Gå til innhold

En sau mer verdt enn en ulv?


Anbefalte innlegg

La meg gjette: Du har aldri vært i nærheten av en ren gård med sauer? For det er det største søppelet jeg har lest :!:

Jo Jeg har en onkel som har 300-400 sauer (pluss en god del høns, en del jord med jorbbær, ol på og til sauene og skog, en elv, og en stor gård) som jeg har vært en del hos helt fra jeg var liten.

 

Så hersketeknikken din fungerer nokk "litt" dårlig.

 

Hva med å argumentere mot inneholdet istedenfor å gå på personen?

Endret av flesvik
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette ble en tankevekker for meg: forskjellene mellom Norge og Sverige når det gjelder lovgivning og -håndhevelse.

 

I Norge gir staten kvoter på hvor mange ulv en bonde får skyte hvis de truer sauene hans. I Sverige er reglene derimot kjempestrenge- der risikerer en bonde fengselsstraff for å skyte en ulv, de er fredede dyr. Og den store ironien? Det er jo de samme ulvene!! Ulver vet jo ikke hvor svenskegrensen ligger, så de trasker frem og tilbake hele tiden. I Norge kan de bli drept indirekte av staten- i Sverige er de fredet.

 

Jeg vet hvilken side av grensen jeg ville holdt meg på hvis jeg var ulv :)

Lenke til kommentar

http://sv.wikipedia.org/wiki/Varg_i_Sverige

 

Vargen kategoriseras enligt Artdatabankens senaste rödlista från 2010 som starkt hotad i Sverige, vilket är den näst mest hotade kategorin.[1] I de tidigare versionerna av rödlistan från 2000 och 2005 var vargen placerad i den mest hotade kategorin (Akut hotade arter). I en inventering från 2008 uppskattades Sveriges och Norges gemensamma vargstam till sammanlagt 220 individer, varav de flesta fanns i Sverige.[2] 2010 uppskattade Naturvårdsverket att vargstammen hade vuxit till 270 individer och man beslutade då att införa licensjakt på 27 vargar mellan 2 januari - 15 februari.[3] Under de senaste 45 åren har endast skyddsjakt varit tillåten där tillstånd att fälla varg har getts i varje enskilt fall.[4] Riksdagens mål är att vargstammen ska balanseras på ca 200 individer och att det ska ske 20 föryngringar per år.[5] Trenden är att vargstammen ökar. Ökningstakten de senaste åren har varit ca 1-2 vargkullar per år [6]. Den årliga tillväxten i den svenska vargstammen har under perioden 1999 – 2009 varierat mycket kraftigt. I snitt var tillväxttakten under den första halvan av perioden 7 % per år, medan den under den andra halvan var 19 %.[7]

 

Vetenskapliga bedömningar gör gällande att den svenska vargstammen bör bestå av mellan 500-800 djur för att vara livskraftig på kort sikt [8]. För att vara långsiktigt livskraftig bör populationen ligga på mer än 1500 djur. Detta framgick även av den statliga rovdjursutredningen (SOU 199:146) som låg till grund för statens nuvarande mål för en population på 200 individer. I utredningen ansågs det dock inte finnas tillräckligt stöd bland befolkningen för en så stor population.[9]

 

Vargen finns framförallt i Mellansverige, med tätast koncentration i Värmland, Dalarna, Örebro och Gävleborgs län.

 

http://no.wikipedia.org/wiki/Ulv_i_Norge

På 1800-tallet var det vanlig at husdyr ble ført på beite av barn helt ned i 8-9-årsalderen. Men til tross for dette finnes det bare ett dokumentert tilfelle der ulv har drept et menneske i Norge, og det var for omkring 200 år siden. I Sverige har man imidlertid Gysingevargen friskt i minne. Denne ulven unnslapp fra fangenskap mot slutten av 1820 og drepte ni barn og ei voksen kvinne i begynnelsen av 1821. Men selv denne skrekkhistorien kan ha en annen forklaring.

