Gå til innhold

Diskusjonstråd: Olympus & Panasonic MicroFourThirds (+ FourThirds)


Anbefalte innlegg

... ikke les testen av 18-180mm'ern... :whistle:

 

Det jeg lurer på er hvorfor ikke Olympus lager et Eos til mFT adapter som støtter AF og blenderkontroll. Begge fatningene er jo elektroniske, så hvor vanskelig kan det være å lage et som oversetter blender og fokuseringskommandoer. Sigma kan sikkert gjøre det for dere, de må jo kjenne begge protokoller ganske godt og det kan ikke være veldig komplissert. Et lite Kanadisk firma har jo klart det med Contax til Eos adapter. http://en.conurus.com/faq.html

 

Det ville jo gitt Olympus tilgang til alle Canons superteler, TS-optikk og annet som Olympus ikke har på sitt program. Nå er vel ikke superteler det viktigste for E-P1, men regner med at det kommer mange andre mFT-hus i løpet av de nærmeste årene. Tenk også på hele Canons kundebase som sitter med masse ustabilisert optikk, og mange ønsker seg hus med stabilisering. Her er det jo et enormt potenisale for Olympus, og utvalget med superzoomer vile jo også få et kraftig løft...

Endret av se#
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Men olympus selger jo objektiver, så det ville jo vært dårlig business..

 

Det blir jo en avveining hva man tror på, men klarer Olympus å selge masse hus til Canon-brukere som ønsker seg stabilisering skal det mye til å oppveie det med salg av ekstra optikk. Og de fleste vil jo uansett kjøpe en standardzoom fra Olympus for å få et kompakt objektiv til normal bruk, og mange kjøper jo aldri mer enn ett objektiv uansett.

 

Personlig bruker jeg Canon og er veldig fristet av mFT, men det eksisterende adapteret gir jo kun manuell fokus og største blender og da er det ikke spesielt nyttig. Adapteret ville jo dessuten kun være for mFT for Eos til FT går ikke så all optikk til speilrefleks ville jo Olympus uansett fått solgt.

Lenke til kommentar
Det jeg lurer på er hvorfor ikke Olympus lager et Eos til mFT adapter som støtter AF og blenderkontroll. Begge fatningene er jo elektroniske, så hvor vanskelig kan det være å lage et som oversetter blender og fokuseringskommandoer. Sigma kan sikkert gjøre det for dere, de må jo kjenne begge protokoller ganske godt og det kan ikke være veldig komplissert. Et lite Kanadisk firma har jo klart det med Contax til Eos adapter. http://en.conurus.com/faq.html

 

Det ville jo gitt Olympus tilgang til alle Canons superteler, TS-optikk og annet som Olympus ikke har på sitt program. Nå er vel ikke superteler det viktigste for E-P1, men regner med at det kommer mange andre mFT-hus i løpet av de nærmeste årene. Tenk også på hele Canons kundebase som sitter med masse ustabilisert optikk, og mange ønsker seg hus med stabilisering. Her er det jo et enormt potenisale for Olympus, og utvalget med superzoomer vile jo også få et kraftig løft...

Det lurte jeg også på. Så jeg spurte på møtet hvor jeg fikk presentert PEN (i begynnelsen av mai en gang). Og svaret var egentlig forståelig nok: Olympus vil selvfølgelig at flest mulig som bruker andre systemer i dag skal prøve vårt - og forhåpentligvis like det og venne seg til det. Derfor har vi definitivt snust på å lage adaptere til både Canon EF, Nikon F, Pentax K, Leica M og mye mer. Problemet ligger i politikken (dere skulle bare visst hvor mye politikk det er i samarbeidet mellom Pana og Olympus om mFT og FT) og i garantivilkår (ba ikke om detaljer, skjønte at dette var blitt gjennomdiskutert på langt høyere nivå enn mitt).

 

Men, Olympus har lagt sterkt til rette for at seriøse produsenter av tredjeparts-produkter skal kunne lage adaptere. Allerede skal det finnes for Nikon, Pentax og Leica, og Canon og Sony skal være på vei... Men altså ikke under Olympus-navnet.

 

Totalt sett: Brukere av andre systemer får et godt alternativ, Olympus får flere brukere, og en tredjepartsprodusent får solgt sine produkter. Nå er utfordringen å få noen til å importere dem til Norge... Noen som leser dette som føler seg kallet?

