Gå til innhold

Swastika eller Peterskors tatovert over hjertet, korleis vil Ola og Kari reagere?


Anbefalte innlegg

At europeere ikke ANER hva nazi-symbolet er basert på gjør ikke europeere sitt misforståtte hat for solkorset, som ikke er et symbol for nazisme, rettferdig -- ikke mer enn om folk tror du referer til en penis når du sier cock, eller en rompe når du sier ass.

 

Cock er en hane, og ass er et hann-esel -- og var det lenge før folk begynte å miste fatningen og mistolke gjennom FEILTOLKNING.

 

Det er ikke en "feiltolkning". Det er en annen betydning. Ord og symboler kan ha flere betydninger. Derfor er det dundrende idiotisk å tatovere et hakekors, og så vise til bla-bla gammel historie, for gammel historie utelukker ikke nye betydninger.

 

Folk flest aner for øvrig ikke hvilken vei hakekorset skal snu.

 

Det er feiltolkning / sensurering.

Sensureringen har gitt ordene / symbolene assossieringene offentlig.

 

Dessuten er det ikke snakk om å tatovere et hakekors -- 45 grader vridd med armer som går med klokken -- men et 0 grader vridd swastika med armer som går mot klokken.

 

Og folks ignoranse mot tusenvis av år med historie hjelper ikke:

Solkorset er for hakekorset hva p er for b -- de er så motsatte som to like symboler kan bli, og blir ikke like uansett hvordan man vrir og vender dem (bokstavelig talt)(no pun-pun intended).

Skjønner utmerket godt hva du mener og er enig med deg i dette, men det hjelper lite mot folk som faktisk ser på hakekorset som et symbol på nazismen.... Om vi skal la de bestemme hva slags tatovering hver enkelt kan ha på kroppen er en annen sak, men det er ihvertfall nazisme folk automatisk tenker når de ser et hakekors i dag, og de vil tenke det en god stund inn i fremtiden også tror jeg. Og det klarer vi ikke å endre sånn uten videre.... dessverre!!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

At ateister tattooerer relgiøse symboler er ein uting, mykje på samme måten som at folk får ein tattooering i kinesiske skriftstegn som dei berre kan håpe betyr det dei trur det betyr.

 

Relgiøse symboler er for relgiøse, på samme måte som at nazi symbol er for nazister. Problemet med at folk ikkje veit kva slags veg Hitler sitt nazi symbol skal vende blir ikkje mindre av at mange ny-nazistar heller ikkje veit dette. Resultatet av dette er at ny-nazistar brukar begge symbola både det som spinner med og mot klokka.

Så med mindre du har ein relgiøs eller personlig tilknyttning til symbolet, så bør du ungå slike tvetydige symboler.

Det at symboler har fleire betydninger er noke som du må ta til etterrettning, på samme måten som at du bør ungå å tattooere bokstavar og ord som har forskjellige betydningar på andre språk så bør du også ungå å tattooere symbol med fleire betydningar.

 

 

Om du skal gjere dette likevell, så må du i alle fall passe på å ha litt fleire detaljar slik at du distanserer deg fra nazi symbolet.

I eksempelet som var nemt tidlegare med å tattooere eit kors i betydning henrettelsesmetoden så kan det ordnast med å legge til blood, hodeskaller, ravner, slanger og andre dødssymbol eventuellt å legge til detaljar i korset som viser at det er eit tortur apparat, som hylla for å ha føtene på, nagler i treverket og tauverk til holde personen fast. Eit reint kors har dessverre kirka okkupert så har du berre det så vil folk tro du er kristen.

Lenke til kommentar

Ein kan argumentere til ein blir blå om swastikaen egentlege betydning og dens historiske bakgrunn, men folk er dumme og dumme folk gjer dumme ting.

 

Daglig kan ein sjå/ lese om kor dumme folk er og kva handlinger folk greier å gjere.

Diverre blir alle former for tegn som likner på hakekorset tolka som nazist-symbol. Er sikker på at veldig få vil kunne peike ut kva som er "rett" symbol om dei såg begge samtidig.

At det eine oppstod i førkirgstida i Tyskland og det andre har fleire tusen års historie står ikkje skriven på dei.

I tillegg har du nyazistgrupper som lager versjoner av hakekorset som sine symbol.

 

 

Så min konklusjon er. symbol som minner om hakekorset eller SS-tegna så er du i Kari og Ola Nordmann stempla som nazist eller sympatisør. Og med tanke på kor mange løkskaller som finnes i dei miljøa er det ikkje usansynlig at dei greier sjølv å ta feil symbol om dei har symbolet sjølv.

 

 

At det blir brukt i asia er dårlig argument for at det skulle gå ann å bruke det i Europa.

Har ein mistanke til at det finnes tegn som er godtatt i Europa som kunne gitt ein i praksis dødsdom i asiatiske land.

