Gå til innhold

Fødselsdato føyes til navn på Telefonkatalogen.no


Anbefalte innlegg

Jeg gikk inn og endret min info med en gang jeg hadde lest artikkelen. Dette er hva jeg får til svar. Det er litt på trynet. Skjønner ikke at det tar 7 dager fra jeg trykker "oppdater informasjon" til svaret når frem til telenor.no - har de så treg linje? :O

 

Min info var oppdaert når jeg søkte noen minutter senere.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dette må nesten være bestilt av ID-tyvenes fagforening!

 

Hvor mye lettere er det reelt sett å foreta et ID-tyveri basert på dette? Å gjette personnummer er vel neppe en aktuell framgangsmåte. Nå tror jeg ikke det er særlig vanskelig, hverken før eller etter. Jeg og noen kamerater foretok et eksperiment for noen år siden (som kanskje ikke er lov?) Vi tok et tilfeldig bilnummer, og prøvde å finne ut så mye vi kunne om vedkommende. Det var ganske lett, tok ikke lange tiden før vi hadde fått noen til å røpe hele personnummeret. Nå skal det sies at personnummeret i utgangspunktet ikke er hemmlig, og i utgangspunktet kun er for å unikt identifisere et individ, ikke for å legitimere at du er den du er.

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

For å fjerne fødselsdato kan man ringe 815 44448, muligheten til å logge inn og fjerne datoen ligger der men virker ikke... dette virket ikke for meg. (Fjernet hake ved Vis på Telefonkatalogen.no og 1880 og trykket Fortsett. Når jeg igjen går inn på Min oppføring er haken der fremdeles)

 

Anbefaler også alle å si sin mening her: http://kontaktskjema.eniro.no/iaf/action/i...50&width=54

Endret av Oldboy Jenny
Lenke til kommentar

Vet man i tillegg kjønnet, blir det enda færre siffer å gjette.. er det en mann født mellom 1900-1999 trenger man f.eks bare å gjette et oddetall mellom 000-499.

 

Personnr. kan vel fortsatt også benyttes til f.eks å melde flytting.. mye faenskap man kan gjøre om man har onde hensikter.

Lenke til kommentar
Dette må nesten være bestilt av ID-tyvenes fagforening!

Enig. :ph34r:

For de som er registrert hos forskjellige så har en gjerne opplevd at det skal svært lite til på enkelte bedrifter å få komme igjennom "første kontrollpost".

 

La oss si at du har ett medlemsskap, og du ønsker å gjøre noen forandringer med det. For å få til det kan det hende det er nok å ringe bedriften, og så spør de deg muligens om navn og fødselsdato. Det er svært mange som kun spør om fødselsdato framfor hele personnummeret. Dessuten er du jo ikke trygg for at folk kommer over personnummeret ditt heller.

 

Personnummeret er slik jeg har fått med meg, ikke noen konfidensiell informasjon. Og det er vel derfor datatilsynet har godkjent "fødselsdato-slippet". Om dere ikke tror det om at personnummeret ikke er konfidensiellt, så sjekk det opp selv folkens.

Endret av G
Lenke til kommentar

Dersom personnumeret ikke er konfidensielt, hvorfor omtaler det som "tyveri"?

 

http://universitas.no/nyhet/53301/fikk-personnummer-stjalet/

http://www.adressa.no/nyheter/trondheim/article1150071.ece

http://www.gd.no/nyheter/innenriks/article3779078.ece

http://www.digi.no/789449/skal-granske-skattedirektoratet

 

"Datatilsynet mener det dreier seg om et alvorlig brudd på personvernet."

http://www.digi.no/800278/nav-la-ut-sensitiv-informasjon

 

Slik jeg ser det er personummerer konfidensielt.

Endret av GCardinal
Lenke til kommentar

@ATWindsor:

 

Du har helt rett, fødselsnummer er ikke hemmelig på noen måte. Det er kun en enkel individidentifikasjon som aldri var tenkt som autenstisering etc.

 

Til Simen1, Sokkalf^ med flere.

 

1. Det er ikke mulig å bestille pass kun med fødselsnummer. Faktisk er det kun mulig å få pass med personlig frammøte og framvisning av godkjent legitimasjon.

