Gå til innhold

Swastika eller Peterskors tatovert over hjertet, korleis vil Ola og Kari reagere?


Anbefalte innlegg

Vurderer å få meg ei tatovering, motivet blir sannsynligvis eit religiøst symbol.

 

Har lenge vurdert eit swastika over hjertet (ala American History X, men vridd "rett" vei), spørsmålet er: Korleis vil folk reagere f.eks på badestranda der eg gjerne går i bar overkropp, mange som hadde reagert med vold/sinne fordi dei mistolkar symbolet som nazistisk?

 

Har også vurdert eit Peterskors, som eit slags mildare/muligens mindre provoserande alternativ...?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tenk heller som følger: Hvordan vil barnebarna dine reagere på den tatoveringen på sin 80 år gamle bestefar, når den tiden kommer? Alt for mange er snare til å få seg en tatovering i dag fordi den er kul etc men tenker skjelden over hvor lurt/kult det er om 10 år, 20 år, 30 år.... ---> 50 år?

 

Det er som du sier, veldig lett å bli assosiert med et slikt merke og da er det viktig at du tenker nøye over om du faktisk vil assosieres med dette også i de neste tiårene av ditt liv.... hver gang du tar av deg på overkroppen..

 

Alt for få tenker fremover når de besøker tattoo sjappa og skal ha en fet tatovering.... men det er der kunsten ligger, å velge seg en tatovering som du vil like også om 10, 20 50 år..... det er ikke lett det og enda verre blir det når veldig mange asossierer tatoveringen med noe fryktelig negativt, eller rent frem idioti.... så tenk deg om er mitt råd da... samme hva du velger egentlig....

Lenke til kommentar

Jeg ville sagt at du er nødt til å forholde deg til ting slik som de er. La oss si at jeg er for dødsstraff.

 

Så jeg tatoverer et digert kors på ryggen! Fordi det er der jeg synes vi skal henrette folk, slik de gode gamle romerne gjorde!

 

Men usj da.. en mann for 2000 år siden klarte å fullstendig vri den betydningen dette symbolet har, og INGEN ville forstå hva jeg mener med det.

 

Nå snakker vi om ulike idealer her så klart, men jeg synes fremdeles ikke du skal gå så mye i mot strømmen at du tillater deg noe slikt som å tatovere et Swastika fordi du legger noe annet i det enn den absolutte majoriteten av andre mennesker. Mange vet heller ikke hvilken vei det skal gå, anyway.

 

Så det var mine $0.02 - jeg ville ikke gått med noe som kunne feiltolkes, i alle fall ikke når vi snakker om til en så stor grad som her.

Lenke til kommentar
Du har ingenting å tjene på å ta en slik tatovering, men mye å tape.

 

Det lærer folk å bruke hodet.

 

Nazi-symbolet er nazi-symbolet.

 

At europeere ikke ANER hva nazi-symbolet er basert på gjør ikke europeere sitt misforståtte hat for solkorset, som ikke er et symbol for nazisme, rettferdig -- ikke mer enn om folk tror du referer til en penis når du sier cock, eller en rompe når du sier ass.

 

Cock er en hane, og ass er et hann-esel -- og var det lenge før folk begynte å miste fatningen og mistolke gjennom FEILTOLKNING.

Riktignok sitter dette så dypt at selv ordbøker har med ordene med slang-betydningen...

Men det er akkurat det samme som holder på å skje med solkorset:

Det holder på å bli dratt ned i dragsuget av nazismen, selv om det er et helt harmløst symbol.

 

Solkorset eksisterte tusen år før Hitler ble påtenkt, og hakekorset er et speilvendt solkors -- så selv etter VESTLIGE STANDARDER er solkorset nesten en MOTSETNING til hakekorset å regne, på samme måte som opp-ned kors symboliserer satanisme og ikke kristendommen.

 

...

Det er på tide at folk får inn i de tjukke hodene deres at nazismen var en liten filleting, og at solkorset har tusen år gamle tradisjoner som IKKE PÅ NOE TIDSPUNKT har involvert nazismen som lagde sin egen versjon av solkorset.

 

Nazismen var definitivt noe av det jævligste i europeisk målestokk de siste to hundre årene -- men solkorset har eksistert i hele verden i tusener av år.

Endret av Andre1983
Lenke til kommentar

Hvis du tatoverer "Les dette før du slår meg ned:" og så hele Andre1983's post under swastikaen, så går det kanskje bra.

 

99% vil nok tro at du er nazist. Og i og med at du ikke kan gå rundt å forklare deg til hele stranda, så kan dette skape enormt mange misforståelser og uheldige situasjoner. Vil nok fraråde deg en slik tatovering.

Lenke til kommentar

om du ikke har interesse av å bli stemplet som nazist er vel solkorset en dårlig ide.

 

 

ville nok da heller gått for korset da,men tenk også her på at korset opp ned også er forbundet med satanisme og avsky for kristendommen.

 

hvorfor ikke bare gå for et vanelig kors med litt dekor?

