Gå til innhold

Kunder på jobben din!


RMNZR

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg synes direkte synd på dere som jobber som selgere eller i service-yrket.

 

Jeg skal aldri, aldri, ha en jobb hvor jeg må forholde meg direkte til kunden.

Kunne aldri tenkt meg å jobbe med noe annet en salg til kunder. Gir ganske stor glede og er gøy å gjøre folk fornøyde. Her i tråden kan det virke som vi kun har kjipe kunder men de aller fleste er gode kunder:)

Lenke til kommentar

Strengt tatt er vel de færreste butikker forpliktet til å selge noe som helst til noen som helst. Jeg kan ikke se for meg at f.eks. en matvarebutikk er forpliktet å selge en boks pepperkaker til 19,90 når den egentlige prisen skulle vært 29,90 - men så spørs det hvorvidt det er verdt å krangle om småpenger. Om selger/kassepersonell sier en annen pris som er inntil ca 20% høyere enn det varen er priset med i hyllen, tipper jeg du vil få den laveste prisen i 9 av 10 tilfeller (og at prislappen vil endres etter handelen).

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Strengt tatt er vel de færreste butikker forpliktet til å selge noe som helst til noen som helst. Jeg kan ikke se for meg at f.eks. en matvarebutikk er forpliktet å selge en boks pepperkaker til 19,90 når den egentlige prisen skulle vært 29,90 - men så spørs det hvorvidt det er verdt å krangle om småpenger. Om selger/kassepersonell sier en annen pris som er inntil ca 20% høyere enn det varen er priset med i hyllen, tipper jeg du vil få den laveste prisen i 9 av 10 tilfeller (og at prislappen vil endres etter handelen).

Matbutikker er pålagt å ha riktig og oppdatert informasjon om pris tilgjengelig. De er derimot ikke pålagt å selge til "feil" pris selv om det var den som sto på hyllekanten. Kilde: http://www.forbrukerombudet.no/id/11012362.0

 

Men om det er snakk om en boks pepperkake til 19,90 synes jeg nesten butikken bør ta feilen på sin kappe og heller rette opp prislappen så snart som mulig, da det ikke er opplagt for forbrukeren at det er feil pris. Men om for eksempel en flatskjerm-TV på 10.000 kroner prises til 17,90 så sier det jo seg selv at det er feil pris og da har egentlig kunden ikke noen "rett" på å få det til den prisen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er så forbanna lei av kunder som ikke er interressert i å høre prosedyre for å få byttet en vare!

 

Jeg hadde en kunde som kom med en laptop og og fortalte:

"PCen tok kvelden av et lynnedslag... Her."(kunden forsøker å gi meg laptopen som ligger i orginalembalasjen)

"Ehh... Jaha. Har du kvittering på den?"

"Nei, men det trenger jeg ikke. Se her:"(kunden peker på boksen hvor produsenten har et merke hvor det står "11 years warranty")

"Vi kan ta opp en reklamasjonssak for deg om du har kvitteringen..."

(avbryter)

"Nei, du, se her... ta denne." (legger boksen på disken forran meg)

"Vil du jeg skal ta den inn til reparasjon eller?"

"NEI JEG VIL HA NY!!!!!!11111"(peker febrilsk på 11yearwarranty-merket)

"Vi kan som sagt ta opp en reklamasjonssak for deg, men uten kvittering må du kontakte produsenten selv"

"Nei dette gidder jeg faen ikke stå å krangle om!"

(kunden begynner å gå, men stopper i utgangsdøren og sier;)

"SÅ DET DU SIER ER AT JEG MÅ SENDE DENNE INN TIL KUALALUMPUR FOR Å FÅ DEN FIKSET!?!?"

(jeg holder fremdeles roen og sier/roper tilbake)

"Nei, det holder at du ringer kontoret deres her i Norge og..."

Kunden fortsetter å gå, og viser fing hele veien ut.

 

Hadde drittsekken bare giddet å høre etter ville han kunne fått et telefonnummer han kunne ringt produsenten med og sikkert fått ny i løp av en uke, men pga hans trang som kunde å skape kvalme er han nå stuck med en ødelagt laptop.

"11 year warranty" innebærer vel ikke nødvendigvis at kunden får ny når h*n reklamerer?

 

Forøvrig: har du ikke mulighet til å lete frem kvittering på kunden? Registrerer dere ikke personopplysninger på kunder som kjøper datamaskin?

 

Kunden kommer innom 2 ganger de første 5 dagen og maser om at vi må fikse sykkelen, når vi da endelig får delen og fikser sykkelen krever kunden prisavslag for at det tok så lang tid, og ikke minst for alt bryet hun hadde med å komme til butikken.

Norske forbrukere er bortskjemte. Verste jeg vet er når vi yter service, bryter våre vanlige reparasjonsrutiner og isteden gir kunden nytt produkt - med den risiko at produsent kanskje ikke dekker kostnaden ettersom vi ikke får undersøkt produktet ordentlig - og så skal kunden klage på at h*n må reise 30 minutter hver vei for å ordne opp i dette her.

 

For pokker, hvis du er brydd med kjøreturen så kan du handle nærmere hjemstedet ditt, eller flytte. Ikke klag på at du bor langt unna butikken.

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Er så forbanna lei av kunder som ikke er interressert i å høre prosedyre for å få byttet en vare!

 

Jeg hadde en kunde som kom med en laptop og og fortalte:

"PCen tok kvelden av et lynnedslag... Her."(kunden forsøker å gi meg laptopen som ligger i orginalembalasjen)

"Ehh... Jaha. Har du kvittering på den?"