 

Det symbolet har blodet av bortimot 70 millioner mennesker på samvitet. Det gjer det ikkje så lett å gløyme den noverande symbolikken, samtidig som den overskygger den historiske betydninga.

Lenke til kommentar

Hvis formålet er å opplyse om historien og betydningen til swastika symbolet, og at dette ikke er det samme som den nazistiske varrianten, så ville jeg heller prøvd å få til noe som formiddler dette, i stedet for kun ett swastika symbol. For som de andre nevner, dette kan helt klart missforståes, og jeg tviler på at mange vil spørre deg om hvorfor du har tatovert det symbolet, de har nok allerede satt deg i en nazist kategori og vil dermed ikke snakke med deg.

 

En tatovering med både nazi symbolet og swastika, hvor f. eks swastika'en tråkker på nazi symbolet ville nok vært mer effektivt i å formiddle symbol missbruket.

 

Edit: Alternativt valgt en swastika som er noe mer dekorativ, f. eks den hinduistike varrianten som er avbildet øverst i wikipeida artiklenen som ble det lenket til lengre opp.

Endret av Crowly
Lenke til kommentar
At europeere ikke ANER hva nazi-symbolet er basert på gjør ikke europeere sitt misforståtte hat for solkorset, som ikke er et symbol for nazisme, rettferdig -- ikke mer enn om folk tror du referer til en penis når du sier cock, eller en rompe når du sier ass.

 

Cock er en hane, og ass er et hann-esel -- og var det lenge før folk begynte å miste fatningen og mistolke gjennom FEILTOLKNING.

 

Det er ikke en "feiltolkning". Det er en annen betydning. Ord og symboler kan ha flere betydninger. Derfor er det dundrende idiotisk å tatovere et hakekors, og så vise til bla-bla gammel historie, for gammel historie utelukker ikke nye betydninger.

 

Folk flest aner for øvrig ikke hvilken vei hakekorset skal snu.

 

Det er feiltolkning / sensurering.

Sensureringen har gjort ordene ensbetydene med metaforene.

 

Det er som det norske ordet tispe (engelsk bitch) som man ikke lengre kan bruke på mange useriøse / konservative forum.

Ordene har sin opprinnelige betydning, men blir assossiert med et negativ.

Slik er det akkurat nå med swastikaen.

 

Dessuten er det ikke snakk om å tatovere et hakekors -- en 45 grader vridd swastika med armer som går med klokken -- men et 0 grader vridd swastika med armer som går mot klokken.

 

Og folks ignoranse mot tusenvis av år med historie hjelper ikke:

Solkorset er for hakekorset hva p er for b -- de er så motsatte som to like symboler kan bli, og blir ikke like uansett hvordan man vrir og vender dem (bokstavelig talt)(no pun-pun intended).

 

 

Men du forstår fortsatt ikke forskjellen på feiltolkning og at et ord eller symbol kan ha flere betydninger som alle er gyldige. Ord og symboler er ikke statiske. De påvirkes av historien, og av hvordan de blir brukt. Hitlers "overbruk" av hakekorset har i prinsippet gjort at det i vesten er umulig å se et hakekors uten å tenke på nazisme. Dette er ikke "feil", det er en logisk konsekvens.

 

F.eks., hva ser du her?

hammer_and_sickle.jpg

Ser du

1. Et kommunist-symbol?

2. To typer verktøy?

 

Kommunistenes bruk av dette symbolet gjør at man ikke kan legge hammer og sigd i kors, uten at man får assosiasjoner til kommunisme. Dette er ikke en slags sensur eller feiltolkning.

 

Og hva er dette?

inverted_cross.gif

1. Peterskorset?

2. "Oppnedkors", et antikristent symbol?

 

Begge er riktige. Spørsmålet avhenger av avsenders motiv, så man kan ikke automatisk si at det er en feiltolkning av folk flest å tro at et snudd kors er et antikristent symbol, snarere enn et symbol på at man ikke er verdig nok til å korsfestes som Jesus.

 

Det vi derimot sikkert er enige om, er at det symbolet kan tolkes forskjellig i forskjellige settinger, men det kommer an på iakttagerens forståelse. Du kan i alle fall ikke kreve at folk skal forstå et symbol på den ene eller andre måten umiddelbart, og i tilfellet hakekors og oppned... unnskyld, peterskors, så er det ikke sikkert du får to sjanser. Det hjelper liksom ikke å sitte med vinkelskive og leksikon når du har fått slått ut tennene pga hakekorset i panna.

 

(Det med vinkelen er for øvrig ikke spesielt vesentlig, da nazistene gjerne brukte hakekorset horisontalt.)

Lenke til kommentar
Den var fin ja, mye absurd.

 

Her fant jeg nøyaktig hva denne tråden trenger!