 

2. Det er ikke mulig å melde flytting til folkeregisterert kun ved hjelp av fødselsnummer, du trenger også å bruke tilleggsautentisering, f.eks via MinSide, Buypass etc.

 

3. Heller ikke til Posten går det å melde adresseendring med bare fødselsnummer, også her trengs samme type tilleggsidentifisering.

 

At en del aktører godtar fødselsnummer som autentisering er beklagelig og etter min mening disse aktørene sitt problem. Både Datatilsynet, Kredittilsynet med flere har klart sagt at fødselsnummer ikke er brukbart (og skal ikke brukes) som autentisering. Håndterer aktører fødselsnummer i henhold til hensikten, skal det ikke være økt mulighet for identitetstyveri selv om fødselsnummer er kjent. Om jeg hadde blitt utsatt for at en aktør utstedte kredittkort i mitt navn til tredjeperson ved hjelp av mitt fødselsnummer, hadde aktøren blitt dratt inn for retten sporenstreks.

 

Uskikken med bruk av fødselsnummer til autentisering kan vi fort bli kvitt om man lovfester et forbud mot denne type bruk og gjær aktører som bryter dette eksplisitt erstatningsansvarlig.

 

Og til hva saken egentlig gjelder, fødselsdato i telefonkatalogen. Personlig synes jeg svært dårlig om denne type bruk. Jeg vil personlig bestemme hvor min fødselsdato er publisert.

 

Edit: Endret personummer til fødselsnummer, som er den rette betegnelsen

 

@GCardinal:

 

Fødselsnummer er ikke kondidensielt. Se Datatilsynet, underpunkt "Er fødselsnummer tausetsbelagt", jf. Offentlighetsloven § 12, jeg siterer

Som personlige forhold regnes ikke fødested, fødselsdato og personnummer, statsborgerforhold, sivilstand, yrke, bopel og arbeidssted, med mindre slike opplysninger røper et klientforhold eller andre forhold som må anses som personlige. Kongen kan ellers gi nærmere forskrifter om hvilke opplysninger som skal reknes som personlige, om hvilke organer som kan gi privatpersoner opplysninger som nevnt i punktumet foran og opplysninger om den enkeltes personlige status for øvrig, samt om vilkårene for å gi slike opplysninger.

 

I NAV-saken er det helt andre opplysninger som gjør at dette er brudd på personvernet, dvs opplysninger om behandling av uføretrygd etc.

 

Men som nevnt ovenfor, enkelte bruker fødselsnummeret som om det skulle være konfidensielt og godt nok for autentisering. Det er disse vi må angripe.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar
Personnummeret kan vel brukes til å gjøre en del faenskap som f.eks å bestille nytt pass og opprette kontoer med kreditt?
Nja... Som regel så trenger man legitimasjon i tillegg. Hvis ikke man blir svindlet av noen som jobber i en butikk da.

For et år siden så var det null problem å få "ekte" legitimasjon i andre sitt navn om man bare hadde personnummeret. Heldigvis har folkeregisteret endret rutinene sine. Før så kunne man bare sende inn et flytteskjema i vedkommendes navn. Så kunne man per telefon be om å få kopi av fødselsattest sendt til sin folkeregistrerte addresse. Har man fødselsattesten så får man fort "ekte" legitimasjon med ditt bilde og en annens personlige data.

(Videre beskrivelse av svindelmetoden utelater jeg)

 

Men denne metoden funker som sagt ikke lenger. Folkeregisteret har strammet inn på reglene.

Lenke til kommentar
Dette har svenskene hatt mange år uten noen problemer som jeg har hørt om. Kanskje de bare er for naive eller?

 

Svenskene deler jo gladlig ut personnummeret såvidt jeg husker?

Det betyr ikke like mye der som det gjør i Norge.

Jo i Sverige deles nermest personnummret ut ja. Og det brukes mye oftere i Sverige en i Norge. Men personnummret brukes til mye det samme men bare oftere i Sverige for identifisering.

