Gå til innhold

Entusiastkamera med stor bildebrikke


Anbefalte innlegg

Nå er 106 eksempelbilder fra E-P1 lagt ut i galleriet, her. Alle er JPG rett fra kamera med firmware v1.0, og nesten alle er tatt med 17mm f/2.8 på auto-ISO, men på noen er det brukt ISO 100 (siden auto-ISO dekker 200-1600 som standard). De fleste har sRGB som fargerom, men noen har AdobeRGB. Vi har også råfilene, men i skrivende stund har vi ikke noe som kan lese dem.

 

PS!

 

Vi kommer selvsagt også med en hand-on preview før helgen.

Endret av Aetius
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nå henger Pentax/Samsung utstyret mitt i en tynn tråd :) Må nok vente et år eller to til jeg får råd til å bytte system, men det er alt.

Innen den tid har nok Samsung kommet med sin 2. generasjon NX-kameraer som høyst sannsynlig kan bruke optikken du allerede har.

 

Det tilsvarer 100mm f/4 på fullformat. (samme dybdeskarphet).
Det vil tilsvare f/2,4, ikke f/4.

Beklager blunderen. Jeg tenkte på f/2 vs f/4 og skrev noe annet fordi han jeg svarte snakket om 50mm f/1,2 mens Olympus ikke har et sånt objektiv ennå. De har derimot en 50mm f/2. Det var starten på forviklingene. Bra dere er oppmerksomme og rydder opp. "Det var bare en test for å se om dere var våken i timen." :p

 

Skal visstnok lanseres rundt 7. juli. Jeg mener å ha lest at NX systemet kan bruke optikk med K-fatning via en adapter.

Jeg har ikke sett det bekreftet noe sted, men det er jo høyst sannsynlig at det kommer en slik adapter.

 

Og det er nok det samme som Canon og Nikon vil gjøre den dagen de skjønner at dette må de også være med på.

Etter å ha sett prisene på Olympus og Panasonic sine modeller så er det tydelig at det trengs mer konkurranse i dette markedet. Pentax/Samsung vil trolig hjelpe godt på prisnivået, men Canon/Nikon bør også hive seg på trenden.

 

Det skal bli spennende å se hvordan de ulike merkene vil skille seg ut fra resten. Olympus har tydeligvis valgt en Leica-lignende stil. Panasonic har valgt en SLR-lignende stil. Bildene av Samsung NX minner om superzoom kompaktkamera -stil på huset.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Litt avsporing, siden jeg allerede har ett av verdens beste kameraer i klassen, så lurte jeg på hovedforskjellen på Nikon og Olympus. Har svært lite kjentskap til Olympus og hvis det er noen som har en erfaring med begge merkene så hadde det vært moro å hørt hva dere mener er forskjellen på disse to. Blir vel en stund å vente før Nikon kommer med tilsvarende kamera med D300 sensoren ;-)

Lenke til kommentar

Nikon DX-format er ca. 24x16 mm (3:2-sideforhold, m.a.o). FourThirds har, som navnet antyder, 4:3-sideforhold, og sensorarealet er noe mindre (sensoren er ca. 18x13,5 mm).

 

Olympus-kameraer og optikk blir jevnt over noe mindre siden systemet er laget fra grunnen av for en liten sensor, mens Nikon DX er basert på en fatning og registeravstand laget for 35mm film.

Endret av Sutekh
Lenke til kommentar

Kjenner den tekniske forskjellen, tenkte mer på hvordan Olympus vs Nikon er feks på bildekvalitet, hastighet, brukervennlighet og mer avanserte ting som feks blitsstyring hvor Nikon sitt CLS er en av klassens beste.

 

Ser at Sigma DP2 får samme pris, og er vel ikke tvil om hva folk kommer til å velge, med mindre DP2 n har markant bedre bildekvalitet.

Lenke til kommentar

Kjempemessig! Ser snertent ut men viktigere for meg er det at det har video og IS.

