Gå til innhold

Kunder på jobben din!


RMNZR

Anbefalte innlegg

Butikken er vell pliktig til å prise varen?

 

Nei

 

 

Jo. Alle butikker som selger til forbrukere er pliktig å prise varene slik at det lett kan sees av kunden - systematiske eller gjentatte brudde på dette kan medføre pålegg og straffereaksjoner fra konkurransetilsynet. - Det var vel sist oppe ifm. prismerkingen av korthyllene for automatene for sigaretter/etc.

 

"Prisene skal være merket på selve varen eller innpakningen. Prisen kan angis ved oppslag, ved etikett på varehyllen, eventuelt i en lett tilgjengelig prisliste."

 

http://www.dinside.no/22109/prismerking-av-varer

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Butikken er vell pliktig til å prise varen?

 

Nei

 

 

Jo. Alle butikker som selger til forbrukere er pliktig å prise varene slik at det lett kan sees av kunden - systematiske eller gjentatte brudde på dette kan medføre pålegg og straffereaksjoner fra konkurransetilsynet. - Det var vel sist oppe ifm. prismerkingen av korthyllene for automatene for sigaretter/etc.

 

"Prisene skal være merket på selve varen eller innpakningen. Prisen kan angis ved oppslag, ved etikett på varehyllen, eventuelt i en lett tilgjengelig prisliste."

 

http://www.dinside.no/22109/prismerking-av-varer

Og her er Elkjøp i Tromsø særdeles elendig på å følge pålegg i så henseende.

Men, som andre sier, de (få) gangene jeg kjøper noe på Elkjøp vet jeg *nøyaktig* hva jeg skal ha. Henter varen, betaler i kassa og går. Svært sjelden at en kundebehandler "får tak" i meg :)

Lenke til kommentar
Kan noen fortelle meg poenget med en "plain big mac" som noen av venna mine er så glad i? er ikke det litt bortkasta penger... en blain dobbel cheesburger blir vel akkurat det samme?

 

Større kjøttbiter på en MCBig enn på en McDobbelCheese! :)

 

Tull. Er akkurat det samme kjøttet på Bigmac som på dobbelt. Eneste forskjellen mellom de to er at brødet er forskjellig. Big macen har dessuten en midtdel av brød. Det har ikke den dobble.

Endret av Snublefot
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dessverre handler jeg nå aldri på Elkjøp for etter McDonalds er Ekjøp den værste sorten av kundebehandlere jeg har vært med på, i alle fall her jeg bor.

 

Eksempel 1:

 

Skulle kjøpe med LCD TV. Fant en jeg ville ha da på elkjøp og joda, de måtte bestille denne men den skulle de da ha i løpet av en ukes tid om de la inn bestillingen nå. Fint sa jeg, så dem skrev det ned, takket for hjelpen og forlot. En uke senere, sent sent på dagen, gikk jeg inn. Var TVen kommet? Vel måtte vente i 10 min før jeg fikk snakke med en som husket bestillingen og samtidig husket at neida, de hadde vist glemt å levere bestillingen. Men han skulle gjøre det nå mens jeg ventet. Fikk da til svar etter 5 min at TVen hadde de ikke på lager lengere men han kunne høre med et varehus vel 1 time unna. Joda de hadde den TVen, kunne få den sendt over med Taxi slik at jeg hadde den dagen etter. Litt sur men joda, greit. Kom inn dagen etterpå, wups, de hadde glemt å fått TVen inn. Klikket i vinkel og ga dem 1 sjangse til, jeg skulle ha den TVen de hadde lovet meg på dagen, skulle ha den levert til meg på døra og jeg skulle ha en fin liten rabatt på styret deres. Endte opp med at jeg fikk mine viljer, som forventet skulle være da de hadde kludret det til i vinkel der nede.

