Gå til innhold

Kunder på jobben din!


RMNZR

Anbefalte innlegg

Og har du fått posten din i to-tiden hver dag så burde du jo være fornøyd med det! Da vet du jo alltid når posten kommer. Det virker som om det er mange som ikke vet at vi har leveringsfrist til klokka 1600 på ettermiddagen. Så egentlig kan ikke folk klage før posten er senere enn dette ;)

Takk for opplysningen :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du kjører ut varer o.l med andre ord? På hvilken måte da? Har du så mye kontakt med de i butikken da, utenom at man tar i mot varene og undertegner fraktseddelen eller noe? :p

 

Jepp, jobber for hoved-levrandøren til kjeden. Hvem vi har kontakt med i butikken er veldig opp og ned. Noen ganger så er et kjøpmannen selv som tar i mot varene, stort sett så er det NKen i butikken eller vanlige butikkmedarbeidere. Kommer helt ann på butikken.

 

Men oppgavene til butikken er litt mer enn å bare signere på varene når de er levert. Det har med alt i fra å rydde plass til pallene på lagret, klar gjøre retur som skal tilbake (papp/plast, tomgods osv), snømåking osv.

 

For å ta et lite eksempel. Du kommer til en butikk og man har med seg 50 paller. Sjokkerende nok så har det kommet snø i løpet av natten, det første som da gjerne møter deg er selv om man kommer 10 timer etter at førstemann var i butikken på morgene er alt er nedsnødd, men det er jo ikke noe krise det har bare lagt seg på toppen av alt det andre som ikke er ryddet bort i løpet av de siste 2 måndene. Vet ikke hvor mange som har prøvd å dra en 1 tonn tung sukkerpall i 10 cm med snø med jekketralle, den blir ikke noe lettere for å si det sånn.

 

Når man da gjerne kommer seg bort til døra til vareleveringen så kommer det selvfølgelig som et stort sjokk på alle i butikken at faen er det varelevering nå vi har jo ikke rukket å rydde (selvfølgelig så har de ikke rukket det, vi har jo bare levert på samme tiden de siste 3 årene), så da står man på et rotehøl ut av en annen verden og skal ha inn 50 paller og det er plass til 2 paller på lagret. Så må man da prøve å få tak i en stakkars jævel som motvillig må rydde litt og dra unna paller sånn at vi får levert dritten.

Samme luringen må jo selvfølgelig hjelpe kunder i samme slengen så når det skjer så klarer han å sette den jævla jekketralla rett bak ryggen på deg (hver jævla gang) som man da snubler i (hver jælva gang). Når man står der og levere så skal selvfølgelig alle som har 2 minutter til overs ha en røykepause og de skal selvfølgelig stå midt i den jævla døra og man må be de flytte seg hver jævla gang så man ikke rygger over dem.

 

Når vi da på et eller annet underlig vis har klart å levere alt sammen så kommer den luringen som plutselig finner ut at den pallen har da ikke vi bestilt, jeg skulle jo bare ha et kolli og det er jo selvfølgelig ikke hans skyld for han vet jo hva han driver med så da er det bare en løsning og det er jo at det er datasystmet vårt som har tullet. Den jævla pallen han da skal sende i retur, står jo da selvfølgelig innenfor alle pallene som jeg da har levert siden han ikke har fulgt med på hva jeg har levert, så den må jo han få tak i sånn at vi kan rette opp i feilen hans.

 

Kjenner faktisk at jeg begynner å bli lettere sinna nå så jeg slutter å skrive, men du skjønner kanskje hvor jeg skal henn.

 

Men føler at jeg må nevne en liten ting til, damen som klarte å tømme vaskemaskinen foran løftelemmen på bilen min akkurat når jeg hadde rygget inntil foran døra, irriterrende helt klart, det hjalp ikke på at det var fuckings 20 kuldegrader ute og det var som å levere på en skøytebane den neste timen :roll:

 

 

Edit: Og ja, det finnes mange idioter som jobber i butikk, som i alle yrker vil jeg tro. :)

 

Tro meg har noen idioter hos oss også, og jeg er veldig glad for jeg slipper å ha med dem å gjøre når de leverer.

