtW

 

Et annet poeng er at på speilrefleks er ikke fokus å gå det minst mulig men heller kvaliteten. Så du har variasjon i f.eks 50mm fra små obkektiver (relativt) til store glass slik som Sigma sin 50mm. Om du skal ha noe lite så er best bet et kamera uten utskrifter optikk ala Sigma DP-serien (crop 1.7) o.l. fra andre produsenter.

 

Det som skuffer meg med OM-D gitt ryktene er at sensoren er den samme gamle. De gjorde store fremskritt på AF siden med E-P3. Hadde håpet at OM-D ville vært et nytt stort skritt videre fremfor et større kamerahus.

Lenke til kommentar

Jo, ser jeg tenker litt mer enn jeg skriver her. Det jeg ville fram til (som kanskje ikke var så klart), var at størrelsesforskejllen virker til å være mindre på fastobjetivene.

 

AtW

 

Et annet poeng er at på speilrefleks er ikke fokus å gå det minst mulig men heller kvaliteten. Så du har variasjon i f.eks 50mm fra små obkektiver (relativt) til store glass slik som Sigma sin 50mm. Om du skal ha noe lite så er best bet et kamera uten utskrifter optikk ala Sigma DP-serien (crop 1.7) o.l. fra andre produsenter.

 

Det som skuffer meg med OM-D gitt ryktene er at sensoren er den samme gamle. De gjorde store fremskritt på AF siden med E-P3. Hadde håpet at OM-D ville vært et nytt stort skritt videre fremfor et større kamerahus.

 

Det er jo ikek akkurat som kvalitet er irrelevant på mFT heller. Eller at det ikke er variasjon for den saks skyld, men det virker jo rimlig klart at objektivene er mindre i snitt, og objektiver er en ganske moden bransje.

 

Ellers så er det jo greit å være skuffet over sensoren, men det er da vitterlig ikke den samme gamle som ryktes? Det er GX1-sensoren til panasonic, som er relativt ny.

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

Jo, ser jeg tenker litt mer enn jeg skriver her. Det jeg ville fram til (som kanskje ikke var så klart), var at størrelsesforskejllen virker til å være mindre på fastobjetivene.

 

AtW

 

Et annet poeng er at på speilrefleks er ikke fokus å gå det minst mulig men heller kvaliteten. Så du har variasjon i f.eks 50mm fra små obkektiver (relativt) til store glass slik som Sigma sin 50mm. Om du skal ha noe lite så er best bet et kamera uten utskrifter optikk ala Sigma DP-serien (crop 1.7) o.l. fra andre produsenter.

 

Det som skuffer meg med OM-D gitt ryktene er at sensoren er den samme gamle. De gjorde store fremskritt på AF siden med E-P3. Hadde håpet at OM-D ville vært et nytt stort skritt videre fremfor et større kamerahus.

 

Pentax sitt nye pannekake var imponerende lite ja, men hvis vi sammenligner med pana 20mm så har jo den blender 1.7. Uannsett når man skal ha med seg flere objektiver og brennvider som dekker litt, blir forskjellen i størrelse og vekt veldig stor.

 

Nu sier vel ikke ryktene at OM-D skal ha den samme gammle sensoren, men den nye 16mp sensoren til panasonic. Og den blir nok mye bedre enn den gammle 12mp sensoren når olympus har fått gjort sitt med den.

Endret av Rmatt
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...