 

Eksempel 2:

 

Mine foreldre hadde kjøpt noen spill til meg i gave men som gamer jeg er hadde jeg dem fra før av. Gikk da inn på Elkjøp, som dessverr var plassen de hadde kjøpt det på, og snakket med dem. Avtalte hvilken spill jeg da ville ha noe de skulle få i løpet av 5 dager. Fikk telefon nummeret mitt og så de skulle ringe når de kom inn. Dette var dessverre midt i eksamens perioden på videregående så jeg glemte av det, helt til da en månde senere hvor jeg ble minnet på dette av moren min. Gikk ned på Elkjøp, trodde de da var kommet. Neida, de hadde ikke engang bestilt dem og de var heller ikke på lager så de kom til å ta vel 1 månde før de kom inn. Dama bak skranken fikk passet påskrevet og jeg pengene tilbake. Kjøpte spill fra nettet, tok meg 3 dager å få dem levert.

 

Eksempel 3:

 

Min far hadde kjøpt en ventilator på Elkjøp som de da ikke hadde inne men skulle bestille den. Igjen gikk vi med på dette (skjønner ikke hvorfor men men). Bestillingen ble lagt inn og denne gangen fikk vi kvitering på dette og med dato og selger. 5 dager etterpå fikk min far et 2 gangs inkassovarsel på en ventilator han vistnok ikke hadde betalt for enda. Ned på Elkjøp, skrive pass, avbestille rukle og bestilte fra Expert i stede.

 

Eksempel 4:

 

En kompis av meg skulle kjøpe en CD spiller, Elkjøp ble valget. Gikk ned og fikk snakket med selgeren som bedyret at dette var spilleren å gå for, den var brukt av alle landets psykologer. Erm, back away not today disco lady.

 

Eksempel 5:

 

Skulle ha en enkel, liten kabel. Selv ikke Elkjøp kan kludre dette til. Joda, tok kabelen, gikk til disken og ventet. Og ventet. OG ventet. 3 selgere så meg der jeg sto og ventet og ingen kom til kassen. Den nærmeste sto og pratet med noen, trodde det var en kunde men neida, de sto å diskuterte hva de skulle grille i kveld. Kjenningsprat med andre ord. Så jeg spurte "Er det mulig å bli ekspedert her?" på en høflig måte. Ble svart av et surt blikk, en som betjente meg mens han sto og pratet med den bekjente. Ble forbannet, sa som det var at denne lykkeboden skulle jeg aldri handle noe mer på, la kabelen fra meg og ba dem en god dag med et sleskt smil. Det var min siste tur til Elkjøp her jeg bor. Siste eksempel er fra en venn til av meg.

 

Eksempel 6:

 

En venn skulle kjøpe en mobil, gikk ned på Elkjøp, fikk fin pris og mobil han ville ha. Betjenten smilte, ga han mobilen og ba han gå i kassen for betaling. Kassen for betaling fra 1 meter unna standen for mobiltelefoner. Kompisen min gikk et skritt til venstre og ventet. ingen betjening. og stuten som solgte mobilen sto 1 meter unna og så på han og smilte, men beveget seg ikke bak betalingskassen, eller gjorde indikasjon på å hente noen som kunne gjøre det. Endte opp med at kompisen min gikk ut uten å kjøpe mobilen.

Lenke til kommentar

Jeg kunne ha skrevet bok om dette temaet, men jeg gidder ikke. Har den siste dagen på kioskjobben min i morra. :D Trives best når det ikke er kunder og det er noe annet som skal gjøres.

 

Skal se om jeg finner flere episoder, men kommer på ei dum kjerring som var innom for noen dager siden. Hun skulle ha en hamburger. Greit nok, hun betalte og jeg sa som vanlig at det tar ca. 10 minutter før den er ferdig. Etter tre minutter spurte hun om det i det hele tatt var noe varme på grillen mens hun så stygt og intenst på meg. "Selvfølgelig er det varme, men det tar noen minutter." Ville hun ha rå burger eller? Jeg fikk lyst til å "låne" hånden hennes og dra den ned på grillen og si "Her kjenner du at det er varme". Slike kommentarer irriterer vettet ut av meg. Hvis de faen ikke klarer å vente, når jeg på forhånd har sagt hvor lang tid det tar, fortjener de ikke å få servert mat.