 

 

Men heldigvis så finnes de butikkene der ute hvor alt er bare moro og sjefen har stålkontroll på det han og butikken driver med. Dessverre så er det et mindretall av butikkene, vi snakker 10-15% av butikkene, resten er stort sett greie også har du de siste 20-25% hvor det ser ut som om en bombe har slått ned hver gang man kommer og det ikke er en eneste jævel som skjønner noe som helst.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Også må jeg nesten nevne innvandrere som ALLTID spør om garanti. Selvsagt skal ikke en vare være ødelagt før kunden får brukt den, men er kunden selv skyld i at den ble ødelagt gjelder ikke den garantien på våre produkter. Og når da produktet atpåtill ble kjøpt for over et år siden, er det litt sent å komme med den nå da gitt.

Det må da være verre med butikkansatte som ikke kan de mest grunnleggende delene av forbrukerkjøpsloven, enn litt snåle kunder... Du er klar over at vi har lovpålagt reklamasjonsrett, som varer 2 eller 5 år?

 

Kom forresten på en ting jeg HATET når jeg satt i kassen: kunder som bare satt handlekorgen på båndet. Da måtte jeg reise meg og plukke én og én vare, og når de attpåtil ikke satte handlekorgen tilbake, måtte jeg gå ut fra kassen, rundt, og sette korgen på plass... Dette med lang kø. Jeg kunne nok bedt kunden om å sette den på plass, men for det første var jeg rimelig ny, og for det andre spørs det jo om de hadde forstått det når de satte den der i utgangspunktet...

 

Fullt klar over det ja. Men det blir litt spesielt innen det jeg driver med. Vi selger RC utstyr, for det meste radiostyrte biler. Bilene vi selger blir noe helt annet en disse man får kjøpt i leketøysforetninger... Alle delene på hele bilen er laget for å kunne skiftes ut, og det BLIR ødelagt en gang (langt fortere enn 2/5 år). Når da kunden kommer innom et år etterpå å skal reklamere på et produkt når det eneste som trengs er å kjøpe deler til 50 kroner, blir det feil. Det er rett og slett slitedeler, som må skiftes ut etter en tid.

Det kjøres faktisk NM runder med RC biler. De som deltar på det har gjerne med seg flere sett deler til hele bilen, for de VET at ting kan gå i stykker.

 

Enkelte produkter vi selger er igjen meningen at skal holde i mange år. Dette blir naturligvis reparert eller erstattet på våres regning, så lenge det er brukt med måte.

Endret av Mariuslk
Lenke til kommentar
Hehe, er ikke så mye problemer med snø og sånt hos oss da vi har tak over det som trengs ute av rampe osv (der vi også setter alt som skal med tilbake av bur, paller, pant, papp osv). Men kan se for meg at alt det der er ganske ille i mange butikker ja. :p

 

Skal jo sies at jeg klarer å lukke øynene til tider så lenge de som jobber i butikken er trivlige, da blir det lettere selv om leveringsforholdene kan være et helvete :)

Lenke til kommentar

Da må det vel være ekstra deilig å kunne levere til en butikk med rampe du bare kan rygge inntil. :p

 

Jobber i dagligvarebutikk i ferier osv, og har også jobbet fulltid der et år, så har hatt min dose med merkelige kunder og opplevelser. Til tider begynner jeg å lure på om det kanskje er i overkant mye raringer hos oss.

 

Er nesten for mye å nevne på, men enkelte personer kommer jeg nok aldri til å glemme.

 

- Blitt slått til av alkoholisert dame som stjal. Hun er egentlig ganske morsom.

- Blitt truet gjentatte ganger av samme narkomane unggutten. Han skulle "faenmeg ta meg etter stengetid". Truslene hadde i grunn aldri stor effekt, og jeg jattet bare med. Når han en gang stjal fra scooteren til en kollega som sto parkert, så løp jeg etter og ble fysisk selv, når han nektet å gi fra seg tingene. Da går han bortover, og skriker igjen at han skulle ta meg etter stengetid. Dette var kanskje tredje gang han truet med det, og jeg ropte tilbake at det måtte han gjerne gjøre, men nå måtte han faktisk mene det, og at jeg var ferdig klokken 22.

- En mann fikk et slags anfall på utsiden etter stengetid, og jeg måtte holde ham fast for at han ikke skulle skade hodet. Luktet billig etterbarberingsvann av hendene mine i flere timer og flere vask etterpå.

