Gå til innhold

Nokia N97 - Diskuter den her!


Anbefalte innlegg

Nokia N97

n97white1.jpg

 

Annonsert: 2. Desember 2008

 

Tilgjengelig: 9. Juni 2009

 

Nyeste Firmware: 21.0.045 (14-01-2010)

 

Prisguiden: Uten abonnement - Med abonnement

 

Spesifikasjoner:

 

- Symbian OS v9.4, S60 5th edition

- 3,5" Trykksensitiv skjerm på 640 x 360 pixler og 16 millioner farger

- 5 Megapixel kamera (2592 x 1944) med Carl Zeiss optikk, autofokus og dobbel LED flash

- Videoopptak i VGA oppløsning (640 x 480) og sekundært kamera for videosamtaler

- 32 Gigabyte flashdisk pluss microSD kortleser, teoretisk maks lagringskapasitet: 64 GB

- Støtter GPRS, EDGE, UMTS (3G) og HSDPA (super-3G) på opptil 3,6 mbit/s

- Wi-Fi 802.11 b/g

- Bluetooth v2.0 med A2DP (stereo bluetooth)

- A-GPS med digitalt kompass, Nokia Maps Touch innebygget

- 3,5mm minijack lydutgang, stereo høytalere, FM radio med RDS og FM-sender

- Qwerty tastatur, håndskriftsgjenkjenning, nærhetssensor, bevegelsessensor, TV-ut, microUSB

- ARM 11 CPU på 434 MHz, 128 MB RAM

- Dimensjoner: 117.2 x 55.3 x 15.9 mm, 88 kubikkcentimeter, 150 gram

- Batteritid(2G/3G): 432/408 timer standby, 9,5/6 timer taletid, 40/36 timer musikkspilletid

 

FAQ:

 

Q: Hvordan ser man filmer på N97? Støtter telefonen Xvid?

A: N97 støtter Xvid men bare i en MP4-kontainer. Vanlige AVI filmer må derfor konverteres til MP4 før de kan spilles av på enheten. En guide for hvordan du gjør dette finner du lenger nede i innlegget under 'Guider'.

 

Q: GPSen bruker utrolig lang tid på å få fix! Hva er galt?

A: Da er A-GPS skrudd av eller ikke riktig konfigurert. Med A-GPS får man vanligvis fix innen ett minutt. Gå til Innstillinger -> Telefon -> Programinnstillinger -> Lokalisering. Under Lokaliseringsmetoder skjekk at både Assistert GPS og Integrert GPS er aktivert. Under Lokaliseringsserver skjekk at tilgangspunktet er et fungerende pakkedata tilgangspunk (WAP/Internett), og at serveradressen er 'supl.nokia.com'.

 

Q: Jeg har funnet en bug. Hvordan rapporterer jeg dette til Nokia?

A: Bugs i firmwaren kan rapporteres her.

 

Q: Kan man svare på innkommende anrop uten å deaktivere tastelåsen?

A: Ja, det kommer opp en glide-bryter slik at man kan svare uten å deaktivere tastelåsen først. De dedikerte svar/legg på knappene deaktiveres for at man ikke skal kunne komme borti de ved et uhell.

 

Bilder tatt med telefonen:

 

junkish

 

Guider:

 

- Hvordan installere uoffisiell firmware på Nokia N97: Skrevet av Symbian_Pro

 

Denne guiden forklarer hvordan du bruker J.A.F. til å installere firmware på N97. Hensikten er først og fremst å installere uoffisiell programvare, men guiden kan også brukes til å installere offisiell firmware, f.eks. dersom du vil installere programvare som ikke er tilgjengelig for din produktkode. I utgangspunktet mister du garantien på telefonen når du installerer uoffisiell programvare, men dersom du vil sende telefonen på service kan du enkelt installere offisiell firmware fra Nokia (enten via NSU eller J.A.F.) og dermed fjerne alle spor av uoffisiell kode. Bruk av J.A.F. går for å være den tryggeste måten å installere firmware på og sjansen for såkalt "bricking" er nok minst like lav som med NSU fra Nokia da J.A.F. sjekker at alt er som det skal før den begynner å flashe telefonen.

