Gå til innhold

Diskusjonstråd: Olympus & Panasonic MicroFourThirds (+ FourThirds)


Anbefalte innlegg

Den holder kostnad, størrelse og vekt nede, som er viktige faktorer for ditt kamera. Hva er greia med stor søker?

 

Alt! Det åpner opp en helt ny verden med mulighet for manuell fokusering og en mye enklere vei til et velkomponert bilde. Når jeg ser gjennom min e-510 må jeg bare smile litt.. Selv 5D er litt trang synes jeg ;)

Dette er veldig individuelt.

 

Tittet inn i en 5D MkII i helgen; og det var veldig bra. Men E-620 har andre kvaliteter som er viktigere for meg. Når det gjelder manuell fokusering, så er det ingenting i mine øyne som slår liveview med 7x forstørrelse.

 

Tom

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med stativ, ja. Men uten er det et veldig slitsomt system. Jeg liker liveview, men etter å ha fått større søker så har jeg ikke tenkt på det.. Det er så stor forskjell.

 

Edit: Legger til at jeg ikke vil få noe spesielt bedre resultat med liveview nå som jeg er vant med manuell fokus.. Men skulle fokuspunktet være nøyaktig der du ville ha det er nok liveview best. Men litt slingringsmonn er det alltid.

Endret av Ingardj
Lenke til kommentar
Med stativ, ja. Men uten er det et veldig slitsomt system. Jeg liker liveview, men etter å ha fått større søker så har jeg ikke tenkt på det.. Det er så stor forskjell.

Jeg er for ustø på hånden til å fotografere makro uten stativ; så det er uansett ikke et tema. Og til vanlig fotografering, så er jeg tilhenger av autofokus.

 

Tom

Lenke til kommentar
Tja, nå mente jeg ikke spesifikt på E-420, ser det ikke var helt opplagt. Men såvidt jeg har forstått så er det kun E-3 som har større søker.

 

E-620 er større. E-30 er større enn det igjen, og E-3 er større enn det igjen. Olympus' søkere kan kanskje oppleves litt mindre enn andres på grunn av aspektet, og vil i praksis være mindre om man fyller bildet i bredden, men større om man fyller bildet i høyden, gitt samme diagonal.

Lenke til kommentar
Det jeg lurer på er hvorfor ikke Olympus lager et Eos til mFT adapter som støtter AF og blenderkontroll. Begge fatningene er jo elektroniske, så hvor vanskelig kan det være å lage et som oversetter blender og fokuseringskommandoer. Sigma kan sikkert gjøre det for dere, de må jo kjenne begge protokoller ganske godt og det kan ikke være veldig komplissert. Et lite Kanadisk firma har jo klart det med Contax til Eos adapter. http://en.conurus.com/faq.html

 

Det ville jo gitt Olympus tilgang til alle Canons superteler, TS-optikk og annet som Olympus ikke har på sitt program. Nå er vel ikke superteler det viktigste for E-P1, men regner med at det kommer mange andre mFT-hus i løpet av de nærmeste årene. Tenk også på hele Canons kundebase som sitter med masse ustabilisert optikk, og mange ønsker seg hus med stabilisering. Her er det jo et enormt potenisale for Olympus, og utvalget med superzoomer vile jo også få et kraftig løft...

Det lurte jeg også på. Så jeg spurte på møtet hvor jeg fikk presentert PEN (i begynnelsen av mai en gang). Og svaret var egentlig forståelig nok: Olympus vil selvfølgelig at flest mulig som bruker andre systemer i dag skal prøve vårt - og forhåpentligvis like det og venne seg til det. Derfor har vi definitivt snust på å lage adaptere til både Canon EF, Nikon F, Pentax K, Leica M og mye mer. Problemet ligger i politikken (dere skulle bare visst hvor mye politikk det er i samarbeidet mellom Pana og Olympus om mFT og FT) og i garantivilkår (ba ikke om detaljer, skjønte at dette var blitt gjennomdiskutert på langt høyere nivå enn mitt).

 

Men, Olympus har lagt sterkt til rette for at seriøse produsenter av tredjeparts-produkter skal kunne lage adaptere. Allerede skal det finnes for Nikon, Pentax og Leica, og Canon og Sony skal være på vei... Men altså ikke under Olympus-navnet.

