Gå til innhold

Kunder på jobben din!


RMNZR

Anbefalte innlegg

Dyrt, tar stor plass, og tror ikke det vil fungere like bra i større butikker (der folk kommer med fulle handlevogner). Var innom en Tesco-butikk i London som hadde det køsystemet, men det var en knøttliten butikk uten handlevogner.

 

Sikker på at du ikke var i en Tesco Express, da? Jeg har vært i flere større butikker med dette systemet uten at det har skapt problemer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Faktisk er en kø for alle kassene et mye raskere system. Finner ikke kilden min akkurat nå, men det handler jo om at ingen havner i "feil kø", alle stopp som forekommer i kassene vil bli fordelt over alle kundene istedenfor de to som står bak problemet.

 

 

Fant den!

 

Som han også sier så unngår butikker dette ettersom kunder syns lange køer er no dritt, selv om det hadde gått fortere :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q

Tror du han psykologen har noen underliggende langtidsplaner for oppførselen/væremåten?

De har jo alltid det? Det er vel ikke baaaare for å trolle IRL vel? :whistle:

 

La meg si det slik, så er jeg ikke alltid helt sikker på hvor jeg har han. Han kan oppføre seg litt vel merkelig av og til.

 

Min første sjef på min første arbeidsplass fortalte meg da han jobbet som IT-Koordinator på Gaustad at han ofte forvekslet de ansatte med de innsatte, kanskje ingen tilfeldighet :whistle:

Lenke til kommentar

 

Fant den!

 

det der "the other line moves faster" tror jeg stemmer bedre for meg enn noen annen. Kom en gang som nummer to i passkø. Var bare en fyr som snek seg inn før meg. Tosken viste seg å være en kronidiot av dimensjoner. Han skulle jobbe ved den amerikanske ambassaden, men hadde lagt diplomatpasset sitt i kofferten! Og han nektet å bare benytte seg av det vanlige passet sitt, han insisterte på at han måtte registreres inn som diplomat. Regnet han med å bli arrestert på vei til ambassaden? Etter åtte minutter med tre telefonsamtaler til ulike ambassadefolk (foretatt av kvinnemennesket bak skranken) gav jeg opp og stilte meg i den andre køen.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tror IT tjensten her på bruket blir litt oppgitt over meg når jeg glemmer alle passord etter hver eneste ferie.

 

Sorry IT folk, dere rocker! :)

 

Et godt tips til folk som glemmer passord er å velge seg ut noen regler eller vers i en sang eller dikt eller noe som man husker veldig godt. Så tar man den første bokstaven i hvert av de x antall første ordene og lager et passord utav det, umulig å glemme. Hvis man i tillegg vil gjøre det ennå mer sikkert varierer man mellom store og små bokstaver og/eller skifter ut enkeltbokstaver med tall som ligner på de visuellt. F.eks kan tallet 3 erstatte bokstaven E.

 

Eksempelvis hvis du er veldig interessert i fotball og har Liverpool som favorittlag så er sjansen stor for at du husker de første strofene i sangen «You’ll never walk alone»:

 

When you walk through a storm

hold your head up high

 

Dette kan da gjøres om til dette passordet: WyWta5hyhuh (erstattet bokstaven s med tallet 5)

 

Lag deg 4-5 slike som du velger hva du skal bruke til, f.eks ett for jobbrelatert, ett for «viktige» ting (som f.eks nettbank) osv.

 

(jeg regner med at dere har en IT-tjeneste som lar dere velge passord selv, hvis ikke kan de nesten skylde seg selv)

Lenke til kommentar

Det er håpløst tungvindt.

 

Jeg7glemmer7ofte7passord er både sikrere, lettere å huske og lettere å skrive.

 

Jobbing@er@ribbefett eller andre varianter fungerer og fint.så kan man evt spr på med noen symboler til slutt hvis man vil være sikrere. shift+et tall som gir mening for eksempel.

 

red: Ja, det er mye lettere å skrive inn ord enn tilfeldige kombinasjoner. Se på vanskelighetsgraden i et hvilket som helst touch-opplæringsprogram. Hjernen husker ordmønster du taster, akkurat som den lettere kjenner igjen ord på formen av ordet når man leser. Jeg bare spør: Har du noensinne lært noe som helst om hvordan mennesker leser og skriver? Det har ingen ting med IT å gjøre.(:p) Det som HAR med IT å gjøre, er at man aldri skal ha samme passord i mange år på jobb uansett. Jeg har aldri vært borte i en bedrift, bortsett fra universiteter som har en passordvarighet på mer seks måneder. de fleste har tre.

