Gå til innhold

Kunder på jobben din!


RMNZR

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
I Tyskland har de et helt eget system, hvor varene ender på et bittelite område, slik at kunder legger de tilbake i vognen når de er betalt, og pakker på benker i utgangsdøren.

 

Husker Lidl var sånn.

Nordmenn forstod ikke hva de skulle gjøre, så de pakket varene oppi posene direkte fra den mikroskopiske oppsamlingsplassen i enden av rullebåndet.

Og den var så liten at det ikke var plass til alt.

 

Lidl har sikkert brukt en tysk arkitekt, og ikke tilpasset butikken til noirske vaner.

 

For meg virker det i hvert fall idiotisk å ta varene fra oppsamlingsplassen til handlevogna, og så videre til hylla langs veggen for så å legge dem i poser.

Muligens et sekund raskere for den ansatte, men kunden må jo flytte varene en ekstra gang.

 

Ja, Lidls butikker er like over hele verden. Bortsett fra de som er i allerede eksisterende bygg. I Tyskland finner du Penny Markt, Netto etc i helt like bygg som Lidl hadde. Det blir litt strevsomt for kundene, men det hender det blir trangt ved enden av kassa, så jeg synes den tyske modellen er best.

Lenke til kommentar

Kan garantere at om en butikkansatt eller tyttebærpolitimann hadde krevd å få sjekke lommene mine, hadde han måttet gi opp.

Ikke fordi jeg har stjålet noe, og har noe å skjule.

Men fordi jeg nekter å la meg trakassere.

 

En ansatt kan kun spør om å få sjekke lommene osv, hvis han har sett deg stjele og du er forbi det siste betalingspunktet i butikken? Er hvertfall blitt fortalt det av sjefen der jeg jobber.

 

Nei. Nei. Nei. Nei. NEI. Privatpersoner har aldri rett til å ransake for å finne bevis - og burde heller aldri "spørre" om å få gjøre det. Den som har utført en sivil pågripelse har kun lov til å sjekke etter våpen eller andre gjenstander som han kan bruke til å motsette seg pågripelsen.

 

Hvis du finner noe på ham, hva da? Når politiet kommer vil han kunne si at du prøvde å plante det på ham. Your word against his.

 

Er derfor det er kjekt med videokamera i butikken :)Så det du prøver å fortelle meg at alle kan stejele fordi du ikke vil bli tatt uansett?

Lenke til kommentar

Jaaah. Fler telefonselgere her? Selger avisabonnementer over telefon.

 

Mange morsome historier, men tenkte å nøye med med noen stereotyper jeg må ringe hver gang jeg jobber jeg.

 

Vi har:

 

Den fraværende - Tar aldri telefonen. Av den grunn forblir personen på listenem, og derfor ringt ganske ofte - fordi vi ikke sletter / skriver en responskode før vi har fått kontakt med kunden. Det hender et par av de tar telefonen, og eksploderer - for å kjefte oss ned med hvor jævla mye vi maser. Forståelig nok.

 

Den "fraværende" - Nesten som personen over, bare at her ringer vi i kanskje 20 sec, for så å komme til opptatt signal. Like gøy hver gang.

 

Den narkomane - Trenger jeg si mer? Noen av de høres ut som har røyka en kilo hasj, for så å skyte inn all verdens dritt i blodet sitt. Tar et sted mellom 5-10 sec før jeg får svar, og det er som reget et "hæ?" "ja" eller "nei".

 

Den ensome - Alltid gamle damer. Disse forteller meg livshistorien sin. Gjerne fler ganger. Uheldigvis kan jeg ikke bare legge på, både fordi jeg ikke har lov, og fordi jeg ikke har samvittighet til det. De vil bare ha noen å prate med. Det kan være koselig å prate med den ensome, dersom jeg nettop har hatt mange sure.

 

Den sure - Finner to versjoner av denne. Den ene legger på før jeg rekker å si hvor jeg ringer fra. Den andre derimot, er mer intressant. Denne personen skriker/hyler/brøler i telefonrøret om hvor elendig avisa mi er, eller hvor stgt vi har skrevet om stedet de bor. Det kan også være andre ting, som for eksempel at nå må vi faenmeg se til å drite langt i å ringe de hele jævla tiden! (Da er det forresten morsomt å sjekke historikken, og se at sist vi ringte var i 2006).

