Gå til innhold

Diskusjonstråd: Olympus & Panasonic MicroFourThirds (+ FourThirds)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Her var det mye interessant lesing - har sittet og kost meg med 8 siders diskusjon om produktene våre nå :-)

 

Positiv med tilbakemeldinger og kommentarer dirkete fra Olympus, jeg har et spørsmål og det gjelder Autofokuskompatibilitet med 4/3-optikk.

 

Har Olympus noe tilsvarende denne siden?

 

http://panasonic.jp/support/global/cs/dsc/connect/g1.html

Så vidt jeg vet, så har ikke Olympus det. De trenger den heller ikke, da PEN-1 skal visstnok kunne autofokusere med alle 4/3 og m4/3 objektivene. Det er vel også derfor autofokus ikke er like rask som Panasonic sine kamaeraer.

 

Tom

Lenke til kommentar

For flere Oly ZD-objektiver er der kommet firmware-opdateringer, der skulle forbedre autofokus med kontrastfokus (Liveview)- bl.a. for 2 af mine objektiver (ZD 35 og ZD 70-300).

 

Til et tidligere indlæg:

ZD 50-200 SWD er faktisk den ANDEN version af ZD 50-200 - den kom ved årsskiftet 2007/2008, så jeg tror ikke der kommer en ny foreløbig.

Lenke til kommentar
For flere Oly ZD-objektiver er der kommet firmware-opdateringer, der skulle forbedre autofokus med kontrastfokus (Liveview)- bl.a. for 2 af mine objektiver (ZD 35 og ZD 70-300).

 

Hvilken FW har du på ZD 35mm makro? Jeg har 1,2 og det er sinnsykt vanskelig å få gjort noe i LV.

 

35mm makro er grei, men skulle kanskje heller ha kjøpt EX-25 mellomring til 70-300mm for de pengene.

Lenke til kommentar
Positiv med tilbakemeldinger og kommentarer dirkete fra Olympus, jeg har et spørsmål og det gjelder Autofokuskompatibilitet med 4/3-optikk.

 

Har Olympus noe tilsvarende denne siden?

 

http://panasonic.jp/support/global/cs/dsc/connect/g1.html

Må bare minne om at jeg bare er en selger og lite bevandret i de tekniske utgreiinger, men som tilfeldigvis har produktene som hobby (tidligere yrke).

 

Slike spørsmål overlater jeg raskt til teknisk support (gratis tlf 00800 67 10 83 00 / mail: [email protected]) - personlig finner jeg ut av det meste jeg trenger på http://www.four-thirds.org/.

 

Men jeg tror nok Tomsi har rett - har ikke hørt om noe FT eller mFT-objektiv som ikke skal fungere fullt ut med vår adapter, uansett produsent av objektivet.

 

Hilsen Erik

Olympus Norge

Lenke til kommentar
Litt synd.

 

Oly skulle hatt 14-54 og 50-200 i 6-8000kr. klassen itillegg til 12-60 og 50-200 SWD i 9-12000kr klassen.

14-54mm II er i 5.500 klassen.

Men en 40-150mm f/2.8-3.5 i samme klasse hadde vært snop.

 

Tom

Ain't gonna happen. Garantert. :)

 

-

 

Skjerve: Du kan sende en mail fra meg til Olympus i Japan med et budskap om at vi faktisk trenger et normalobjektiv i området 25mm f/1.4. Og selv om Panasonic lager et ypperlig slik vil jeg også påpeke at det koster like mye som en bil, og er like lett å skaffe til veie som masseødeleggelsesvåpen.

 

Gi dem den beskjeden. :)

Lenke til kommentar
35mm makro er grei, men skulle kanskje heller ha kjøpt EX-25 mellomring til 70-300mm for de pengene.

 

35mm-en tar litt tid å venne seg til; men den er utrolig allsidig. Vi var veldig gode venner i dag.

 

...

Men en 40-150mm f/2.8-3.5 i samme klasse hadde vært snop.

 

Tom

Ain't gonna happen. Garantert. :)

Jeg regner heller ikke med det. Men jeg ønsker meg som alternativ 14-42mm og 40-150mm i limited utgave med metallfatning og litt høyere kvalitet. Ikke at det kommer til skje heller ...

 

 

Skjerve: Du kan sende en mail fra meg til Olympus i Japan med et budskap om at vi faktisk trenger et normalobjektiv i området 25mm f/1.4. Og selv om Panasonic lager et ypperlig slik vil jeg også påpeke at det koster like mye som en bil, og er like lett å skaffe til veie som masseødeleggelsesvåpen.

 

Gi dem den beskjeden. :)

Jeg ønsker meg en slik en jeg også. Men jeg kan faktisk klare meg med f/2; så lenge den forvrenger mindre enn pannekaka ZD (25mm f/2.8)

 

Tom

Lenke til kommentar
skjerve: Du kan sende en mail fra meg til Olympus i Japan med et budskap om at vi faktisk trenger et normalobjektiv i området 25mm f/1.4. Og selv om Panasonic lager et ypperlig slik vil jeg også påpeke at det koster like mye som en bil, og er like lett å skaffe til veie som masseødeleggelsesvåpen.

