Gå til innhold

Kunder på jobben din!


RMNZR

Anbefalte innlegg

I tillegg er det alt for mange av kundene som blir sinte når backup av harddisk på innsendt maskin koster penger, og regner med at dette skal bli dekket på garantien.

Virus er også et kjent problem, som også skal bli dekket på garanti,yeah.......

Dersom innhold på en defekt harddisk kan reddes, uten store kostnader (typ de kan fikse det selv, uten IBAS) plikter faktisk selger å sørge for det - avhjelp skal så langt mulig skje uten ulempe for forbruker.

 

Mulig det, nå vet jeg ikke hvilke rutiner du er vandt med, men iallefall i bedriften jeg jobber i,så tar vi betalt for backup. Har ikke kunden tatt backup, synd, trist, leit. Det kan kunden angre på i ettertid for å spare de stakkarslige kronene på en enkel minnepenn eller ekstern harddisk.

Hvis vi skulle drevet å tatt backup av HVER eneste maskin som kom inn til service, kostnadsfritt, så hadde det ikke blitt mye tid av arbeidsdagen til overs.

Er det mulig at kunden kan ta backup selv (at pcen ikke har feil ved oppstart o.l) så anbefaler jeg kunden å dra hjem, fikse backupen kostnadsfritt, og heller komme tilbake når dette er gjort. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eg jobbar i café i ein butikk i Geiranger, og her kjem det innom ein del forskjellege folk i løpet av sommaren. Nokre ser ut som om dei hatar meg, og i alle fall om dei får igjen norske kroner når dei betaler i euro!

 

Kundane skal alltid ha dei varme brøda, rundstykka, wienerbrøda osv., sjølv om det er fullt i hyllene. Vaflene skal helst vere ferdig med ein gong, og ein skal stå og stirre på meg og absolutt alt eg gjer mens eg lagar dei.

 

Har også opplevd nokre som skulle ta meg i handa og presentere seg sjølv før dei drog.

 

Her ein dag var det eg og ei som er like gammal som meg som var i cafeen, og då kjem det ein mann i femti-sekstiåra inn i butikken. Har har ei slags finsk-norsk dialekt. Han byrjar å fortelje om kor fint det er her i Geiranger, og at han alltid må tilbake til vestlandet, for her kan han samle "gode tankar". Det var viktig at jenter samla slike "gode tankar", for då fekk dei så fine auge! Og då vart gutane slik: *Legge hovudet bakover og stirre på meg store auge*.

 

Så byrja han å snakke om at vi måtte halde på jobbane våre, for elles kunne det kome andre og ta dei frå oss!

 

Når kollegaen min seier "Hade," i det han går ut, snur han seg og seier: "Haha, nei dere blir ikke kvitt meg så lett!", og så går han.

 

Lyser opp i kvardagen. :laugh:

Endret av -Maråk-
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kom på en kunde jeg hadde som faktisk irriterte meg en gang:

 

Jobber i et firma som driver med expresspakker- og brev og sånt. Et raskt, men dyrt alternativ til posten.

 

En dame var innom, med et brev som skulle til et ikke helt sentralt sted i et land i Europa, og det måtte være fremme neste dag. Jeg beklager at vi dessverre ikke kan love noe før om to dager. Vel vel, hun sender allikevel, og får høre prisen, som var på flere hundrelapper. Hun betaler og går, og i det hun forsvinner ut døra er hun på telefonen med noen: "Fy f**n, veit du hva det koster å sende et brev til...?"