Lenke til kommentar

Leste Bear^ sitt innlegg, og kom på en Elkjøp-situasjon, som jeg faktisk syntes de klarte å redde i land:

 

Skulle få en mobiltelefon i bursdagsgave, og skulle samtidig tegne abbonement for første gang, etter noen år med kontantkort. Siden jeg ikke hadde abbonement fra før, måtte de\NetCom foreta en kredittsjekk, som kunne ta noen dager. Greit nok. Kom tilbake noen dager etterpå, og henvendte meg til en kar i mobilavdelingen, og spurte om de hadde fått noe svar? Nei, det kunne han ikke se at de hadde fått. Om de bare ikke hadde fått svar, eller om Elkjøp ikke hadde gjort det de skulle aner jeg ikke. "Men vent litt", sa han som ekspederte med. "Har jobba i Netcom før, skjønner du", og vips hadde han fiksa abbonement til meg, og jeg kunne gå derfra med ny telefon, og "årntli" abbonement :).

 

 

Samme Elkjøp-butikk, mange år etterpå: Kjørte min mor dit, som hadde lurt litt på å kjøpe printer. Hun skulle dog "bare se", og skulle i utgangspunktet ikke kjøpe. Vi ble møtt av hele to ekspeditører, som lurte på om vi trengte hjelp. Hun svarer: "Ja, jeg skulle se på en printer, men har egentlig ikke tenkt til å kjøpe", hvorpå begge bare svarte "nei vel", og gikk!! Vi stod nå og kikket en stund, og hun bestemte seg allikevel for en hun ville ha, dog uten noe hjelp fra noen. Den var de dog utsolgt for, så vi dro.. I dag har hun printer fra Expert ;)

Lenke til kommentar

Jobber litt på en bensinstasjon jeg. De fleste kunder er kjempekjekke og jeg trives faktisk bak kassa der.

 

Men noen er drit.

 

Vi har to kasser der, som de fleste stasjoner. Husker en gang det var skikkelig rush. Hadde begge kassene åpne og det var lang kø. Helt bakerst var det en voksen dame som virret fram og tilbake hele tiden mellom køene (slik at hun hele tiden havnet bakerst...)

 

Etter en stund (hun står fortsatt langt bak) brøler hun ut: "Nå er det for faen min tur å bli ekspedert! Har ventet i evigheter her nå". Flere kunder i køen ser på henne, og på meg og rister på hodet og flirer. Jeg kunne most trynet hennes der og da.

 

Men jeg orker ikke noe krangel, slipper henne helt fram i køen, tar betaling og hun stormer ut...

Lenke til kommentar
Mine kunder:

 

Ja, nå har det seg slik at jeg jobbet som postbud. Trivelig jobb egentlig, man kjører bil, hører på radio, går ute, tiden går fort, helt grei betaling osv. Og så har vi de dagene det ikke er så gøy, som når kundene klager, det har snødd eller er glatt på veien, det er mye reklame, IKEA eller Ellos katalogen kommer ut.. listen er lengre her. Og jeg føler vi ofte er misforstått. Folk klager til oss om ALT mulig.

SÅ, hvilke kunder har du?

 

Jeg jobber selv som postbud(landpostbud), men har fått ytterst få "klager"(og det har enheten jeg tilhører også).

Eller, den ene gangen var fordi jeg var litt sen på jobb, og fordi det var mye post\lite folk.

 

Men ellers er folk snille og greie.

Hvor i landet jobber du?

Endret av Ozelot
Lenke til kommentar

Hjelper ofte til i lokalbutikken, men kan ikke si jeg har så mange historier det ikke finnes like eller identiske til, men jeg kan nevne denne:

 

Skjedde i dag eller i går.

Vi har nå endelig fått til manuel kviteringsutskrivning (trykk knapp, få kvitering)

Så nå slipper jeg å bry meg om å ta av alle kviteringene og ta den ene til kunden som sa ja takk til kvitering. Pluss at dette sparer papir og tid (vi slipper å skifte kvit rull så ofte)

 

semi gammel dame handler KONTANT (enda mindre bruk for kvitering i min mening) og jeg spør da fint som jeg alltid gjør etter at alle varene er dradd og sum er lest opp, samt penger motatt.

