Gå til innhold

Piratpartiet inn i EU-parlamentet


Anbefalte innlegg

Noble, med mindre du oppdaterer deg ordentlig angående fildeling, piratkopiering og lignende så har du egentlig ikke så veldig mye å bidra med her i tråden.

 

Personlig for meg så fremstår du kun som en person som ikke har kunnskap om emnet og rasler hypnotisert med sablene i rytmen til Vodò trommene til platebransjen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Incentivet for å skape må finnes, men det må ikke gå på bekostning av forbrukeres rettigheter til å konsumere.

Incentivet til å skape musikk fantes lenge, lenge før artistene fikk ytterligere motivasjon gjennom penger. Nå for tiden virker det som platebransjen dytter foran seg argumenter om at artistenes eneste incentiv til å lage musikk er penger. Det kan nok stemme i enkelte tilfeller, men jeg er helt sikker på at de fleste artister startet og holder på med musikk fordi de har en genuin interesse for det og ikke fordi de hadde en markedsplan om å bli rik på det.

 

Og det er distribusjonsleddet som er største gjøkungen i reiret.

 

Forøvrig, er ikke en av grunnprinsippene til kapitalisme at ingen forretningsmetode skal ha spesiell inntektsbeskyttelse?

I ytterste ekstrem-kapitalisme stemmer det. De vil helst ikke ha noen stat eller lover i det hele tatt. Men det er sikkert flere her som vet at perfekt kapitalisme er en utopi. Det MÅ være lover, regler og andre tøyler for at kapitalismen skal fungere. Men det gjelder selvsagt å lage lover osv som er balanserte mellom de ulike interessene. Opphavsretten er et tydelig eksempel på en lov som ikke er i balanse mellom de ulike interessene. Det er dette Piratpartiet nå prøver å rette opp.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Å faktisk stemme på partiet vitner litt om hvor lite samfunnsengasjert man er. Eneste agenda til partiet er frihet på internett ?

 

Det finnes da rimelig mange andre ting som er viktigere her i verden..

 

Jeg ville vært flau om jeg stemte på dem. Men at de har klart å bli så stor, det skal dem ha! selv om jeg ikke sjønner hvordan.. Minner med litt om skolevalgene der alle stemte "Det politiske parti" uten noen annen grunn enn at Atle var tøff..

Lenke til kommentar
Noble, med mindre du oppdaterer deg ordentlig angående fildeling, piratkopiering og lignende så har du egentlig ikke så veldig mye å bidra med her i tråden.

 

Personlig for meg så fremstår du kun som en person som ikke har kunnskap om emnet og rasler hypnotisert med sablene i rytmen til Vodò trommene til platebransjen.

Enlighten me, please.

Lenke til kommentar
Hvilke andre partier er det som har disse kampsakene?

Ikke akkurat partienes kampsaker, men Ballade driver i disse dager på med en politisk rundspørring blant de norske partiene, der de tar opp følgende temaer og spørsmål:

Er fri fildeling verneverdig? Bør åndsverkloven i så fall endres? Hvor mye overvåkning kan vi tillate på nettet? Ballade har fått de politiske partienes synspunkter på fildeling, regelverk og håndhevelse.

De har hittil snakket med disse partiene: Venstre, Høyre, Sp, KrF og Ap.

 

Ellers utrolig flott at Piratpartiet har fått så stor oppslutning :)

Lenke til kommentar
Å faktisk stemme på partiet vitner litt om hvor lite samfunnsengasjert man er. Eneste agenda til partiet er frihet på internett ?

 

Det finnes da rimelig mange andre ting som er viktigere her i verden..

 

Jeg ville vært flau om jeg stemte på dem. Men at de har klart å bli så stor, det skal dem ha! selv om jeg ikke sjønner hvordan.. Minner med litt om skolevalgene der alle stemte "Det politiske parti" uten noen annen grunn enn at Atle var tøff..

 

Hadde man hatt litt mer tiltro til andre partier, så hadde jeg vært enig i deg, men når du ser hvor lite vanlige partier følger opp om sitt eget partiprogram, så skjønner jeg godt at folk like gjerne tenker de kan støtte et "kampsakparti".

 

AtW

Lenke til kommentar

høyre sitt svar er "knallbra", snakker om å skape røykteppe ved å slenge alt fra nyheter til musikere i samme boksen.

 

forskjellige "markeder" oppfører seg på forskjellige måter, at ett dataprogram er underlagt samme tidsrom som en bok er ett av problemene pr i dag slik jeg ser det.

Lenke til kommentar
Incentivet for å skape må finnes, men det må ikke gå på bekostning av forbrukeres rettigheter til å konsumere.

Nå finner jeg det litt underlig å snakke om konsum i slike sammenhenger, siden en kan ikke "ete opp" film, musikk, bøker eller lignende.

 

Eller, en kan ete det fysiske medie som innholdet befinner seg på, og dermed fjerne en fysisk utgave fra sirkulasjon.

Ordet konsumere har to betydninger. Den ene er å fortære noe, at man spiser eller drikker noe. Den andre er å forbruke. Det var den siste betydningen av ordet jeg henviste til. Altså forbrukernes rettighet til å forbruke. Lese kontekst er en oppskrytt ting..

Lenke til kommentar
Incentivet for å skape må finnes, men det må ikke gå på bekostning av forbrukeres rettigheter til å konsumere.

Nå finner jeg det litt underlig å snakke om konsum i slike sammenhenger, siden en kan ikke "ete opp" film, musikk, bøker eller lignende.