 

Ser ikke helt problemet, hva er det som er så utrolig hemlig med personnummer i Norge i forhold til Sverige egentlig?

Lenke til kommentar

Jeg synes hysteriet rundt personnummer er helt latterlig. Tror dere virkelig at kriminelle ikke kan få tak i personnummeret til hvem som helst, dersom de virkelig ønsker det?

 

Personnummeret har aldri ment å være konfidensielt. Det har likevel vært forbundet med en viss sikkerhetsrisiko på grunn av enkelte institusjoners bruk av dette nummeret. Løsningen er ikke å hemmligholde nummeret, men å legge press på de som bruker dette nummeret som gyldig identifikasjon, til å implementere sikrere rutiner. På grunn av mye fokus i media den siste tiden, har de fleste nå fått gode rutiner rundt bruken av personnummeret.

 

Jeg har selv tilgang til personnummeret til alle i norge, i de datasystemene jeg jobber med. Det samme har så og si alle offentlige ansatte, og de som jobber i det private med databaser som omfatter store kundemasser (f.eks bankregistere).

 

Du skriver personnumeret på de fleste offentlige søknader og kontrakter, og ettersom du har det på bankkortet, viser du det hver gang du identifiserer deg og utfører betalinger. Jeg må bare le av de som tror at dette nummeret er noe privat som på liv og død må holdes skjult.

Lenke til kommentar
@ATWindsor:

 

Du har helt rett, fødselsnummer er ikke hemmelig på noen måte. Det er kun en enkel individidentifikasjon som aldri var tenkt som autenstisering etc.

 

Til Simen1, Sokkalf^ med flere.

 

1. Det er ikke mulig å bestille pass kun med fødselsnummer. Faktisk er det kun mulig å få pass med personlig frammøte og framvisning av godkjent legitimasjon.

 

2. Det er ikke mulig å melde flytting til folkeregisterert kun ved hjelp av fødselsnummer, du trenger også å bruke tilleggsautentisering, f.eks via MinSide, Buypass etc.

 

3. Heller ikke til Posten går det å melde adresseendring med bare fødselsnummer, også her trengs samme type tilleggsidentifisering.

 

At en del aktører godtar fødselsnummer som autentisering er beklagelig og etter min mening disse aktørene sitt problem. Både Datatilsynet, Kredittilsynet med flere har klart sagt at fødselsnummer ikke er brukbart (og skal ikke brukes) som autentisering. Håndterer aktører fødselsnummer i henhold til hensikten, skal det ikke være økt mulighet for identitetstyveri selv om fødselsnummer er kjent. Om jeg hadde blitt utsatt for at en aktør utstedte kredittkort i mitt navn til tredjeperson ved hjelp av mitt fødselsnummer, hadde aktøren blitt dratt inn for retten sporenstreks.

 

Uskikken med bruk av fødselsnummer til autentisering kan vi fort bli kvitt om man lovfester et forbud mot denne type bruk og gjær aktører som bryter dette eksplisitt erstatningsansvarlig.

 

Og til hva saken egentlig gjelder, fødselsdato i telefonkatalogen. Personlig synes jeg svært dårlig om denne type bruk. Jeg vil personlig bestemme hvor min fødselsdato er publisert.

 

Edit: Endret personummer til fødselsnummer, som er den rette betegnelsen

 

@GCardinal:

 

Fødselsnummer er ikke kondidensielt. Se Datatilsynet, underpunkt "Er fødselsnummer tausetsbelagt", jf. Offentlighetsloven § 12, jeg siterer

Som personlige forhold regnes ikke fødested, fødselsdato og personnummer, statsborgerforhold, sivilstand, yrke, bopel og arbeidssted, med mindre slike opplysninger røper et klientforhold eller andre forhold som må anses som personlige. Kongen kan ellers gi nærmere forskrifter om hvilke opplysninger som skal reknes som personlige, om hvilke organer som kan gi privatpersoner opplysninger som nevnt i punktumet foran og opplysninger om den enkeltes personlige status for øvrig, samt om vilkårene for å gi slike opplysninger.

 

I NAV-saken er det helt andre opplysninger som gjør at dette er brudd på personvernet, dvs opplysninger om behandling av uføretrygd etc.