 

Totalt sett: Brukere av andre systemer får et godt alternativ, Olympus får flere brukere, og en tredjepartsprodusent får solgt sine produkter. Nå er utfordringen å få noen til å importere dem til Norge... Noen som leser dette som føler seg kallet?

 

Erik

Olympus Norge

 

Siden jeg har liggende Nikon-objektiver er det mulig å få tips om hvor adaptere for mFT og FT finnes?

Forøvrig, siden Ur og Foto i Bergen skal ha fotomesse i midten av neste mnd. blir det spennede å vurdere E-30......for eksempel.....

hilsen Allan

Endret av Allart
Lenke til kommentar
Siden jeg har liggende Nikon-objektiver er det mulig å få tips om hvor adaptere for mFT og FT finnes?

Forøvrig, siden Ur og Foto i Bergen skal ha fotomesse i midten av neste mnd. blir det spennede å vurdere E-30......for eksempel.....

hilsen Allan

Det finnes vel Nikon F adaptere til FT også. Men du må nok ut på eBay for å finne de.

 

Tom

Lenke til kommentar
Så, til det store spørsmålet: Er du fornøyd?!?

 

Ja, jeg er fornøyd!

 

Har vært veien om E-300 og E-510 og prøver nå ut E-30. Jeg har forsåvidt vært fornøyd med alle disse, men E-30en er gull. Kunne likevel gjerne ha hørt litt mer ut som en Nikon ;) I tillegg hadde en intelligent batterinivå indikator vært kjekk å ha. Den trådløse fjernkontrollen kunne gjerne fulgt med som standard, og det samme gjelder for Olympus Studio.

 

Ved kjøp av FL-50R skulle jeg likt å se at Zack Arias' OneLight DVD eller tilsvarende var bundlet ;)

 

Objektivene jeg har prøvd (7-14, 11-22, 14-42, 25, 50, 50-200) har alle sammen vært en fornøyelse hvert på sitt vis, kanskje med unntak av 25/2.8 som optisk kommer til kort. At det er lite og nett er vel og greitt, men for min del byttes det gladlig ut for en Sigma 30/1.4. 14-42 bruker jeg svært sjeldent, men det gjorde jobben så lenge det var det eneste objektivet jeg hadde.

 

EC-20 burde selges med en "tenk deg om" advarsel (ja, jeg handler litt for ofte på impuls). Er det et Olympus produkt jeg skulle spart meg selv for, er det det.

 

Hva mer kan jeg si? Gi oss flere "profesjonelle" objektiver; lyssterke og med faste brennvidder; 42/1.4 for eksempel? :-)

Lenke til kommentar
Skulle gjerne hatt tilbakemeldinger fra alle som har offentliggjort utstyrsparken sin om hva de er fornøyd/misfornøyd med. Og hvis noen har erfaringer med service - er den positiv?

 

Er ute etter både ros og ris her!!

 

Erik, Olympus Norge

Du ser parken min nedenfor.. :)

 

Olympus E-3

 

+ Ergonomisk generelt sett bra

+ God opp til ISO800

+ Brukbar dynamic range

+ Rask AF i godt lys

+ Vippbar skjerm

+ Mye customizable shiz.

+ Byggekvalitet (med ett untak, kommer til det)

+ Trådløs blitsstyring

+ Rask opptakshastighet (men..)

 

- Ergonomien kunne vært bedre, det er bl.a. helt umulig å endre ISO på en vettug måte når du bruker E-3 med HLD-4 og holder i portrettorientering, dette er en STOR ulempe.

- ISO over 1600 er for dårlig, jeg skyter presse, jeg trenger brukbar ISO3200, ikke bare i studio, men i den virkelige verden. "E-5" bør ikke ha mer enn 10mp.

- AF er dårligere i dårlig lys, alt for dårlig. Spesielt følgefokus er komplett ubrukelig i dårlig lys, og lite intelligent i godt lys. Følgefokusen *må* bli bedre.

- Ingen hjelpelampe for AF, å bruke popupblitsen til dette er ubrukelig.

