Gå til innhold

Piratpartiet inn i EU-parlamentet


Anbefalte innlegg

Er det ikke utopisk at det liksom vil bli lov å dele all musikk & film som idag er beskyttet av lovverk/copyrights?

 

For å sette det i et nært perspektiv; f.eks. at medlemmene her på HW.no åpenlyst kan dele med seg av filene sine eller gi ut linker. Det er det Piratpartiet ønsker, dvs. Ja til all fildeling såsant det ikke er kommersielt bruk. Jeg for min del tror at de aldri vil få den drømmen oppfylt.

 

Men de kan kanskje ha en misjon i politikken å satse mer på den andre kampsaken de har, det om overvåking og privacy, etc. på nett.

 

Det er jo det uthevede som er hjertsaken dems, om jeg har forstått noen av uttalelsene riktig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er jo det uthevede som er hjertsaken dems, om jeg har forstått noen av uttalelsene riktig.

ok, jeg trodde det var fildeling først og fremst (derav pirat-flagget osv)

 

Men "rangeringa" er jo uvesentlig, bra det kommer ei vaktbikkje inn i maktens korridorer :)

Lenke til kommentar

Er spent på hvilken politiske saker dei skal legge seg opp i etterhvert!

 

Plateselskapene bør vær redde nå og begynne tenke nytt snart, helst når bitorrent/DC plus/Napster kom.

Piratpartiet er kommet for å bli som den lille som kunne.

Vedder på at han dommern som dømte pirate bay vri seg i sengen med resten av bransjen.

 

( Litt off topic )

Ville vært intressant hvis dei fattige kom opp på vår økonomiske nivå.

"sei 300-350.000,- i inntekt"

Hvor mye penger ville plateselskapene tjent på platesalg?

Eller salg av musikk gjennom spotify eller I-tunes.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/File:Percenta...y_2007-2008.png

Endret av Zederics
Lenke til kommentar

For platebransjen er dette uhyre enkelt. De tror de har penger og makt nok til å tjene penger på kort sikt via å innskrenke rettigheter og å jobbe mot fullstendig kulturkontroll; at det går over alle støvleskaft og er i ferd med å gå inn på helt basalt personvern-territorium kunne ikke vært mindre interessant, for de involverte er dette utelukkende en økonomisk ligning.

 

Problemet med så store selskaper er at de er maskinerier som absolutt ikke forstår seg på «hva som skjer» der ute. Det er overhodet ikke mulig å stoppe kulturspredelse i stor skala i internett-æraen. Og dette sier jeg ikke uten noe grunnlag. Det er helt fullstendig umulig uten å omstrukturere hvordan internett fungerer; eller å lage drakonisk lovverk som tillater private selskaper å fungere som stedfortreder for staten da det gjelder håndheving av loven. Vil en av disse to tingene skje? Selvfølgelig ikke. Folket er langt sterkere enn det. Og hvis det faktisk er slik at private selskaper kommer så langt at de klarer en av disse to tingene, så vil folket slå tilbake; med hevnlyst.

 

For min del, så har jeg problemer med å forstå hvor virkelighetsforståelsen til plateselskapene kommer fra. Har ikke styrene rådgivere? Har de ikke tilgang til forskning og statisikk? De gjør fiender av generasjonen som konsumerer absolutt mest kultur, og samtidig prøver de å ødelegge en hel del sosialliberale mekanismer som de er helt klar over at alle ser på som goder, og alle faktisk har godt av. Hvordan man i det hele tatt klarer å begynne på et slikt arbeid uten å plutselig tenke «heisann, nå er vi jammen på vei til å gjøre noe av det mest idiotiske i kapitalismens historie, kanskje det hadde vært en idé å tenkt seg om et par ganger til først?»

 

Jeg har virkelig problemer med å forstå hvordan man i det hele tatt kan være så dum og udugelig som platebransjen er nå, jeg synes oppriktig at det er utrolig.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Finnipinni, opphavsretten har ingenting med hvordan du tjener penger på. Såklart må man tilpasse seg bransjen, og tilby tjenester som kundene vil ha. I ditt eksempel, så er det desverre ingen som har utkonkurrert dagens laug med noe nytt digitalt som gjør at lauga går på dunken. Men det er heller ingen som stopper noen å gjøre eventuelt dette.