 

Den 6. januar 2005 bestemte Direktoratet for naturforvaltning å sette i gang lisensjakt på til sammen fem ulver i Hedmark. Før denne fellingen kom i gang, regnet forskerne med at det bare fantes rundt 20 ulver på helnorsk territorium. Direktoratet vurderte det slik at felling av disse fem ulvene ikke vil true bestandens overlevelse. Fra vernevennenes side ble det innvendt at direktoratet ikke hadde lagt frem noen faglige analyser som kunne understøtte dette argumentet.

 

Det er altså i underkant av 10% av den samlede bestanden Norge/Sverige som befinner seg i Norge. Likevel er norske bønder hysteriske i forhold til ulv. Jeg fatter virkelig ikke hvordan svenske bønder klarer å drive, hvordan de i det hele tatt klarer å overleve. Det er altså mange ganger så mye ulv på mindre områder i Sverige, likevel er de et mindre problem. Hva er det norske bønder gjør galt, siden de tydligvis har et større problem enn svenskene. Det vitses om at svenskene er dumme, men i dette tilfellet ser det jaggu ut til at enkelte nordmenn har noe å lære av våre svenske, dumme, naboer ...

 

Det finnes nesten ikke ulv i Norge, det er snakk om 20 ulver. 20 forbanna ulver i hele Norge. Hva er problemet? Jeg kan faktisk ikke se at ulven er noe problem i Norge, den som kommer med slike idiotiske påstander, har en tung bevisbyrde for å bli hørt for sitt syn, det er nå min mening. Sauer ER dumme dyr, ikke nok med det - de er naturlige byttedyr for ulv, jerv, gaupe, bjørn og andre rovdyr. Å slippe dyra sine ut i skogen, hvor disse rovdyrene har naturlig tilhold er som å sende ei naken, jente inn i luftegården i et fengsel med bare seksualforbrytere. Det er dømt til å gå til helvete.

 

Dette må snart begynne å synke inn hos landets bønder. Vi kan ikke utrydde dyrearter, bare fordi at det ikke passer landets bønder å innrette seg etter naturen. Det får være måte på idiotisk oppførsel. Jeg har ikke noe spesiell elsk i forhold til ulv og andre rovdyr, men jeg har sunn fornuft. Jeg er utdelt med sunn fornuft og evnen til å se at når svenskene klarer å løse problemene med rovdyrstammer som langt overgår det vi har her i landet, så må da for pokker vi også klare det, uten å skyte for fote, de rovdyr som er ute i vår natur.

Lenke til kommentar

Likte godt kva som skjedde når det vart observert ulv i Oslo sentrum. Då var den plutseleg farleg, og dei ville flytte den til ein annen plass. Der den ikkje var deira problem lenger.

 

Synes heile denne diskusjonen lukter av akkurat det. Folk som hyler om at ulven må få vere i fred, og at den skader jo ingen. Det er lett å sei det når den er langt vekke. Eg er heilt for at haien skal få leve i fred på strendene i Australia.

Men når ein som feks mor ikkje kan la ungane sine leike i skogen, fordi ein veit at det er ulver i nærområdet. Så blir ein litt irritert av å høyre på folk i tjukkaste bystrøk som seier at vi må redde dyrelivet.

Lenke til kommentar

Likte godt kva som skjedde når det vart observert ulv i Oslo sentrum. Då var den plutseleg farleg, og dei ville flytte den til ein annen plass. Der den ikkje var deira problem lenger.

 

Synes heile denne diskusjonen lukter av akkurat det. Folk som hyler om at ulven må få vere i fred, og at den skader jo ingen. Det er lett å sei det når den er langt vekke. Eg er heilt for at haien skal få leve i fred på strendene i Australia.

Men når ein som feks mor ikkje kan la ungane sine leike i skogen, fordi ein veit at det er ulver i nærområdet. Så blir ein litt irritert av å høyre på folk i tjukkaste bystrøk som seier at vi må redde dyrelivet.

Jeg siterer:

På 1800-tallet var det vanlig at husdyr ble ført på beite av barn helt ned i 8-9-årsalderen. Men til tross for dette finnes det bare ett dokumentert tilfelle der ulv har drept et menneske i Norge, og det var for omkring 200 år siden.

 

Hvor kommer denne irrasjonelle frykten fra? Da var det til opplysning også MER ulv og andre rovdyr i norske skoger.

