Gå til innhold

En sau mer verdt enn en ulv?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Du henger deg opp i bagateller. Greit, det du siterer er ikke hundre prosent korrekt.

Takk for den delvise innrømmelsen. Jeg ser den fortsatt sitter lang inne siden du kaller det en bagatell og "ikke 100%" i stedet for direkte feil.

 

Jeg vil kalle det et glimrende eksempel på hvordan ulvemotstanderne bagatelliserer egne feil.

Lenke til kommentar

Litt tom for argumenter når du må få meg til å skrive noe "feil" angående bjørn, og kritisere ulvemotstanderne pga min uttalelse om bjørn.

 

Forøvrig fint at du ignorerer alt annet jeg skriver, og kun henger deg opp i ei setning. Det finnes alltid unntak fra en regel, og det er en regel at bjørn ikke har sjanse mot en jakthund.

Lenke til kommentar

:D En hund klarer aldri å drepe en Bjørn ved å bite den ihjel. Det må nok ett gevær i menneskets hender til for det. En bjørn kan muligens lures utfor ett stup om den er uheldig nok.

 

Bolaños sa:

Det finnes alltid unntak fra en regel, og det er en regel at bjørn ikke har sjanse mot en jakthund
Lenke til kommentar

Det var nettopp et innslag på NRK Norge i Dag (13:15 ut i sendinga) om en sauefamilie som hadde "bosatt" seg på et tungt trafikkert riksveg. Noe som var skremmende for intervjuede bilister. Bonden bare trakk på skuldrene og lot sauene være der selv om sauene setter liv og helse i fare (både egne og menneskers). Bonden hadde en teori om at de likte seg på asfalten på grunn av at det var mindre insekter der enn andre plasser. Derfor mente han at de måtte bare få bli der. "Det er ikke noe jeg kan gjøre noe med"

 

Han synes altså det er greit at sauene setter liv og helse i fare fordi sauene synes det er ubehagelig med insekter.

 

Det sier jo litt om innstillingen til bonden. Ordet gjerde var sikkert fremmedord for han.

Lenke til kommentar

Mennesker ja! Mange av oss synes til og med at det er morsomt å drepe! Gjerne på langt hold med nye og fine rifler, for å så legge ut skrytebilder av hvor tøffe og mandige de er på alskens nettsteder. Det er lite som er tøffere enn å skyte en gigantisk elg fra x antall meters hold. Det hersker liten tvil om at det ikke er rart at ordet "humant" stammer fra menneskets godhet.

Lenke til kommentar

Det sier jo litt om innstillingen til bonden. Ordet gjerde var sikkert fremmedord for han.

Å sette opp gjerde koster både krefter og ressurser, er det virkelig noe man kan forvente av bønder? Ja, det sier mye om holdningen til svært mange sauebønder, men så lenge staten belønner bøndene for dårlig sauehold vil det fortsette.

Lenke til kommentar

Bøndene er forpliktet til å holde et vist minstenivå av dyrevelferd. Jeg regner med at livsfarlig ferdsel på veiene går under det. Jeg forventer i hvert fall at de skal bruke både krefter og ressurser på å unngå at menneskeliv og dyreliv går tapt. Jeg lurer på om bonden kan dømmes for uaktsomt drap dersom noen dør på grunn av hans gi-blaffen-holdning til sauene på riksvegen. Som ansvarlig for dyrene og alt de foretar seg håper jeg det.

Lenke til kommentar

De sauene så jo rimelig klare ut for slakting. Skulle ikke ta mange sekundene for noen uærlige sjeler å lempe saueliket i bagasjerommet, for så å loffe videre.

 

Tror sauene hadde flyttet seg om du bare hadde spasert bort til dem. Rart at sauene ikke synes bil er skremmende.

 

Montere en kopi av ett løvehode foran på grillen. Ville det hjulpet? Pansertrofe ala Alex Rosen. Tenker på mikrofonen hans og det svære håret og gliset hans. Fikk assosiasjoner til Alex. Kan tenke meg at han kunne funnet på ett løvehode som pansertrofe.ALEX_718175i.jpg :!:

Endret av G
Lenke til kommentar

Hehe, men det hjelper lite med løvehode når sauene er så degenererte at de ikke skjønner at rovdyr er farlige, selv når andre i flokken blir tatt.

 

Hjemmeslakt har jo blitt mindre og mindre vanlig de siste 50 årene så det er ikke mange som har riktige kunnskaper, utstyr og lyst til å gjøre det nå. Slakteriene krever vel veterinærjournal og legitimasjon på dyret så man får jo ikke akkurat levert det til slakteri heller.

 

Det beste er nok om bonden tar sitt eieransvar alvorlig nok til å gjøre noe med situasjonen. Konstant livsfare for dyr og mennesker er ikke en holdbar situasjon. Jeg bare håper han får gjort noe før etterpåklokskapen trer inn.

Lenke til kommentar

Som om ikke bøndene får nok penger fra statskassa som det er. Bonden i artikkelen har fått 700 000 kr i tillegg til ordinære subsidier for å sette opp gjerdet og i tillegg til det: 500 000 kr i "omstillingsmidler" og 100 000 kr i andre ekstraordinære tilskudd. Det beiter 70 sauer på innsiden av gjerdet.

Det blir 1 300 000 / 70 = 18 571 kr per sau, i tillegg til de ordinære subsidiene.

 

Slaktepris på en sau er i området 900-1400 kr avhengig av vekt, kvalitet og hvordan en regner på det.

 

Erstatning for rovdyrtapt sau er i området 1700-3380 kr.

Lenke til kommentar

En skulle hatt noen folk som tenker fornuftig i jobbene som styrer det som har med landbruket å gjøre.

 

De som styrer landbrukspolitikken, de er vel ofte fra landbruksnæringen eller har en tilknytning til den? Er det fornuftig?

Lenke til kommentar

En skulle hatt noen folk som tenker fornuftig i jobbene som styrer det som har med landbruket å gjøre.

 

De som styrer landbrukspolitikken, de er vel ofte fra landbruksnæringen eller har en tilknytning til den? Er det fornuftig?

 

Haha, nei det er nok bedre at de som styrer landbrukspolitikken er byfiser som stopper bilen bare man ser ei ku langs veien.

 

Altfor lite folk fra landsbygda som styrer landet. Norge er jo i ferd med å ødelegge hele den flotte, norske naturen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...