Lenke til kommentar

Er forsåvidt enig med Andre1983 om at solkorset og andre tegn som ble missbrukt at nazistene ikke er nazistiske og at det er på tide at folk fatter det, men jeg tror ikke tiden er helt moden for dette enda, da folk faktisk enda forbinner solkorset med nazisme... og de har ikke peiling på om det ble brukt den rette veien eller om det er speilvendt... symbolet er det samme og for mange, veldig mange, er fremdeles svastikaen symbolet til nazismen. I tyskland er det til og med forbudt med svastika i alle former, også i spill. Så engang bilder fra en tysk verson av Silent Hunter 3 der svarstikaen var borte i flagget...

Så tiden er ikke moden enda til å fly rundt med svastikaen på brystet og håpe at folk ser solkorset og ikke symbolet til nazismen... Det har rett og slett ikke gått lang nok tid for at folk har glemt det.....

 

Hva kors angår syntes jeg det nesten er verre å fly med et tegn på noe som har tatt lang flere liv og vært langt mer undertrykkende enn nazismen..... Det er et tortur instrument fra gamle dager og jeg har ofte lurt på om de kristne ville hatt en liten replika av den elektriske stol i et kjede rundt halsen om jesus hadde blitt tatt livet av i en slik stol....

 

Et kors er ikke et hyggelig tegn i det hele tatt for meg ihvertfall, da det står for alt det som vi mennesker ikke skal gjøre mot hverandre.....

 

Men på den andre siden, det er din kropp! :) Lykke til.

Endret av RWS
Lenke til kommentar
Solkorset eksisterte tusen år før Hitler ble påtenkt, og hakekorset er et speilvendt solkors -- så selv etter VESTLIGE STANDARDER er solkorset nesten en MOTSETNING til hakekorset å regne, på samme måte som opp-ned kors symboliserer satanisme og ikke kristendommen.

 

...

Det er på tide at folk får inn i de tjukke hodene deres at nazismen var en liten filleting, og at solkorset har tusen år gamle tradisjoner som IKKE PÅ NOE TIDSPUNKT har involvert nazismen som lagde sin egen versjon av solkorset.

Du hadde nok neppe skrevet samme innlegg om du var 50 år eldre.

Greia er jo at det ikke er mange årene siden 2 verdenskrig, og at det derfor lever veldig mange millioner mennesker som har egne erfaringer og minner om hvordan dette symbolet ble brukt.

For alle disse og veldig mange av etterkommerne deres var ikke nazismen en "filleting", men noe som forandret livene deres totalt.

Da blir det ganske uvesentlig hva symbolet betydde for mange tusen år siden. Symbolet har fått en ny betydning (for veldig mange mennesker), akkurat slik ord også skifter betydning.

 

Hvis HValder tror han klarer å utkonkurrere nazismen om symbolets betydning, så kan jeg anbefale han å sette i gang å tatovere.

Lenke til kommentar

Beklageligvis kommer dette garantert til å bli oppfattet svært negativt av mange folk og jeg vil overhodet ikke anbefale noen å gjøre det. Men om man virkelig tør å ta et oppgjør med gamle misbrukte symboler på denne måten, og ikke er redd for å få bråk i ny og ne, then go ahead...

Lenke til kommentar
Solkorset eksisterte tusen år før Hitler ble påtenkt, og hakekorset er et speilvendt solkors -- så selv etter VESTLIGE STANDARDER er solkorset nesten en MOTSETNING til hakekorset å regne, på samme måte som opp-ned kors symboliserer satanisme og ikke kristendommen.

 

...

Det er på tide at folk får inn i de tjukke hodene deres at nazismen var en liten filleting, og at solkorset har tusen år gamle tradisjoner som IKKE PÅ NOE TIDSPUNKT har involvert nazismen som lagde sin egen versjon av solkorset.

Du hadde nok neppe skrevet samme innlegg om du var 50 år eldre.

Greia er jo at det ikke er mange årene siden 2 verdenskrig, og at det derfor lever veldig mange millioner mennesker som har egne erfaringer og minner om hvordan dette symbolet ble brukt.

For alle disse og veldig mange av etterkommerne deres var ikke nazismen en "filleting", men noe som forandret livene deres totalt.

Da blir det ganske uvesentlig hva symbolet betydde for mange tusen år siden. Symbolet har fått en ny betydning (for veldig mange mennesker), akkurat slik ord også skifter betydning.

 

Hvis HValder tror han klarer å utkonkurrere nazismen om symbolets betydning, så kan jeg anbefale han å sette i gang å tatovere.

 

Jo det hadde jeg.

Om jeg var 50 år eldre, 100 år eldre, 1000 år eldre -- eller like gammel som det asiatiske symbolet, det arabiske eller det nordiske.

 

...

Nazi-symbolet er et nytt symbol.

Nye somboler må ikke overskygge betydningen av gamle symboler.

 

Dette er fy-fy:

140px-Nazi_Swastika.svg.png

Det er det unike symbolet for tysklands nazistparti.

Det og det alene er symbolet for tysklands nazistparti.

 

Å mistolke andre swastikaer for å være nazisymboler er som å mistolke det norske flagget for å være dansk, islandsk, svensk eller engelsk -- det er en feil på observatørens side som forteller om OBSERVATØRENS MANGLENDE KUNNSKAPER OM HISTORIE, heller enn om observatørens kunnskap OM historie.