 

Gi dem den beskjeden. :)

 

What he said.

 

Eneste fornuftige alternativet bortsett fra pancake er vel sigma 30mm. Noen som har erfaring med denne?

Lenke til kommentar
Skjerve: Du kan sende en mail fra meg til Olympus i Japan med et budskap om at vi faktisk trenger et normalobjektiv i området 25mm f/1.4. Og selv om Panasonic lager et ypperlig slik vil jeg også påpeke at det koster like mye som en bil, og er like lett å skaffe til veie som masseødeleggelsesvåpen.

 

Gi dem den beskjeden. :)

Allready done.

 

Diskuterte dette med DSLR-sjefen på RnD både sist Photokina og såvidt på lanseringen av PEN, og som han sier: "hmmm... interesting... we will study" - hvilket er høflig-japansk for "neppe".

 

Problemet er vel å lage noe som yter godt nok optisk til at folk vil ha den, men produsere den så rimelig at den bare koster som en bruktbil, og samtidig så liten at folk ikke får kjøpevegring...

 

Men - jeg har tatt feil før. Lenge fortalte jeg kundene mine at å få søkerbilde på skjermen på en DSLR ikke var mulig. Så begynte jeg å jobbe i Olympus... :-)

 

Erik

Olympus Norge

Lenke til kommentar
Eneste fornuftige alternativet bortsett fra pancake er vel sigma 30mm. Noen som har erfaring med denne?

Har det ikke selv; men det jeg har lest meg til er at det er mange som sliter med fokus på Olympus også. Men når den er på stell; så fungerer den ganske så bra.

 

Tom

 

Takk for info - det var det jeg trodde. Vurderte å selge 50mm og kjøpe 30mm da jeg syns 50mm er litt trang - og kunne godt vært litt mer lyssterk, men da dropper jeg det. Orker ikke å gå igjennom flere eksemplarer for å få et som duger.

 

by the way: ligger en 12-60 på foto.no nå, bare sånn i tilfelle noen av dere har for mye penger om dagen.

Lenke til kommentar

Jeg har Sigma 30mm, men har ikke så mye erfaring med det da jeg ikke har brukt det mye. Men det har sin forklaring: Jeg kjøpte det for å bruke til f.eks. innendørs portrettbilder/sosiale sammenkomster (naturlige situasjonsbilder, ikke oppstillt) m.m.. Jeg har ikke brukt det mye til det, fordi jeg syns det fokuserer alt for tregt. Spesielt når det er mennesker, og jeg er avhengig av finne fokus raskt og ta bildet før de flytter seg. Men når motivet uansett må sitte stille en liten stund for å fokusere, kan jeg likegreit bruke 12-60 objektivet som fokuserer raskt, med lenger lukkertid. Det gir større treffsikkerhet, da fokuseringstiden kan variere veldig, speiselt om personen ikke sitter helt stille (pga. liten dybdeskarphet på største blender).

En annen ting er at på største blenderåpning synes jeg ikke bildene blir pene. De blir grumsete og uskarpe (snakker ikke om begrenset dybdeskarphet eller forveksling med dette). Det må blendes ned noe, og da forsvinner også litt av fordelen med objektivet for min del.

 

Men for all del, har sett mange fine bilder tatt med objektivet! Både i dagslys og på kvelden håndholdt - men kanskje ikke de motivene jeg hadde tenkt å bruke det til...

Endret av Zamot
Lenke til kommentar

Jeg tør påstå at Sigmas "Dirty Thirty" er det objektivet som har gitt meg mest fotoglede (og mest hodebry!).

 

Det er svært krevende i bruk, og fokus må sitte som et skudd for f/1.4-bruk. Her er et bilde som illustrerer det ekstremt smale fokusplanet ved f/1.4, men legg merke til hvordan skarpheten faller av i to "trinn":

 

126653925_xYMnD-X3.jpg

 

Den grøtete overgangen kan muligens være det som plager Zamot?

 

At AF er treeeg kan jeg også skrive under på, men for de typiske rundt-bordet-situasjonene syns jeg ikke det er noe problem, fordi justeringene fra bilde til bilde er relativt små - bare sørg for å være i "ballpark" av fokusavstanden.

 

Med litt innsats er det f.eks mulig å ta bilder av svæt bevegelige mål ved f/1.4:

143650090_fvM9r-M.jpg

Bare ikke regn med å klare det på første forsøk! :)

 

Lysstyrken gir fantastiske muligheter spontan hverdagsfoto innendørs:

403000132_zC9nT-M.jpg

 

260475912_VcPYt-M.jpg

 

I'm just sayin'...

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...