Gå til innhold

Kunder på jobben din!


RMNZR

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ulovlig og ulovlig. Forbrukerombudet er som den gamle naboen som kjefter på alle når ingen hører...

 

Du har vel den holdningen fordi du er en butikksjef eller lignende?

 

Forbrukerombudet gjør masse for oss forbrukere og i dette tilfelle er markedsføringsloven klar: http://lovdata.no/cgi-wift/wiftldles?doc=/...206-1256-0.html

Ervervsdrivende som selger varer i detalj til forbruker skal, så langt det er praktisk mulig, opplyse om varenes salgspris og enhetspris slik at prisene lett kan ses av kundene.

Ansatte i butikk som irriterer seg over at kunden spør om prisen, bør tenke seg om. Hvis 95 av 100 varer er priset er det faktisk ikke bra nok.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Der er jeg uenig med deg Largie, 95/100 varer er BRA nok!

Loven sier att så lenge det er "praktisk" mulig. Derav kan man jo alltids diskutere hva som er mulig innenfor en gitt ramme. Jeg tørr og påstå att for butikkene sin skyld, da i forhold til økonomi er det praktisk umulig og ha 100/100 etikketter på plass til enhver tid UTEN å måtte heve prisene i butikken. = tap av kunder.

 

Dog er jeg veldig enig med deg i att kunder må få lov og spørre om prisen uten att dette skal være til bry for personalet i butikken. Det skal heller være ett minste krav att man da får svar.

Lenke til kommentar

Flere (morsomme) kunder:

 

"Hva koster det"-folket

Det er greit at folk lurer på hva ting koster osv, men vi har faktisk en meny hengende både over disken og på veggen ved siden av. Der står det også at prisen øker 5 kr for hver menystørrelse. Men likevel er det veldig mange som kommer inn og spør:

X: Hva koster Wopper?

meg: (må trykke inn for å se hva den koster, noe som gjør at de på kjøkkenet får den opp på skjermen sin og begynner å lage den..) 54 kr.

X: Hva hvis det er meny da?

Meg: (må trykke inn igjen)

 

og sånn holder de på. Da må jeg slette alle burgerne med en gang så vi ikke lager "waste", altså de som vi ikke får solgt, som betyr at vi taper penger. For at folk skal få maten sin når den er varm og ganske kjapt, begynner de på kjøkkenet å lage alle burgerne som kommer opp på skjermen..

Hvorfor ikke bare se på menyen i stedet? :)

 

De som helst vil ha ting gratis

De vil ikke ha flaskevann, noe som egentlig bare bytter ut brusen i menyen og koster det samme. Nei, de vil heller ha vann i en kopp. Egentlig skal ikke vi gå å fylle oppi vann i koppene, men vi gjør det om vi har tid. Det eneste jeg tenker da er, gjerrig. :p Og så har du de kundene som absolutt skal ha noe ekstra etter de har betalt. Som for eksempel mayonaise-dip, dip til nuggets eller lignende. Det koster penger! Ofte blir de oppgitte og himler med øynene når jeg sier det koster 4 kroner, men jeg er ikke i en stilling der jeg kan bare gi ut gratis ting til folk. Noen ganger hender jeg at jeg gir dem, fordi de er hyggelige og smiler, men de som hisser seg opp for 4 kr skal i allefall betale for det.

Lenke til kommentar

Hadde en kunde som hisset seg noe grundig opp over at vi ikke hadde våtservietter på restauranten hvor jeg jobber. Han hadde vært flere ganger og sagt i fra og lurte på hvorfor vi aldri hadde det, nå som han hadde nevnt det så mange ganger.

 

Hello? Har aldri vært å spist noe sted hvor man får våtservietter. Vaske seg gjør man feks på toalettet. Samtidig hadde det vært utrolig dyrt om vi skulle ha det. Hadde kostet en formue med alle kundene som kommer innom og tar tre ganger så mye av alt, bare fordi det er gratis.

 

Folk tenker ikke. Uansett om de ville prøve å få noe slikt til så hjelper det vel neppe og ta det opp med lille Kristina på 20 som jobber deltid på en lørdagskveld. :whistle:

Lenke til kommentar
og sånn holder de på. Da må jeg slette alle burgerne med en gang så vi ikke lager "waste", altså de som vi ikke får solgt, som betyr at vi taper penger. For at folk skal få maten sin når den er varm og ganske kjapt, begynner de på kjøkkenet å lage alle burgerne som kommer opp på skjermen..

Hvorfor ikke bare se på menyen i stedet? :)

 

Bør ikke du/dere som jobber på BK/M ha de prisene i hodet?

