Gå til innhold

Nokia N97 - Diskuter den her!


Anbefalte innlegg

Jeg har mer eller mindre slått meg til ro på N900 enn så lenge, så bruker ikke N97-en så mye etter oppgraderingen.

Skulle noen være interressert i en billig NetCom-låst N97, så rop ut :p Forsøkstelleren for å låse den opp står beint på 3, så må innom et verksted for å låse den opp/reset teller. Jeg har koder. :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har personlig imidlertid ikke oppdaget feilen i v. 2.1 ennå.....

 

Da gikk det ytterligere én dag og der dukket jammen Nokia Tune opp også i firmware 2.1. Helt fantastisk at Nokias såkalte flaggskip-modell skal ha en slik bug i 2010....

 

Men er det egentlig en bug? Som han nokia-ansatte sier så vil telefonen spille nokia-tune dersom det tar for lang tid å laste inn mp3-fila di. Siden det ikke er veldig mange her som klager over samme feil, så kan det jo hende at din telefon bruker mye ressurser på noe annet, og derfor ikke klarer å laste inn sangen fort nok. Sikker på at det ikke er egendefinerte themes, store bilder på kontaktene og programmer i bakgrunnen/på startskjermen som gjør det? Det er tross alt begrenset med ressurser på en telefon.

Lenke til kommentar
Har personlig imidlertid ikke oppdaget feilen i v. 2.1 ennå.....

 

Da gikk det ytterligere én dag og der dukket jammen Nokia Tune opp også i firmware 2.1. Helt fantastisk at Nokias såkalte flaggskip-modell skal ha en slik bug i 2010....

 

Men er det egentlig en bug? Som han nokia-ansatte sier så vil telefonen spille nokia-tune dersom det tar for lang tid å laste inn mp3-fila di. Siden det ikke er veldig mange her som klager over samme feil, så kan det jo hende at din telefon bruker mye ressurser på noe annet, og derfor ikke klarer å laste inn sangen fort nok. Sikker på at det ikke er egendefinerte themes, store bilder på kontaktene og programmer i bakgrunnen/på startskjermen som gjør det? Det er tross alt begrenset med ressurser på en telefon.

 

Selv bruker jeg utelukkende midifiler på noen ytterst få kilobytes, ingen bilder på kontakter, et bakgrunnsbilde på nøyaktig skjermens størrelse. Så har jeg en mani med å lukke programmer som kjører i bakgrunn til enhver tid.. Selv da opplevde jeg Nokia Tune på v2.1, dog den ligger på fellesminnet og ikke C:

Lenke til kommentar
Men er det egentlig en bug? Som han nokia-ansatte sier så vil telefonen spille nokia-tune dersom det tar for lang tid å laste inn mp3-fila di. Siden det ikke er veldig mange her som klager over samme feil, så kan det jo hende at din telefon bruker mye ressurser på noe annet, og derfor ikke klarer å laste inn sangen fort nok. Sikker på at det ikke er egendefinerte themes, store bilder på kontaktene og programmer i bakgrunnen/på startskjermen som gjør det? Det er tross alt begrenset med ressurser på en telefon.

 

Hvis du googler noe ala n97 nokia ring tone bug så vil du se at denne feilen er mye omtalt også utenfor dette forumet. Jeg kjører standard theme og bakgrunnsbilde og har ingen programmer verken i bakgrunnen eller på skjermen. Kontaktbildene er på henh. 27, 50 og 414 kb. Mulig at det på 414 kb er for stort og at det er her feilen ligger? Nokia Tune dukker forøvrig opp også når jeg blir ringt opp av personer som ikke har kontaktbilde. Jeg får forminske det største bildet til samme størrelse som de andre og satse på at dette løser problemet.

Lenke til kommentar
Etter at jeg formaterte og oppdaterte mobilen så virker den mer stabil :)

Men fant en feil igår.. jeg hadde ikke slettet bildene på den før jeg formaterte minnet, oppdaterte firmware, og gjenoppretta backupen..

Problemet jeg fant igår er at bilde visnings programmet på mobilen tror bildene er der, men kan bare vise ødelagte filer..

Og jeg får ikke sletta dem heller.

 

Tips?

 

Could you please provide more information on this:

 

• Where did you have your pictures?

Memory card, E drive or C drive?