- Gi oss en firmwareoppdatering som lar oss zoome inn i RAW-filen, ikke et thumbnail, så vi kan bedømme skarphet. Dette misforstås som en egenskap med skjermen, men det er en etterlevning fra tiden da kameraene ikke klarte å jobbe raskt nok til å zomme inn.

- Hvorfor ikke mer enn to My Modes? Jeg kunne gjerne tenke meg en mode til vanlig fotografering, en til trådløs blitsstyring og en til nattfoto, som betyr mirror lockup, utsetterforsinkelse etc.

- Byggekvaliteten er superb, men det irriterer meg at fronten på grepet kan dyttes litt inn. Burde fikses.

- Ingen justering av fokusfeil. Igjen, firmware!

- Olympus har en klar fordel ift. Canon og Nikon med mindre speil og lukkermekanismer, og burde kunne klare flere bilder per sekund enn de overnevnte.

 

HLD4:

 

Kunne hatt flere knapper, kunne vært metall, men fungerer ellers bra.

 

14-54:

 

+ Skarp og fin.

 

- Variabel blender. I praksis blender jeg vanligvis ned til f/4 for å bevare samme eksponering, jeg skyter uansett alltid i manuelt. Gi oss f/2.8 gjennom hele skalaen!

 

50-200:

 

Ditto, se overfor.

 

FL-50R:

 

+ Trådløs.

+ Kraftig

 

- Ikke værtettet, det er idioti.

- Byggekvaliteten kunne vært bedre, foten er ødelagt på min etter ett fall (en venn av meg fikk sin SB800 overkjørt av en land cruiser i Afrika, den er uskadet)

- Bedre recycle-tid. Dette er viktig.

 

Ellers kan jeg nevne at Olympus burde begynne å slippe rask fastoptikk (f/1.4), gjør den brukbar på f/1.4, skarp på f/2.0, og dere vil selge toglass med dem.

 

Panasonic lager 25/1.4, og den er på innkjøpsplanen min, men den er dyr, den er sjelden, og Olympus tjener jo ikke penger på den.

 

Kom igjen!

 

:)

Lenke til kommentar

Mitt Olympus utstyr:

2 stk E3

12-60mm SWD

50-200mm SWD

7-14mm

Sigma 30mm

FL-50R blitz

(Annet: Lowepro fastback 250 og en mindre Lowepro skulderveske, 3x 8GB sandisk ducati + div minnekort, beskyttelsesfilter, ND grad, Polafilter, 3 ekstra batterier + billader).

 

Er veldig fornøyd, og er enig mange av punktene til Simon Aldra. Pussig at du akkurat i dag nevner dette med værtettet blits, jeg klarte faktisk å helle iste over den(sånn går det når man glemmer at man har åpen drikke klemt fast med albuen, og får et innfall om å bøye seg ned og ta bilder av bikkja), og da hadde det vært greit å kunne skylle av det så det ikke blir klissete når det tørker.

 

Ellers er jeg ikke helt fornøyd med både værtettingen (uflaks?!) og servicenivået til Olympus. Tror jeg har vært oppe hos Olympus minst 5 ganger ifm service, det er egentlig 5 ganger for mye (har andre ting å bruke tiden min på), og det har ført til flere uker uten utstyr. Men gjorde Skjerve hos Olympus oppmerksom ting som kunne bli bedre, og ting ble bedre/rettet opp, så har absolutt positive erfaringer også! :)

 

E3 og 12-60 tålte ikke å bli dusjet etter en dag i skog og myr (tror det var fordi objektivet trekker inn luft/vann når man zoomer). Leverte E-3 på rep, men ikke 12-60. Fortsatt usikker om objektivet (evt kamera) faktisk fokuserer helt optimalt.

 

50-200mm ble utsatt for støv, og pga zooming trakk dette seg innover og gjorde det ujevnt/tregt å zoome. Til slutt ble pakningen ødelagt (stakk ut), og det ble umulig å zoome normalt. Selvfølgelig skjedde dette på værst tenkelig tidspunkt i hele år, i høydetpunktet/finalen på en bilsportserie jeg har fulgt. Samtidig(!) nullstillte ikke bildetelleren seg på et av E3-ene, så akkurat da var jeg ikke særlig fornøyd kan man si, det skapte hodebry, kluss og tapte bilder..