 

Den glade - Disse gjør dagen min bedre. De er kjempeglade, nesten litt for glade. Ler, vitser, og forklarer gjerne hvorfor de ikke ønsker, eller ønsker, avisen vår.

 

Den slitsomme - Denne kunden gir seg aldri. Personen spør de utroligste spørsmål. Bare for å plage meg, selvfølgelig. De finnes jo ikke intresserte. "Den slitsomme" er en type du ikke tar feil av. Har du møtt én, kjenner du igjen alle sammen på flekken. Det er ikke mange som bryr seg om hvor mange sider avisen har i gjennomsnitt, hvor mange reklame-adds det er, eller hvor lenge postbudet har vært ansatt.

 

Den døve - Dette må være en av de jævligste. Disse personene må du SKRIKE til, også må du prate L A N G S O M T. Du må gjerne gjenta ting fler ganger. G J E N T A . T I N G . F L E R . G A N G E R ! ! ! De har ofte høreapparater også. Noen av de skaper en forjævli feedback, av en eller annen grunn.

 

Utlendingen - Disse kan som regel ikke norsk. Nesten like jævli som den døve, da du vet på forhånd at de ikke kjøper. Jeg har solgt en god del abonnementer siden jeg startet, og aldri har jeg solgt til en utlending. Kanskje ikke så rart, mtp at jeg selger en norsk avis. Litt tungvindt med en avis på norsk, om du ikke kan språket! Her må jeg også prate langsomt til tider, og gjerne høyt også - fordi det er alltd sinsnykt mye bakgrunnsstøy.

 

Veteranen - Disse har hat abonnement i 20+ år tidligere, og sagt opp abonnementet sitt for mindre enn et år siden. De fleste av disse er veldig hyggelig å prate med - men herregud så hårsåre noen av de er. Sist jeg ringte til en "veteran" ble det en enveis bannekonkuranse på telefonen (hvor han, som eneste deltaker, selvfølgelig vant).

 

Den gjerrige - Åh, vi nordmenn er gjerrige vi! Vi ER så gjerrige. Dere skulle bare visst hvor gjerrige folk er. Her om dagen ringte jeg til en kunde, som hadde abonnert på avisa i over 20 år. I 2010 hadde hun sagt opp. Grunnen var at avisen hadde gått ned fra 6 dager i uken, til 5. Da fikk hun jo ikke det hun hadde betalt for! Dette fant hun seg ikke i. Det har også vært andre tilfeller, hvor trofaste abonnementer har sagt opp avisa, fordi de ikke har fått godskrevet en feillevert avis på abonnementet sitt. Det at jeg kan gi de 25% avslag, 2 uker gratis, OG godskrive denne éne avisen er ikke nok til å få de tilbake som kunder.

 

Den ubesluttsomme - Disse er også temmelig irriterende å prate med. Jeg gir dem et tilbud, og de kan nøle i alt fra 10-15 minutter, før de så takker nei. I disse 10-15 minuttene må jeg spille alle kortene jeg har. Fordelskort, rabatter, svada om hvor deilig det er med avisen og en kopp kaffe om morningen, at jeg kan slenge på 2 uker - dersom det gjør saken bedre, at det er kjekt å følge med på lokalnyheter, at de kan få den tilsendt på epost i pdf format om ønskelig, at den er iPad kompatibel osvosv. Jævli irriterende å ikke få salg etter det.

 

Den demente - Litt som den døve, men uten behov for å heve stemmen. Må gjenta meg selv ørten ganger, fordi de glemte hva jeg sa.

 

Det er en del av de. Kunne sikkert lagd fler stereotyper, men det er sent. Om fler har jobbet som telefonselgere, skal jegl ove at de kjenner igjen de aller, aller fleste her.

 

God natt!

Endret av Ajaco
  • Liker 7
Lenke til kommentar

I England og Sverige ser jeg stadig skilt om at varene skal en og en og at strkkoden vendes mot kunden slik av varen slås lett inn. Alle, unntatt nordmenn på harrytur, respekterer dette. I Tyskland har de et helt eget system, hvor varene ender på et bittelite område, slik at kunder legger de tilbake i vognen når de er betalt, og pakker på benker i utgangsdøren. Dette er den beste løsningen. Ellers er tyske butikker de verste i verden. De ansatte er belærende og frekke, og går alltid etter oss ungdommer for å sjekke om vi stjeler. Særlig når vi snakker norsk - de tror vi er russere.