 

Men for all del, forslaget ditt er bedre enn å lage passord av typen zX8//6¤hHler og prøve å huske dem.

 

Angående at det ikke skal være ord, er det bare tull, når de er skrevet som eksemplene over. Ingen kjører ordbok-gjetninger med 1-6 ord med et tilfeldig tegn eller tall i mellom. Det vil ta mange ganger så langt tid som et rent bruteforceangrep fordi det blir altfor mange kombinasjoner.

Endret av NgZ
Lenke til kommentar

Det er håpløst tungvindt.

 

Jeg7glemmer7ofte7passord er både sikrere, lettere å huske og lettere å skrive.

 

Jobbing@er@ribbefett eller andre varianter fungerer og fint.så kan man evt spr på med noen symboler til slutt hvis man vil være sikrere. shift+et tall som gir mening for eksempel.

Skal da helst ikke ha ord som finnes i noen ordbok. Bare for å pirke.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Faktisk er en kø for alle kassene et mye raskere system. Finner ikke kilden min akkurat nå, men det handler jo om at ingen havner i "feil kø", alle stopp som forekommer i kassene vil bli fordelt over alle kundene istedenfor de to som står bak problemet.

 

 

Fant den!

 

Som han også sier så unngår butikker dette ettersom kunder syns lange køer er no dritt, selv om det hadde gått fortere :)

 

Men for butikken er vel ikke en-kø-prinsippet noe bedre, det tar vel like lang tid å få gjennom x personer? Fordelen er at du slepper å være uheldig å havne i en "dårlig" kø.

Lenke til kommentar

Var innom en annen butikk her en dag med mor og handlet. Stod og pakket varene og hørte en kunde si til h*n i kassa at kunden ville ha en skruff. Personen bak kassa smilte og forstod absolutt ikke hva denne kunden skulle ha. Kunden måtte si det mange ganger, og selv ikke da forstod kassereren hva denne kunden mente. Kan si at denne kassereren ikke er norsk av opprinnelse og knapt skjønner norsk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Men for butikken er vel ikke en-kø-prinsippet noe bedre, det tar vel like lang tid å få gjennom x personer? Fordelen er at du slepper å være uheldig å havne i en "dårlig" kø.

 

Hele poenget med "beviset" til dansken handlet jo om å ha færrest mulig linjer, og flest mulig fornøyde kunder. Det er jo også målet til en butikk, flest mulig kunder igjennom ift kasser, og da er det systemet bedre slik jeg forstår det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Men for butikken er vel ikke en-kø-prinsippet noe bedre, det tar vel like lang tid å få gjennom x personer? Fordelen er at du slepper å være uheldig å havne i en "dårlig" kø.

 

Hele poenget med "beviset" til dansken handlet jo om å ha færrest mulig linjer, og flest mulig fornøyde kunder. Det er jo også målet til en butikk, flest mulig kunder igjennom ift kasser, og da er det systemet bedre slik jeg forstår det.

 

Skjønte ikke helt hva du mente, men nei, denne en-kø-metoden vil ikke få flere personer gjennom kassene.

Lenke til kommentar

Det her var da ikke min opplevelse, men pappa sin på Spaceworld

 

Jeg hadde kjøpt meg noen ørepropper som skulle være veldig bra og det var garanti på dem, uten at selgeren sa noe mer enn det.

 

En stund etter på gikk de da i stykker, rett under øre pluggen. Pappa reiser da og skal bytte varen fordi jeg ikke hadde tid.

Da han kommer inn på spaceworld så står det ei snelle der som ikke har greie på hva hu driver med. Pappa gir henne øreproppene og hun står å glor på de i ti minutter, hun gir dem tilbake og sier at det var ikke beregna i garantien og at det var ingen ting å gjøre noe med og at de hadde fått flere inn med samme problemet. Pappa spør da hvorfor dem ikke har dette med i garanten og om han kan få ett tilbud på andre ørepropper. Det hele ender med at snella tar å river i stykker øreproppene mine og kaster esken på pappa og løper ut av butikken. Pappa blir da annmeldt til politiet for at han har trua de i butikken noe som ikke var tilfelle. Politimannen som pappa snakker med holder på å le seg i hjel og sier det at dette glemmer vi.

 

Det har vært en del klager på butikken og jeg har aldri gått inn dit å handlet noe der igjen. Hadde jeg og pappa vært lure så hadde vi sendt et brev til Spaceworld. Men det ble det ikke noe av.

  • Liker 9
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...