 

Jeg er anti-nazist, og dermed vil jeg at nazismen skal gjøre minst mulig skade -- og folk sitt forvridde syn på svastikaen er et stort problem i dag.

Tenk deg om Adolf het Thomas.

Thomas ville vært ubrukelig som navn i dag.

 

Hvis han het Christoffer Thomas Olsen ville alle tre navnene bli forbundet med nazisme.

Folk som heter Adolf i dag blir sjikanert.

Det er ingen grunn til å tro at noe annet ville gjelde Christoffer, Thomas eller Olsen.

 

Nazismen kunne også ødelagt mange andre symboler.

Men det er viktig å skille mellom nazistsymbolet 140px-Nazi_Swastika.svg.png og de dusinvis av andre ikke-nazist-symbolene.

 

Når du har lært deg retningen på nazistkorset er det ingen grunn til å reagere på kors som er andre veier eller vinkler.

 

Å tenke på alle svastikaer som nazistsymboler er som å lese bokstavene p, b, q og d som en bokstav, og lese drukket som brukket, bule som pule og IQ som ID; intelligent design.

 

Det er tilnærmet ingen forskjell på symbolforvirringen folk flest har og på bokstavforvirringen jeg kom med som eksempel.

 

Alle bør lese denne linken:

http://www.symbols.com/encyclopedia/15/index.html

ETT ENESTE symbol av disse er nazistenes symbol: Symbol 34:13

DET ALENE er symbol for nazisme.

INGEN andre svastika har noe som helst med det symbolet å gjøre, ikke mer enn b, p og d har å gjøre med bokstaven Q.

 

Resten av swastikaene har (samlet) så mye historie bak seg at nazismen, historisk sett, er ubetydelig i forhold.

Det sier jeg selv om jeg anerkjenner at andre verdenskrig og jødeforfølgelsen er det værste europereene har vært borti de sisten sytti årene.

Men europa er ikke hele verden, og de siste sytti årene er ikke hele verdens historie.

 

---

 

Og Ola og Kari vil vise sin historieløshet og mangel på interesse for historie og manglende respekt og interesse for andre kulturer ved å vise avsky.

Endret av Andre1983
Lenke til kommentar
Vurderer å få meg ei tatovering, motivet blir sannsynligvis eit religiøst symbol.

 

Har lenge vurdert eit swastika over hjertet (ala American History X, men vridd "rett" vei), spørsmålet er: Korleis vil folk reagere f.eks på badestranda der eg gjerne går i bar overkropp, mange som hadde reagert med vold/sinne fordi dei mistolkar symbolet som nazistisk?

 

Har også vurdert eit Peterskors, som eit slags mildare/muligens mindre provoserande alternativ...?

Er du religiøs, eller er det ein anna spesiell grunn til at du vil ha ein swastika? Har symbolet noko som helst betydning for deg? Kvifor er Peterskorset eit alternativ?

 

Eg ville sett med avsky på ein person med eit swastika på brystet ja. Av alle ting å tatovere på seg så er det meste greit, men å tatovere på seg eit swastika klarer eg ikkje å sjå poenget med, anna enn å leike ungdomsrebell kanskje. Få ein tatovering du liker og som faktisk betyr noko for deg.

 

Det er klart at swastikaen har fleire betydningar og er brukt til mykje anna enn nazismen, men å tru at folk vil tenke på noko anna enn nazisme når dei ser teiknet er tåpeleg.

Lenke til kommentar
Hvorfor nøye seg med en av delene når du kan ha begge?post-118993-1246968105.jpg

 

Nice :p, men nei, uaktuelt å ha begge, blir litt overkill.

 

Swastika er framleis mykje brukt rundt om i verda, spesielt i Asia, så det er vel heller tåpeleg å sei at alle vil reagere negativt ved synet av ei slik tatovering.

 

Poenget er vel ikkje så mykje å nødvendigvis gå mot straumen, men heller å forsøke å rette opp skaden nazistane gjorde mot symbolet og dei opprinneleg ideologiane rundt det.

Synast det er synd at folk så lett lar seg styre av handlingane til minoritetar.

 

 

Peterskorset har eg da vurdert av dei same grunnane, men anser symbolet for litt "mildare" sidan satanistar (av typen kyrkjebrennarar o.l.) ikkje til no har gått så langt og anses av dei fleste som bare tåpelige.

 

Litt av grunnen må også seiast å vere at eg ikkje likar dumme folk, dvs. folk som f.eks hatar eller tilber noko utan å vite kva det er, eksempelvis kristne som ignorerar det som står i GT fordi det ikkje passar dei eller folk som ser eit swastika og tenkjer "Oo skummelt symbol!".

 

Edit: Vurderar å bruke ein litt annarledes form av swastikaet, raudt med litt avrunda kantar f.eks,men føler samtidig at det blir å ta det litt av spissen. Har heller ikkje bestemt meg om det evt. skal vere vendt mot høgre eller venstre.

Endret av HValder
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...