Gå til innhold

Diskusjonstråd: Olympus & Panasonic MicroFourThirds (+ FourThirds)


Anbefalte innlegg

Hvor mye billigere skal E-600 bli iforhold til E-620?

Godt at den ikke kommer til Norge. Samme kamera bortsett fra noe ubrukelig greier som har ingen innvirkning på bildene og til en lavere pris :realmad:

Helt ærlig vet jeg ikke prisforskjellen - det er ikke aktuelt for Norge uansett.

 

Men hva er de "ubrukelige greiene"? Artfilters? For oss som ikke er ræcere i Photoshop er de høyst brukelige! Har sittet timevis i Photoshop og opplever at kameraet gjør bedre jobb enn meg på sekunder (det sier både noe om kameraet og mitt nivå i photoshop :blush: ).

 

Har også opplevd at høyst habile fotografer prøver dem og finner ut at de er fullt brukanes. Blant annet mener jeg det var Tomsi som skrev i kommentaren til et bilde på BK at han måtte bruke PopArt-filteret i E-620 for å få den rette "smellen" i fargene. Correct me if I'm wrong!!

 

Erik

Olympus Norge

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har også opplevd at høyst habile fotografer prøver dem og finner ut at de er fullt brukanes. Blant annet mener jeg det var Tomsi som skrev i kommentaren til et bilde på BK at han måtte bruke PopArt-filteret i E-620 for å få den rette "smellen" i fargene. Correct me if I'm wrong!!

Det stemmer. Hyggelig at det er noen som synes jeg er en habil fotograf ;)

 

Tom

Lenke til kommentar
Slike profiler skulle vært laget til Adobe Lightroom og Camera Raw. Nå er det bare Nikon (og Canon?) som har diverse profiler i Adobe programmene.

Det er laget en alternativ RAW profil til E-620. HueLight eller noe slikt ...

 

Artfiltrene er sikkert greie, men da må man nesten ta RAW+jpg og ønske om mer hastighet på RAW+jpg er der :yes:

Jeg skyter kun i RAW og så legger jeg på filteret i Master 2 i ettertid.

 

Tom

Lenke til kommentar
Helt ærlig vet jeg ikke prisforskjellen - det er ikke aktuelt for Norge uansett.

 

Men hva er de "ubrukelige greiene"? Artfilters? For oss som ikke er ræcere i Photoshop er de høyst brukelige! Har sittet timevis i Photoshop og opplever at kameraet gjør bedre jobb enn meg på sekunder (det sier både noe om kameraet og mitt nivå i photoshop :blush: ).

 

Har også opplevd at høyst habile fotografer prøver dem og finner ut at de er fullt brukanes. Blant annet mener jeg det var Tomsi som skrev i kommentaren til et bilde på BK at han måtte bruke PopArt-filteret i E-620 for å få den rette "smellen" i fargene. Correct me if I'm wrong!!

 

Erik

Olympus Norge

 

 

Tjaaa, hvis filteret kan legges på i Master 2 i etterkant som tom skriver, så er det vel ikke så mye poeng i å betale ekstra for å få muligheten til å gjøre det i kamera?

 

Må si at jeg syns det er positivt at du involverer deg i diskusjonen Erik :thumbup:

Lenke til kommentar
Tjaaa, hvis filteret kan legges på i Master 2 i etterkant som tom skriver, så er det vel ikke så mye poeng i å betale ekstra for å få muligheten til å gjøre det i kamera?

Det som er problemet med Master 2, er at den sjekker om filene er fra et kamera som støtter art filters. Så jeg kan ikke bruke art filter på filene fra E-420; men det går fint med filene fra E-620 :!:

 

Tom

Lenke til kommentar
Det som er problemet med Master 2, er at den sjekker om filene er fra et kamera som støtter art filters. Så jeg kan ikke bruke art filter på filene fra E-420; men det går fint med filene fra E-620 :!:

 

Tom

 

Hvis du er desperat nok kan du vel editere litt i EXIF? Eller sjekker den mer enn kameranavn?

Lenke til kommentar
Det som er problemet med Master 2, er at den sjekker om filene er fra et kamera som støtter art filters. Så jeg kan ikke bruke art filter på filene fra E-420; men det går fint med filene fra E-620 :!:

 

Tom

 

Hvis du er desperat nok kan du vel editere litt i EXIF? Eller sjekker den mer enn kameranavn?

Jeg vil tro at den gjør mer enn å sjekke EXIF. Det er en del forskjeller på filene - f.eks. 10 kontra 12MP ...

 

Tom

Lenke til kommentar
Det som er problemet med Master 2, er at den sjekker om filene er fra et kamera som støtter art filters. Så jeg kan ikke bruke art filter på filene fra E-420; men det går fint med filene fra E-620 :!:

 

Tom

 

Hvis du er desperat nok kan du vel editere litt i EXIF? Eller sjekker den mer enn kameranavn?

Jeg vil tro at den gjør mer enn å sjekke EXIF. Det er en del forskjeller på filene - f.eks. 10 kontra 12MP ...

 

Tom

 

Ja, jeg vet det er forskjeller, det var derfor jeg spurte. Men er det ingen 10MP kameraer som har art filter?

Lenke til kommentar
Er det noen av dere som har 70-300 som kan fortelle meg om det er normalt at den "kryper" når kameraet henger på skulderen? etter 5-10 minutter så er den på 300mm, er dette normalt eller har jeg fått en slapp utgave?

Det er nok ikke unaturlig. Men det er nok variasjoner, slik at noen sliter mer med det enn andre.

 

Tom

Lenke til kommentar
Da er utstyrsonanien over for min del. Da har jeg det jeg trenger pluss litt mer.

 

Olympus E-620

14-42mm

25mm

35mm makro

70-300mm

EX-25 mellomring

og Panasonic LX3

 

Hva har dere andre Oly brukere?

Det samme som deg; untatt det som er streket over. Men i tillegg

 

E-420

17.5-45mm*

40-150mm

 

Tom

 

*) Jeg ser det slik at den kom gratis med E-420 huset. Spesielt bra er den ikke (men bedre enn Canon 18-55mm ...)

Lenke til kommentar
Olympus har visstnok lansert en E-600.

 

Ja og hurra, E-600 er ikke et rykte. Meen...Vi i lille Norden får dessverre ikke tilgang på det. Synd, igrunn, for jeg hadde gledet meg til å sette nye standard på pris vs spec.

Nå er det jo heldigvis ikke Olympus Nordic allene som bestemmer hva Norske forbruker får tilgang til...så jeg skulle ikke være veldig overrasket hvis den "nye standard på pris vs spec" finner veien inn på den ene eller annen måte :whistle::cool:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...