 

• What memory did you format?

The memory card or the E drive?

 

• Which SW did you have in the device before updating?

 

• How did you create the backup?

Before the SW update or during the SW update

 

• What did you back up?

memory card, E drive or C drive

 

• Did you take the backup before formatting the drive?

 

Hei Claus.

Jeg bruker alltid intern minne(32GB) til bilder osv.. men har også i et minnekort som kun brukes til backup og sånt.

 

Jeg formaterte både minnekort og intern minne, for så å kjøre hard-reset via tastaturet på mobilen under oppstart.

 

Programvaren var versjon 2.0, har hatt alle versjoner som har blitt sluppet, men er først denne gangen jeg har formatert alt av minnet for å "starte på nytt" med mobilen.

 

Jeg lagde backupen via pc suite, før jeg la inn fw 2.1,og gjenoppretta backup..

Backupen inneholdt vel alt untatt bruker filer fra mobilen, intern minne og minnekort.

 

Og alle bildene som mobilen tror er der, blir vist som det bildet nisju har lagt ut i mellom våre innlegg her i tråden.

 

PS, har ikke prøvd å formatere noe mer på mobilen ette at dette har skjedd..

Har også oppdaget et annet problem nå.. om jeg tar et bilde med mobilen, og sletter dette.. så vises det fremdeles der nyeste bilder osv blir vist.

Lenke til kommentar
Kontaktbildene er på henh. 27, 50 og 414 kb. Mulig at det på 414 kb er for stort og at det er her feilen ligger? Nokia Tune dukker forøvrig opp også når jeg blir ringt opp av personer som ikke har kontaktbilde. Jeg får forminske det største bildet til samme størrelse som de andre og satse på at dette løser problemet.

 

Da har jeg forminsket de fire kontaktbildene til 12kb. Så nå er de betraktelig mindre enn tidligere. Får håpe at dette nå retter feilen, men synes det er merkelig at bildestørrelse skulle være problemet også når den som ringer ikke er en kontakt med bilde.

Lenke til kommentar
Hei

 

Jeg har en n97 mini. Men har et lite problem. Som kjent så ber nokia mobiler om å velge et utgangspunkt når man velger internett. Enten wifi eller vanlig nett. Men det gjør det ikke hos mg. Den går direkte inn på nettet. Dermed vet jg ikke om den er koblet til wifi eller ikke.

Eller så har nokia funnet en løsning om at når du er koblet til wifi, så kan man surfe osv uten å måtte velge nytt utgangspunkt igjen?

Hei :)

På min telefon står det tilgangspunkt istedenfor utgangspunkt. Hvis menyene er omtrent det samme på N97 mini og N97, har jeg stilt inn på "Spør hver gang", når telefonen kobles til internett, så risikerer jeg ikke å få noen overraskende store regninger.

Under tilkobling trykker du på Trådløst LAN, så velger du hvilke nettverk telefonen skal kobles til. På samme siden, i "WLAN-veiviseren", trykker du "innstillinger". Der finner du tre valg under "Internett-tilkoblingstest"; "Kjør automatisk", "Spør hver gang" eller "kjør aldri".

 

takk, det funket nå. jeg hadde på spør hver gang, men gikk ikke da. Nå har jeg to problemer til. Opplever at mobilen ikke vil utføre programmer som kamera, mlder pga minne fullt? Ber mg lukke programmer? Synes er rart.

Det andre er at batteriet suger hardt. Med moderat bruk, litt nett surfing holdt den kun 10 timer. Men tappes batteriet også når internett kjøres i bakgrunnen? Altså man ikke laster ned noe, den er bare der. Fordi jg vet jo at batteriet tappes når programmer kjøres i bakgrunnen.

Lenke til kommentar

Man skal være rimelig håpløs fanboy om man påstår at Nokia Tune-problemet ikke er en bug. Det er like idiotisk som om en Toyota-fanboy (finnes de?) skulle påstå at det ikke er noe problem med gasspedalene, det er din egen feil fordi du ikke smører alle delene med fett hver dag. Enkelte ting skal bare fungere!

 

Dette problemet fremstår som et av de absolutt beste eksemplene på hvor lite kompetente folkene hos Nokia er. De lager en såpass dyr telefon, og den klarer ikke å spille av en ringetone engang? Og da tenker jeg ikke på noen fucking 320 kbit/s wav-utgave av Bohemian Rhapsody, men vanlige innebygde ringetoner.

