Gå til innhold

En sau mer verdt enn en ulv?


Anbefalte innlegg

Kina har prøvd å holde nede befolkningsveksten med fødselskontroll. (Maks 1 barn per familie, hvis ikke blir det bot)

Funker elendig, folk vil bare ha gutter så de aborterer jentene. Dermed har kina nå alt for mange gutter, per 125 karer er det 100 kvinner, da er det 25 karer til overs. Med andre ord er det spådd store mengder økt kriminalitet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kina har prøvd å holde nede befolkningsveksten med fødselskontroll. (Maks 1 barn per familie, hvis ikke blir det bot)

Funker elendig, folk vil bare ha gutter så de aborterer jentene. Dermed har kina nå alt for mange gutter, per 125 karer er det 100 kvinner, da er det 25 karer til overs. Med andre ord er det spådd store mengder økt kriminalitet.

Det at folk kun ville ha gutter var fordi familien til jenta måtte betale en slags "medgift" til guttens familie. Pga. mye fattigdom valgte mange derfor å ta abort på eller kvitte seg med jentene. Det er ikke sånn nå lenger, så det problemet er stort sett ute av verden.

Selv syns jeg tanken er god, men jeg liker ikke helt det å nekte folk å få barn heller. Kanskje det funket bedre om man satt opp grensen til to? Jeg vet ikke.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Ulv som er utenfor ulvesona bør i alle fall utryddes. Det er til og med russisk ulv vi har, hva i svarte skal vi ha den her etter?

 

En rik kultur er også truet av ulven. Jakt med løshund er en tradisjonsrik jaktform her i Norge, som vi absolutt bør ta vare på. Jeg snakket senest i helga med en kar som ikke kan drive med dette pga at hunder faller som fluer for ulven. Flere og flere hunder blir myrdet og spist av ulv. Hvor moro hadde det vært å finne din egen hund slik:

 

igp5564r2yw1.jpg

 

iWQfUT1y4jdERvlFLg4www0r5CLVh3q4b21Wg8BaViqw.jpg

 

1224770234000_hund_2_2216405298x510r.jpg

 

1fra1nEAfWavju6qIf_e8Q5pi1F9Q8TJmt-wAYu1vfDg.jpg

 

Norsk natur er herlig

- uten ulv!

Lenke til kommentar
Flere og flere hunder blir myrdet og spist av ulv.

Utrolig språkbruk. :lol:

 

Det er naturens naturlige gang at rovdyr dreper og spiser andre dyr. Selv planteetere dreper og spiser (planter). At menneskeheten ofte har mer sympati med andre dyr enn med planter er bare et bevis på at vi ikke klarer å tenke objektivt. Det samme gjelder forskjellene i sympati mellom dyrearter. F.eks er det vel ikke mange som har mer sympati med (stygge slemme) mår enn med (snille pene) hare.

 

Poenget mitt er at vi må ta naturen for hva den er. Rå og brutal i enkelte sammenhenger. Siden folk flest ikke klarer å forholde seg objektivt til egenverdien av dyreliv så bør ikke folk flest ta avgjørelser om ulike dyrs rett til å leve på bekostning av hverandre. I den grad det er nødvendig å ta avgjørelser så bør det tas av folk som både respekterer og forstår naturens råskap og klarer å forholde seg nogen lunde objektivt til ulike dyr. Bønder er særdeles uegnet til dette på grunn av deres følelsesmessige og tradisjonelle forkjælighet for sau/hund og andre "husdyr" og deres hat mot rovdyr.

 

Dine bilder av drepte hunder er kun et bevis på hvor partisk og inhabil du er til å vurdere ulvens rett til å leve. Hadde du vist noen bilder av ulver drept av snikskyttere, ulver som sulter osv i samme innlegg og skrevet varmt om de stakkars ulvene like mye som hundene så hadde du beholdt habiliteten og min respekt for ditt syn.

Lenke til kommentar

Ulv som er utenfor ulvesona bør i alle fall utryddes.

Spørsmålet er om vi har rett til å sette noen grense for hva som er ulvefri sone eller ei. En kommune er ulvefri, en annen ikke. Hvordan skal ulv vite dette?!

Norsk natur er herlig

- uten ulv!

Og husdyr som hund er ikke en en del av norsk fauna. Har jeg rett til å drepe din eller andre jegeres hunder jeg ser ute i skogen på samme måte som du mener ulver utenfor den ulvefrie sonen bør drepes?