 

Red.:

Jeg MÅ bare ta med dette også:

http://pub.tv2.no/nettavisen/side2/helse/article1832554.ece

 

I perioden fra og med 1997 til og med 2007 er det registrert til sammen 24 tilfeller av skogflåttencefalitt der personene er smittet i Norge. Første fase med feber, hodepine og muskelsmerter er av inntil én ukes varighet. Etter et feberfritt intervall på cirka én uke, følger hos cirka 30 prosent symptomer på hjernebetennelse i form av søvnløshet, forvirring, eventuelt oppkast, nakkestivhet og lammelser. Ofte er det langvarig rekonvalesens med hodepine, konsentrasjonsvansker og søvnplager. Komplikasjoner i form av nevropsykiatriske symptomer, hodepine, balanse- og bevegelsesproblemer er vanlige i etterkant.

 

Hvert år avgir flått anslagsvis to millioner bitt i Norge.

 

 

Tør jeg også nevne at veps, fjesing og huggorm er listet som farligere enn ulv?

Endret av NikkaYoichi
Lenke til kommentar

Vepsen er norges farligste dyr(insekt) med 1-2 nordmenn på samvittigheten i året. Jeg regner med at du ikke har problemer med å slippe ungene ut, selv om du vet at det er veps ute i store deler av året.

http://nrk.no/programmer/tv/newton/1.6751260

 

http://www.wwf.no/dette_jobber_med/norsk_natur/norske_rovdyr/sporsmal_og_svar_om_rovdyr/

følge NINA er det funnet kun ett enkelt tilfelle i Norge der et menneske synes å være drept av ulv, og det var i år 1800. Det er dokumentert flere bjørneangrep på mennesker i Nord-Amerika der menneskeliv har gått tapt, men bjørnen her i Skandinavia er lite farlig for mennesker. Det er registrert 7-8 skandinaviske tilfeller av bjørneangrep siste 20 år, hvorav de fleste har skjedd i Sverige i forbindelse med jakt, der bjørnen i de fleste tilfeller har vært skadeskutt.

[...]

Ulveangrep på mennesker er sjeldne, da majoriteten av ulv ikke ser på mennesket som et naturlig byttedyr. Det har forekommet angrep på mennesker, men dette er i hovedsak rabiessmittede ulver. Rabide ulver finnes ikke i Norge. WWF mener at det finnes svært lite saklig grunnlag for å være redd for rovdyr i Norge, men at frykten for rovdyr blir sterkt utnyttet av enkelte rovdyrmortstandere og organisasjoner som blant annet ønsker å fjerne ulven fra Norge.

Endret av NikkaYoichi
Lenke til kommentar

No er det vel strengt tatt uhorveleg mange ganga fleire kveps/flott enn det er ulv?

Trur ting hadde sett litt annaleis ut om vi hadde feks 1000 ulv som gjekk fritt i norge.

Og fjesing? Dei som blir drept av fjesing må vere ekstremt uforsiktige, eller ha veldig lite peiling på kva dei driver med.

Uansett så er ikkje kor farleg den er i "dei fleste tilfelle", det som er poenget. Poenget er jo om du ville sluppe ungane dine åleine ut i ein skog der du veit det fantes ulver?

 

Konklusjonen blir uansett, at eg synes ulv er eit fantastisk flott dyr (Det er ein grunn til at eg eiger to alaskan malamute's), og eg vil gjerne at dei skal få leve i det fri.

Men så kommer hykler delen, eg vil IKKJE at den skal leve i nærheita av der og mine barn ferdast.

Lenke til kommentar
No er det vel strengt tatt uhorveleg mange ganga fleire kveps/flott enn det er ulv?

Da blir det desto større grunn til å aktivt redusere bestanden av veps og flott. Bestandene hadde sikkert vært bærekraftig med 1/1000 av dagens antall.

 

Trur ting hadde sett litt annaleis ut om vi hadde feks 1000 ulv som gjekk fritt i norge.

Jepp. Da hadde vi nesten hatt en sunn og bærekraftig bestand. Svenskene beregnet at 1500 dyr ville gitt en bærekraftig bestand. Se innlegget litt lengre opp her.