 

Men som nevnt ovenfor, enkelte bruker fødselsnummeret som om det skulle være konfidensielt og godt nok for autentisering. Det er disse vi må angripe.

 

Okey, så du syns det er helt ok dersom jeg f.eks. imorn setter sammen nettside som vi finne ut personnummer basert på Navn eller telefonnummer?

Lenke til kommentar
Dersom personnumeret ikke er konfidensielt, hvorfor omtaler det som "tyveri"?

 

http://universitas.no/nyhet/53301/fikk-personnummer-stjalet/

http://www.adressa.no/nyheter/trondheim/article1150071.ece

http://www.gd.no/nyheter/innenriks/article3779078.ece

http://www.digi.no/789449/skal-granske-skattedirektoratet

 

"Datatilsynet mener det dreier seg om et alvorlig brudd på personvernet."

http://www.digi.no/800278/nav-la-ut-sensitiv-informasjon

 

Slik jeg ser det er personummerer konfidensielt.

Nei, det er ikke konfidensiellt.

 

Selvfølgelig er det noe en skal passe litt på, og som andre skal behandle med litt varsomhet. Men om det var konfidensiellt så kunne ikke forskjellige etater, og bedrifter kunne benyttet seg av det på den måten det blir gjort på nå i dag.

Personnummeret er og blir kjennetegnet til din identitet, og om det skulle vært konfidensiellt, så hadde det blitt tungrodd administrasjon av identitetsverifikasjon og at mange tusen personer ville kunne anklages og eventuellt straffes (om myndighetene ser det som ett godt virkemiddel).

 

Om en person spør deg etter personnummeret ditt. Så oppgir du jo det ganske velvillig, fordi hvis ikke så ville du møtt mange barrierer (ikke fått utført dine ærend). Om du oppgir ditt personnummer så beviser det ikke at du er den personen det tilhører. Personnummer blir ofte omtrent benyttet som en signatur, spesiellt over telefon. Her gjør bedriftene som praktiserer personnummer-spørring en avveid risikofull operasjon. Det er vel bare signatur for hånd, elektronisk signatur for hånd, biometrisk gjenkjenning og liknende, med samtidig kontroll mot ID-kort som kan gjøre en temmelig trygg på at personen er den som den utgir seg for å være.

 

Det slurves med ID-kontroll, og det er nok en blandning av slurv og veloverveide vurderinger ute blant bedriftene/etatene.

 

ID-tyveriet er og blir ett vanskelig dilemma å gjøre noe med.

 

§ 12. Bruk av fødselsnummer m.v.

 

Fødselsnummer og andre entydige identifikasjonsmidler kan bare nyttes i behandlingen når det er saklig behov for sikker identifisering og metoden er nødvendig for å oppnå slik identifisering.

 

Datatilsynet kan pålegge en behandlingsansvarlig å bruke identifikasjonsmidler som nevnt i første ledd for å sikre at personopplysningene har tilstrekkelig kvalitet.

 

Kongen kan gi forskrift med nærmere regler om bruk av fødselsnummer og andre entydige identifikasjonsmidler.

Her står det ingenting om at fødelsnummer (personnummer) i seg selv er en konfidensiell informasjon. Det nevnes at det må være behov for identifisering som grunnlag før bruk. Men det er det hele. Endret av G
Lenke til kommentar
Til Simen1, Sokkalf^ med flere.

 

1. Det er ikke mulig å bestille pass kun med fødselsnummer. Faktisk er det kun mulig å få pass med personlig frammøte og framvisning av godkjent legitimasjon.

 

2. Det er ikke mulig å melde flytting til folkeregisterert kun ved hjelp av fødselsnummer, du trenger også å bruke tilleggsautentisering, f.eks via MinSide, Buypass etc.

 

3. Heller ikke til Posten går det å melde adresseendring med bare fødselsnummer, også her trengs samme type tilleggsidentifisering.

 

Ah, godt å høre. Når jeg meldte flytting for noen år siden, trengte jeg ikke mer enn personnr.. da regner jeg med at rutinene er endret siden den gang.

