Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Vil politiet rykke ut ved tips om personlig bruk av cannabis?


Anbefalte innlegg

Dersom noen skulle tipse politiet om at de vet navn og addresse på en tenåring som sitter hjemme og røyker hasj en gang i blant, er det da en sjanse for at politiet rykker ut og gir vedkommende et besøk med en ransakelsesordre? Jeg har hørt fra både familie og skolesystemet at det er slik det er. Er dere enig? Kan det hende at politiet følger opp slike småting?

 

Jeg bor i en by med ca 25 000 innbyggere.

 

Jeg ser helst at denne tråden ikke blir sitert, ettersom jeg har planer om å slette innholdet så snart jeg har fått svar.

Endret av Magnus_L
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dersom noen skulle tipse politiet om at de vet navn og addresse på en tenåring som sitter hjemme og røyker hasj en gang i blant, er det da en sjanse for at politiet rykker ut og gir vedkommende et besøk med en ransakelsesordre? Jeg har hørt fra både familie og skolesystemet at det er slik det er. Er dere enig? Kan det hende at politiet følger opp slike småting?

 

Jeg ser helst at denne tråden ikke blir sitert, ettersom jeg har planer om å slette innholdet så snart jeg har fått svar.

Det kan hende de gjør det, ja. Vet om flere slike tilfeller. Da er det som regel foreldre som av misforstått bekymring har tipset politiet om egne barns rusbruk. Men det kommer vel mest an på hvor mye politiet der du bor har å gjøre. Tror ikke det er førsteprioritet akkurat.

 

PS: Å redigere innlegg slik at man ødelegger tråden er mot retningslinjene.

Lenke til kommentar
Dersom noen skulle tipse politiet om at de vet navn og addresse på en tenåring som sitter hjemme og røyker hasj en gang i blant, er det da en sjanse for at politiet rykker ut og gir vedkommende et besøk med en ransakelsesordre? Jeg har hørt fra både familie og skolesystemet at det er slik det er. Er dere enig? Kan det hende at politiet følger opp slike småting?

 

Jeg ser helst at denne tråden ikke blir sitert, ettersom jeg har planer om å slette innholdet så snart jeg har fått svar.

Slik oppførsel er ødeleggende for diskusjonsforumet. Dersom det kommer opp nyttig informasjon i tråden, kan den bli usammenhengende og vanskelig å lese for andre om en uke, en måned eller et år. Jeg siterer derfor førsteposten for sikkerhets skyld.

 

Når det gjelder spørsmålet er jeg ingen ekspert, men jeg vil anta at dette varierer med hvilket politidistrikt dette er snakk om, politiets arbeidsmengde og operasjonslederens dagsform. Jeg vil tro at det er mindre sannsynlig med et besøk fra politiet i Oslo enn om dette gjelder et lite lokalsamfunn på vestlandet, hvor holdningene er litt annerledes, alle kjenner alle, og lensmannen er opptatt av å fange opp tilløp til kriminalitet før det blir et samfunnsproblem.

 

 

Jeg sier ikke med dette at hasjrøyking fører til mer alvorlig kriminalitet, men du skal ikke se bort fra at dette kan være en utbredt holdning i bygdenorge.

Lenke til kommentar
Dersom noen skulle tipse politiet om at de vet navn og addresse på en tenåring som sitter hjemme og røyker hasj en gang i blant, er det da en sjanse for at politiet rykker ut og gir vedkommende et besøk med en ransakelsesordre? Jeg har hørt fra både familie og skolesystemet at det er slik det er. Er dere enig? Kan det hende at politiet følger opp slike småting?

 

Jeg ser helst at denne tråden ikke blir sitert, ettersom jeg har planer om å slette innholdet så snart jeg har fått svar.

Ja, familien kan kreve at du må urintest for å påvise at du har brukt narkotiske midler. Og hold deg unna dop, orker ikke flere narkiser ved Oslo S

 

img_43d88c31ba23d.jpg

Lenke til kommentar
Dersom noen skulle tipse politiet om at de vet navn og addresse på en tenåring som sitter hjemme og røyker hasj en gang i blant, er det da en sjanse for at politiet rykker ut og gir vedkommende et besøk med en ransakelsesordre? Jeg har hørt fra både familie og skolesystemet at det er slik det er. Er dere enig? Kan det hende at politiet følger opp slike småting?

 

Jeg ser helst at denne tråden ikke blir sitert, ettersom jeg har planer om å slette innholdet så snart jeg har fått svar.

 

Får sitere for sikkerhetsskyld jeg og.

 

Du må jo ta prøve før du kan bli skyldig? Og politiet følger det nok opp.

 

Gidder heller ikke flere narkiser ved Oslo S

Lenke til kommentar

Dette spørsmålet er jo umulig å svare på. Hvorvidt politiet kommer til å gjøre det, er avhengig av en drøss med faktorer som vi ikke har tilgang til. De KAN gjøre det, de har gjor tdet og de kommer til å gjøre det i lignende situasjoner, men det er umulig å svare på om de kommer til å gjøre det i en spesifikk situasjon.

