Gå til innhold

Diskusjonstråd: Olympus & Panasonic MicroFourThirds (+ FourThirds)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Men husk - den er konstrueret til en større sensor end 4/3, så med Olympus bruger vi kun den bedste del af glasset.

Akkurat det hjelper ikke på den kreftfremkallende bokéen. 70-300 APO er en god, gammeldags konstruksjon for film, og den yter særdeles bra på alle cropformater opp til ca. 220mm når det gjelder skarphet. På 300mm er den ganske ræva. Imidlertid liker jeg ikke fargegjengivelsen. Det er noe "galt" med den.

Lenke til kommentar
Men husk - den er konstrueret til en større sensor end 4/3, så med Olympus bruger vi kun den bedste del af glasset.

Akkurat det hjelper ikke på den kreftfremkallende bokéen. 70-300 APO er en god, gammeldags konstruksjon for film, og den yter særdeles bra på alle cropformater opp til ca. 220mm når det gjelder skarphet. På 300mm er den ganske ræva. Imidlertid liker jeg ikke fargegjengivelsen. Det er noe "galt" med den.

 

Det er nok den type begrensning ved konstruksjonen som har gjort at Olympus valgte å stoppe 18-180 på 180 istedenfor 200.

 

Heldigvis sier den optiske konstruksjonen lite om blendermekanisme, glasscoating, produksjonstoleranse og kvalitetskontroll. I tillegg kan man stoppe mer lys tidligere når man bare skal dekke 4/3" bildesirkel, som kan gi bedre kontrast, men jeg har ikke sett noen sammenligninger av disse to, og det er ikke sikkert de er så forskjellige. Man ser ihvertfall fort at det er noe annerledes når man ser den antikvariske af/mf-bryteren ;)

 

 

Om man får 50-200 SWD til 8600 er det en respektabel pris ja. Det ser ut som om de har blandet med prisen på den gamle varianten eller bare har en gammel pris. Jeg ante ikke at Elkjøp Express hadde såntno, jeg antok at de bare solgte mobiltelefoner, mp3-spillere og annet som ungdommen bruker.

Lenke til kommentar
Noen som vet om når Olympus vil komme med en etterkommer til E-3?

 

I en tråd på dpreviews fourthirds-forum var en kommentar om at man kunne se efter et E-5 næste år.

 

Olympus har jo hatt et travelt år, så det spørs nok om det blir noen ny E-3 i år. På den annen side ville en oppgradering av E-3 til E-30/E-620 sesnor og elektronikk ikke koste så mye og gi E-3 et løft mens Olympus jobber med større oppgradering. Men å lansere en E-3 oppfølger nå uten video sitter nok langt inne.

Lenke til kommentar
Spørsmål:

 

EX-25 mellomring. Er dette en vanlig mellomring uten glass?

 

 

Hvordan blir denne å bruke på f.eks. 35mm makro? Er det mulig?

Den er uten glass. Og den mellomringen kan brukes på 35mm. Du vil da kunne få større forstørrelse enn 1:1. Hvor mye er vanskelig å si, for allerede på 1:1 er fronten av objektivet meget nærme motivet.

 

Et annet alternativ er 1.4x (eller 2x) converteren - den virker på de fleste Olympus objektivene.

 

Tom

Lenke til kommentar

Det ble 35mm makro idag. Jeg kommer muligens til å handle inn 25mm og kanskje EX-25 mellomring.

 

Liten test med 35mm makro. Autofokus fungerer rimelig bra. Denne fluen sprang fram og tilbake som en liten galning :)

 

 

 

Edit: La merke til dette akkurat nå. Objektivene til Oly er ikke slik som andre. De har ikke den "spaken" til blenderen. Så alle objektivene er styrt elektronisk? Det er motor i alle objektivene?

 

Hehe.. jeg vet faktisk nesten ingenting om det nye systemet jeg har gått over til :p

Endret av Ildhode
Lenke til kommentar
Edit: La merke til dette akkurat nå. Objektivene til Oly er ikke slik som andre. De har ikke den "spaken" til blenderen. Så alle objektivene er styrt elektronisk? Det er motor i alle objektivene?

Det stemmer - det samme som Canon EOS og Nikon AF-S.

 

En del av Olympus optikken har også focus-by-wire. Dvs. at når du velger manuell fokus og dreier på fokusringen så sender den signaler til kamera, som styrer fokusmotoren.

 

Tom

Lenke til kommentar

Hei, folkens.

 

Her var det mye interessant lesing - har sittet og kost meg med 8 siders diskusjon om produktene våre nå :-)

 

Håper dere som har kjøpt fortsatt er fornøyde!!

 

Tenkte bare jeg skulle si litt om enkelte av spekulasjonene som har vært i en del poster her.