- Kunde som kom inn godt over en time etter stengt ølsalg, hentet øl under duken og kom til kassa. Da sier jeg at det nok ikke går, for ølsalget stenger klokken åtte.

"Ja, problemet er?"

- At klokka er langt over åtte?

- Om morran ja!

- Eh, nei, klokka er ni på kvelden, og ølsalget stenger klokken åtte.

- Hæ? Å faen! Unnskyld"

 

Så gikk han...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Syns det er ganske viktig å behandle både kunder og ansatte like bra. Det jeg jobber nå får vi varelevering 1 time før vi åpner, flere ganger i uken, og vi har en kjempegod tone med dem. Alltid mye spøk og moro, og de hjelper faktisk til med å dra av plastikken på tingene osv. Men så får vi maks 3 paller da, hehe.

 

Samme hvis jeg selv er kunde. Syns det er viktig å være høflig og være saklig hvis jeg skal klage på noe. En ting som er viktig å huske er "Don't shoot the messenger!". Selv om en person mangler et brev betyr ikke det at det er postmannen sin skyld. 8/10 ganger er det faktisk senderen sin feil, og ikke postbudet. Vi får jo brevet samme dag som vi leverer det ut, det er faktisk ikke lov å la brev ligge. (Disse reglene gjelder hvis brevet er rett adressert og postet).

 

Det virker i allefall som om det er mange som glemmer seg og kjefter på personalet. For eksmpel hvis en lørdagsvikar i posten har slurvet litt og lagt reklame i en nei-takk til reklame. Da hjelper det ikke å kjefte på postbudet som går på mandag, da dette som regel ikke er samme person. Samme med serviceavdelinger med elektronikk. Selv om verkstedet som "reparerte" pc din slurvet er det ikke personen på Elkjøp sin feil..

 

 

 

Mer humor:

Enkelte klistrer nei-takk til reklame- lappen på helt absurde steder. For eksempel neddi postkassa. Da har vi allerede kastet reklamen nedi, og må da fiske reklamen opp igjen. Eller så fester de det på innsiden av lokket, slik at man ser det når man lukker kassen ettepå. Irriterende :p

Lenke til kommentar
Da må det vel være ekstra deilig å kunne levere til en butikk med rampe du bare kan rygge inntil. :p

 

Igjen så snakker vi et mindretall av butikkene våre, men det hjelper jo selvfølgelig. Men det betyr jo ikke at det butikken har alt på styr for det.

Lenke til kommentar
Da må det vel være ekstra deilig å kunne levere til en butikk med rampe du bare kan rygge inntil. :p

 

Igjen så snakker vi et mindretall av butikkene våre, men det hjelper jo selvfølgelig. Men det betyr jo ikke at det butikken har alt på styr for det.

 

Nei, det er klart. Men det er merkelig hvordan enkelte butikker ikke innser at rutiner på slikt sparer de for penger. Vi vet når varer kommer, og det er ganske strengt på at kvelden før varelevering så SKAL lager ryddes, og det vi får komprimert skal flyttes over på mindre paller, stables sammen etc.

 

Det er lite hensiktsmessig for meg å bruke lenger tid enn nødvendig på å ta imot varene. Får jeg spørre hvem du kjører for?

Lenke til kommentar
Jobber på PC- verksted.

 

En gang var det en kunde som meldte sin PC "dead on arrival, doa" like etter kjøp. Grunnen til dette var at han ikke fikk bluetooth- tilkoblingen til å fungere.

 

Han fikk avslag på den, modellen hans blir ikke levert med bluetooth. Eid.

Haha! Finnes flere slike tilfeller...

 

Jeg hadde en kunde som skulle bytte den trådløse hustelefonen fordi den i andre enden snakka engelsk. "Du skjønne dæ, at je kænn itte ængelsk je amma" :cool:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kan skjønne det og levere varene må vært et ork. Men hos meg er det et ork også for vi som tar i mot. Sjefen setter ikke opp vaktlistene slik at det er nok folk på det tidspunktet. Så er det kunder så er man fucked. Rydde, gjøre i stand for dagen, ta i mot varer, og sette alle på plass samt ta kundene som står og venter er ikke lett.