Poenget mitt var at uansett hvor mye du måtte være uenig i dagens tunggrodde system, gjør det ikke automatisk at noen kan påberope seg retten til å skaffe ting gratis som det måtte passe dem. Men du har klart rett til å klage, og heller la være å kjøpe musikk. Så "veldedighet" passer veldig fint inn.

Lenke til kommentar
Er det ikke utopisk at det liksom vil bli lov å dele all musikk & film som idag er beskyttet av lovverk/copyrights?

Eneste endring i praksis vil være bortfall av tåpelige trusler og søksmål.

 

I tillegg vil vi sette en stopper for utvidet politimyndighet til diverse mafiaorganisasjoner med sterke økonomiske interesser (les: RIAA, IFPI, etc).

 

Poenget er vel ikke å søke en utopi, men heller å forhindre en dystopi.

Lenke til kommentar
Forresten gutter..

Dere har ikke glemt at det er "piratene" som handler mest varer?

Joda, for en del er det nok tilfellet. Men når forbruket øker og omsetningen kun synker vil det si at pengene tar veien ett sted.

På hvilken måte skal opphavsmann da tjene penger?

 

Det er ikke relevant i denne sammenheng.

Selvfølgelig er det relevant, uten innteker så forsvinner mye av materialet som er mulig å laste ned. I dag er det dog kun de minste som blir offer for piratene som ikke ønsker å betale for seg, de store har nok penger en stund til.

 

Underholdningsbransjen er som andre bransjer i den kommersielle verden, man skal tjene penger og leve av det. Fjernet man feks. lover rundt opphavsrett, hvordan skal en artist få betalt?

 

Problemet er todelt, på en den ene siden er forbrukere som vil ha mer tilgjengelighet og på andre siden er bransjen som er redde for å tape for mye inntekter. Forbrukere kan aksjonere med å laste ned ulovlig, bransjen med å lobbyere for lover og regler. Hvem som vinner frem er jo ett godt spørsmål, forbrukerne eller mediehusene. En bransje hvor mediehus og eierselskaper omsetter flere tusen milliarder kroner, ca 2-3x oljefondets verdi hvert år har man nå en gang kanskje dessverre mye makt rundtom i de politiske korridorer.

Lenke til kommentar
Underholdningsbransjen er som andre bransjer i den kommersielle verden, man skal tjene penger og leve av det. Fjernet man feks. lover rundt opphavsrett, hvordan skal en artist få betalt?

En artist skal ikke "få" betalt. En artist som søker å tjene penger kan være smart og tjene penger på konserter, effekter, samleobjekter mm. Husk, det er ikke snakk om å fjerne opphavsrett. Den eksklusive retten til å tjene penger på ens eget åndsverk består (også ifølge Piratpartiet)

Lenke til kommentar
Selvfølgelig er det relevant, uten innteker så forsvinner mye av materialet som er mulig å laste ned.

 

Du tar det ut av kontekst. Hvordan opphavsmannen skal tjene penger er ikke relevant for hvilket ord man skal bruke for å beskrive lovbruddet. Les innlegg før du svarer på dem.

 

Joda, for en del er det nok tilfellet. Men når forbruket øker og omsetningen kun synker vil det si at pengene tar veien ett sted.

 

Kan du dokumentere at omsetningen synker?

Lenke til kommentar

Syns detta kunne være ett godt innstikk i debatten (selv om det er på kanten til off-topic)

En artikkel dt.no (Drammens Tidene) skrev etter dommen ble satt i "Pirate Bay saken".

 

Totalt genialt at en lokal artist som ikke engang er å oppdrive på de respektive sites det er snakk om, og i tillegg ikke er relevant til dommen i saken.