 

Erik

Olympus Norge

Lenke til kommentar
Jeg tror nok Olympus ville tjene mye penger om de gikk inn for å bli en tredjepartsprodusent av optikk til andre produsenter. De er verdensmestere på optisk design.

 

Men det tror jeg verken jeg eller Olympus ønsker... :)

Du har helt rett i at det er i objektivene pengene ligger på DSLR-salg. Men husk at Olympus produserer veldig mye mer enn kameraer til forbrukermarkedet. Kameraer til kikhullskirurgi, mikroskoper, endoskoper (kameraer opp der sola sjelden skinner), high-speed og masse annet kult. Det hadde vært utrolig dumt å ikke utnytte den teknologiutviklingen vi allikevel gjør på disse områdene til å lage verdens kuleste kameraer til forbrukermarkedet også (i all beskjedenhet :-).

 

Når det gjelder DSLR-salget mener jeg Olympus nå er i en posisjon hvor det handler om å få flest mulig brukere av systemet for å skape fremtidig salg av objektiver (selv om det bare siste året er blitt mange tusen nye E-System brukere bare i Norge - salget øker drastisk!), samtidig som vi må tjene penger nå for å ha en butikk å leve av i morgen. Derfor vil objektivhungrige Olympus'ere få en hyggelig kampanje i fanget om noen få uker... :new_woot:

 

Erik

Olympus Norge

Lenke til kommentar
Du har helt rett i at det er i objektivene pengene ligger på DSLR-salg. Men husk at Olympus produserer veldig mye mer enn kameraer til forbrukermarkedet. Kameraer til kikhullskirurgi, mikroskoper, endoskoper (kameraer opp der sola sjelden skinner), high-speed og masse annet kult. Det hadde vært utrolig dumt å ikke utnytte den teknologiutviklingen vi allikevel gjør på disse områdene til å lage verdens kuleste kameraer til forbrukermarkedet også (i all beskjedenhet :-).

Det er faktisk det jeg pleide å svare sikkert to-tre ganger i uken da alle drev å dømte alle andre merker enn Canon, Nikon og Sony til døden. Nemlig at Olympus selger til den store gullmedaljen i det medisinske markedet. Som min far, som har arbeidet i helsevesenet et par hundre år når pleier å si det, om du fikk et kamera opp i rompa på 80-tallet var det et Olympus, og om du får et kamera opp i rompa i dag er det et Olympus..

 

:)

 

Når det gjelder DSLR-salget mener jeg Olympus nå er i en posisjon hvor det handler om å få flest mulig brukere av systemet for å skape fremtidig salg av objektiver (selv om det bare siste året er blitt mange tusen nye E-System brukere bare i Norge - salget øker drastisk!), samtidig som vi må tjene penger nå for å ha en butikk å leve av i morgen. Derfor vil objektivhungrige Olympus'ere få en hyggelig kampanje i fanget om noen få uker... :new_woot:

 

Erik

Olympus Norge

Angående økende antall E-systembrukere er det nok mest min og Tomsi sin fortjeneste. Jeg syns en gave er på sin plass. Jeg tar gjerne ett 14-35. Tom får svare for seg selv.

 

;)

Lenke til kommentar
Det lurte jeg også på.

 

...

 

Allerede skal det finnes for Nikon, Pentax og Leica, og Canon og Sony skal være på vei...

 

Takker for svar, adaptere virker jo som en opplagt måte å gjøre det enklere for brukere av andre systemer å migrere til Olympus. Da fortår jeg litt mer om hvorfor Olympus ikke vil lage dem selv, men for å få "full effekt" må nok autofokusen virke. Manuell fokus på en LCD-skjerm er fortsatt en ganske tidkrevende jobb.