 

Men alt i alt er jeg veldig fornøyd. Angrer ikke på å ha svidd av kanskje mer penger enn hva tiden/kunnskapen min til/om foto skulle tilsi... Grunnen til at jeg valgte Olympus var rask fokus, og objektivene - spesielt 12-60 som har et zoom-område som jeg ikke fant noen reelle konkurrenter til i de andre leirene, og når jeg kjøpte var det også eneste med vridbar skjerm (hvilket jeg var helt avhengig av fra kompakt/ultrazoom bruk). Værtetting tenkte jeg ikke så mye på når jeg kjøpte, men har ført til at jeg tar med kamera dit andre ikke gjør det, og det fører til flere og kulere bilder (på tross av at jeg faktisk ikke har opplevd værtettingen så god som markedsføringen vil ha det til). Har f.eks. fått noen tøffe bilder i slalombakken, og av ATV i snø eller gjørme. :)

 

Forbedring/synspunkter til E3 og kommende modeller:

-ISO-ytelse (selvfølgelig :)

-Ingen fler megapiksler!

-Bedre autofokus og følgefokus (mer stabil/treffsikker)

-IR-sensor bak på kamera

-Trådløs blits-styring uten å måtte bruke innebygd blits (da jeg ikke ønsker det lyset, og ofte bruker 12-60 med solbeskytter som kaster skygge på 12mm)

-Flere custom knapper

-Flere my mode e.l., med mulighet for å velge hvilke parametre (blant alle!) den skal/ikke skal huske.

-Bedre skjerm (oppløsning), samt som nevnt ikke zooming av thumbnail men selve bildet.

-AF hjelpelys

-Mulighet for lavere ISO

-Innebygd vater-indikator

-IS mode 3 (høykant panorering), og gjerne skrått om det kan la seg gjøre..

-Litt større knapper og avstander mellom for letter bruk med hansker (hvertfall de mest brukte)

-Rette opp noen av de krunglete/ukonsekvente meny/innstillingsvalg

Lenke til kommentar
"- Du er ikke fotograf. Du er spesifikasjonsonanist. Jeg er fotograf."

 

Det er jo på en måte et festlig sitat, og et riktig et, men jeg er sikker på at en del "voksne" fotografer faktisk ikke liker å ha skjerm på i det hele tatt, siden det er såpass nymotens. Og man klarte seg jo uten før, goddammit. Jeg synes enkelte virker så bakstreberske og tradisjonelle at jeg er sikker på at de bytter minnekort etter å ha gjort 36 eksponeringer. På samme ISO-følsomhet.

 

Jeg skulle gjerne hatt mye høyere oppløsning på skjermen på mine kameraer, for høyere oppløsning gjør det rett og slett raskere og lettere å sjekke at man har fått fokus riktig og at lukkertiden var lang nok eller at ting ikke beveget seg for mye. Men det er godt mulig en som fotograferer hele dagen ikke trenger å lure på dette.

Ganske mange ganger lurer jeg på hvordan jeg kunne ha så tillit til meg selv at jeg kunne reise til fjerne kontinenter og vite at jeg skulle levere bilder til trykk, men ikke få sjekket en eneste eksponering før jeg kom hjem til C-41 fremkalleren... Nå tar jeg knapt et bilde uten å sjekke at eksponering, fokus etc sitter som det skal før jeg fortsetter serien. Så jobber jeg heller ikke profesjonelt som fotograf lenger, og det er lengre og lengre mellom hver gang jeg beveger meg fra "knipsing" til "fotografering".

 

Det jeg vel prøver å si er at du nok har helt rett. Er man vant til skjerm, trenger man den, og vil ha den best mulig. Det Svein (og jeg) prøvde og si, er at man ikke må henge seg så opp i spesifikasjoner at man ikke tar bilder. Det meste av dagens utstyr kan levere veldig gode bilder hvis man bare venner seg til håndteringen og styrker/svakheter.

 

Erik

Olympus Noreg

Lenke til kommentar
Så, til det store spørsmålet: Er du fornøyd?!?