 

Eller, en kan ete det fysiske medie som innholdet befinner seg på, og dermed fjerne en fysisk utgave fra sirkulasjon.

Ordet konsumere har to betydninger. Den ene er å fortære noe, at man spiser eller drikker noe. Den andre er å forbruke. Det var den siste betydningen av ordet jeg henviste til. Altså forbrukernes rettighet til å forbruke. Lese kontekst er en oppskrytt ting..

tja, selv ordet forbruk går da ut på å bruke opp noe?

 

altså at en bruker noe til en ting, og dermed ikke kan bruke det til en annen ting?

Lenke til kommentar

Først - var det vel skomakerlauget som ble utkonkurrert av moderne teknikk. Eller var det noen før det da ??????

Så kom vel urmakerlauget - direkte utkonkurert av digital teknikk.

Så.....ja dere skjønner vel hvor jeg vil hen ?

Kan noen si meg hvorfor musikk og film - lauget er værneverdige ?

Hvorfor i granskauen skal de ha mer rett på å vernes med kunstige lover som må sette moderne teknikk tilbake til steinalderen - bare for at de skal sope inn penger som de alltid har gjort !!!

Lenke til kommentar
Først - var det vel skomakerlauget som ble utkonkurrert av moderne teknikk. Eller var det noen før det da ??????

Så kom vel urmakerlauget - direkte utkonkurert av digital teknikk.

Så.....ja dere skjønner vel hvor jeg vil hen ?

Kan noen si meg hvorfor musikk og film - lauget er værneverdige ?

Hvorfor i granskauen skal de ha mer rett på å vernes med kunstige lover som må sette moderne teknikk tilbake til steinalderen - bare for at de skal sope inn penger som de alltid har gjort !!!

Fordi de har mest penger og betaler for å få lover opprettet og saksøker alle som utfordrer deres posisjon

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7
Først - var det vel skomakerlauget som ble utkonkurrert av moderne teknikk. Eller var det noen før det da ??????

Så kom vel urmakerlauget - direkte utkonkurert av digital teknikk.

Så.....ja dere skjønner vel hvor jeg vil hen ?

Kan noen si meg hvorfor musikk og film - lauget er værneverdige ?

Hvorfor i granskauen skal de ha mer rett på å vernes med kunstige lover som må sette moderne teknikk tilbake til steinalderen - bare for at de skal sope inn penger som de alltid har gjort !!!

Det der er da en helt ubrukelig sammenligning. Det finnes ingen lover og regler mot å forandre distribusjonsmetoden, bare å sette igang det. Om det er så lett som så mange skal ha det til tviler jeg på, siden det ikke finnes så mange alternativer (Med spotify som et godt eksempel på riktig retning).

 

Men opphavsretten er jo noe helt annet, og har ingenting med "nymotens digital teknikk" å gjøre. De fleste musikere driver ikke med veldedighet, men du er hjertelig velkommen om du har lyst å bruke all din tid på musikk uten å få noe igjen..

Lenke til kommentar
Ikke akkurat partienes kampsaker, men Ballade driver i disse dager på med en politisk rundspørring blant de norske partiene, der de tar opp følgende temaer og spørsmål:
Er fri fildeling verneverdig? Bør åndsverkloven i så fall endres? Hvor mye overvåkning kan vi tillate på nettet? Ballade har fått de politiske partienes synspunkter på fildeling, regelverk og håndhevelse.

De har hittil snakket med disse partiene: Venstre, Høyre, Sp, KrF og Ap.

 

Ellers utrolig flott at Piratpartiet har fått så stor oppslutning :)

 

Interessant! Forøvrig interessant å se at samtlige viser motvilje mot tiltakene som bransjen (via EU samt diverse lands regjeringer) implementerer, samtidig som, vel, tiltakene settes inn her også. Manglende politisk handlekraft, eller hva?

Lenke til kommentar

Er det ikke utopisk at det liksom vil bli lov å dele all musikk & film som idag er beskyttet av lovverk/copyrights?

 

For å sette det i et nært perspektiv; f.eks. at medlemmene her på HW.no åpenlyst kan dele med seg av filene sine eller gi ut linker. Det er det Piratpartiet ønsker, dvs. Ja til all fildeling såsant det ikke er kommersielt bruk. Jeg for min del tror at de aldri vil få den drømmen oppfylt.

 

Men de kan kanskje ha en misjon i politikken å satse mer på den andre kampsaken de har, det om overvåking og privacy, etc. på nett.

Lenke til kommentar

Men opphavsretten er jo noe helt annet, og har ingenting med "nymotens digital teknikk" å gjøre. De fleste musikere driver ikke med veldedighet, men du er hjertelig velkommen om du har lyst å bruke all din tid på musikk uten å få noe igjen.

 

Dette er kanskje en typisk måte man tenker på ?

Den er iallfall fullstendig antikvarisk.

Man er tydeligvis ikke klar over at det finnes andre måter å tjene penger på enn å lovregulere seg bort fra den digital verden som - uten at man har bedt om det - er her.

Den er en realitet - og man må, som skomakerlauget og urmakerlauget, finne andre måter å tjene penger på.

 

Jeg er enig i at det kan se ut som at man må forberede seg på at fortjenesten ikke vil fortsette å øke inn i himmelen.

Men det er en tøff verden man lever i. Det må denne bransjen, som alle andre, ta inn over seg.

Det er usmakelig å lovregulere sin fortjenestemulighet på den måten som nå gjøres. Det synes helt urimelig - uansett hvem som gjør det, og man vil aldri få aksept for slikt.

 

Jeg håper piratpartiet kommer til Norge til valget.

Man har min stemme.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...