Dama fyrer skikkelig opp og roper (inni en butikk for føks) DET ER JO EN SELFØLGE! SÅKLART SKAL JEG HA DET

Jeg svarer med, det er ingen selvfølge lengre, de fleste vil ikke ha kvitering lengre (imens trykker jeg selvsagt knappen og skriver ut og gir henne kviteringen)

SÅKLART SKAL MAN HA KVITERING NÅR MAN HANDLER.

Hun går så sur ut. etter å røske med seg varene.

 

Hater sure turister.

 

Hun handlet for under 500 kr, betalte med 500 kr, kjøpte INGEN PLU (varer som må veies eller ikke er i EAN (strekkode registeret) og fikk tilbake pengene hun skulle ha (dette er jeg nøye på)

Ødla den neste haltimen til noen go-kunder kom

 

Tilegg:

Blir etter litt ekstra sensidelesning veldig glad i ekpserten og elkjøpen på løkkemyra.

 

Elkjøp: Folk som faktisk vet hva de driver med, har de ikke peiling henter de inn han/hun som kan det (som kommer selv om han/hun nylig starta lunchen)

Eneste som har forandra seg siden de flytta til større bygg på løkkemyra er at de ikke hanker inn folk fra lunch

 

Ekspert: Litt mindre kompetante folk, men de er ærlige og henter den personen med mest kompetanse hvis vi begge står fast (hvis ikke vedkommende har pause/lønsj)

Eneste forskjell her etter de fløtta til større lokaler på løkkemyra er at noen av de mest kompetante har slutta)

 

Elektronor: Vel her er det ikke på G kompetansemessig, men ærlighet varer lengst her på nordmøre!

Endret av Slim91
Lenke til kommentar

Mye gøyal lesing her, mange så har kult historier å komme med.

 

Jobber som tidligere skrevet i dagligvarebutikk og opplever mer eller mindre daglig en del situasjoner.

 

I dag kom en eldre dame innom, først så ville hun kjøpe en slik polett til handlevogn(noe vi desverre ikke har inne for tiden), men hun kunne få låne en 10-er av meg. Men neida, hun skulle veksle. Så fikk hun da omsider funnet frem pengene og vekslet. Litt senere kommer hun mot kassen, og siden det var ganske så stille akkurat da, kunne vi snakke litt. Da måtte hun bare fortelle at hun hadde vært hos optiker og måtte kjøpe seg nye solbriller med styrke, og disse kostet hele 2000 kroner. Var visstnok det dyreste hu noengang hadde kjøpt. I tillegg hadde hun all salgs sykdommer som: Kols, hjerteinfarkt og vissnok slag. Men øl måtte hun selvsagt ha.

 

 

Men så har vi de som skal klage på alt og da mener jeg absoulutt alt. Hver eneste dag er det noe som er gale. Enten en litt dårlig frukt vi kanskje har glemt å ta vekk, eller så er vi akkurat utsolgt for varen vedkommende skal ha. De liker seg egentlig ikke i butikken, men likevel handler de der hver dag.

 

Hver dag er det vel også noen som har problemer med kortet sitt. Vi har nå slike terminaler med chip og så klart er det noen som må klage når chipen ikke virker og de må bruke stripen. Ellers har vi selvsagt de som blir sure når de ikke får tatt ut penger. Er ikke alltid vi kan gi ut, men det er det ikke alle som forstår, og da klager de som bare det.

 

Men så har du de som faktisk gjør dagen bra. De som alltid er hyggelige og blide. Og hvis vi har tid slår vi av en part med dem om vær og vind og ellers livet generelt. Slike kunder liker vi.