 

Jeg er bare født med to armer. Mange som skylder på feil ledd i rekken tror jeg. :roll:

Lenke til kommentar

Jobbet som ekstrahjelp nå forrige jul, som pakkehjelp. Traff på en haug med sære folk. Det var bare de siste dagene før jul vi var leid inn, så det var stort sett kø hele tiden. Selvfølgelig var det en del av de som prøvde å stjele med seg litt papir, til "boken som jeg kjøpte i går", men det var vel bare noe jeg forventet.

 

Det som imidlertidig var merkligst, var hvordan nesten alle som skulle vitse kom med variasjoner over ett tema; "du drømmer vel om teip nå, du?". Er jo egentlig koselig å småprate, men det ble gjentatt så mange ganger at jeg faktisk begynte å drømme om det. Hjelp. :p

 

Var også noen som syntes det var helt greit å komme med en pose proppfull av bøker og forventet at jeg skulle pakke dem mens de tok resten av handlerunden. Det hadde vært greit det, om ikke det var for at det hele tiden kom nye folk som ville ha ting pakket inn... Litt vanskelig å finne tid til deres bøker da. Og i de fleste tilfellene så satt de jo bare posen vedsiden av pakkeboden, så de sto ikke i kø. Så da måtte jeg jo ta de bøkene i de få minuttene jeg var uten andre kunder.

 

Jeg lurte også litt på hvor langt framover noen av de som gjorde dette tenkte. Jeg mener, hjelper det virkelig på julestresset ditt at du har 20 + bøker pakket inn i eksakt samme papir? Var en fyr som kjøpte masse merkelige sex-bøker, sammen med noen mer "normale". Satset han på at det var hipp-som-happ om mormor fikk Kama Sutra eller en kokebok til jul? xD

 

Det var vel også den julen jeg ble helt gal i hode av å se på det råtne fjeset til Snåsamannen. Hadde folk virkelig ikke noe annet å kjøpe til hverandre?

 

 

Kom på den gangen jeg fikk høre fra de andre som jobbet der om hvordan noen av de gamle damene som kom der var såpass fisefine at de tvang betjeningen til å hente bøker fra lageret når de skulle kjøpe noe, de kunne da ikke kjøpe en bok andre kunder kanskje hadde bladd i...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Lest igjennom tråden her nå, kjenner meg meget godt igjen, men har opplevd et par ting som ikke er nevnt, skal skrive det i morgen etter jobb :)

 

 

 

 

Det virker i allefall som om det er mange som glemmer seg og kjefter på personalet. For eksmpel hvis en lørdagsvikar i posten har slurvet litt og lagt reklame i en nei-takk til reklame. Da hjelper det ikke å kjefte på postbudet som går på mandag, da dette som regel ikke er samme person. Samme med serviceavdelinger med elektronikk. Selv om verkstedet som "reparerte" pc din slurvet er det ikke personen på Elkjøp sin feil..

 

Kan ikke bare alle tenke som deg? Folk som deg gjør meg glad på jobb, og samtidig hjelper det på viljen min til å hjelpe deg. Å komme inn brasende og kjefte = null ekstra service fra min del hvertfall, logisk nok.

Lenke til kommentar

En gammel dame går inn i butikken, finner en selger og spør "Har dere vaskemaskiner?" i en forventningsfull tone. Selgeren svarer rolig "Dessverre, det har vi nok ikke siden dette er en sportsbutikk, men du kan prøve på nabobutikken ....(elektrobutikk)." Den gamle damen godtar svaret og ser ut som hun kommer til å gå, men så spør hun enda mer forventningsfult "Har dere TV'er da?"

 

This is based on a true story.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jobber ikke som snekker men vi bygde 3 garasjer forrige året da vi gikk på skole.

Han ene vi jobber for hater oss, og ALT vi gjør er enten feil eller helt mongo.

Vi drev og la gipsplater i taket mens læreren så på og skrytte av at det ble så fint og perfekt, så kommer eieren inn og sier "Ja det kan jo ikke bli jævligere nå!" og virker som om han har greie på snekring.