Lenke til kommentar
Totalt sett: Brukere av andre systemer får et godt alternativ, Olympus får flere brukere, og en tredjepartsprodusent får solgt sine produkter. Nå er utfordringen å få noen til å importere dem til Norge... Noen som leser dette som føler seg kallet?
Du kan jo sende en henvendelse til din tidligere arbeidsgiver? :-)
Lenke til kommentar

Det jeg lurer på er hvorfor ikke Olympus lager et Eos til mFT adapter som støtter AF og blenderkontroll. Begge fatningene er jo elektroniske, så hvor vanskelig kan det være å lage et som oversetter blender og fokuseringskommandoer. Sigma kan sikkert gjøre det for dere, de må jo kjenne begge protokoller ganske godt og det kan ikke være veldig komplissert. Et lite Kanadisk firma har jo klart det med Contax til Eos adapter. http://en.conurus.com/faq.html

 

Det ville jo gitt Olympus tilgang til alle Canons superteler, TS-optikk og annet som Olympus ikke har på sitt program. Nå er vel ikke superteler det viktigste for E-P1, men regner med at det kommer mange andre mFT-hus i løpet av de nærmeste årene. Tenk også på hele Canons kundebase som sitter med masse ustabilisert optikk, og mange ønsker seg hus med stabilisering. Her er det jo et enormt potenisale for Olympus, og utvalget med superzoomer vile jo også få et kraftig løft...

 

Et systemkamera med udskiftelig optik er bygget til at biledsensoren (film eller digitalt) sidder i en bestemt afstand og position i forhold til objektivfatningen.

Hvis et objektiv til system A har en LÆNGERE afstand end et hus til system B, kan der muligvis laves en converter.

 

Canon EOS og Fourthirds er de to dSLR-systemer, der har KORTEST afstand fra objektiv-fatning til lyssensor.

Lenke til kommentar
Et systemkamera med udskiftelig optik er bygget til at biledsensoren (film eller digitalt) sidder i en bestemt afstand og position i forhold til objektivfatningen.

Hvis et objektiv til system A har en LÆNGERE afstand end et hus til system B, kan der muligvis laves en converter.

 

Canon EOS og Fourthirds er de to dSLR-systemer, der har KORTEST afstand fra objektiv-fatning til lyssensor.

Joda, men her snakker vi om mFT som har langt kortere registeravstand enn alle DSLR-fatninger, ei heller noe speil som står i veien for å la objektivene bygge innover i kamerahuset. Så til mFT kan vi i teorien få alle slags DSLR-objektiver, og egentlig alle objektiver som kan tegne på hele sensoren, uten store problemer.

 

Det er selvfølgelig litt mer jobb i det øyeblikket man vil ha automatikk og elektronisk overføring, men det burde ikke være den helt store saken det heller, tross alt.

Lenke til kommentar
Da er utstyrsonanien over for min del. Da har jeg det jeg trenger pluss litt mer.

 

<snip>

 

Hva har dere andre Oly brukere?

 

Jeg er ikke helt på plass og selger nå unna noe for å skaffe meg noe annet/mer, men "drømmeriggen" min ser ut som dette:

 

E-30

11-22mm f2.8-3.5

30mm f1.4 (Sigma)

50mm f2

50-200mm f2.8-3.5

 

Hinsides dyrt glass er utelatt fordi det er utelukket - jeg lever ikke av dette og skylder meg selv og familien å ta det litt med ro ;)

Lenke til kommentar
Hva har dere andre Oly brukere?

Heisann..

 

Ny her på forumet, det jeg har for tiden er:

 

Olympus E-520 (Tidligere E-410)

 

ZD 14-42/3,5-5,6 (m. Hoya HMC Super UV[0])

ZD 14-54/2,8-3,5 (-- " --)

ZD 50-200/2,8-3,5 (-- " --) (På lån fra snill bror, han bruker den nesten aldri...)

 

Electronic Flash FL36

 

Hoya Pro1 Digital MC PL-C (ø67)

Hoya HMC NDX8 (ø67)

 

Annet enn det har jeg prøvd en del drømmeglass hos FotoVideo og Japan Photo i Akersgata:

7-14/4

14-35/2

35-100/2

90-250/2,8

150/2

 

Er mest 35-100/2 jeg sikler etter. Skal til NYC om to uker og har sett at den kommer på ca kr 12500 omregnet til norske kroner. Det er uansett dyrt for en student... Meh

Lenke til kommentar
Du kan jo vurdere et 9-18, da. :)

 

Fantatisk kvalitet for prisen, og det er et område du ikke dekker med den optikken du har nå.

 

:)

Jeg er litt usikker på hva jeg skal skaffe meg på den fronten...

 

Så jeg har startet en tråd på Objektivforumet... Holder nok kanskje en knapp på 9-18/4-5,6, men det kan raskt endre seg, siden hjertet sier 7-14/4... Ack...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...