"Nei, men det trenger jeg ikke. Se her:"(kunden peker på boksen hvor produsenten har et merke hvor det står "11 years warranty")

"Vi kan ta opp en reklamasjonssak for deg om du har kvitteringen..."

(avbryter)

 

"Nei, du, se her... ta denne." (legger boksen på disken forran meg)

"Vil du jeg skal ta den inn til reparasjon eller?"

"NEI JEG VIL HA NY!!!!!!11111"(peker febrilsk på 11yearwarranty-merket)

"Vi kan som sagt ta opp en reklamasjonssak for deg, men uten kvittering må du kontakte produsenten selv"

"Nei dette gidder jeg faen ikke stå å krangle om!"

(kunden begynner å gå, men stopper i utgangsdøren og sier;)

"SÅ DET DU SIER ER AT JEG MÅ SENDE DENNE INN TIL KUALALUMPUR FOR Å FÅ DEN FIKSET!?!?"

(jeg holder fremdeles roen og sier/roper tilbake)

"Nei, det holder at du ringer kontoret deres her i Norge og..."

Kunden fortsetter å gå, og viser fing hele veien ut.

 

Hadde drittsekken bare giddet å høre etter ville han kunne fått et telefonnummer han kunne ringt produsenten med og sikkert fått ny i løp av en uke, men pga hans trang som kunde å skape kvalme er han nå stuck med en ødelagt laptop.

 

 

Mulig kunden var noe rask på å bli sint, men du burde sette deg inn i forskjellen på en reklamasjon etter forbrukerkjøpsloven og en garantisak. Du kan få kortversjonen på forbrukerrådets nettsider. Mulig du vet dette fra før, men jeg synes ikke det kommer frem i ditt innlegg.

 

Når kunden krever noe rettet og refererer til garantien er det ikke en reklamasjonssak, men en garantisak. Jeg synes det er rart at du skal ha kunden til å fylle ut reklamasjonsskjemaet, men det kan selvsagt hende at dere har samme skjema til begge tilfeller. Uansett bør det sjekkes hva garantien omfatter, og saken behandles deretter. Produsenten har sikkert definert egne rutiner for hvordan garantisaker skal behandles, og som dere bør følge.

 

Jeg hadde et motsatt tilfelle med en bil jeg har kjøpt, der jeg også kjøpte bruktbilgaranti. Jeg fikk en del mangler som jeg valgte å reklamere på fordi det ikke gikk på det som garantien dekket. Selgeren var ikke oppdatert på dette og mente at alt gikk på garantien, noe som ga meg problemer når det var en annen avdeling som skulle rette opp i mangelen. Jeg var da nødt å fortelle selgeren hva garantien omfattet, og hvorfor de aktuelle manglene ikke gikk på garanti, slik at jeg fikk aksept for at de fikk regning på reparasjonene.

 

Det jeg prøver å få frem er at det for meg er mer betryggende når selgeren vet forskjell på disse, og kan gi meg korrekt informasjon i de ulike tilfeller. Det gir meg et mer profesjonelt inntrykk av både selgeren og bedriften det gjelder, forhåpentligvis høyere kundetilfredshet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når kunden krever noe rettet og refererer til garantien er det ikke en reklamasjonssak, men en garantisak. Jeg synes det er rart at du skal ha kunden til å fylle ut reklamasjonsskjemaet, men det kan selvsagt hende at dere har samme skjema til begge tilfeller.

Problemet her, var vel at kunden ikke hadde kvittering for kjøpet. Uten kvittering, har man verken garanti eller reklamasjonsrett. Og det er kundens eget ansvar å ta vare på kvitteringen, selv om de fleste forhandlere kan søke den opp i sitt eget datasystem.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Problemet her, var vel at kunden ikke hadde kvittering for kjøpet. Uten kvittering, har man verken garanti eller reklamasjonsrett. Og det er kundens eget ansvar å ta vare på kvitteringen, selv om de fleste forhandlere kan søke den opp i sitt eget datasystem.

 

Ja, akkurat det jeg uthever her er litt merkelig synes jeg.. Vi kan jo finne kvitteringen (stort sett) på pcen, hvorfor må da kunden ha orginal kjøpskvittering?

Lenke til kommentar

"Hei har du batterier!"

"Ja, vi har et lite utvalg, *ramse opp og peke ut typene*"

"Skal ha den ved siden av der."

"Ja den her, trippel A?"

"Nei, den som er mindre."

"Beklager, men det eneste vi har som er mindre enn trippel A er det lille runde her?"

"Nei nei nei nei jeg skal ha sånn mindre enn trippel A der"

"...Ja...ha... ser du den her da?"

"Nei den må da du finne!"

*Snur meg for å holde typene fra hverandre og forklarer at beklager, men som sagt har vi bare disse typene som henger her"

 

Neste kunde: "Han har gått..."

 

Kunder som ikke gir mening :dontgetit:

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Problemet her, var vel at kunden ikke hadde kvittering for kjøpet. Uten kvittering, har man verken garanti eller reklamasjonsrett. Og det er kundens eget ansvar å ta vare på kvitteringen, selv om de fleste forhandlere kan søke den opp i sitt eget datasystem.

 

Ja, akkurat det jeg uthever her er litt merkelig synes jeg.. Vi kan jo finne kvitteringen (stort sett) på pcen, hvorfor må da kunden ha orginal kjøpskvittering?

Kort svar, fordi det er sånn.

 

Litt lengre, kunden er ansvarlig for å kunne bevise kjøpet med kjøpsbevis, og må ta vare på kjøpsbevis i 3 år (hvis jeg ikke husker helt feil). Men Expert feks har det i systemet sitt, men det kan gå ned, eller så kan det være hos en kjøpsmann som ikke har tilgang til andre sine registre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...