Gå til innhold

Nokia N97 - Diskuter den her!


Anbefalte innlegg

Her er en liste over N97-koder og firmvare-versjoner...

 

Min produktkode står ikke under lista: RM-505 => FW 21.0.045 i linken over. Jeg kan vel da ikke oppdatere.

 

Jeg har 15 mnd binding til Telenor på min telefon, men jeg trodde ikke dette var det samme som "branded". Under Enhetsoppdatering står det to forskjellige programversjoner av 2.0, også en "egendefinert versjon". Dette tyder vel på at den ER "branded" og at den egendefinerte versjonen er Telenor sin. Ser at denne har en seinere dato, så da tar det sikkert noen uker før Telenor legger ut sin versjon av 2.1.....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hm, får beskjed om at ingen firmware oppdatering er tilgjengelig. Trodde jeg hadde en såkalt "unbranded" telefon. Har en RM-505 med produktnummer 0586707. Noen som vet om oppdatering er tilgjengelig for denne eller ikke?

 

Samme for meg, min nye telefon som jeg fikk etter en forsikringssak har denne produktnummeret. Får ikke oppdatert :/

 

Kjedelig altså. Dere som har hatt dette problemet tidligere? Tar det langt tid før man får oppdateringen? Og en ting til.. Dere som har levert inn telefonen for å få den oppdatert på serviceverksted? Får dere oppdatert når neste oppdatering kommer eller må dere da igjen levere den inn eller vente igjen?

Lenke til kommentar

Mine inntrykk/erfaringer etter oppdateringen:

 

De har i definitivt gjort noe med minnehåndteringen.

-Jeg har nå lagt tilbake backup, installert alle programmer (inkl. Mfe og Maps 3.03 som går til C: ) og kjørt minneallokeringsprogrammet. Jeg har 45 programmer i "Installerte Programmer", hvorav 15 installert på telefonminne. Etter restart av telefonen og normale oppgaver kjørende i bakgrunnen (kontakter, logg, meldinger osv) har jeg nå ca 60MB ledig RAM, mot 44MB tidligere.

 

ScreenSnap tar ca 2MB av RAM):

 

102304-7bef3-2f2a9f_m.jpg

 

 

-Oppstart av tlf virker raskere (kortere "white-screen")

-Bedre ram-håndtering; når man avslutter programmer frigjøres minnet som var allokert. Tidligere måtte jeg restarte telefonen med jevne mellomrom for å renske opp i ram'en.

-Telefonen er merbart raskere/responsiv

-Browseren er kjappere

 

-Virker som Tema 2 er endret litt; mere "grått på svart" (er det bare meg eller...?)

 

-Ovi Suite "connectivity" er foreløpig helt problemfri. (Kan seff ha å gjøre med oppdatert OviSuite...).

 

Dessverre ingen endring når det gjelder GUI, hadde håpet på en bittebitteliten facelift :innocent:

Endret av JaNeiJo
Lenke til kommentar
-Virker som Tema 2 er endret litt; mere "grått på svart" (er det bare meg eller...?)

Enig der. Jeg trodde først at jeg hadde kommet borti Valg -> Rediger innhold. Temaet så nesten litt bugged ut, så jeg valgte å laste ned et annet heller.

 

Har det blitt lagt til noen funksjoner for redigering av bilder? Jeg har stort sett kun brukt crop og resize, men i dag la jeg merke til at man kan justere lysstyrke samt ”konverter til plakat”. Kanskje disse valgene har vært der hele tiden, men jeg har i hvert fall ikke lagt merke til dem.

Lenke til kommentar
Du synes altså at det er helt greit at den skifter på lagringssted for meldinger når man kobler den til PCen og at dette ikke endres automatisk tilbake til der du har satt at meldinger skal lagres? Du mener dette er ”forståelig”? Vel, det er det ikke. På ingen måte er det forståelig.

Bruker du PC-suite funksjonen så slipper du dette. Når man driver å klager over at man bruker masselagring på noe som kobler fra mobilen og deretter forventer at mobilen skal "tilbakestille" og lagre innkommende meldinger til masseminnen er drøyt.

 

Mulig at jeg mistforstår noe. Mener du at når du kobler inn på pc'en med masselagring funksjon, som selvfølgelig gjør at mobilen bruker internminnen, men når du kobler ut igjen så vil den ikke tilbakestille tilbake masselagring? Da er det noe galt med mobilen din, fordi det skjer aldri med meg.

Lenke til kommentar
Du synes altså at det er helt greit at den skifter på lagringssted for meldinger når man kobler den til PCen og at dette ikke endres automatisk tilbake til der du har satt at meldinger skal lagres? Du mener dette er ”forståelig”? Vel, det er det ikke. På ingen måte er det forståelig.

Bruker du PC-suite funksjonen så slipper du dette. Når man driver å klager over at man bruker masselagring på noe som kobler fra mobilen og deretter forventer at mobilen skal "tilbakestille" og lagre innkommende meldinger til masseminnen er drøyt.