 

* Olympus PEN er kommet for å bli. Uten tvil. Vi har fått enormt gode tilbakemeldinger fra både presse, forhandlere, kunder og proff-fotografer. Blant fotografene som har forelsket seg i PEN etter å ha hatt det noen uker er Tarjei Krogh, Svein Bringsdal, Bård Løken, Svein Utigard, Morten Hvaal, Jens Haugen og Jonas Bendiksen (Magnum!). Og jaggu ringte ikke Morten Krogvold her om dagen og hadde bestemt seg for å endelig kjøpe et digitalkamera! De fleste av de nevnte over er allerede Olympus-brukere som er helt eller delvis sponset av oss, mens andre har tatt kontakt for å teste. Nok skryt. Olympus vil lansere flere kameraer i PEN-serien, både oppover og nedover i prisklasse i løpet av de neste 12 månedene (kan ikke være mer spesifikk ennå, dessverre).

 

* Ja, den største utfordringen til E-P1 er AF. Særlig kontinuerlig AF i lite lys. Men firmwareoppdatering er på vei - og dagens versjon er "god nok" i de aller fleste situasjoner (med naturlig unntak av action-motiver osv) ifølge de brukerne jeg har snakket med (og ifølge meg selv, jeg har selvfølgelig min egen PEN :-).

 

* Etterfølger til E-3... hvor skal jeg begynne...? E-3 er fortsatt helt unikt med tanke på hva det tåler, og leverer veldig bra filer. En liten test til Oslo-folket på forumet: Gå ned på Rådhusplassen og kikk på bildene til Bård Løken. De er tatt med Hasselblad og E-3. Prøv å se hvilke som er tatt med hva. Det er pokker ikke lett!!

 

* Etterfølger til E-3 - jeg får komme til saken. Det tok altfor lang tid å komme med oppfølgeren til E-1, det er både jeg og resten av Olympus smertelig klar over - men jeg vet ikke noen konkrete planer. Jeg regner med at det er en kombinasjon av hemmelighold (detaljer om slikt skal jo helst ikke komme ut ukontrollert) og at det er en del spesifikasjoner RnD setter som minimum i oppfølgeren, som ikke er helt på plass ennå. Men jeg må bare innrømme - jeg er like grønn som dere hva gjelder konkret info!

 

Fortsett å diskutere, folkens, dette var fantastisk interessant (bortsett fra den lange delen om dybdeskarphet og crop-faktor som ble litt for matteteknisk for meg).

 

Hilsen Erik

Salgs- og markedssjef

Olympus Norge

Lenke til kommentar
Hei, folkens.

 

Her var det mye interessant lesing - har sittet og kost meg med 8 siders diskusjon om produktene våre nå :-)

 

Håper dere som har kjøpt fortsatt er fornøyde!!

 

Tenkte bare jeg skulle si litt om enkelte av spekulasjonene som har vært i en del poster her.

 

* Olympus PEN er kommet for å bli. Uten tvil. Vi har fått enormt gode tilbakemeldinger fra både presse, forhandlere, kunder og proff-fotografer. Blant fotografene som har forelsket seg i PEN etter å ha hatt det noen uker er Tarjei Krogh, Svein Bringsdal, Bård Løken, Svein Utigard, Morten Hvaal, Jens Haugen og Jonas Bendiksen (Magnum!). Og jaggu ringte ikke Morten Krogvold her om dagen og hadde bestemt seg for å endelig kjøpe et digitalkamera! De fleste av de nevnte over er allerede Olympus-brukere som er helt eller delvis sponset av oss, mens andre har tatt kontakt for å teste. Nok skryt. Olympus vil lansere flere kameraer i PEN-serien, både oppover og nedover i prisklasse i løpet av de neste 12 månedene (kan ikke være mer spesifikk ennå, dessverre).

 

* Ja, den største utfordringen til E-P1 er AF. Særlig kontinuerlig AF i lite lys. Men firmwareoppdatering er på vei - og dagens versjon er "god nok" i de aller fleste situasjoner (med naturlig unntak av action-motiver osv) ifølge de brukerne jeg har snakket med (og ifølge meg selv, jeg har selvfølgelig min egen PEN :-).

......

Fortsett å diskutere, folkens, dette var fantastisk interessant (bortsett fra den lange delen om dybdeskarphet og crop-faktor som ble litt for matteteknisk for meg).

 

Hilsen Erik

Salgs- og markedssjef

Olympus Norge

 

Bortsett fra et par ting, så er ihvertfall jeg veldig fornøyd med min PEN.

Den er og blir et tilleggskamera for meg, men du verden for et tilleggskamera å ha.

 

Er ikke veldig overrasket over at du sier det er flere PEN versjoner på vei. Spesiellt den i høyere prisklasse er jeg spent på. Vær snill og gjør den bitte litte granne større og ta med søker på den, og et alternativt fokussystem som kan gi oss litt bedre presisjon og kontroll. Blir for mye pocketkamerafeeling slik den er nå.

 

Synes det er veldig bra at du skriver her. Ikke alle leverandører som våger det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...