Gå til innhold

Kunder på jobben din!


RMNZR

Anbefalte innlegg

Jeg har snakket sint til ei eldre dame (nærmere 80, vil jeg tro) som stod og dyttet til meg repeterende i kassekø en gang.

Det skal bemerkes at jeg ser ganske farlig ut når jeg har anlagt skjegg, Hell's Angels ville vært stolt av utseendet mitt.

 

Jeg gikk ganske nærme henne og sa veldig høyt og tydelig "har du virkelig lyst til å fortsette å terge meg?!"

Hun dyttet ikke mer etter det.

 

Jeg har også en gang opplevd at en svært overvektig (feil side av 150 kg) stod og knuffet til meg med magen sin. Hva faen?

Endret av Dragen
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selv om det er dyrt og ineffektivt liker jeg systemet som brukes på f.eks. Waitrose og Tesco's i England. Det er 20 mennesker til å betjene kassene, og kassene er nummererte som på et postkontor. Man står på en rekke innenfor noen sperringer som på flyplasser, og den første i køen går til en kasse

 

Dyrt og ineffektivt? Det er SVÆRT mye mer effektivt, det oppfates bare ikke slik mentalt.

 

Husker vi hadde om dette i psykologien også :)

 

www.youtube.com/watch?v=F5Ri_HhziI0

Endret av osse-mon waits for alice
  • Liker 3
Lenke til kommentar

MarB:

Morsk stemme, olmt blikk og "vent på tur".

Kortfattet og fyndig.

Hvis dette viser seg å være nytteløst følger man opp med "hørte du hva jeg sa?"

Ingen frekke eller nedlatende ord, bare en beskjed med et eventuelt oppfølgingsspørsmål.

 

Problemet er bare at spørsmålet blir besvart med "jeg skal bare..."

 

Butikkarbeide er gull det, bortsett fra at vi har kunder...

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Jeg opplever ofte det også, at når jeg prater med en kunde, kommer en annen og avbryter med et spørsmål. Så sant jeg har oversikten over hvem som var på stedet først, svarer jeg den personen først. Ofte dreier spørsmålene seg om det samme, som for eksempel når bussen deres går, så alle vil tjene på at jeg får snakke ferdig.

 

En gang i sommer da jeg jobbet på Spor 19 på Oslo S, sto jeg i trappa på en buss og talte hvor mange passasjerer som var på. Da kom en type og dro i jakka mi fordi han lurge på noe. Jeg husker ikke hva spørsmålet var, men da ble jeg sint. Det er svært ubehagelig når folk prikker meg på skulderen eller tar på meg av noen grunn, og det var da vitterlig mange andre kundeveiledere der som ikke var opptatt med å telle passasjerer. Hvis man har et spørsmål, holder deg lenge å si "Hei" eller "Unnskyld?" så vil jeg svare når jeg kommer så langt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Selv om det er dyrt og ineffektivt liker jeg systemet som brukes på f.eks. Waitrose og Tesco's i England. Det er 20 mennesker til å betjene kassene, og kassene er nummererte som på et postkontor. Man står på en rekke innenfor noen sperringer som på flyplasser, og den første i køen går til en kasse

 

Dyrt og ineffektivt? Det er SVÆRT mye mer effektivt, det oppfates bare ikke slik mentalt.

 

Husker vi hadde om dette i psykologien også :)

 

www.youtube.com/watch?v=F5Ri_HhziI0

 

Dyrt, da :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Selv om det er dyrt og ineffektivt liker jeg systemet som brukes på f.eks. Waitrose og Tesco's i England. Det er 20 mennesker til å betjene kassene, og kassene er nummererte som på et postkontor. Man står på en rekke innenfor noen sperringer som på flyplasser, og den første i køen går til en kasse

 

Dyrt og ineffektivt? Det er SVÆRT mye mer effektivt, det oppfates bare ikke slik mentalt.

 

Husker vi hadde om dette i psykologien også :)

 

www.youtube.com/watch?v=F5Ri_HhziI0

 

Dyrt, da :)

Dyrt, tar stor plass, og tror ikke det vil fungere like bra i større butikker (der folk kommer med fulle handlevogner). Var innom en Tesco-butikk i London som hadde det køsystemet, men det var en knøttliten butikk uten handlevogner.