 

Med 2x crop faktor så blir dette det merkeligste ultrazoom-kameraet på markedet. På en Zuiko 70-300mm (140-600mm) med adapter, basically blir det et objektiv med en liten skjerm bakpå :B

 

Antar adapteret er dyrt da, så prisen blir nok høy for å gjøre dette om til en ultrazoom. Ca 3000 for objektivet for tiden, sikkert en eller to tusenlapper for adapteret, og det tar vel litt tid før man får kjøpt huset i Norge for under 5500.

Lenke til kommentar
Nikon DX-format er ca. 24x16 mm (3:2-sideforhold, m.a.o). FourThirds har, som navnet antyder, 4:3-sideforhold, og sensorarealet er noe mindre (sensoren er ca. 18x13,5 mm).

FourThirds har et sideforhold på 4:3; men det er faktisk ikke grunn til navnet. Bakgrunnen til navnet har røtter tilbake tild en gang man filmet video med bilderør. En vanlig størrelse var da 4/3". De rørene hadde en diameter på 4/3 tommer, noe som gir samme sensorstørrelse som dagens FourThirds sensor. Olympus E-10 og E-20 hadde sensorer som tilsvarte 2/3" bilderør (hvis jeg husker rett).

 

Olympus-kameraer og optikk blir jevnt over noe mindre siden systemet er laget fra grunnen av for en liten sensor, mens Nikon DX er basert på en fatning og registeravstand laget for 35mm film.

Det stemmer. Canon har EF-S serien som har kortere registeravstand enn EF objektivene. Uten at objektivene er merkbart mindre av den grunn.

 

Tom

Lenke til kommentar
The Four Thirds Specification defines the standard diagonal length of the 4/3-type image sensor, suitable image circle of lens and an interface between lens and body. This will make it possible to secure compatibility among camera bodies and lenses regardless of manufacturer or model.

 

Jeg velger å høre på standarden, ikke en produkt manager ;)

 

Tom

Lenke til kommentar
Litt avsporing, siden jeg allerede har ett av verdens beste kameraer i klassen, så lurte jeg på hovedforskjellen på Nikon og Olympus. Har svært lite kjentskap til Olympus og hvis det er noen som har en erfaring med begge merkene så hadde det vært moro å hørt hva dere mener er forskjellen på disse to. Blir vel en stund å vente før Nikon kommer med tilsvarende kamera med D300 sensoren ;-)

Les dette, og forsåvidt resten av tråden også (diskusjon om E-3 vs D300):

http://forums.dpreview.com/forums/read.asp...essage=32100069

 

Eg har E-3 og er spesielt fornøgd med kjapp og presis autofokus, stor søkar, utflippbar skjerm, bildestabilisator i huset, støvfjerningsfunksjon som fungerer, vèrtetta hus og optikk, trådlaust blitssystem og ein sensor som produserer dei fargane eg vil ha. Veldig lite etterarbeid foran skjermen. Noko meir støy på høg ISO, men det lar seg lett fjerne med Noiseware-pluggen i PS. Til slutt: Det vi oly-brukarar koser oss kanskje mest med er tilgangen på høgkvalitets optikk i alle prisklassar.

 

Elles kunne du vel starta ein eigen tråd om dette da dette ikkje direkte går på E-P1.

Lenke til kommentar
Litt avsporing, siden jeg allerede har ett av verdens beste kameraer i klassen, så lurte jeg på hovedforskjellen på Nikon og Olympus. Har svært lite kjentskap til Olympus og hvis det er noen som har en erfaring med begge merkene så hadde det vært moro å hørt hva dere mener er forskjellen på disse to. Blir vel en stund å vente før Nikon kommer med tilsvarende kamera med D300 sensoren ;-)

 

Olympus har litt mindre dynamisk omfang (omtrent et steg) og litt mer støy. Du må skrive ut skikkelig stort før du ser forskjellen ang støy, mens forskjellen på det dynamiske omfanget merkes lettere når du skyter i vanskelig lys.

Endret av jpsalvesen
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...