Gå til innhold

Entusiastkamera med stor bildebrikke


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Må si jeg gjerne skulle hatt en slik en i hvitt! Men så er det jo dette med prioriteringer når man går på skole uten jobb ...

Personlig så spiller fargen liten rolle, bortsett fra det faktum at blandt alle de sorte kameraene mine så vil denne stikke seg ut som den berømmelige syltelabben på en jødisk frokosttallerken. (V.Veum)

 

Hadde den vært å få i sort så kunne det jo passert som at "LX3'en min har lagt på seg litt..."

 

M.v.h.

 

Goffen

Lenke til kommentar

Tja, nå er vi nesten der...

 

Mye fornuftig fra Olympus denne gangen. Ikke har det kastet seg på megapixelracet, og de har en rimelig kapabel RAW funksjon. JPEG i ISO 800 er fullt brukbart så vidt jeg kan se av testbilder. For ikke å snakke om SD minnekort...

 

Det som avgjør er respons, eller "shutterlag" som det heter på nynorsk. (Kommer ikke på det norske ordet..) Hvis det er på nivå med en middels DSLR (og noen testrapporter sier at det er det), så blir det kjøp. Utskiftbar optikk i lite, stillegående format, med rimelig stor sensor. Pluss for optisk søker til 17mm objektiv. Minus for for lite utbygd blitskontroll.

 

Alt i alt en kapabel pakke i pen innpakning.

Lenke til kommentar

Nå henger Pentax/Samsung utstyret mitt i en tynn tråd :) Må nok vente et år eller to til jeg får råd til å bytte system, men det er alt. Først et mini-kamera som dette, og så et Olympus speilrefleks med tiden (om jeg føler at jeg i det hele tatt trenger det).

 

Men at det ikke er innebygget søker er jeg ikke så begeistret for ...

Endret av 8086
Lenke til kommentar
Jeg er ikke så sikker på det. Jeg tror svært få vil ha ennå flere fatninger så jeg tror de enten vil holde ting kompatibelt med sine nåværende fatninger eller ta i bruk mFT.
Samsung har annonsert at de jobber med noe tilsvarende basert på samme sensorformat som i Pentax/Samsung dSLR-hus (ca. 1,5-crop, m.a.o).

 

mFT påstås å være et åpnet format, men det skal vist ikke være så åpent likevel.
mFT har aldri vært fremstilt som et åpent format. Olympus/Panasonic har fra starten av vært mer restriktive enn de var da de utviklet FT.

 

Det tilsvarer 100mm f/4 på fullformat. (samme dybdeskarphet).
Det vil tilsvare f/2,4, ikke f/4.
Lenke til kommentar
Jeg er ikke så sikker på det. Jeg tror svært få vil ha ennå flere fatninger så jeg tror de enten vil holde ting kompatibelt med sine nåværende fatninger eller ta i bruk mFT.
Samsung har annonsert at de jobber med noe tilsvarende basert på samme sensorformat som i Pentax/Samsung dSLR-hus (ca. 1,5-crop, m.a.o).

Skal visstnok lanseres rundt 7. juli. Jeg mener å ha lest at NX systemet kan bruke optikk med K-fatning via en adapter.

 

Og det er nok det samme som Canon og Nikon vil gjøre den dagen de skjønner at dette må de også være med på.

 

Tom

Lenke til kommentar
Hvorfor ikke f2.8?

 

AtW

Fordi f/1,4 på FT tilsvarer f/2,8 på 135-format :p

 

Du ganger blendertall med beskjæringsfaktor på samme måte som med brennvidde for å få 135-ekvivalenten.

 

Men er ikke beskjæringsfaktoren 2? Nå har ikke jeg egentlig tenkt så mye igjennom dette, men f2.4 er jo hverken 2 ganger f2 eller roten av 2 ganger f2, var derfor jeg spurte.

 

AtW

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...