Lenke til kommentar

Jeg ser ærlig talt ikke problemet.

 

Fødselsnummer har aldri vært så vanskelig å få tak i, og det er begrenset hva du kan gjøre med dette.

 

Som Bolson sier er det de som godtar fødselsnummer som autentisering som burde endre dette.

 

Jeg ser fødselsnummer daglig, men det er begrenset hva jeg kan gjøre med dem. Det er flere bedrifter som omgås fødselsnummre, så vanskelig for en småkriminell å få tak i, er det ikke.

Lenke til kommentar

Dersom alt er så åpent, som de fleste her sier, hvorfor ligger ikke alle personnummer åpent på nettet? Og hvorfor datatilsynet jobber med saker som f.eks. da Tele2 ble frastjålet PN?

 

Enn ting er å drømme om biometrisk digitalt signatur over telefon, mens virkeligheten er noe helt annet.

Lenke til kommentar

Hvis denne er postet før, beklager jeg det..

 

Hjelp til bursdagsvisning på telefonkatalogen.no

 

 

Hvorfor har dere lagt ut bursdagen min på internett?

 

telefonkatalogen.no

er det viktig at informasjon rundt det enkelte individ er enkel å finne

frem til. Ved å legge ut fødselsdagen i tilknytning til navn, adresse

og telefonnummer – blir det enklere å komme i kontakt med riktig

individ. Spesielt er dette viktig dersom det er flere personer som har

samme etternavn, og man er usikker på om oppsøkte person er korrekt. Da

vil fødselsdagen hjelpe å skille de ulike individene.

 

 

 

Jeg vil ikke ha min bursdag på internett!

 

Det er enkelt å reservere seg for dette, ved å gå inn på Min Side.

Klikk så på "endre oppføring", og fjern krysset for publisering av

fødselsdag på internett. Da vil informasjonen fjernes innen 24 timer.

 

 

 

Hvor har dere fått tak i denne informasjonen?

 

Den henter vi fra folkeregisteret/skattetaten.

 

 

 

Fødselsdagen som er registrert på meg er feil, hvordan kan jeg endre den?

 

Ta kontakt med folkeregisteret som holder til hos Skatteetaten. Ring tlf nr 800 80 000 eller gå inn på skatteetaten.no.

Vi oppdaterer vår database flere ganger i uken, og vil legge ut ny

informasjon straks den har kommet. Du kan også velge å fjerne

publisering av fødselsdag i mellomtiden, og så velge å publisere den

senere.

 

 

 

Er dette lovlig?

 

Datatilsynet

har godkjent at fødselsdag kan publiseres i opplysningstjenester på

Internett. Når det gjelder publisering av fødselsdag (dvs. dag og

måned) har Datatilsynet konkludert med at publiseringen er tillatt i

henhold til personopplysningsloven §8 bokstav f.

 

 

 

Jeg vil ikke at fødselsdagen til mine barn skal ligge ute på internett, hva gjør jeg?

 

Da kan du gå inn via MinSide,

bekrefte personnummer til dine barn, og så velge "endre

informasjon"-lenken. Der fjerner du krysset for publisering av

fødselsdag på internett, og vi vil fjerne denne informasjonen ved

første oppdatering.

 

 

 

Kan dette misbrukes til å stjele identiteten min?

 

For

å sikre identifisering og hindre misbruk av tjenesten vil vi

kontrollere dine opplysninger mot Folkeregisteret. Å misbruke en annens

identitet er for øvrig brudd på norsk lov. Identitetstyveri rammes av

bl.a. ulike bestemmelser i straffeloven. Dersom du har blitt utsatt for

identitetstyveri, meld ifra umiddelbart til nærmeste politikontor. Du

kan få mer tips om identitetstyveri på Wikipedia.

Dersom du ønsker hjelp fra Telefonkatalogen.no for å spore opp noen som

har stjålet din identitet, er vi avhengig av at det foreligger en

politianmeldelse, og at henvendelsen angående oppsporing kommer fra

politiet.

 

Fjerning av bursdag fungerer nå, men kan ta litt tid...

 

Finnes det noen andre steder man kan finne bursdagen til folk?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...