Lenke til kommentar

Om ikke en sau er mer verdt enn en ulv, så er hundre sauer mer verdt enn en ulv.

 

Jeg er på mange måter en dyrevenn, men det er ikke ulven. Har stor forståelse for de som faktisk mister sine dyr til ulv. Om en ulv hadde drept saueflokken min i tillegg til bikkja, så klart jeg hadde gjerne sett den ulven skutt. Men jeg har kanskje litt mer symtapi for gjeterhunden enn jakthunden som selv bare var en del av gruppen mennesker som også var ute og jaktet på uskyldige dyr.

 

Nå må vi huske på at mennesker også er dyr, og en del av naturen. Om vi skal si at det er naturlig at dyr dreper andre dyr, så er det naturlig at også vi dreper andre dyr. Dessverre.

Lenke til kommentar

Må du ikke bare tenke økonomisk her. Det er utrolig forferdelig for en sauebonde å miste en sau til rovdyr, han elsker jo disse dyrene sine. Tenk også på ungene på gården, de har jo matet opp disse sauene fra de var små kopplam. Ikke mye er så moro for unger som å ha ansvar for et lam og mate det opp med tåte. Tenk når bonden og ungen hans finner denne sauen myrdet og halvveis oppspist av ulven.

 

Har du kjæledyr selv, kan du kanskje tenke deg hvordan det hadde vært å finne det ihjelspist. Du tenker ikke akkurat: "Jippi, jeg får en god kompensasjon fra forsikringa!"

Lenke til kommentar

Må du ikke bare tenke økonomisk her. Det er utrolig forferdelig for en sauebonde å miste en sau til rovdyr, han elsker jo disse dyrene sine.

Likevel settes de ut i skog og mark uten noen form for sikring eller gjetere... Dobbeltmoralsk?

Du tenker ikke akkurat: "Jippi, jeg får en god kompensasjon fra forsikringa!"

De alle fleste gjør nok ikke det nei, men klart at for mange gjør dette det lettere å skylde på ulven og fortsette det elendige og ikke minst ansvarsløse dyreholdet sitt. Hadde han ikke fått penger av staten hadde han ikke hatt noe valg og ville blitt nødt til å sikre dyrene sine. Hva tror du sauene hadde valgt? Tingen er, at endel maktsterke mennesker som selv er bønder er meget fornøyd med denne helt tragiske ordningen og kjemper for å beholde den, mange bønder fikk et kraftig inntektshopp etter at man innførte denne ordningen.

 

Og forresten, ulven er jo den som tar klart færrest sauser. Skal jerv, bjørn og gaupe og utryddes fra norsk natur?

Lenke til kommentar

Du er inne på noe, og har et godt poeng. Men det er ikke lett å sikre seg heller, skal vi sette opp to meter høye gjerder og ødelegge naturen på fjellet? Nei, hva slags naturopplevelser får vi da i fjellet? Eller skal sauebøndene ansette gjetere som skal gå og passe på sauene i fjellet i flere måneder? Ingen har råd til det, man kan snaut leve av å være sauebonde lenger. Min onkel er det, han jobber som rektor på en barneskole i tillegg, fordi det rett og slett ikke går an å leve av sauedrift for han sin del, da må han oppgradere noe så inni hampen.

 

Og forresten, ulven er jo den som tar klart færrest sauser. Skal jerv, bjørn og gaupe og utryddes fra norsk natur?

 

Selvsagt ikke. Disse er en naturlig del av norsk natur, mangfoldet av de norske dyreartene er viktig. Ulven er russiskimportert, så den har ingen "rett" til å være her. Det at den ødelegger en tradisjonsrik kultur som jakt med hund er det klart største argumentet for min del.

Lenke til kommentar

Har selv vært ute i norsk natur og møtt på sauegjerder med små trapper man måtte klatre over for å komme seg gjennom. Det så jeg overhodet ikke på som noe stygt inngrep, snarere eksotisk faktisk. Mulig endel som ikke deler det synet (spesielt sauebønder), men det er jo en svært liten pris å betale for at sauedrift og rovdyr begge skal kunne få leve godt. Disse gjerdene setter jo ikke akkurat noen permanent skade i naturen.