 

Skulle ikke trenge å slå opp det skjermen hvis man har jobbet der en stund, vi snakker jo ikke om verdens største meny her. Eller så er det jo bare å snu seg å se på menyen selv, så slipper du og sette i gang "kjøkkenet" for noe de ikke trenger å lage.

Lenke til kommentar
Ulovlig og ulovlig. Forbrukerombudet er som den gamle naboen som kjefter på alle når ingen hører...

 

Du har vel den holdningen fordi du er en butikksjef eller lignende?

Takk for den! :thumbup: Men er egentlig bare lærling.

Men for å formulere det på en litt annen måte:

Hvis Forbrukerombudet ser at noen har en annonse som strider med markedsføringsloven så får butikken beskjed om at det strider med markedsføingsloven og at det må de ikke gjøre igjen.

 

 

 

Og så var det med prising av varer...

I vår butikk har vi prislapp på etiketten til produktet og på hylle/pigg så godt det lar seg gjøre.

Fortsatt får vi spørsmålet "Hva koster denne?" samtidig som kunden står og SER PÅ prislappen.........

Lenke til kommentar
Opplevde at en av "de nye gitarkameratene" kom og stilte fremst i køen og ble selvfølgelig fortalt at han måtte gå bakerst å stille seg, da kom den gode gamle "Vet du ikke hvem jeg er?!" Trist med folk som ikke tåler kjendislivet :p

 

Har også opplevd en av de store finansguttene i Norge komme med samme holdning. Det morsomme er hvor lang tid det tar før de skjønner at det ikke nytter å være tøff og forvente snarveier bare fordi man er på tv en gang i uka.

Kathrine Sørland snek seg foran meg på Gardemoen... helt elegant gikk hun rundt sjokoladehylla og inn foran meg.

Vurderte om jeg skulle be henne ta seg en tur, for en lar ikke bare folk gjøre som de vil fordi at man...som du så pent sa... er på tv en gang i uka. Men nå hadde det seg slik at jeg hadde latt noen andre snike andre steder uten at det ble kommentert på flyplassen... da jeg hadde utrolig god tid til flyet gikk og jeg var egentlig i ett ganske sjeldent harmonisk humør. Så jeg slo meg til ro med at jeg ikke bare kunne blåse meg opp på henne FORDI hun er på tv en gang i uka heller.

 

 

Er det ikke mer ost på den uten paprika, og dermed ble det dyrere?

 

Er ikke derfor den er dyrere. Det er rett og slett fordi Grandiosa er en vare som folk kjøper mye av, og det er en priskrig på den, for å lokke til seg kunder. Prisene er maksimalt presset av butikker og Stabburet. Store innkjøp kvalifiserer også til lavere pris, etc.

Hørte intervju med en kar fra Stabburet på vei til arbeid etter at denne ble lansert der han ble konfrontert med dette.

Han sa at i stedet for paprika, så hadde de mer ost på fordi de ikke syntes produktet ble bra nok bare med å fjerne paprika'n.

 

Ikke det grann gøy, men dette er noe som irriterer meg som selger:

 

Jeg. "Hei på deg! :)"

Kunde: "Nei, jeg ser bare."

 

Faen menneske, jeg sa bare hei...

Den kan jeg skrive under på.

Den kan jeg kanskje kjenne meg igjen i... Ikke at jeg kommer på det, men en er så vant med enkelte spørsmål fra butikkmedarbeidere at svarene går litt på autopilot, så jeg kan ikke med hånden på hjertet si at den ikke skjer...

I tillegg så er det enkelte som kanskje ikke hører like bra eller var i sine egne tanker, så de bare antar hva som ble sagt... Ingenting å irritere seg over egentlig.

Lenke til kommentar
Hadde en kunde som hisset seg noe grundig opp over at vi ikke hadde våtservietter på restauranten hvor jeg jobber. Han hadde vært flere ganger og sagt i fra og lurte på hvorfor vi aldri hadde det, nå som han hadde nevnt det så mange ganger.

 

Hello? Har aldri vært å spist noe sted hvor man får våtservietter. Vaske seg gjør man feks på toalettet. Samtidig hadde det vært utrolig dyrt om vi skulle ha det. Hadde kostet en formue med alle kundene som kommer innom og tar tre ganger så mye av alt, bare fordi det er gratis.

 

Folk tenker ikke. Uansett om de ville prøve å få noe slikt til så hjelper det vel neppe og ta det opp med lille Kristina på 20 som jobber deltid på en lørdagskveld. :whistle:

Fridays har dette, det samme med Egon og enkelte andre resturanter med mye fingermat. Ville nesten tro at dette var et vanligste, er mange som heller vil ha våtservietter enn feks. vannskål når de spiser reker, o.l.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...