 

Hakekorstattoveringer i fleng:

 

http://www.freewebs.com/manwomans/apps/pho...albumID=4029060

Mange av de varriantene der vil jeg ikke ha nazistiske assosiasjoner med, hovedsakelig fordi når det kommer til dette i nazi former så er det gjerne rette tydelig kanter. Swastikaene som er tatovert der er litt mer dekorative, eller del av en større tatovering, som gjør det vanskeligere å sette i en "nazi bås".

Lenke til kommentar

Strappado:

 

Bildet ditt er Sovjetunionens flagg, gul hammer og sigd på raud bakgrunn, ingen forventar at det skal ha nokon form for alternativ tolkning. Problemet med det symbolet i dag er at folk ikkje ser grunntanken bak kommunismen ("Arbeidere, foren dere!" osv.), dei ser berre Sovjet, jernteppet, berlinmuren osv.

Sjølv om du hadde lagt ein hammer og ei sigd på eit vanleg bord hadde nok mange fått assosiasjonar til kommunisme/sosialisme, men dei verktøya høyrer på ingen måte saman. Kvifor skulle nokon ville ha dei saman i nokon annan samanheng enn for å symbolisere eit sosialistisk livssyn?

 

Hverken peterskors eller opp-nedkors er antikristne symbol, berre ein liten sinnsforvirra minoritet som trur det. Symbolet er på baksida av ein av pavens stolar, så hvilken kristen med vettet i behald vil ansjå det som ein fornærmelse?

Mange vaksne veit ikkje ein gong kva det er symbolet for, hverken i historisk/bibelsk samanheng eller noko moderne tolkning.

 

Eit opp-ned krusifiks er derimot å annsjå som ei fornærmelse mot kristne, av klare årsakar.

 

Du burde dog sjølvsagt aldri finne kristne med kors, peterskors eller andre symbol tatovert på kroppen, sidan det står i GT at du ikkje skal male kroppen på nokon måte.

 

 

 

Står forøvrig i Nazistanes "lærebøker" at hakekorset skal stå i vinkel, men eg kjem sannsynligvis til å ta det i ei ltt "snillare" utforming, oransje f.eks, men eg vil ikkja ha nokon tvil om at det er eit hakekors det skal forestille.

Såg på koveret til Max Manus at hakekorset stod rett der også, skuffende...

 

Og som Malvado påpeikte tviler eg sterkt på at nokon kjem til å dra til meg utan vidare, men om eg tar det i typisk svart utforming hadde eg ikkje blitt overraska om nokon sparka sand i ansiktet på meg mens eg solar meg.

Lenke til kommentar
Strappado:

 

Bildet ditt er Sovjetunionens flagg, gul hammer og sigd på raud bakgrunn, ingen forventar at det skal ha nokon form for alternativ tolkning. Problemet med det symbolet i dag er at folk ikkje ser grunntanken bak kommunismen ("Arbeidere, foren dere!" osv.), dei ser berre Sovjet, jernteppet, berlinmuren osv.

Sjølv om du hadde lagt ein hammer og ei sigd på eit vanleg bord hadde nok mange fått assosiasjonar til kommunisme/sosialisme, men dei verktøya høyrer på ingen måte saman. Kvifor skulle nokon ville ha dei saman i nokon annan samanheng enn for å symbolisere eit sosialistisk livssyn?

 

Det er helt sant. Mitt poeng var bare å vise at hammer og sigd kan være to verktøy samtidig som det er et kommunistsymbol. Det ene utelukker ikke det andre osv.

 

 

Hverken peterskors eller opp-nedkors er antikristne symbol, berre ein liten sinnsforvirra minoritet som trur det. Symbolet er på baksida av ein av pavens stolar, så hvilken kristen med vettet i behald vil ansjå det som ein fornærmelse?

 

Det som har skjedd er at den antikristne betydningen har trumfet den opprinnelige betydningen. Slik at det nå faktisk bare er en sær minoritet som forbinder det med Peter i stedet for antikristne hoildninger.

Dette har nok skjedd mye fordi kristne i stort grad har gått bort fra å bruke symbolet. Da den forrige paven brukte det, fikk han vel stort sett bare kjeft.

 

popesata.jpg

(Hentet fra en fundamentalistisk nettside)

 

Det er egentlig ikke noe særlig annerledes enn at korset i seg selv ikke lenger er et symbol på tortur, slik det må ha vært da romerne brukte det. Det ble et symbol på Jesus, og det har også blitt et symbol på død, pga. den utstrakte bruken av kors på gravsteiner o.l.

Om korset betyr tortur, frelse eller død beror på settingen og på øynene som ser.

 

 

Står forøvrig i Nazistanes "lærebøker" at hakekorset skal stå i vinkel, men eg kjem sannsynligvis til å ta det i ei ltt "snillare" utforming, oransje f.eks, men eg vil ikkja ha nokon tvil om at det er eit hakekors det skal forestille.