 

On a lighter note... Det ser jo faktisk ut som om de har løst problemet med at telefonen henger seg når man besvarer anrop. Hurra, de trengte bare fire – ja fire – firmware-oppdateringer før de løste dette problemet.

Lenke til kommentar

Den henger seg ikke, men hva poenget er med roteringsfunksjon når det ringer for ikke å snakke om under samtalen skjønner jeg ikke.

 

Opplever at hvis telefonen ligger i lomma så roterer skjermen, men når det da ringer så løfter jeg jo telefonen opp i "stående" som naturlig er men skjermen blir liggende igjen. For de med nerver av stål kan man da stå å vente 6-7 sekunder til skjermen klarer å rotere riktig vet eller snu telefonen.

 

Så nei, den "henger" ikke men er ikke veldig praktisk heller.

 

Men dette kan vi sikkert fixe sjæl ved å slette litt her og forminske noen bilder der og jeg vet ikke hva. Gud forby at en av de 17 000 ingenørene til Nokia skulle komme opp med noe som funker.

Lenke til kommentar
Dear Mr. NokiaAid - aka Claus:

 

Can you answer my following question:

 

When I put a call in hands-free mode(speaker mode), the caller can't hear me because I'm falling out, drops out - as if I have a bad line or something. They can only hear broken parts of what I'm saying. I can hear them loud an clear all the time. And, as if it's not complexed enough, this doesn't appears in all calls. When NOT in speakerphonemodus - no problem at all, they can hear me loud and clear, and I can her them loud and clear. I have experimented with both open and close phone. Some say this is a duplex problem, but it appears also when the people in the other end are prompted silence from me, for testing this out.

 

Is this a HW problem, or is it a SW problem?

 

And I have followed all FW-updates and have now the V21.

 

You can also read about the "wining" related this here: http://discussions.europe.nokia.com/t5/Nse...lex/td-p/515103

 

Hi

 

Sorry for this late answer to your question, but since this is way out of my area of expertise I have had to ask around on this issue.

 

What I have been told is that there has been some improvements on this duplex handling already in 2.0 software, and further improvements are limited by maintaining efficient echo cancellation.

 

You are writing that: “it appears also when the people in the other end are prompted silence from me, for testing this out”. It could be that your phone have something that is broken since this – to my knowledge - shouldn’t be an issue.

 

Best regards

 

Claus

Lenke til kommentar
Dette problemet fremstår som et av de absolutt beste eksemplene på hvor lite kompetente folkene hos Nokia er. De lager en såpass dyr telefon, og den klarer ikke å spille av en ringetone engang? Og da tenker jeg ikke på noen fucking 320 kbit/s wav-utgave av Bohemian Rhapsody, men vanlige innebygde ringetoner.

 

On a lighter note... Det ser jo faktisk ut som om de har løst problemet med at telefonen henger seg når man besvarer anrop. Hurra, de trengte bare fire – ja fire – firmware-oppdateringer før de løste dette problemet.

 

Kunne ikke sagt det bedre selv egentlig, disse og andre bugs tegner et bilde av en bedrift som ikke kvalitetssikrer sine produkter i stor nok grad i alle fall.

 

Hvis de som lagde disse telefonene måtte bruke dem selv en uke eller to så vil jeg tro de ville oppdaget problemene raskt..

 

Men fint å høre at telefonen faktisk er brukenes til telefon nå da, det lover jo godt :D

Lenke til kommentar
Hi

 

Sorry for this late answer to your question, but since this is way out of my area of expertise I have had to ask around on this issue.

 

What I have been told is that there has been some improvements on this duplex handling already in 2.0 software, and further improvements are limited by maintaining efficient echo cancellation.

 

You are writing that: “it appears also when the people in the other end are prompted silence from me, for testing this out”. It could be that your phone have something that is broken since this – to my knowledge - shouldn’t be an issue.

 

Best regards

 

Claus

 

Hi!

 

Late answers are a thousand times better then no answer at all! :-)

 

I've noticed that there are not so much "moaning" in the other end when I'm in speakephone-modus now. And - I promise you - I always ask the respondent for trouble regarding quality of my voice.