Mitt kamerautstyr:

E-520

Fl-36

ZD 14-42 (knapt brukt lenger, grunnen ligger to linjer nedenfor)

ZD 40-150

ZD 11-22

+ filter og diverse annet, som ikke egentlig er Olympus

 

Og JA (!!!), jeg er Fornøyd. Med stor F. 11-22 gir meg utrolig mye, er svært kjekt å arbeide med, passe brennviddeomfang, god byggekvalitet og alt det der. 40-150 er også veldig morsom, men byggekvaliteten er så-så. Det jeg derimot ikke er fornøyd med, er det latterlige linsedekselete til 11-22 som ikke vil av når jeg har på solblender. Hvillket naut kom fram til at det var en god ide å bruke et slikt linsedeksel?????:realmad: Tar dog gjerne i mot en gave fra Olympus som kompensasjon for nedsatt livskvalitet grunnet høyt stressnivå (vi sees i retten hvis ikke ...).:)

Så bra du er Fornøyd! Når det gjelder kombinasjonen linsedeksel/solblender er jeg ufattelig enig. Derfor har jeg alltid solblender på og linsedeksel av på mine objektiver når kameraet er i bruk - mens jeg snur solblenderen og setter på linsedeksel (de få jeg ikke har mistet) under transportetapper. Funker for meg - men har ikke problemer med å se poenget ditt.

 

En trøst er jo at linsedekselet på 25mm Pancake må skrus ut av filtergjengene... :blush:

 

Erik

Olympus Norge

Lenke til kommentar
Er jeg fornøyd? Jepp. Har fått mye for pengene.

 

Kritikk: Bruksanvisningen til E-420 (og sikkert 450/520/620). Den er sikkert fin for en gjennomsnitts foto-nerd, men for meg som ikke hadde rørt et speilreflekskamera siden 94 (minolta maxxum 3xi tror jeg det var) så kunne den nesten like godt være skrevet på tyrkisk.

 

Nybegynnerkamera bør ha en forståelig bruksanvisning - det tror jeg vil gjøre det enklere for ferskinger å utvikle seg, noe som gjør at de innser behovet for(/mulighetene med) bedre optikk osv.

 

En annen ting jeg syns er usannsynlig irriterende er at det ikke finnes en separat lampe som fungerer som hjelpelys til fokus. Blitsen er bare plagsom, og i situasjoner med lite lys tar det ofte tid å fokusere hvis det i det hele tatt går. Må ofte fokusere manuelt når det ikke passer med blits (type sovende barn/katt osv.).

 

Edit// men hva er greia med den mikroskopiske søkeren? Et triks for å få folk til å kjøpe E-3?

Bruksanvisningen: Point taken! Har for å være ærlig ikke brukt mye tankekraft på å gi tilbakemeldinger på bruksanvisningen, men har ikke problemer med å se poenget ditt. Melding er sendt til europeisk produkthøvding!

 

Husk forøvrig at du også har gratisk og skandinavisk talende support på tlf 00800 67 10 83 00 eller [email protected]. De fixer det meste :-)

 

Hjelpelys:Også her helt enig. Har også rapportert det på hver eneste modell som er blitt lansert siden jeg begynte i Olympus (som var samtidig med lanseringen av E-400). Hvorfor det er som det er, vet jeg ikke. Det første jeg gjør med mine demokameraer er å sette AF Illumination til OFF. Da slipper du strobelyset, men ved mørke forhold bør du ha på en ekstern blits, som gir et diskré rødt hjelpelys som også funker bedre enn stroben.

 

Søkerstørrelse:Dette er prioritering. Vil du ha verdens minste kamerahus, kan du ikke få verdens største søker (jada, satt på spissen, men du tar vel poenget). Kan selvfølgelig anbefale ME-1 søkerforstørrer som passer de fleste DSLR'ene våre.

 

Erik

Olympus Norge

Lenke til kommentar

Har et e-510 og er fornøyd med bildekvaliteten og brukervennligheten. Liveview passer bra til hva jeg gjør. Men søkeren er alt for liten, jeg ikke komfortabel over ISO 200 (for hva jeg gjør) og blitsen min, en fl-36, er ikke i bruk lengre. Den (blitsen) er latterlig treg og spiser batterier. Hater virkelig den boksen.

Endret av Ingardj
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...