 

Eclipse Firmware til N97 finner du her: Eclipse 2.1

Changelog: v1.0, v2.0, v2.1

 

Før du begynner: Sørg for at Nokia Ovi Suite eller PC suite er installert på maskinen og at programmet gjenkjenner telefonen din. Anbefaler også å ta backup av telefonminne da bruk av J.A.F. vil gjøre at disse filene blir slettet.

 

1. Last ned og pakk ut denne filen. Den inkluderer J.A.F. (Just Another Flasher) som vi bruker til å legge inn selve firmwaren og Navifirm som laster ned firmwarefiler direkte fra Nokia sin server.

 

2. Installer JAFSetup_1.98.62.exe. Dersom du bruker Windows Vista eller 7 må du kjøre installasjonen i Windows XP kompatibilitetsmodus og som administrator (høyreklikk -> egenskaper -> kompatibilitet). Viktig at programmet installeres på standard plassering.

 

3. Kopier mappen 'JAF' og lim den inn i C:\Programfiler\ODEON som nå er blitt laget slik at den overskriver de eksisterende filene.

 

4. Kjør NaviFirm.exe.

 

5. Under Products velg 'Nokia N97 (RM-505)' og vent mens programmet laster. Under Releases velg '21.0.45'. Under Variants velger du din egen produktkode dersom den er i listen.

 

Hvis den ikke er i listen kan du velge f.eks. 'N97 RM-505 Country Variant Norway NO Black MR (0586705)'. Strengt tatt spiller det ingen rolle da det ikke har noe å si om det er en annen produktkode enn din egen.

 

navifirm.th.png

 

6. Trykk på 'All' for å markere alle filene under Files og trykk 'Download from FiRe'

 

7. Disse filene MÅ lastes ned til følgende plassering: C:\Programfiler\Nokia\Phoenix\Products\RM-505 Grunnen er at J.A.F. vil lete etter filene her etterpå. Lukk NaviFirm når nedlastingen er ferdig. Mappen skal da se slik ut:

 

folderl.th.png

 

8. Nå skal vi bytte ut 'RM-505_21.0.045_prd.rofs2' som du nettopp lastet ned med den uoffesielle firmwaren. Legg merke til hvilken endelse rofs2 filen har (.Vxx). Hvis den ikke samsvarer med den uoffisielle firmwarefilen du har lastet ned (.V33 dersom du bruker min firmware) bytter du navn på den uoffisielle for å matche den fra NaviFirm. Deretter er det bare å kopiere og lime inn slik at den uoffisielle overskriver den fra NaviFirm.

 

9. Da er vi klare til å flashe firmwaren. Kjør OGM_JAF_PKEY_Emulator_v 5.exe. Denne må også kjøres i XP kompatibilitetsmodus dersom du bruker Vista eller 7. Trykk 'GO' under Step 3 og J.A.F. vil starte opp.

 

10. Velg 'BB5' Fanen øverst. Under Flash settings, Fjern haken ved siden av 'CRT 308'. Hak av for 'Manual Flash' og sjekk at 'Normal Mode' allerede er haket av.

 

11. Hak av for 'Use INI' og vent noen sekunder på at et nytt vindu dukker opp.

 

12. Gå nesten helt i bunnen av listen og velg 'RM-505 - Nokia N97-1 CABLE N97'. Trykk 'OK'

 

jafr.th.png

 

13. Dersom det du ser nå ligner på det over, trykk 'FLASH'. Et vindu med en advarsel dukker opp. Trykk 'Yes'.

 

14. J.A.F. kjører en del tester før den begynner selve flashingen. Hvis du får noen feilmelding her er det ikke farlig og det er bare å koble telefonen fra og til og prøve på nytt.

 

Flashingen begynner når en rød linje dukker opp nederst i vinduet.

 

Deretter vises en grønn fremdriftsindikator og hele prosessen tar ikke mer enn rundt 30 sekunder.

 

jaf2.th.png

 

Når flashingen er ferdig vises meldingen 'Done!' i vinduet og telefonen vil starte på nytt med den nye firmwaren automatisk.

 

Gratulerer med ny firmware!