 

Og fjesing? Dei som blir drept av fjesing må vere ekstremt uforsiktige, eller ha veldig lite peiling på kva dei driver med.

Kanskje du har veldig lite peiling på allergi? Svært mange har ikke testet seg for allergier de ikke har mistanke om. Noen får så alvorlige allergiske reaksjoner på vepsestikk at de dør av kvelning (hovner opp i halsen). Har du testet deg for allergi mot stikk fra ulike insekter?

 

Uansett så er ikkje kor farleg den er i "dei fleste tilfelle", det som er poenget. Poenget er jo om du ville sluppe ungane dine åleine ut i ein skog der du veit det fantes ulver?

Sier du at farenivået er irrelevant? At det er fryktnivået som teller? I så fall stemmer det godt over ens med den irrasjonelle frykten ulvehaterne sprer. Tenk om vi skulle overført samme tankegang til andre områder i samfunnet?

 

Konklusjonen blir uansett, at eg synes ulv er eit fantastisk flott dyr (Det er ein grunn til at eg eiger to alaskan malamute's), og eg vil gjerne at dei skal få leve i det fri. Men så kommer hykler delen, eg vil IKKJE at den skal leve i nærheita av der og mine barn ferdast.

Med andre ord: Ulv er bra, bare alle andre plasser enn der du ferdes. Joda, med en slik tankegang blant 4,8 millioner innbyggere er det ikke mange holmer og kratt der ulven er velkommen. Hvis man synes ulv er greit så bør man også tenke at det er greit der man selv ferdes. Hvis man ikke synes det er greit med ulv der man selv ferdes så bør man ta et oppgjør med sin egen irrasjonelle frykt.

Lenke til kommentar

Ulv spiser... rotter, mus, harepus </3, ville fugler, syke dyr av alle arter.

 

Og 1% av alle sauer som blir drept.

1 av 100 sau som blir drept, blir drept av ulv.

... det dør fler sauer av fall og krampe enn det dør av ulv.

 

1700 kroner per drepte sau.

20 ulver i landet.

 

Hvis vi antar at hver sauebonde bonde mister 5 sauer til ulv i året, og må sette opp 10 kilometer med gjerder... til 2 kroner meteren...

Gjerder er ikke profittable i norge.

 

I sverige finnes det ti ganger så mye ulv, som betyr at vi kan anta at det er ti ganger mer lønnsomt med gjerder.

 

...

Ulv er kanskje viktigere for det norske folk enn sauer, da vi kan spise kyr og kylling, mens ulven bidrar til å kontrollere smågnagerbestanden vår.

 

For ikke å nevne at det ikke ville fantes bær i naturen om ikke det fantes rovdyr som drepte harer, mus og rotter -- samt at alle rovdyr som dreper disse gnagerene også dreper sau -- utenom uglene, hauk og mår.

 

 

Og vi spiser nesten ikke noen SAU -- vi spiser lam. Sauer produserer for øvrig ull.

...

 

Tilbake til de dårlige bøndene våre som ikke er selvhjulpne:

Det er livsviktig for ethvert land å kunne produsere omtrent halvparten av maten landet bruker; altså noe mer enn det landet faktisk TRENGER i nød.

Det er viktig at vi er selvhjulpne, da vi ikke kan spise olje, gull, dollar, prosessorbrikker, båter eller kroner.

Vi kan heller ikke kle oss i olje, gull, dollar eller kroner -- med mindre vi lager fleece.

 

Vi kan kun spise kjøtt, egg, fisk og skalldyr, frukt, planter og nøtter, og sopp.

...

Vent litt... er ikke alt det hva bøndene og fiskerene våre driver med?

Men fisken i havet kan vi ikke stole på -- da vi i en verdensomspennende nød kan oppleve at england, russland, nederland, danmark, tyskland, grønland, canada, spania og portugal ALLE overfisker helt oppe langs kysten vår.

 

Norge er et arktisk land, uten mulighet for planteproduksjon halve året.

 

Vi trenger bøndene våre.

Og jeg elsker sauekjøtt. <3

 

=========================

 

Til sist...

Hva er prisen på importert lammekjøtt egentlig?