Såg på koveret til Max Manus at hakekorset stod rett der også, skuffende..

Hakekorset ble brukt mest i vinkel, men som du ser her fra Nürnberg var det også horisontalt. Det er altså ikke noe feil med Max Manus-coveret. Hvis du ser etter, så er hakekorset på coveret utformet noenlunde likt bildet under.

 

post-131847-1247173722_thumb.jpg

http://cfs6.tistory.com/upload_control/dow...zLzMwNS5qcGc%3D

Lenke til kommentar

Gadd ikke lese alt her, men vil gi et par tips.

 

1. Ikke tenk "Hva om 50 år til jeg kanskje angrer blablabla", det er tull, MEN:

2. IKKE tatover noe som provoserer andre. du tattoverer ikke en karikatur av Muhammed, og heller ikke en swastika. Hva om du blir forelsket i en møkhudet/jøde en gang, eller muslim for den sakens skyld? Du kan sikkert si at det ikke kommer til å skje nå, men ting kan endre seg.

3. Finn noe originalt som er kult, ikke tribal, kinesertegn og sånt som "alle" har, det er kjip.

4. Lykke til ;)

 

EDIT: 5. Ikke noe relgiøst/antichrist ting heller, selv der kan du ombestemme deg, og da kan den være kjip å bære på.

Endret av HulkHaugen
Lenke til kommentar

jeg så det bildet der! Syns det var rart at en mørkhudet brukte en swastika (den nazistiske versjonen). Jeg for min del ville tatovert noe jeg tror på. Med mindre du hindu eller buddhist(jeg tror det er der swastikaen kommer fra) så ville jeg ikke tatovert en swastika, med mindre du vet hva det symboliserer. Ta meg f. eks. Jeg er kristen og da ville jeg mest sannsynligvis tatovert et kors eller noe som symboliserer Jesus. Alt avhenger på personen. Jeg tar meg ikke nær av om folk går rundt med hakekors, eller til og med oppned kors, 666 osv.

 

Man lar folk være som de er, så blir man selv godtatt:D

Endret av MrCoolGuy
Lenke til kommentar

Hakekorset er et symbol brukt i kulturer og religioner fra Europa, Asia, Nord-Amerika og sikkert flere steder. Selv her i Norge er hakekorset et velbrukt og gammel symbol.

 

Problemet med deg som er kristen er at du ikke kan la folk være som de er på grunn av religionen din, og derfor blir kristne også ofte ikke godtatt.

Endret av Abigor
Lenke til kommentar
Problemet med deg som er kristen er at du ikke kan la folk være som de er på grunn av religionen din, og derfor blir kristne også ofte ikke godtatt.

 

Eeehh...? OK... Har jeg fornærmet deg eller noe, for det jeg sa var nøyaktig det motsatte av det du sa...

Du går bare automatisk ut i fra at han mørkhudede med swastikaen ikke er hindu eller at han ikke kan ha swastikaen tatovert på kroppen fordi han er mørkhudet. Du setter, på grunn av hva du er opplært til å tro, folk automatisk i bås og tror verden er svart hvit fordi det er modellen dere er opplært til å tro på og fordi det er den enkleste modellen. Mens vi andre ville vært nysgjerrige og lurt på hvorfor er du i leieren der fordømmelse og fornekelse er gjeldene "nysgjerrighet" av "slike folk". Tror jeg han mente. Dere fordømmer ofte før dere faktisk sjekker hva som gjelder...

Lenke til kommentar

HÆ!? Nå tror jeg du misforstår. Han har swastikaen den veien som nazistene brukte det, han har det "feil" vei. JEg dømmer ikke han fordi han går med noe sånt. Det har jeg aldri sagt heller, jeg sa det bare var rart at en mørkhudet brukte nazi-swastikaen. Det er jo f.eks ikke ofte man ser en muslim med karikatur tegning av mohammed.

 

Det er det jeg sa. Ikke noe annet. Jeg har ingen grunn til å ljuge.

Endret av MrCoolGuy
Lenke til kommentar
HÆ!? Nå tror jeg du misforstår. Han har swastikaen den veien som nazistene brukte det, han har det "feil" vei. JEg dømmer ikke han fordi han går med noe sånt. Det har jeg aldri sagt heller, jeg sa det bare var rart at en mørkhudet brukte nazi-swastikaen. Det er jo f.eks ikke ofte man ser en muslim med karikatur tegning av mohammed.

 

Det er det jeg sa. Ikke noe annet. Jeg har ingen grunn til å ljuge.

Det virker ikke for meg som om han går med den fordi han liker nazisme, men egentlig det motsatte. Nettopp fordi han er svart, og dermed hatobjekt for nazister, vil hans bruk av hakekorset "besudle" det sett med en nazist sine øyne.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...