Lenke til kommentar

I dag sto jeg og en kollega og løftet noen varer opp på en hylle, og fikk ikke med oss at en ny kunde kom inn. En tredje kollega sto med en annen kunde, og et par stykker hadde allerede blitt spurt om de trengte hjelp, men de gikk bare og kikket. Så vi la rett og slett ikke merke til denne nye kunden ettersom vi konsentrerte oss om å få disse tunge varene opp til øverste hylle uten at de datt ned i hodet på oss.

 

Det tok bare et minutts tid, så han kan ikke ha ventet lenge. Så ca. 30 sekunder etter vi var ferdige med å løfte opp disse varene og hadde gått tilbake til kassen, blir denne mannen eitrende forbanna, strener rett forbi oss mens han slenger ut en kommentar om at "varene går ikke ut av butikken sjøl da" og mot utgangen. Du må bare spørre om det er noe du lurer på, sier jeg til han, men da sender han meg et blikk som hadde drept meg om blikk kunne drepe mens han rister på hodet.

 

Fikk høre litt etter at han hadde klaget på "utrolig dårlig service" til noen kollegaer i avdelingen vår over.

 

Vi har for øvrig også kølappsystem, og han hadde heller ikke trukket kølapp. Og jeg trodde ærlig talt at de fleste mennesker hadde nok i topplokket til å skjønne at det går ann å spørre om hjelp om den viser seg å utebli. Men det viser seg nok en gang, at lav IQ gjør at folk blir ekstremt sure for ting det virkelig ikke er nødvendig å bli sur for.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Var ei kunde foran meg i køa i dag på den lokale Ica'n som mente at en vare hadde feil prislapp ute i butikken i forhold til hva som ble slått inn. I en hyggelig tone så spurte dama bak kassa om hun kunne si hvilken av varene hun mente det var feil på, så skulle hun se på det. "Nei, det gidder jeg ikke. Jeg orker ikke det her altså, blir helt slått ut, dere er jo så umulige!".

 

What.

 

Hun i kassa hadde hyggelig tone, var behjelpelig og klar for å evt. ordne opp i prisen om den var feil. Men nei, kunden ville bare klage, det var ikke så viktig å faktisk få den riktige prisen som hun klagde på...

Endret av Occi
  • Liker 7
Lenke til kommentar

Tror du han psykologen har noen underliggende langtidsplaner for oppførselen/væremåten?

De har jo alltid det? Det er vel ikke baaaare for å trolle IRL vel? :whistle:

 

La meg si det slik, så er jeg ikke alltid helt sikker på hvor jeg har han. Han kan oppføre seg litt vel merkelig av og til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vel, det kan hende han ser at rollen hans kan skape konflikter, så han tar folk litt "off guard" i andre situasjoner, så de ser en annen side av han, noe som kanskje kan gjøre det lettere å komme dit om det faktisk er noe?

 

Uten at jeg vet noe sikkert. Spør du meg høres det ut som en kul fyr :)

Lenke til kommentar

Du er nok ikke alene om den.. Men på en litt annen måte.. Hadde en kunde innom her en dag som spurte etter noen som jobbet der etter utseende og da sa jeg at hu hadde perm Kundens svar var

: takk og lov for det for hu er så frekk. Og det viser seg at det er sjefen vår hu står å snakker om!!

Og juger gjør hu..Skulle ønske det var en måte å få hu vekk på!

Lenke til kommentar

Innlegg 11091-11098: wat is this i dont even :blink:

 

Tommel opp til triha og bamsefar. Det smaker så godt når rettferdighet skjer fyllest.

 

Får trå til med et lite hjertesukk fra kundesida jeg da. Var innom en Jernia her for noen uker siden. Det var ca. en halvtime før stengetid, og den eneste butikkarbeideren var ute i butikken og hjalp en kunde. Jeg og kona fant det vi skulle ha og stilte oss i kassa, i den tro at noen ville komme og betjene oss. Men den gang ei. Denne andre kunden skulle jo handle inn hele butikken, virket det som, og butikkarbeideren anså det visst ikke som viktig å få tatt unna kunder som sto og ventet ved kassen (vi var vel blitt en 3-4 stykker som sto der etter hvert). Vi sto vel der i over en halvtime (det var over stengetid når vi endelig ble ekspedert), og noen av kundene hadde bare gått.

 

Ydmykt forslag: dersom man er eneste arbeider i butikken, prioriterer man kassen så får man ta hjelp ute i butikken innmellom når man har tid. Ikke minst signaliserer man ovenfor sjefen at det å ha bare én ansatt på jobb nok er litt i minste laget hvis man føler det blir stress.

Endret av henrikwl
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...