Nei faen! Det må jo være den mest håpløse løsningen noen gang! Hvorfor skal du putte varene i handlevogna, og så på rullebåndet, så skal personen i kassa skanne det, legge det på et nattbord, så skal du igjen putte varen i handevogna, betale for deg, og så flytte deg bort til en hylle, hvor du skal pakke varene dine i poser. Det er jo så mye ekstra arbeid!

 

Jeg synes det beste er at de i kassa pakker varene for deg, slik som de gjør her i statene. Det eneste som irriterer meg litt er at de putter alt i hver sin pose (typ, en pakke egg i denne posen, to brus i denne posen, ost i denne posen), synes det er litt sløsing... Men posene her koster jo ingenting, så det er ikke noen krise…

 

Har også noen kundeopplevelser å dele. Når jeg er i butikken her, og betaler med kortet mitt, får jeg ofte spørsmål om hvor jeg er fra, og kan ofte ende opp i lange samtaler med de i kassa, hvor det viste seg at det ene barnebarnet hadde vært i Sverige i sommer, eller at datteren bodde et par år i Finland, og snakker flytende finsk.

 

Og de på McDonalds så rart på meg når jeg sa hvor mye en BigMac kostet i Norge… :)

Lenke til kommentar

Yepp, og derfor er reservering i Brønnøysund bare en total vits og bortkastet tøv.

Ta kontakt med de, og be de fjerne deg fra listene sine. :)

 

Det stemmer ikke. Er man reservert er man reservert, selv om enkelte føler seg berettiget til å ta kontakt hvis de har fått tak i nummeret ditt selv.

Det er ikke snakk om "å få tak i nummeret selv", det er snakk om en tidligere kunde, som de har lov til å ringe for å prøve å vinne tilbake. Kunden har frivillig oppgitt nummeret sitt ved en tidligere anledning, de går ikke gjennom listene sine med tidligere kunder (som ikke har reservert seg direkte hos de).

Lenke til kommentar

Det kommer nok helt ann på hvem som ansetter, og hvem som er din overordnede. Jeg jobbet på en stor el-kjede (nevner ikke navn, vil ikke sverte noen) i cirka ett år før jeg ble lei av det stadige maset og jaget fra min overordnede og ledelsen om fortjeneste, omsetning, mersalg og så videre.

Jobber også på en stor elkjede og sliter voldsomt med å "lure" folk til å kjøpe ting de ikke trenger. Noen ganger gidder jeg ikke gjøre en innsats engang, hvis folk har bestemt seg så får de kjøpe hva de vil, uavhengig av fortjeneste. Og det går greit slik, jeg liker heller å gi objektive synspunkter, enn å prakke på folk noe de ikke trenger. Det strider faktisk imot min egen integritet.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

En diskusjon om telefonselgere, og en diskusjon om servicenivå i andre land, lang som et vondt år, er slettet.

 

Off-topic vil fortsatt slettes uten forvarsel. De aller fleste leser denne tråden for å lese historier vi har opplevd med kunder, ikke for å lese side opp og side ned med endeløse diskusjoner om hver eneste historie en kundebehandler opplever.

 

Prøv å husk det nå da :)

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Har noen innom på jobben som regelrett insisterer på at jeg skal beholde vekselen. Gjerne eldre hyggelige menn.

Meg: Da blir det 20kr tilbake, versågod.

Kunde: Nei takk, bare behold vekselen du:)

Meg:Jo takk for tilbudet, men erlig talt så trenger jeg den ikke.

Kunde: JO, DU SKAL TA IMOT!!!!!!

Meg, tusen takk, ha en god dag videre:)

 

Jeg: JEG VIL IKKE HA DIFFERANSE, TA DEN MYNTEN TILBAKE NÅ!. Men det sier jeg bare til de guttene min alder som gir meg da :)

 

Mynt mot telefonnummer?

Endret av The Barnacle
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...