 

Så var det han som hadde fått hentet en sending hos seg onsdagen i påskeuken. Fra der han var, får vi pakkene inn til oss neste dag, og sender de ut av landet. Pga. påslken og alle helligdagene, betød det at vi ikke hadde denne før tirsdagen, nesten en uke etter. Han ringte og klagde, og jeg forklarte han at vi fulgte norske helligdager som alle andre norske arbeidsplasser (firmaet er dog ikke norskt). Fikk til svar at han hadde jobbet i påsken, og skulle aldri bruke oss igjen.. Dette er hvertfall tre år siden, og han brukte oss senest denne uken :!:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hadde også en kunde innom som var helt paranoid, hadde virus på en maskin, og kom med legeerklæring på dette. Han kjøpte ny maskin, og alt var fryd og gammen, helt til dagen etterpå, da han var helt sikker på at maskinen var hacket, da hans navn var UNDER adminnavnet på brukerkontoene i windowsmappen, i tillegg til en hel del flere hacke-historier fra samme person.
Hahahaha!! Legeerklæring?? Seriøst? :!:
Lenke til kommentar
Også er det de som blir så sint, siden deres bærbar maskin er borte i rundt en måneds tid, og regner med at slikt skal bli fikset i butikken, siden vi selger de..

Kunden kunne jo ikke bry seg mindre med hvor varen blir reparert, det viktigste for kunden er vel at han ikke blir uten varen i 1/12 av året.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Lest igjennom tråden her nå, kjenner meg meget godt igjen, men har opplevd et par ting som ikke er nevnt, skal skrive det i morgen etter jobb :)

 

 

 

 

Det virker i allefall som om det er mange som glemmer seg og kjefter på personalet. For eksmpel hvis en lørdagsvikar i posten har slurvet litt og lagt reklame i en nei-takk til reklame. Da hjelper det ikke å kjefte på postbudet som går på mandag, da dette som regel ikke er samme person. Samme med serviceavdelinger med elektronikk. Selv om verkstedet som "reparerte" pc din slurvet er det ikke personen på Elkjøp sin feil..

 

Kan ikke bare alle tenke som deg? Folk som deg gjør meg glad på jobb, og samtidig hjelper det på viljen min til å hjelpe deg. Å komme inn brasende og kjefte = null ekstra service fra min del hvertfall, logisk nok.

 

 

Ja, føler liksom det er vanlig folkeskikk. Men det er vel mange som har irritert seg over problemet lenge og lar seg rive med :p Tenk før én prater!

Lenke til kommentar

I går kjente jeg at jeg blei skikkelig rød i toppen av en kunde. Sto i kassa og snakka med hu som satt der, så var det en kunde som kommenterte at det var feil pris på en vare. Greit nok. Jeg gikk bort å sjekka, men neida. Det var riktig pris vi hadde slått inn. Gikk tilbake til kassa og sa det til kunden. Så kommer den overlegne sinte tonen "Nei, det er helt feil!!" omtrent skrikende. Så dro personen meg med bort til varen og pekte på plasseringen ved siden og påsto at han hadde funnet den der. Jeg prøvde liksom å argumentere med at det ikke er samme vare og at den faktisk ikke koster det osv da, og at plasseringa var ved siden av, noe som var godt synlig siden det fullt med tilsvarende vare der. Men han sto så klart på sitt og begynte å kjefte på meg fordi det ikke var hans problem at varene ikke var riktig prisa og greier da (selv om den faktisk var det). Kunden har alltid rett eller hva? Jeg mener det er reinspikka bullshit, men ender jo alltid med det da så klart for å ikke skremme bort kunder. Så endte jo med at han fikk tilbake de 5 kronene han krangla så jævlig på.

 

Vedder en halv million kroner jeg ikke har på at han var fullt klar over at jeg egentlig hadde rett, men at han kanskje hadde funnet varen der fordi noen andre hadde lagt den der eller noe. Greit nok om prisinga er feil, men hvor smålig går det ann å bli liksom? Kjente det kokte oppi hodet mitt når han hadde gått, det var liksom noe med hele holdninga hans som var totalt usmakelig. Vi har faktisk tenkt på å gå til anskaffelse av boksebag på lageret, det hadde passa fint å ha i går. :p

 

Jaja, er hvertfall sånne folk som gjør at man har noe å snakke om etter jobb og på jobb for den saks skyld da. :) Heldigvis er sånne tilfeller ganske sjeldne, selv om jeg har opplevd det også før. Overrasker meg hvor smålige mange folk blir bare på grunn av noen kronestykker.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

Vi hadde vært fri for 1.5 liter flasker med fanta zero en stund. Noe som en kunde likte svært dårlig.