 

Russiskimportert? Det vil jeg gjerne ha kilde på. At ulven en gang vandret fra Russland er jo klart, hunden stammer så vidt jeg vet fra Asia. Ulven vi har i Norge og Sverige er del av den skandinaviske ulvestammen og har en annen genertikk en de som finnes i Russland. Enkelte streifulv fra Russland forekommer selvfølgelig, men det er jo kun positivt og ikke minst nødvemndig fordi den skandinaviske ulveflokken lider av innavl. Og det er menneskers feil siden man ofte skyter hele ulveflokker/familier når man skal regulere ulvebestanden.

Lenke til kommentar

Hvorfor har mennesker en større rett til å leike i skogen med gevær og hund enn en ulv har rett til å overleve?

 

Det vet du like godt som meg at er et idiotisk spørsmål. Hvorfor har vi rett til å bygger hus der dyrene ferdes? Bytte store kraftlinjer over fjellene? Bygge enorme forbrenningsanlegg og ødelegge naturen? Bygge veier?

Lenke til kommentar

Bruno: På midten av 1900-tallet var Norge ulvetomt, før ulven på 1970-tallet gikk inn i Finland og deretter kom gjennom Sverige til Norge. Wikipedia er en grei kilde. Ulven har vært her i 40 år, mens vi har jaktet med hund opp gjennom alle tider, det er en av de sterkeste tradisjoner man har i Norge.

Vi har altså aldri importert ulv, de har migrert hit naturlig, fordi Norge og Sverige er et naturlig levested for ulv. Du kan umulig mene at ulv ikke hører til i Norge fordi mennesker en gang utryddet den? Så om elgen ble utryddet grunnet alt for mye jakt ville ikke elg være en naturlig del av norsk fauna?

Det vet du like godt som meg at er et idiotisk spørsmå

Overhodet ikke. Byvekst og feltutbygging slik det bygges i Norge er under en hver kritikk. Samme gjelder kraftlinjer osv. Og du reagerer på at man skal sette opp sauegjerder? :!:

Lenke til kommentar

Jeg gir opp, du eier meg bare Bruno :p Men jeg står fortsatt på mitt synspunkt om at ulven skal bort.

 

Dette viser greit hva jeg står for (regnes vel ikke som reklame håper jeg?):

annonse_1.jpg

 

 

MEN, når jeg er på vandretur, vil jeg helst unngå å treffe på en haug av flere meter høye sauegjerder på vidder og fjell. Om ulven ikke skal komme inn, må gjerdene være store. Gjetere derimot kunne vært koselig, om staten hadde gitt midler til det, for bøndene selv har ikke råd. Jeg skulle mer enn gjerne tilbrakt vår, sommer og begynnelsen av høsten på fjellet for å gjete sauer, om jeg hadde fått litt betalt for det. Vil faktisk si det kan kategoriseres som et drømmeyrke for min del, bare leve sammen med naturen :love:

Lenke til kommentar

Må du ikke bare tenke økonomisk her. Det er utrolig forferdelig for en sauebonde å miste en sau til rovdyr, han elsker jo disse dyrene sine. Tenk også på ungene på gården, de har jo matet opp disse sauene fra de var små kopplam. Ikke mye er så moro for unger som å ha ansvar for et lam og mate det opp med tåte. Tenk når bonden og ungen hans finner denne sauen myrdet og halvveis oppspist av ulven.

:rofl:

Sauebonden som er så glad i sauene sine ja.

 

Er dette den samme sauebonden som drar sauene gjennom fæle kjemikaliebad for å ta bort flotten? Er det samme sauebonden som produserer mest mulig sau for å så slakte dem (eller myrde dem for å bruke ditt språk)? Er det den samme sauebonden som slipper sauen fritt ut på beite uten noen gjærder for å hindre rovdyr i å ta dem eller hindrer at sau detter utenfor skrenter (som er den største kilden til tapt sau)? Er det samme sauebonden som kaster sauene hodestups inn i overfyllte lastebiler for å transportere dem til fjellet slik at de kan vokse seg større slik at han for mer penger for kjøttet når han myrder dem? Er det den samme sauebonden som spiser sine elskede sauer til middag ved alle festelige annledninger og også en del i hverdagen?

 

Burde ikke denne sauebonden som er så glad i sauene sine i det minste sette opp et godkjennt elektrisk rovdyrgjærde?

Endret av flesvik
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...