 

Men i hvert fall, de kan gjøre det. Det er vel alt du trenger å vite.

Lenke til kommentar
Dersom noen skulle tipse politiet om at de vet navn og addresse på en tenåring som sitter hjemme og røyker hasj en gang i blant, er det da en sjanse for at politiet rykker ut og gir vedkommende et besøk med en ransakelsesordre? Jeg har hørt fra både familie og skolesystemet at det er slik det er. Er dere enig? Kan det hende at politiet følger opp slike småting?

 

Jeg ser helst at denne tråden ikke blir sitert, ettersom jeg har planer om å slette innholdet så snart jeg har fått svar.

Slik oppførsel er ødeleggende for diskusjonsforumet. Dersom det kommer opp nyttig informasjon i tråden, kan den bli usammenhengende og vanskelig å lese for andre om en uke, en måned eller et år. Jeg siterer derfor førsteposten for sikkerhets skyld.

 

Når det gjelder spørsmålet er jeg ingen ekspert, men jeg vil anta at dette varierer med hvilket politidistrikt dette er snakk om, politiets arbeidsmengde og operasjonslederens dagsform. Jeg vil tro at det er mindre sannsynlig med et besøk fra politiet i Oslo enn om dette gjelder et lite lokalsamfunn på vestlandet, hvor holdningene er litt annerledes, alle kjenner alle, og lensmannen er opptatt av å fange opp tilløp til kriminalitet før det blir et samfunnsproblem.

 

 

Jeg sier ikke med dette at hasjrøyking fører til mer alvorlig kriminalitet, men du skal ikke se bort fra at dette kan være en utbredt holdning i bygdenorge.

 

 

 

Bygdenorge?! Det er ingenting som tilsier at det er mer røyking av hasj der enn i byene.

Lenke til kommentar

Kan de får ransakelsesordre på bakgrunn av et tips? Slik jeg har forstått det, så skal det litt til at politiet går utenom retten for å skaffe seg dette?

 

Ref: Ransakelsesordre

Fra Wikipedia, den frie encyklopedi

Gå til: navigasjon, søk

 

En ransakelsesordre skal som hovedregel gis av retten. Unntaksvis kan påtalemyndigheten eller politiet selv beslutte ransaking. Reglene om ransaking står i straffeprosessloven kapittel 15. Avgjørelsen om ransaking gir politiet myndighet til å foreta ransaking av en person eller bygning m.v. for å søke etter bevis for lovbrudd.

 

http://no.wikipedia.org/wiki/Ransakelsesordre

Lenke til kommentar
"Det er det beste for deg..."

 

Dersom de faktisk lider av den samme vrangforestillingen som er tilstedeværende hos en overveldende majoritet av den norske befolkning, så ja - da har jeg ingen vansker med å se at de har et svært sterkt ønske om å se barna sine slutte å røyke. Men å gjøre det gjennom rettssystemet - da krysser de en grense som i mitt hode betyr forskjellen på en forelder og en foresatt.

Lenke til kommentar

Mulig du har rett i det, og hvis det så blir tilfelle blir sannsynligvis barnevernet samtidig koblet inn og du kan risikere å bli flyttet fra foreldrene, på mistanke om at foreldrene ikke har kontroll over deg og ikke er i stand til å oppdra deg. Så ikke bli tatt, eller aller helst; hold deg unna narkotika!

Lenke til kommentar

At barnevernet skal kobles inn fordi foreldre tipser politiet om at barnet røyker hasj, høres litt usannsynlig ut for meg.

 

Det skal vel endel til for at barnevernet skal reagere med adskillelse mellom foreldre og barn, uansett hvem som tipser, tror jeg. Jeg tror ikke det holder at man sitter på gutterommet og røyker.

Lenke til kommentar

Slapp av, vil nok si at det er heller usannsynlig at de kommer stormende etter ett tips om de ikke kjenner deg fra før på no måte.

 

OG ihvertfall ignorer skrekksceniaroene til Blåbær, bare bull! Du blir ikke heroinist eller makkafreaker av reven, bare tull.

Med mindre du blir påvirket av at alle som blåbær drar deg ned i gjørma da.

Lenke til kommentar
At barnevernet skal kobles inn fordi foreldre tipser politiet om at barnet røyker hasj, høres litt usannsynlig ut for meg.

 

Det skal vel endel til for at barnevernet skal reagere med adskillelse mellom foreldre og barn, uansett hvem som tipser, tror jeg. Jeg tror ikke det holder at man sitter på gutterommet og røyker.

At BV kobles inn er nærmest rutine, men en omsorgsovertakelse på det grunnlagt er fullstendig usannsynlig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...