Satte øynene i meg, virket truende, sa at "nå blir jeg ordntlig forbanna". Han var sint gitt.

 

En kar hadde nettop kjøpt det dyreste brødet vi hadde. Han hadde tydligvis ikke sett på prislappen før han kjøpte det.

Jeg prøvde vist og lure han, han bantes og jamret seg. Han sa også at nå ble han forbanna.

 

Han: har dere jordbær?

Jeg: Ja, vi har masse jordbær i fruktavdelingen.

 

Etter en stund passerer han meg etter han har gått gjennom butikken.

Han visker tilmeg: Jorbæren var så dyr! på torget solgte dem jorbær til 20 kr kurven tidligere i dag.

Jeg: åja.

Han kjøpte ikke jordbær.

 

En dame hadde kjøpt 3 pakker kroneis til medlemspris, 26.90 per stykk.

Hun: Var ikke disse på tilbud?

Jeg: Jo, dem er på tilbud dem.

Hun: Dette kan uansett ikke være rett! Det kan ikke bli 80 kroner!

Meg: Jo det stemmer nok.

Jeg tok fram kalkulatoren og regnet over da.

Meg: Det er riktig pris. Vil du regne over selv kansje?

Hun: Neida det stemmer sikkert. :yes:

 

Kunde: Du ser så alvorlig ut!

Meg: Jaha..

 

Kunde: Du ser så trøtt ut!

Meg: ehm..

 

Kunde: HVA har du gjort med håret??

Meg: Jeg har klippet det.

Kunde: Jeg så det var noe. Ble helt forvirret.

 

Mannfolk som kommer og skal betale varene, vi sitter i to kasser, og begge er ledige akkurat da.

Sier på en slesk måte: Hvem er billigst av dere to da..

 

Korttenkte foreldre som lar barnet sitt holde på et glass syltetøy, eller noe annet knuselig, så det detter i gulvet og knuses. Altså, små barn som fremdeles sitter i barnestolene på vognen.

Lenke til kommentar

Haha mange morsomme historier her,

 

Husker jeg jobbet på Deli de Luca, par år tilbake nå, har hatt noen morsomme episoder der,.

 

Kom det en eldre dame(ca 65-70) kommer sakte inn, ser seg litt om,.

 

hei sier hun, og ser litt rart på meg, hei, hei, sier jeg og smiler,

Er hun litt stille og spør: Har du kneipbrød her?

Svarer: Nei dessverre, vi har(husker ikke helt navnene på brødene)

Ser på meg litt lurt og spør: Vet du hvorfor dere ikke har kneipbrød?

Jeg tar dette som et seriøst spm og svarer: nei fordi brødleverandøren vår selger ikke kneipbrød..

Damen svarer kjapt: Nei, det er fordi du er en svarting!!!Lager et surt ansikt, snur seg og gå fort ut igjen, og det går jo ikke så kjapt heller,.

Og jeg får skikkelig lattekick av henne..(er halvt spansk, halvt maroc, så er ikke helt svarting da :ohmy:)

 

Har opplevd dette mange ganger: (spess på natta)

 

Kommer inn en mann/dame,

-Hei, skal ha en pølse?

-Dessverre, vi selger ikke pølser,

-Men hva faaaaaen a! Blir sur på meg og går..

 

 

Husker denne episoden ganske godt:

-Pølse

-Selger ikke

-Når ble Deli de Luca muslimer a(skal være morsom)

-Faktisk så er jeg muslim :)

-Oi, beklager,.