 

Men må bare fortelle om han kineseren som var innom sist uke(tror han er kineser). Uansett, han kom inn i butikken med en flakse med soya saus og en sånn såpeholderkopp til håndfast såpe(tror i allefall det var det). Så skulle jeg prøve å hjelpe han. Fyren snakka kun kinesisk og jeg hadde selvsagt problemer med å forstå han. Jeg fikk se på den flaska han hadde med seg og så at det stod soya saus på den på engelsk(var det eneste engelske det stod på flaska). Etter litt om og med fant jeg nå soya saus og han var fornøyd. Til slutt ved hjelp av kroppsspråk fant jeg ut at det var såpe han ville ha. Dagen etter kom han inn igjen og trengte hjelp igjen. Og siden jeg da hadde tatt lynkurs i kinesisk, fant jeg ut at det var melk han ville ha(tror jeg).

Lenke til kommentar

Vi også har litt problemer med chip på jobben. Som oftest blir de veldig frustrerte over at "ingenting funker" og at det er maskina sin skyld. Da bruker jeg bare å spørre om jeg får prøve, noe som regel funker fordi jeg har lært meg teknikken. Da sier jeg bare "magic fingers" ;) hehe.. Det får dem i allefall i godt humør igjen.

 

Ozelot: Jobbet i Trondheim jeg

Lenke til kommentar

Bare en liten kommentar til McDonalds-kommentarene;

 

Kameraten min bestiller alltid uten sylteagurk. En ting er at han ikke liker det, og det aksepterer vel alle, men grunnen til at han gjør det er at burgeren er 1 grad varmere når han får den i hånda...

Lenke til kommentar
FlinkeFreddy, du sier det selv, de er på jobb. I mine øyne krever det att de ansatte har ett minimum av kunnskap om produktet de selger. Ingen burde kreve att de er eksperter, men att de kan litt mer om gjennomsnittet en kunden burde være en selvfølge. Dog burde heller ingen kreve att en selger skal kunne alle produkter inn og ut! Med generell kunnskap skal en ansatt klare og skille de forskjellige produktene ut ifra hva som står på den lille lappen eller lignende.

 

Om du som kunde krever att selger skal vite hvem som har produsert alle motstandene i kameraet ditt, vel da har du missforstått det.

 

Poenget med å nevne at de jobber, er at de antageligvis gjør dette istedet for å spille wow eller cs eller noe annet tull. Hvis det er ei dame på 50 som ikke har mer peil på pc utover det hun fikk ut av opplæringen og egenlæring pga yrkesstolthet, men samtidig er hyggelig, imøtekommende og hjelpsom, er alt topp. Nesten uansett hvilken butikk jeg går inn i føler jeg at jeg har like mye peil på pc som de som jobber der. Og slik kommer det alltid til å være. Hadde jeg jobbet på Elkjøp, hadde sikkert en av de ekspertene fra dette forumet kommet inn i butikken og syntest jeg var talentløs.

 

Kan man forvente at de ansatte på REMA kan forklare hva som gjør økologiske varer økologiske ?

 

Hadde foresten noen som kom inn på jobb i dag. Jobber som sagt på et feriesenter med hytteutleie. De kom en dag for sent. Da de kjørte fra Bergen til Kr.sand fikk de motorhavari på toppen av Haukeligrend. Derfor måtte de kjøre tilbake, for så å kjøre veien omgigjen. Dette med småunger i baksetet. Deretter skulle de sove seks personer på ei 4-mannshytte i sommervarmen.

 

Det viste seg at sofaen ikke var sovesofa, så de kunne rett og slett ikke bo på hytta. Det eneste vi hadde var noen flotte 8-mannsleiligheter, derfor gav jeg dem en av dem for samme pris som den lille hytta. De gikk opp å så den. Han kom ned igjen til resepsjonen etterpå, og den takknemligheten og lettelsen syntest lang vei på den stakkars småbarnsfaren. Made my day :)

 

Ja faktisk... en gladhistorie :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Det viste seg at sofaen ikke var sovesofa, så de kunne rett og slett ikke bo på hytta. Det eneste vi hadde var noen flotte 8-mannsleiligheter, derfor gav jeg dem en av dem for samme pris som den lille hytta. De gikk opp å så den. Han kom ned igjen til resepsjonen etterpå, og den takknemligheten og lettelsen syntest lang vei på den stakkars småbarnsfaren. Made my day :)

 

Ja faktisk... en gladhistorie :)

 

Er sånn service man tjener på i lengden. Opplever jeg bra service et sted, vender jeg i 99/100 tilfeller tilbake.