 

Mulig at jeg mistforstår noe. Mener du at når du kobler inn på pc'en med masselagring funksjon, som selvfølgelig gjør at mobilen bruker internminnen, men når du kobler ut igjen så vil den ikke tilbakestille tilbake masselagring? Da er det noe galt med mobilen din, fordi det skjer aldri med meg.

Nei det er ikke noe galt med mobilen hans for det samme skjer på min. Det er fullstendig hårreisende at mobilen selv endrer på mine innstillinger permanent bare fordi jeg kobler den til PCen. Det er overhode ikke forstålig.

Lenke til kommentar
Mine inntrykk/erfaringer etter oppdateringen:

 

De har i definitivt gjort noe med minnehåndteringen.

-Jeg har nå lagt tilbake backup, installert alle programmer (inkl. Mfe og Maps 3.03 som går til C: ) og kjørt minneallokeringsprogrammet. Jeg har 45 programmer i "Installerte Programmer", hvorav 15 installert på telefonminne. Etter restart av telefonen og normale oppgaver kjørende i bakgrunnen (kontakter, logg, meldinger osv) har jeg nå ca 60MB ledig RAM, mot 44MB tidligere.

 

ScreenSnap tar ca 2MB av RAM):

 

102304-7bef3-2f2a9f_m.jpg

 

 

-Oppstart av tlf virker raskere (kortere "white-screen")

-Bedre ram-håndtering; når man avslutter programmer frigjøres minnet som var allokert. Tidligere måtte jeg restarte telefonen med jevne mellomrom for å renske opp i ram'en.

-Telefonen er merbart raskere/responsiv

-Browseren er kjappere

 

-Virker som Tema 2 er endret litt; mere "grått på svart" (er det bare meg eller...?)

 

-Ovi Suite "connectivity" er foreløpig helt problemfri. (Kan seff ha å gjøre med oppdatert OviSuite...).

 

Dessverre ingen endring når det gjelder GUI, hadde håpet på en bittebitteliten facelift :innocent:

______________________________________________________________

 

 

Hvordan klarer du å få 60 MB?????

 

Jeg oppdaterte til ny FW og tok en Hard reset (del/space/shift/påknapp). Hadde da 60 MB, la inn bakcup slik at den sank til 56 MB. Etter å ha lagt maps 3.03 hadde jeg kun 44 MB igjen (Maps har altså tatt 12 MB i stedet for 9 MB som oppgitt).

 

Jeg har vært nøye med å ikke lagre ting på C og har stort sett fulgt rådene fra følgende link: http://www.allaboutsymbian.com/features/it...kia_N97_v12.php. Har bl.a ikke lastet ned N-gage, Nokia messaging og OVI contacts. Har slettet de fleste programmer som var forhåndinnstallert på C og heller lastet de ned fra OVI store og lagret de på E. Lagrer meldinger på C, men er svært nøye med å ikke overstige 20-30 stk, MMS'er slettes fortløpende. Bruker Dr jukka's Y-browser (gratis) slik at jeg jevnlig sletter "cache" og "dmgr" under mappen "system" på C.

 

Noen som har gode råd for hva mer jeg kan gjøre for å øke antall tilgjengelige MB på C???

Lenke til kommentar

Har du kjørt minne-allokeringsprogrammet fra Nokia?

Min "prosedyre" ved større software-updates:

 

1. Bakcup (sync/backup av meldinger, kontakter, kalender i Ovi og av de filene jeg ønsker å beholde på E:)

2. Hard reset

3. Full formatering

4. Hard reset

5. Flash

6. Hard reset

7. Sjekke at lagringsstier går til E: (Meldinger,Ovi-store, Ovi-Suite (!!),kamera osv)

8. Tilbake-sync og restore av mine filer til E:

 

Jeg sier ikke at dette er måten det MÅ gjøres på, med det funker for meg ;)

Endret av JaNeiJo
Lenke til kommentar

Har du kjørt minne-allokeringsprogrammet fra Nokia?

Min "prosedyre" ved større software-updates:

 

1. Bakcup (sync av meldinger, kontakter, kalender i Ovi og backup av de filene jeg ønsker å beholde på E:)

2. Hard reset

3. Full formatering

4. Hard reset

5. Flash

6. Hard reset

7. Sjekke at lagringsstier går til E: (Meldinger,Ovi-store,kamera osv)

8. Tilbake-sync og restore av mine filer til E:

 

Jeg sier ikke at dette er måten det MÅ gjøres på, med det funker for meg ;)

[/q

 

 

 

Tusen takk! Dette vil jeg prøve.

 

Jeg trodde at hard reset innebar formatering. Hvordan foretar jeg "Full formatering", og hva betyr pkt 5 "Flash"? Kunne du forklart disse tingene litt nærmere?

 

Igjen, tusen takk :-)

Lenke til kommentar
Jeg trodde at hard reset innebar formatering. Hvordan foretar jeg "Full formatering", og hva betyr pkt 5 "Flash"? Kunne du forklart disse tingene litt nærmere?

 

Igjen, tusen takk :-)

 

Hard reset sletter kun c, d og z. Jeg formaterer i tillegg Masselagring (E:).

Flash = Software update

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...