-Beklager for at jeg er muslim?

-Nei for det jeg sa,.

Ingenting å beklage for det da, er ikke første gang jeg hører dette"sier jeg"

-Oi, beklager,

-For hva da? jeg begynner å små le, fordi personen begynner å bli skikkelig stressa,.

-For at du har hørt det før,

-Hørt hva at jeg er muslim?

-Hva? eeh nei, eeh beklager,fint å være muslim.

Da bryter jeg ut i latter, samme gjør han,.og bestiller enn Calzone tilslutt,.

 

Har noen hatt de her da:

 

bestiller noe varer, skal betale med kort, kommer det opp: IKKE GODKJENT!!

Oi, kan jeg prøve igjen??

Ja værsegod,.

(tenker inni meg, har du ikke penger på kortet, så har du ikke penger på kortet, hjelper ikke å prøve engang til)

Oi, jeg har visst ikke penger på kortet(du tuller, tenker jeg)

Kan jeg prøve minibanken??

Endret av PrettyBoy
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Ikke det grann gøy, men dette er noe som irriterer meg som selger:

 

Jeg. "Hei på deg! :)"

Kunde: "Nei, jeg ser bare."

 

Faen menneske, jeg sa bare hei...

Kjenner det der godt... Har til og med folk som står ved kameraene og jeg går mot de og sier "God da..." *avbrutt * "Eg bare kikkar.".

 

Kan jeg ikke si god dagen en gang? =(

Lenke til kommentar

Jeg får alltid den der om jeg trenger hjelp, ser sikkert ut som jeg stjeler :p Uansett synes jeg det er ganske greit for da finner det jeg skal ha på under 2min.

 

Telefonselger:

Som telefonselger får du høre mye dritt. Jeg gikk på ingen måte inn for å provisere kunden, tvertimot var jeg ganske real der, men jeg koste meg da kunder klikka :p

 

Flere ganger de skulle klage til sjefen min, noe jeg synes var veldig festlig siden jeg faktisk hadde beina på det tørre og hadde ikke gjort noe som helst galt. Men det gjorde da var at jeg sa de gjerne kunne sende inn klage, så jeg dem navnet mitt og ønsket dem god dag videre. Da ble de sure da!

 

Kom i samtale med som satt på bussen og skulle sitte der en stund. Fyren var ganske ung og bare benyttet kjangsen til å dra ut tiden min. Han forteller om sitt miserable liv og at han skulle kjøpe seg lavo eller finne seg en bro å leve i. 20min senere sier han at han ikke er interessert og siden jeg gikk på provisjon ville han dra ut tiden min. Dette var jeg fult klar over så jeg forteller han at jeg er ny og derfor gikk på timelønn og synes det var mye morsommere å prate med han. Da lo han og ønsket med en god dag videre :)

 

Var en kunde som likte så godt hva jeg solgte at hun ville legge ut en annonse om et speil. Men for selge det må man nesten ha bilde så jeg fortalte henne at hun bare kunne sende en mail til **@**.no med bilde og tekst. Problemet var at hun ikke hadde mail adresse (Nei hun var ikke gammel). Jeg forteller henne om hotmail og hvordan hun enkelt kan registrere seg der. Lang historie kort, jeg legde mail for henne og fortalte henne passord og adressen hennes :p (Jeg burde vel egentlig ikke solgt til henne, men jeg presset henne ikke på noen måte, hun ønsket det.)

