Gå til innhold

Kunder på jobben din!


RMNZR

Anbefalte innlegg

Tariff er ikke uvanlig i, vel, kjipe yrker som kassamedarbeider og slikt, men høyere oppe i næringslivet er det andre avtaler. Offentlige stillinger har sine tabeller. Tariff er bare et utkast forhandlet frem av foreninger, men ingen regel. Mange bedrifter får sikkert mindre pes med lønn ved å følge tariffer, så det kan være en motivasjon.

 

To clarify - når du er på tariff er det både "max og minstelønn", altså det er svært lite variasjon. Igjen, tariff er bare et forslag, ingen regel. Arbeidsgiver kan egentlig gjøre som han vil.

Endret av Lycantrophe
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Føler meg helt dum når jeg leser om tariff og sånn, jeg. Tenker aldri over det, veit såvidt hva jeg tjener i timen og når jeg har utbetalingsdato. Blir like lykkelig overraska hver gang det tikker inn ei melding på mobilen om at jeg har fått lønn inn på konto.

Lenke til kommentar

Tariff er ikke uvanlig i, vel, kjipe yrker som kassamedarbeider og slikt, men høyere oppe i næringslivet er det andre avtaler. Offentlige stillinger har sine tabeller. Tariff er bare et utkast forhandlet frem av foreninger, men ingen regel. Mange bedrifter får sikkert mindre pes med lønn ved å følge tariffer, så det kan være en motivasjon.

 

To clarify - når du er på tariff er det både "max og minstelønn", altså det er svært lite variasjon. Igjen, tariff er bare et forslag, ingen regel. Arbeidsgiver kan egentlig gjøre som han vil.

Tar kvelden nå straks, men svarer på dette innlegget.

 

Såklart var det jo underforstått at det er snakk om lavstatusyrker som kassemedarbeider, butikkmedarbeider og lignende. Det er jo primært disse yrkene som har mye kundekontakt, ihvertfall som de kan snakke om, mens mye annet i yrker som krever mer enn å ha fullført videregående er taushetsbelagt eller er komplett uinteressant for alle andre enn de innad i bedriften.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

To spørsmål dukker da opp hos meg. Vil butikken være villig til å gi en kunde kreditt? Dvs "skrive på bok" som eg husker fra gamle dager. Og hva gjør butikken når de får 150 kunder som alle skal veksle 200/500 lapper?

Vi veksler aldri. punktum. :) skrive på bok får kun bedriftskundene lov til:)

Så hvis noen skal kjøpe en tyggis med en 500 lapp, så gir du ikke vekslepenger? Merkelig. ;)

 

Midt oppi streikdiskusjonen deres vil jeg bare kommentere noe jeg leste litt lenger bak i tråden, 2-5 sider.

 

Er det uhøflig å ikke gi en servitør tips, når alt h*n gjør er å si ''Hei'', gi meg en f.eks. en Cola og et glass, og til slutt komme med regningen?

 

Er da vitterlig bare jobben til h*n, jeg vil mye heller gi tips til en hyggelig kassadame/mann enn en servitør som bare gjør det som kreves for å ha den jobben. Imo er tips en belønning man skal få ved god service/overservice. Ikke noe man MÅ gi til hver eneste servitør man møter på. Koster Colaen 36kr, føler ikke jeg noen trang til å betale 4kr mer for en allerede overpriset flaske med leskedrikk, ei heller når servitøren bare viser normal folkeskikk med å si hei.

I Norge har jeg egentlig aldri tipset om jeg tenker meg om. Men her i USA så tipser man OVERALT! Og det kan være slitsomt til tider… Hvor mye tips skal man gi til frisøren? På restaurant har de ofte beregnet tips på bunnen av kvitteringen, kanskje litt masete, men opplever ofte å få god service her, og jeg vet at det er det mesteparten av inntekten til servitørene er. Også er det alltid like koslig å tipse pizzabudet! :D

  • Liker 1
Lenke til kommentar

om han først spør om å veksle og jeg sier nei og så kjøper tyggys så er det åpenbart hva han prøver på.

Vi veksler ikke pga det er mange pengesvindlere der ute. Trenger du 10er til vogn skal du selfølgelig få vekslet til det, men så kommer ikke mange inn i frittstående butikk for å kun veksle da.

Hvorfor skal ingen få lov til å veksle ? Jeg veksler gjerne i større lapper, hvis jeg føler det er litt for mye kontanter som slenger i lommeboka mi. Jeg er ikke komfortabel med det, og foretrekker større lapper for bedre kontroll. Så lenge jeg kjøper en vare, og ikke har mer enn 25 lapper, altså enheter så er det fullt lov for meg å veksle disse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...