 

-Symbian_Pro

 

 

- Hvordan konvertere video: Skrevet av Symbian_Pro

 

img0478p.jpg

 

Tenkte jeg skulle lage en liten guide for hvordan man konverterer filmer til telefonen. N97 Kan spille av det meste av codecs så lenge filen er i en mp4-container. Det finnes derfor et hav av programmer å velge mellom, men selv anbefaler jeg Any Video Converter både fordi det er gratis uten noen begrensninger eller vannmerker, og fordi det er veldig enkelt og kjapt å bruke.

 

Programmet kan lastes ned her.

 

Når du har startet programmet er det bare å dra over filen(e) du vil konvertere og sørg for at profilen øverst til høyre er 'Mobile Phone MPEG-4 Movie (*.mp4)'.

 

Video Options:

Video Codec: xvid/mpeg-4

Video Size: 640x360

Video Bitrate: Velg 512 for middels god kvalitet (ca 4,6 MB per minutt), 768 for god kvalitet (ca 6,4 MB per minutt) eller 1024 for meget god kvalitet (ca 8,2 MB per minutt)

Video Framerate: Auto

 

Audio Options:

Audio Codec: aac

Audio bitrate: 96

Sample Rate: 44100

Audio Channel: 2

 

Valg som ikke finnes i listen kan skrives inn manuelt.

 

XVID vs MPEG-4: Så vidt jeg klarte å se da jeg sammenlignet disse er MPEG-4 ørlite grann bedre enn XVID i raske scener, men forskjellen er knapt merkbar. XVID på sin side blir ett par hundre kB mindre i filstørrelse per minutt på samme bitrate, så hva du velger her er egentlig ganske likegyldig.

 

God fornøyelse!

 

-Symbian_Pro

 

 

- HACK: Få bedre GPS signal: Skrevet av R@ge

 

 

 

slika1.jpgslika2.jpgslika3.jpgslika4.jpg

 

Hva du kan gjøre er å løsne litt av teipen/beskyttelsen på GPS antennen.

ta av så mye av kontakten kommer til syne, eller det som du ser er av metall under der.

 

Du bør være litt forsiktig når du løsner denne så du ikke river opp GPS kontakten i prosessen...

 

Fjern lim rester ol. på enden av metallet slik at du får et lite stykke på et par millimeter eller noe som er helt rent. Du kan bruke en eller annen spritbasert tynner eller noe slik som til eksempel aceton.

 

legg så en enkel tynn kobbertråd oppå metallet der du har rengjort og legg over beskyttelsen igjen.

 

Den lille kobbertråden (se filmen) ligger inni telefonen og skal ikke stikke ut noen steder :p

 

Vipps, så har du mye kraftigere antenne...

 

(bRkiX er fikk kobbertråden fra en gammel lader...)

 

PS: er usikker på ha som skjer med garantien på telefonen om du tar dette stuntet

 

Kilde + mer info: www.symbian-freak.com og www.nokiausers.net forum

 

 

- HACK: Reparer Linseproblemet: Skrevet av R@ge

 

Ok.. som de fleste her har fått med seg så har N97 en aldri så liten produksjonsfeil. Feilen er at beskyttelses dekselet som skal beskytte linsen faktisk kan skade den i stedet.

 

Her er en fix som er gjort på noen få minutter

 

001eva.jpg

 

002vnq.jpg

 

003rlt.jpg

 

004qgp.jpg

 

005pxu.jpg

 

Kilde: www.symbianscientist.com

 

 

Linker:

 

Produktside

Amobil: Test

Amobil: Sniktitt

Amobil: Førsteinntrykk

PC World: Test

Wikipedia

GSMarena

N97 på facebook

N-Gage

Ovi

Pressebilder

 

n97black1.jpg

n97black2.jpg

Endret av Symbian_Pro
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vær sikker. Er lei av dårlige førsteposter som aldri oppdateres selv.

 

Dere få heldige sjeler som har fått telefonen allerede må gjerne komme med noen umiddelbare tilbakemeldinger og førsteinntrykk :D

 

Har fått intrykket av at Hvit dukket opp før sort. Er dette tilfeldig?

Setter gjerne pris på om noen holder oss oppdatert om hvilke butikker

man kan få tak i den :)

Lenke til kommentar

Etter en del søk og telefonsamtaler er det, som jeg har forstått, den hvite som er ute i første omgang...også i sverige (ex:)

Snakket med netshop tidligere, og der sa de at telefonen sannsynligvis kommer i partier (4-6stk) til hver stor-leverandør nå i starten. Når det gjelder den svarte utgaven, så hadde de fått bekreftet levering 24.juni.