Lenke til kommentar

Skulle liksom sove, men den denne tråden stjeler all søvn.

 

Kom på en kunde jeg hadde for en måneds tid siden. Det var ei dame (de fleste vanskelige kunder er damer av en eller annen grunn) som hadde kjøpt et 300,- Telenor kontantkort hos oss dagen før. Hun gjorde en brå inntreden med å høyt fortelle at hun skulle ha et nytt kort fordi det var noe galt med det. Jeg syntest det virket meget usannsynlig at det var noe galt med det så jeg spurte vennlig om jeg kunne få se på kortet og eventuelt prøve å aktivere det på mobilen hennes. Jeg prøvde faktisk to ganger og hver gang leste "telenorstemmen" opp det siste tallet feil.

 

Det var da tydeligvis noe galt med det. Jeg sa at jeg ikke bare kunne gi et nytt kort uten videre (hun hadde heller ikke kvittering). Jeg viste henne også der det står på kontantkortet at beløpet ikke kan refunderes. Jeg sa at hun måtte ringe Telenor og be de om hjelp siden vi bare er en videreformidler av deres produkt. Det gikk hun over hodet ikke med på - at hun som kunde selv skulle ringe for å ordne det kunne hun ikke godta. Hun skulle ha meg til å ringe.

 

Det bygget seg selvfølgelig opp kø, og de andre mer normale kundene så rart og utålmodig på henne. En av de andre kundene sa også at hun måtte ringe Telenor. Men nei, hun skulle fortsatt ha meg til å gjøre det. Jeg tenkte bare at jeg aldri kom til å få henne ut av kiosken, men heldigvis da var det vaktskifte og en annen (som da akkurat jobbet også på en telebutikk) kom på og jeg forklarte han problemet. Han sa at han jobbet på Telebutikken (selv om han hadde jobbet der en dag) og at hun måtte ringe Telenor. Ja, da skulle hun vite nummeret. 09000 ropte en annen kunde. 0-9-0-0-0 sa den sure dama høyt mens hun tastet og hun begynte å kjefte på Telenor.

 

Det morsomte var at neste kunde var to søte jenter som skulle ha nettopp kontantkort. De hadde stått og småfniset av dama hele tiden og var ganske lattermild da de sa at de skulle ha kontantkort - hvis de turte. Da klarte jeg ikke å holde meg, jeg falt ut i et hysterisk latteranfall. :!:

 

Etter å ha ekspedert noen kunder spurte jeg "problemkunden" om ting ordnet seg. Hun overså meg bare, sa ikke et ord, og gikk ut.

Lenke til kommentar

Kom akkurat ei eldre kvinne innom Shellstasjonen (er på jobb nå).

 

Hun ville bytte en klokke hun hadde kjøpt her for 13 år siden. Den hadde funket bra i alle år, men den hadde stoppet nå tidligere i dag. Hun ble overrasket at hun ikke fikk gjort det, da;

 

A - Vi selger ikke klokker (lenger)

B - Vi har ikke en 13-års garanti på klokker

 

Når vi heller ikke solgte batterier til klokker ble hun forbannet, kaldte meg en tulling, og trampet ut :cool:

Lenke til kommentar
Det viste seg at sofaen ikke var sovesofa, så de kunne rett og slett ikke bo på hytta. Det eneste vi hadde var noen flotte 8-mannsleiligheter, derfor gav jeg dem en av dem for samme pris som den lille hytta. De gikk opp å så den. Han kom ned igjen til resepsjonen etterpå, og den takknemligheten og lettelsen syntest lang vei på den stakkars småbarnsfaren. Made my day :)

 

Ja faktisk... en gladhistorie :)

 

Er sånn service man tjener på i lengden. Opplever jeg bra service et sted, vender jeg i 99/100 tilfeller tilbake.

 

Og anbefaler stedet til 30 andre :D

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...