Desuten var det rotete der, og vi brukte for lang tid. Hvis vi ryddet til enhvertid ville vi jo bare brukt enda lengre tid, desuten er vi går vi GRUNNKURS og er ikke ferdig utdannet snekkere, og dette visste han godt da han brukte skola til å bygge garasjen for han gratis. Så hadde vi lagt noen 2x8 plank oppå himlingen, han kommer inn og sier med en gang at "de feite fine plankene der, skal de være der?" Joda han har like my greie på snekring som en 2-åring, likevel skal han kritisere og kjefte på alt vi gjør.

Hvertfall fint at lærerene og de to andre vi bygger hos setter stor pris på arbeidet vi gjør ^^

  • Liker 2
Lenke til kommentar
En gammel dame går inn i butikken, finner en selger og spør "Har dere vaskemaskiner?" i en forventningsfull tone. Selgeren svarer rolig "Dessverre, det har vi nok ikke siden dette er en sportsbutikk, men du kan prøve på nabobutikken ....(elektrobutikk)." Den gamle damen godtar svaret og ser ut som hun kommer til å gå, men så spør hun enda mer forventningsfult "Har dere TV'er da?"

 

This is based on a true story.

XXL Åsane? :lol:

Lenke til kommentar
De "som ikke skal handle så mye"

Som sagt er dette en liten butikk med få kunder. Enkelte tar seg derfor litt friheter. De stopper for eksempel midt i handelen fordi de kommer på noe de mangler. Greit nok det når der ikke er andre i kø, men på lørdagen kan det godt være 5-6 personer i kø og vi har bare en kasse. Da er det sykt irriterende at de stikker halveis.

 

Det er også vanvittig mange som bruker rullebandet som handlekurv. Dvs. de setter varene sine på rullebandet og går på jakt etter mer. Til tross for at der gjerne er flere personer i butikken som er klare til å betale.

Har dere ikke mellomkunde funksjon i kassa?

 

Nope :(

Lenke til kommentar

Jeg jobber selv i Databutikk, og her er det fantastisk mange morsomme historier jeg har opplevd.Disse er de jeg da husker.

 

Hadde en narkoman kunde innom med sin knuste Asus EEE 900, pcen var knust, minijackkontakt var bøyd, og tastaturet manglet en hel del knapper, og sier at dette skal gå på reklamasjon og garanti.

 

Hadde også en kunde innom som var helt paranoid, hadde virus på en maskin, og kom med legeerklæring på dette. Han kjøpte ny maskin, og alt var fryd og gammen, helt til dagen etterpå, da han var helt sikker på at maskinen var hacket, da hans navn var UNDER adminnavnet på brukerkontoene i windowsmappen, i tillegg til en hel del flere hacke-historier fra samme person.

 

Siden butikken jeg jobber i ligger midt i byen,så er det ofte veldig mange folk innom, som ikke er helt i 100, typ "Har dere kokte pølser?" og "Reparer dere symaskiner her?"

 

I tillegg er det alt for mange av kundene som blir sinte når backup av harddisk på innsendt maskin koster penger, og regner med at dette skal bli dekket på garantien.

Virus er også et kjent problem, som også skal bli dekket på garanti,yeah.......

 

Også er det de som blir så sint, siden deres bærbar maskin er borte i rundt en måneds tid, og regner med at slikt skal bli fikset i butikken, siden vi selger de..

 

Pensjonister, som absolutt må fortelle hele livshistorien sin, fra fødsel, til snart død.

 

Turister, jobber rett ved en stor bussholderplass og båthavn, som er populært blandt turister. Som alltids skal ha minnekort, og en hel haug med batteriet til sjeldne kameraer. Disse er som regel fransker, eller tyskera, og kan ikke et ord engelsk. Hvor langt hadde vi kommet oss hvis vi skulle pratet norsk i tyskland eller frankrige??

 

 

Men noen gladhistorier er det alltids, så gjevt over,er det herlig å jobbe i butikk, bortsett fra de kundene som står på,og forlanger absolutt alt, og over min egen evne.

Endret av Hansy
Lenke til kommentar
I tillegg er det alt for mange av kundene som blir sinte når backup av harddisk på innsendt maskin koster penger, og regner med at dette skal bli dekket på garantien.

Virus er også et kjent problem, som også skal bli dekket på garanti,yeah.......

Dersom innhold på en defekt harddisk kan reddes, uten store kostnader (typ de kan fikse det selv, uten IBAS) plikter faktisk selger å sørge for det - avhjelp skal så langt mulig skje uten ulempe for forbruker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...