 

Det er ikke bare kunder som dummer seg ut... Jeg solgte annonser for gravemaskiner en dag, noe kunne null om. Jeg kom over en som lå under "Andre merker", problemet var at kategorien het kun "Andre" så jeg leste det som "André" med lang e.

jeg: "Jeg ser du selger en André gravemaskin, har du fått solgt den enda?

kunden: "Hææ? det finnes ikke noe merke som heter André..."

jeg ble rimelig paff og ante ikke hva jeg skulle si så han ga meg en lang tale og ble ganske forbanna :p

 

Også har vi den klassiske at jeg skal gå og snakke med sjefen om litt rabatt. Bare at denne gangen stod han og hørte på samtalen min, så han spiller med og bøyer seg sånn at han er sikker på at kunden hører det "Hmm, du skal få lov gi henne 100 kroner i rabatt denne ene gangen siden det ikke var så dyr bil." Så jeg senker prisen fra 598 til 498 og kunden blir fornøyd :p (Prisen var 598 for annonsen, men jeg kunne gå helt ned til 198 kroner for annonsen om jeg ville.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hadde en litt morsom hendelse i dag. Var en kunde som skulle betale, som hadde lagt lommeboka si i sekken sin. Men hun fant ikke lommeboka med en gang og romsterte noe voldsomt oppi sekken, før hun fant den til slutt. Leita i kanskje 2-3 min eller noe. Så ser jeg på sekken, og hva ser jeg?

 

Norges%20Blindeforbund%20-%20logo.jpg

 

Må si jeg humret litt da altså. :wee: Ikke at dama var blind eller noe da. :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kunden som alltid er misfornøyd

Noen kunder blir aldri fornøyd. Får de et nytt produkt pga de er misfornøyd, er det ikke godt nok.

Loooord nooooo. THE PAIN!

Jeg bare hater-hater-hater-hater det når folk kommer innom og skal kjøpe noe for 1100 byttelapper. Gjerne på 20kr stk...

 

 

 

Når jeg var utplassert på kjøpesenter på RIMI i 2 uker, var det mye rart. En gubbe som alltid lente seg over kassa og scanna Domino-kortet sitt selv...

 

Guilty :blush:

Pleier å gjøre det på Coop, så blir det mindre styr med det etter varene er scannet...

 

 

 

I dag var det en artig kar på jobb som en annen kollega holdt på med (jobber i en Elektrokjede):

 

Kunde SKAL ha Canon Ixus 870IS: Alle proffene bruker jo Canon, er bare det som er bra. Ser jo det på TV og alt.

 

Kollega: Nja, proffer bruker jo speilrefleks til sine bilder.

 

Kunde: Neida, bare tull. Det har de jo gått vekk fra. De bruker disse her:

 

Jeg (som står vedsiden av): OMFG *går*

 

:!: Er det mulig :facepalm:

Canon må han gjerne kjøpe, men om han på død og liv skal ha det samme som proffene kunne du vel selge han en 1D(s) Mark III? ^^

 

 

En dag kom en litt eldre hyggelig kar og lurte på om jeg kunne hjelpe ham med å finne en passende sikring til et reisekjøleskap han hadde montert permanent i bilen.

Jeg sa at det kunne jeg jo gjøre, men ønsket vite litt om kjøleskapet.

Bak ham sto en "forståsegpåer" som sikkert bare ville hjelpe... rundt 40 år regner jeg med.

"10 ampere" sa han.

"Det er antagelig for mye til bare ett kjøleskap" sa jeg... "du vil nok ha litt mindre".

"10 ampere holder i massevis" sa han.

"Nå er ikke poenget at en sikring skal holde i massevis" sa jeg, "da kan han jo bare kjøre på å legge i en spiker type 300A slowblow"...

 

Men den hyggelige gamle mannen stolte mest på Mr. "do-it-yourself" guy bak seg...

Gikk sikkert bra... men det er ikke store vitsen i sikring dersom du legger den større enn de andre i bilen f.eks. eller større og tregere enn det som kjøleskapet tåler.

Menmen... jeg var jo bare en ynkelig bensinstasjonansatt...

 

 

OMFG! Hva er vitsen med sikringer når ledningene svis før sikringen... :p

 

Takk og pris for at slike folk ikke lager pacemakere...