 

Det er dette som er resultatet av folks ignoranse til hva sånne ting handler om, at det sporer helt av og til slutt ender opp med at journalister biter på og lager saker som dette her;

 

Veslemøy Solberg glad for dommen i Pirate Bay-saken

 

Utfordrer dere alle sammen til å finne EN låt eller noe i det hele tatt som omfattes av åndsverksloven og/eller kan tegne til at Veslemøy Solberg taper penger!

Sånn jeg ser det hadde det vært gunstig for henne å heller aktivt spre sitt materiale, kanskje i litt dårligere kvalitet eller bare utvalgte låter, slik at dette i så måte kan fungere som promotion for hennes produkter.

Freebies virker! Denne form for PR er vi godt kjent med fra andre medier!

Lenke til kommentar

ZeVz skrev : Finnipinni, opphavsretten har ingenting med hvordan du tjener penger på. Såklart må man tilpasse seg bransjen, og tilby tjenester som kundene vil ha. I ditt eksempel, så er det desverre ingen som har utkonkurrert dagens laug med noe nytt digitalt som gjør at lauga går på dunken.

 

Poenget mitt var liksom at ingen av lauga har gått på dunken da. De har tilpasset seg ny teknikk - og det må jo film/platebransjen gjøre også.

Og hovedpoenget er at de ikke har fått lovregulerende hjelp av samfunnet !

Og det skulle bare mangle at slik selvbestaltethet skulle vinne frem i et moderne samfunn !

Jeg forundrer meg over at film/musikk/kultur virkelig tenker i de baner. At de vil vise sånn tafatthet at panikkangsten griper til politikersmøring i stor stil er like ufattelig som usmakelig.

 

Jeg forstår ikke hva du skriver. Opphavsretten er ikke nevnt her. Vi snakker om en pengegrisk bransjes utøvelse og paniske forsvar av den i en tid som har tilpasset seg ny teknikk. Og hvilke midler man er villig å ty til for å beholde sitt opparbeidede hegemoni.

Opphavsretten må som alle andre lover forsnyes og tilpasses tiden man lever i.

Etter 100år er vel tiden inne ?

Men la nå det ligge.

 

Det man snakker om, er hvorvidt enkeltmennesker skal få lov å kommunisere på vanlig måte. Og man er forbannet på at en overmektig bransje kan bestemme at feks. NRK ikke kan legge ut musikk i sin podcast-tjeneste.

 

Og får de lov til det, er denne diskusjonen over......

Lenke til kommentar

Det er digitalteknikken som er film/musikkbransjens problem.

Over alt hvor den brukes vil de forby bruken.

 

Det er iorden at du gjør et opptak fra et program som sendes over Fm nettet, men ikke over digitalnettet. Det er i orden at du sender en kopi av opptaket til famile, venner OG uvenner og folk du ikke kjenner også - hvis du sender det med posten.

Men ikke hvis du sender på et digitalt nett.

 

Det vil også være iorden om vi sender minnepinner til hverandre - bare vi gjør det med posten. Bare vi ikke gjør det digitalt !

Vi burde vel lage et rørpost-nett som passet til en minnepinne.........

 

Ærlig talt, er det ikke påtide å innse at dere må tilpasse dere en ny tid snart ?

Det går ikke an at dere vil legge restriksjoner på vanlige folks måter å kommunisere på. Med loven i hånd vil dere arrestere folk under kriminell lavalder for å gjøre noe ALLE GJØR !

Dere må tenke igjennom om det er mulig å få aksept for slik framferd.

Og det uansett om dere taper økonomisk på det - og slik det ser ut, så er velmaktsdagene over - enten dere liker det, kjemper imot, eller ei.

Dere vil ALDRI få aksept på regler og forordninger som begrenser bruken av internett.

Ikke engang Kina kommer til å få det........

Lenke til kommentar
Hva mener du med "plutselig"?

tja, brukte vel ordet "plutselig" fordi jeg ikke har sett eller hørt hva som har foranlediget at dette ble et issue "nå"

 

Btw, nå må vel plate/filmselskapene heretter handle utrolig raskt mot "mistenkte pirater", hvis ikke kommer de til tomt bord :p (greier de i heletatt å kjøre saker gjennom systemet på så kort tid, mon tro)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...