Jeg har aldri sett importert lammekjøtt i butikkene noe sted i landet.

 

Jeg har for øvrig ingen problemer med at prisen på lammekjøtt økes kunstig for å betale for dyrene som blir tatt av rovdyr, slik at markedet betaler for rovdyrene -- for da må bøndene kjempe mot høyere priser og tapt salg grunnet høyere priser gjennom tiltak for å redusere menden rovdyrtatte dyr, for å få prisene ned igjen.

 

Og da slipper man at årsavgiften på bil går til å erstatte sau som er tatt av hubro og ugler i mosen -- eller ulv i myren, som "ugler i mosen" egentlig stammer fra...

Endret av Red Frostraven
Lenke til kommentar

Red Frostraven: Landet vårt er selvforsynt. Vi er faktisk så selvforsynt at vi produserer mat nok til ca 14 millioner mennesker. Men bøndene står bare for ca 10% av denne matproduksjonen så det ville blitt mye sunn og god fisk i kostholdet. Merkelig nok får ikke fiskerne kreditert den enorme matproduksjonen (sjøfiske + oppdrett) ved noe lignende landbrukssubsidier. Dagens selvforsyningspolitikk er altså en solid "facepalm".

 

Bøndene lider av høyt kostnadsnivå her i landet. Landet skriker etter arbeidskraft i en rekke bransjer og må ofte velge mellom å importere arbeidskraft, flytte ut deler av eller hele produksjonen eller bli strupet av mangel på arbeidskraft. Likevel velger politikerne å bruke disse bedriftene og arbeidstagernes skatter og avgifter til å subsidiere et landbruk som ville vært et gigantisk underskuddsforetak uten våre penger. Rundt 50 000 uvanlig arbeidsomme nordmenn arbeider i disse subsidierte underskuddsnæringene i stedet for å jobbe i selvdrevne produktive næringer som blant annet fiske og offshore. Bøndene tapper landet for verdier i stedet for å tilføre verdier. De ~30 milliardene som går direkte og indirekte til ulike bondevennlige økonomiske tiltak er ikke bare et tap for norge på rundt 30 milliarder, men også et tap på 50 000 produktive arbeidsplasser som kunne gitt rundt 50 milliarder kroner inntekt til landet. Differansen er altså veldig rundt regnet 50+(-30) = 80 milliarder kroner årlig.

 

Grunnen til at du ikke finner priser på importert lammekjøtt er fordi bøndene på stortinget ikke har klart å passe sin egen havresekk. De straffer alle utenlandske lammekjøttprodusenter med 429% toll på import av lammekjøtt. Dermed blir det ulønnsomt å importere selv om f.eks en svensk bonde klarer å produsere til en brøkdel av prisen.

 

Du sier du ikke har noen problemer med å betale en kunstig høy pris for norsk lammekjøtt. Flott! Fortsett gjerne med det, men ikke kom og si at der er rimelig å tvinge alle andre til å gjøre det samme. I teorien burde jo svensk lammekjøtt vært dyrere på grunn av større ulvebestand, men hvis svenskene klarer å produsere til halve prisen av det nordmenn klarer så burde man jo støtte de for deres kostnadseffektive vern mot ulver som til og med er langt bedre for bærekraftigheten i det genetiske mangfoldet i naturen. Norske bønder får sydd puter under armene (subsidier) og ender likevel opp med dyrere kjøtt OG dårligere bærekraftighet i ulvebestandene. Norske bønder burde altså helt klart omskoleres til noe de egner seg bedre til og som landet trenger mer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Problemet med norske sauebønder er at de er småskalabedrifter, som drifter dårlig og ineffektivt. Det er ikke slik at alle kan drive med sauedrift. I alle andre former for bedriftsvirksomhet, så legger man ned driften når den ikke er kostnadseffektiv. Det er vanskelig om enn ikke umulig å bedrive bananplantasjer her i Norge, på samme vis som at det for mange er umulig å drifte sauer på en kostnadseffektiv måte. Ikke nok med at mine skattekroner går til å subsidiere driften til ineffektive bønder, men jeg skal jaggu betale dyrt for kjøttet deres i tillegg! Jeg burde faktisk fått kjøttet gratis, da jeg allerede har betalt for det over skatteseddelen.