Har tenkt litt og tror faktisk jeg venter på den svarte...

 

 

*BTW

Morro at det faktisk begynner å skje ting rundt utsendelsen av telefonen.

DETTE er noe jeg kunne ha tenkt meg å være med på (hvis jeg ikke hadde bodd laaangt oppe i gokk :/ )...

Endret av JaNeiJo
Lenke til kommentar
Fant N97 til OK pris på CDON.no. Jeg kjøpte min 6110 Navigator der for 2 år siden. Fikk rekordlav pris på den husker jeg, sparte ca. 1500 kr på å handle der.

 

pass på at du får norsk tastatur på cdon da.

hørt at de ikke alltid senger norske utgaver. kan hende de har kjerpet seg nå men :)

Lenke til kommentar

USA fikk også telefonen i dag, men de fikk kun inn den svarte modellen. Håper vi får den svarte før 24.juni selv om det tross alt ikke er så veldig lenge til.

 

JaNeiJo, Renger med man trenger litt programeringskunnskaper for å ha nytte av det. Hvis ikke skulle jeg vært med. Bor like i nærheten.

Lenke til kommentar
Jeg tør ikke kødde med bestillingen min. Det er en måned siden den ble lagt, og jeg ser for meg scenarioet hvor de kun får inn noen få telefoner ved første levering og at de som bestilte først får den først. Det er nok ikke veldig sannsynlig, men prisen har uansett også gått opp siden da.

 

Hos netshop rangerer de etter når bestillingen ble foretatt. Det bekreftet de på tlf idag. (Jeg ligger som nr. 2 i køen hos dem :cool: )

Lenke til kommentar
Vær sikker. Er lei av dårlige førsteposter som aldri oppdateres selv.

 

Dere få heldige sjeler som har fått telefonen allerede må gjerne komme med noen umiddelbare tilbakemeldinger og førsteinntrykk :D

 

Har fått intrykket av at Hvit dukket opp før sort. Er dette tilfeldig?

Setter gjerne pris på om noen holder oss oppdatert om hvilke butikker

man kan få tak i den :)

 

Telefonen Amobil fikk inn for test er svart.

 

Virker ikke som de er helt overbegeistret over telefonen heller..

 

Førsteinntrykk: Nokia N97

 

Jeg gleder meg veldig til å få denne telefonen, men det blir nok i svart..

 

Syns det er dårlig at man ikke kan lade den med PCen, det er litt av vitsen med denne ladepluggen syns e..

 

De mener også tastaturet ikke er helt idielt..

 

Er utrolig skuffet over at det bare er hvite telefoner å få tak i.. Har så utrolig lyst på en..

Lenke til kommentar

Var akkurat og tafset litt på den hos Telebutikken på Oslo City nå. Den var lettere enn jeg trodde og virket solid, selv om jeg misliker litt at man ikke kan velge om skjermen skal ligge flatt over tastaturet eller i vinkel. Tastene er som amobil skrev i sin sniktitt kanskje litt små, men jeg tror det går greit når man blir vant til den.

 

For de som er interessert så hadde de 6 stk hvite N97 igjen hos Telebutikken Oslo City når jeg var der for en drøy time siden.

Lenke til kommentar

da ble det n97 på meg idag takke være keem1 (kjørte meg inn til byporten hehe)

de hadde 2 igjen og var snille nok å holde av en til meg:)

så regner med at det er en igjen om noen stikker innom imorgen tidlig;)

hvit ser mye bedre ut i virkeligheten enn på bilder, så ikke vent på svart :)

Lenke til kommentar

Yeeeah! Den er helt syk i hvit. Se den i real life, så skjønner man hva jeg mener!

Hadde ikke tenkt til å kjøpe den for 6700 der nede, men klarte ikke forlate

den i sjappa.

 

Den responderer kjappere enn forventet! Jeg visste hvordan tastaturet og flipp mekanismen fungerte etter utallige youtube klipp, alikevel ble jeg imponert. Hehe.

 

Kan komme med litt nærmere rapport etter å ha testet den litt imorra :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...