"Hmm... For å restarte hjertet trenger vi litt strøm. 100A burde holde i haugevis" x.X

 

 

Selv jobber jeg i en jernvarebutikk. Normalt sett er de fleste kundene greie og samarbeidsvillige, men noen ganger får jeg vondt i sjelen.

 

 

F.eks. dosetekjøperen.

Går og finner det mest "lukseriøse" dosetet i hele butikken, scanner det.

"Jo det blir 749,- takk."

Så følger en lang og rasende tale om at han aldri har betalt så mye for ett dosete.

Svarer jo rolig at det er det dyreste setet, og det bare er å finne ett billigere.

Mer kjefting følger, før han snur og går.

 

Så har man jo den evige pruteren.

Nekter å innse at a) Vi har ikke mye inntjening på alle produktene - især ikke de dyrere.

b) Jeg er ikke i noen posisjon til i gi rabatter! Kan si det sikkert hundre ganger uten at de nekter å tro på det.

 

Særlig maling liker de å krangle på.

Hadde de sett innkjøpsprisene våre på maling hadde de holdt kjeft og vært glade.

Vi solgte med tap på forrige store malingskampanje...

 

Heldigvis er de fleste kunder greie, og forståelsesfulle.

 

Møter de med godt humør uansett om de er sure eller ei, og tenker mitt. Akter ikke å la sure kunder ødelegge dagen min.

 

Om du skulle være i tvil på om jeg misliker deg, så se etter om jeg tar betalt for bæreposene :p

Må taste inn ett 5-sifret nummer på kassa for å ta betalt for posene, så gidder kun om det er en kunde jeg virkelig misliker :p

 

 

Kom nettopp på en ting til.

 

Den evige "Er du opptatt?"-kunden.

Jeg ligger på gulvet og monterer noe (grill/gressklipper/høytryksspyler/younameit).

Nei, jeg er ikke opptatt, jeg ligger her og slapper av ffs! *Grrrr*

 

Så har vi jo også den kundetypen som trenger hjelp i 20 minutter for å finne ut hvilke vare de trenger. Så sier de at de skal vurdere det, før de kjøper en vare til 20,- - og blir hissige som veps idet jeg faktisk begynner å betjene de som har stått og ventet i kø forran kassen.

"Jeg trodde jeg var din kunde nå."

Ja jøss... Hvem tjener vi mest på tror de? Kunder som klarer seg seg selv, eller kunder som skal ha hjelp til å finne ting til 20,-.

 

Faen heller...

Lenke til kommentar
bestiller noe varer, skal betale med kort, kommer det opp: IKKE GODKJENT!!

Oi, kan jeg prøve igjen??

Ja værsegod,.

(tenker inni meg, har du ikke penger på kortet, så har du ikke penger på kortet, hjelper ikke å prøve engang til)

Oi, jeg har visst ikke penger på kortet(du tuller, tenker jeg)

 

Det skjer faktisk at man får avvist selv med penger på kortet.

 

I lunsjpausen for noen dager siden stakk jeg over til Rema for å kjøpe "påfyll" - som stort sett består av sjokoladesnacks og brus :p

 

Uansett - skal betale, og vet at jeg har over 1000,- på konto, men likevel står det avvist.

Ser jo at jenta i kassen tenker "Jævla taper/fattiglus", eller noe i den duren, himler med øynene og greier da jeg ber om å få dra kortet på nytt.

 

Da ble det godkjent - så vidt jeg klarte å la vær å ta en gledesdans og si "Up yours" eller noe :p

 

 

Ja, jeg er lett å glede :p

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Avvist er noe annet enn ikke godkjent. Avvist kan komme av tekniske feil, at det går på VISA-delen, og det ikke er kreditt eller lignende. Derfor får man også enkelte ganger kjørt en transaksjon etter avvist-melding.

 

Ikke godkjent er en egen feilmelding, og jeg har aldri opplevd at en kunde kan få godkjent etter å ha fått ikke godkjent.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...