 

Konklusjonen blir uansett, at eg synes ulv er eit fantastisk flott dyr (Det er ein grunn til at eg eiger to alaskan malamute's), og eg vil gjerne at dei skal få leve i det fri.

Men så kommer hykler delen, eg vil IKKJE at den skal leve i nærheita av der og mine barn ferdast.

Vel, hunder skader faktisk mennesker hvert eneste år i dette landet, så i så måte er det mer rasjonelt å ville avlive alle hunder i dette landet, da de utgjør en faktisk fare for ungene dine, noe ulven IKKE gjør, da ulver ikke har skadet mennesker på de siste 200 år i dette landet.

Endret av NikkaYoichi
Lenke til kommentar

Vel i dei fleste tilfelle er det pga dårleg oppdragelse av hundane. Då spesielt små hunder.

Når det er sagt er mine hunder _alltid_ i bånd. Noko ein strengt tatt _ikkje_ kan sei om ulver?

Så det er ikkje sånn at ein ikkje kan sleppe ungane dine ut i skogen, fordi ein er redd for å møte på hundane mine.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Nyhet i dagbladet om drept og skadet sau. Montro om det blir bensin på bålet for motstanderne for å bli kvitt ulven i Norge?

 

http://www.dagbladet.no/2010/06/14/nyheter/innenriks/rovdyr/12124245/

 

 

960x.jpg503x.jpg320x.jpg

(Dagbladet): Fredag ettermiddag slapp gårdbruker Jo Gimse i Koppang ut om lag 200 sauer og lam på det vanlige skogsbeitet.

Allerede klokka 05 lørdag morgen kom de første meldingene om dyr som var skambitt av ulv og lå døde eller døende i terrenget.

 

Og det på tross av dyrene ble sluppet ut på vestsiden av Glomma, der det teoretisk ikke skal være ulv. Søndag kveld var det registrert 22 skambitte dyr.

 

Lokalkjente Bjørn Skjervold tok bilder av flere sauer han kom over langs veikanten da han kjørte Birkebeinerveien fra Stor-Elvdal til Lillehammer lørdag.

 

-Trist og opprørende

- Et trist og opprørende syn. Det var mange som kjørte Birkebeinerveien i helgen og ble vitne til denne dyretragedien i et område der dette teoretisk ikke skal skje, sier Skjervold til Dagbladet.

 

Han er verken sauebonde eller spesielt involvert i rovdyrdebatten. Men han har ikke vært øyenvitne til noe slikt før, og var opptatt av å dokumentere det han så.

 

Og han hørte hva medlemmer av viltnemnd og andre fagfolk sa ute i terrenget.

 

- De mente at dette må være en ung ulv som har oppført seg som en ren lystmorder. Det mange var vitne til i helgen lover ikke bra nå som beitesesongen nettopp har begynt, sier Skjervold.

 

Ulv i Fredrikstad

Det er ikke bare i Birkebeinertraktene at konflikten mellom rovdyr og beitedyr har blusset opp i helgen.

I Ørmen i Fredrikstad ble ni kviger skremt utfor et stup og drept lørdag. Det er sett ulvespor i området, og Ari Ek i Mattilsynet sier til Fredriksstad Blad at kvigene kan være skremt av ulv.

 

I Grue Finnskog ble det gitt fellingstillatelse torsdag på en hannbjørn som har herjet i saueflokker. Lørdag ble bjørnen skutt - ifølge Glåmdalen er det første gang på ti år at det er felt bjørn i Grue.

 

På Romerike like nord for Oslo er det observert bjørnespor tre steder de siste dagene - i Sørum, Aurskog-Høland og i Nes.

 

Her er de siste meldingene om rovdyr fra Direktoratet for natuirforvaltning.

 

Når jeg tittet på de øverste innleggene i diskusjon på Dagbladets web, så var dette innlegget av en eller annen Thomas meget populært (142 ga sin støtte til da):

Men sånn er det når man beveger seg i skog og fjell.

 

Ulven hører hjemme der, og hvis man går der så vil slikt skje.

 

Tonnevis med sau men få ulv.

 

La ulven få være i fred.

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...