 

But, I have established a new phone-pattern these days waiting for this problem to be solved, I've bought three different wired Nokia Headset with mic, so I've become familiar to them, and always forget to use the speakerphone. I care about the radiation form the phone - SAR - and thats the reason for using speakerphone, and no headset.

 

So again, tank you for your answer, and I'm going to test this out in the future, and give you a feedback here. :-)

Lenke til kommentar
Den henger seg ikke, men hva poenget er med roteringsfunksjon når det ringer for ikke å snakke om under samtalen skjønner jeg ikke.

 

Opplever at hvis telefonen ligger i lomma så roterer skjermen, men når det da ringer så løfter jeg jo telefonen opp i "stående" som naturlig er men skjermen blir liggende igjen. For de med nerver av stål kan man da stå å vente 6-7 sekunder til skjermen klarer å rotere riktig vet eller snu telefonen.

 

Så nei, den "henger" ikke men er ikke veldig praktisk heller.

 

Men dette kan vi sikkert fixe sjæl ved å slette litt her og forminske noen bilder der og jeg vet ikke hva. Gud forby at en av de 17 000 ingenørene til Nokia skulle komme opp med noe som funker.

 

Hi

 

It is possible to disable “Auto rotate display”

 

Menu -> Settings -> Phone -> Sensor settings -> Turning control -> Auto-rotate display -> Tick this one off and select OK

 

After doing this the screen shouldn’t rotate automatically

 

Best regards

 

Claus

Lenke til kommentar
Da har jeg forminsket de fire kontaktbildene til 12kb. Så nå er de betraktelig mindre enn tidligere. Får håpe at dette nå retter feilen, men synes det er merkelig at bildestørrelse skulle være problemet også når den som ringer ikke er en kontakt med bilde.

 

Vel, det å forminske bildene hadde ingen hensikt. Har fått tre oppringninger i dag og den første var med vår alles kjære Nokia Tune, fra en person som ikke har noe bilde tilknyttet.

 

Jeg har en mp3 fil på rundt 500kb som jeg benytter som ringetone. Er denne for stor? Den ligger allerede på C: slik Nokia sier at den skal gjøre. Jeg kan selvfølgelig prøve å komprimere denne ytterligere, men jeg synes det er grenser for hvilke krumspring man skal måtte foreta seg for å få noe så basic til å fungere på en toppmodell av en mobil. Jeg går glipp av en del oppringninger fordi jeg tror at det ringer hos noen andre....

 

Det blir vel service neste. Er det noen som har hatt telefonen inne til service og faktisk fått denne feilen fikset?

Endret av Svein2009
Lenke til kommentar
Hvordan skal de fikse det på service? Den har jo vært der siden N95 minst, mao er det en Symbiangreie som de enten aldri har giddet å se på eller som ikke lar seg fikse.

 

Nei, si det. Men jeg synes det er en mangel ved telefonen. Og det er jo meningen at det EGENTLIG skal virke, ellers så hadde det vel ikke vært mulig å definere egen ringetone in the first place. Brukte forøvrig samme ringetone på min forrige mobil, NOKIA 6233, og der funket det uten problemer.

 

Jeg tror det hadde hjulpet hvis alle som hadde dette problemet faktisk leverte telefonen til service, så lenge vi nøyer oss med å klage på diverse forum så skjer det ingen ting..

Lenke til kommentar
Den henger seg ikke, men hva poenget er med roteringsfunksjon når det ringer for ikke å snakke om under samtalen skjønner jeg ikke.

 

Opplever at hvis telefonen ligger i lomma så roterer skjermen, men når det da ringer så løfter jeg jo telefonen opp i "stående" som naturlig er men skjermen blir liggende igjen. For de med nerver av stål kan man da stå å vente 6-7 sekunder til skjermen klarer å rotere riktig vet eller snu telefonen.

 

Så nei, den "henger" ikke men er ikke veldig praktisk heller.

 

Men dette kan vi sikkert fixe sjæl ved å slette litt her og forminske noen bilder der og jeg vet ikke hva. Gud forby at en av de 17 000 ingenørene til Nokia skulle komme opp med noe som funker.

Dette har plaget meg veldig også, jeg liker auto-rotate.. Men måtte til slutt slå det av pga dette her.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...