Gå til innhold

Fødselsdato føyes til navn på Telefonkatalogen.no


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Oldboy: Den fungerte hos meg.

 

AtW: Med kun 3 siffer å gjette så blir det lett å få tak i personnummeret. Personnummeret kan vel brukes til å gjøre en del faenskap som f.eks å bestille nytt pass og opprette kontoer med kreditt?

 

Orker de virkelig å teste noen hundre kombinasjer av sifre, bare for å få tak i nummeret til en enkelt person? Jeg må innrømme at jeg er skeptisk til det. Virker som en tungrodd måte å få tak i noens nummer på.

 

AtW

Lenke til kommentar
Dersom alt er så åpent, som de fleste her sier, hvorfor ligger ikke alle personnummer åpent på nettet? Og hvorfor datatilsynet jobber med saker som f.eks. da Tele2 ble frastjålet PN?

 

Enn ting er å drømme om biometrisk digitalt signatur over telefon, mens virkeligheten er noe helt annet.

 

Problemet her var ikke fødselsnummeret i seg selv, men at Tele2 hadde en løsning som både var i strid med konsesjonen og som brukte fødselsnummer til autentisering. Tele2 var ikke de eneste.

 

Selv om fødselsnummer ikke er konfidensielt, sier forskriftene klart at man skal vise forsiktighet ved bruken av fødselsnummer. Årsaken er ikke fødselsnummeret i seg selv, men at systemer som bruker fødselsnummer i stor grad inneholder reelt sensitiv informasjon.

 

Videre har man faktisk retten til å ikke oppgi fødselsnummer.

 

Og det at informasjon ikke er konfidensiell (fortrolig), betyr langt fra at den skal åpent publiseres. Som i akkurat denne saken. Fødselsdato er ikke fortrolig informasjon, men det betyr heller ikke at den kan/skal legges åpent ut av hvem som helst.

 

Og så en korreksjon. Personnummer er de 5 siste sifrene, fødselsnummer er alle 11.

Lenke til kommentar
Hvor har dere fått tak i denne informasjonen?

Den henter vi fra folkeregisteret/skattetaten.

Hvorfor har Eniro sugerør inn til folkeregisteret og skatteetaten? Kan alle private firma få det da? Viser dette hvor lett denne informasjonen kan skaffes?

 

Prinsippet for meg er ikke at det er lagt ut, men hvorfor. Hvorfor legges slik informasjon ut uten mitt samtykke? Fordi det er lettere å få tilgivelse enn tillatelse? Fordi de kan?

 

Jeg ringte til Telenor og ba dem om å brenne for å ha gitt min informasjon til Eniro uten mitt samtykke i utgangspunktet. Jeg forstod det slik at det på en måte er automatikk i at Eniro får din informasjon når du tegner ett Telenor abbonnement. Det som irriterer meg er ansvarsfraskrivelsen fra Telenor sin side om å rydde opp etter seg når de har spredd min informasjon til 3. part. Da må jeg liksom ta dette opp med 3. part for å få dette fjernet i stedet for å gå på den parten jeg faktisk har ett kundeforhold til.

Lenke til kommentar

Løsning:

Be om hemmelig nr.

 

Jeg har dette gratis hos chess. Telenor tar vel en 10er.

 

Da slipper du alt dette + telefonselgere.

 

Hvorfor ligge på telefonkatalogen? Jeg har til gode å høre noen si at de ville ringe meg, men visste ikke nr. Folk som vil ha tak i meg, har en tendens til å skaffe nr mitt andre steder.

Lenke til kommentar

@Fogga:

 

For at Eniro kan få tilgang til visse opplysninger hos Folkeregisteret/Skatteetaten kreves det at de har en konsesjon fra Datatilsynet (kan også være at det bare meldepliktig). Pluss diverse andre regler. Så det er ikke bare noe man kan få.

 

Men tilfredsstiller man lovens og forskriftenes krav kan man få tilgang på de opplysningene som er spesifisert som ikke konfidensielle, det gjelder uansett firma. Også som privatperson.

 

Når det gjelder telefon, tror jeg faktisk det står i vilkårene når man tegnet et abonnement at leverandøren har rett til å gjøre dette tilgjengelig i papirbaserte og digitale registere. Og som DarkSlayer skriver, man kan be om at nummer ikke publiseres (reservasjon mot opplysningstjenestene). Dette er ikke det samme som virkelig hemmelig nr, nummeret er nemlig ikke hemmelig, men det blir ikke publisert offentlig (men langt fra vanskelig å få tak i om man ønsker).

Lenke til kommentar
Løsning:

Be om hemmelig nr.

 

Jeg har dette gratis hos chess. Telenor tar vel en 10er.

 

Da slipper du alt dette + telefonselgere.

 

Hvorfor ligge på telefonkatalogen? Jeg har til gode å høre noen si at de ville ringe meg, men visste ikke nr. Folk som vil ha tak i meg, har en tendens til å skaffe nr mitt andre steder.

 

Hehe, det kan jo være for de som ville ha tak i deg og ikke visste nummeret ditt faktisk ikke fikk tak i deg. Personlig har jeg søkt opp folk i katalogen ved flere annledeninger, jeg ser gode grunner til å ligge i telefonkatalogen.

 

AtW

Lenke til kommentar

Det er kanskje greit å kunne søke på fødselsdato om man leter etter telefonnummeret til Jan Johansen eller Ali Mohammed, men det er jo ikke så ofte man husker bursdagen til noen man ikke en gang har telefonnummeret eller adressen til.

 

Datatilsynet tror jeg ikke har noen myndighet lengre og sånn som folk slenger rundt seg med personopplysninger på nettet tror jeg dette er som å pisse i havet.

Endret av Cannibal Helsekost
Lenke til kommentar
Og det at informasjon ikke er konfidensiell (fortrolig), betyr langt fra at den skal åpent publiseres. Som i akkurat denne saken. Fødselsdato er ikke fortrolig informasjon, men det betyr heller ikke at den kan/skal legges åpent ut av hvem som helst.

 

Okey så PN er i seg selv ikke er konfidensiell. Samtidig kan ikke det fritt publiseres?

Slik jeg ser det er det enten lov eller ikke lov å publisere fødselsdato og personnummer.

 

Ettersom politiet og datatelsynet er ofte på banen så snart lister med et par hundre PN forsvinner anser jeg det i det minste å være ulovlig å distribuere i sin helhet.

 

Eller for å si det enda enklere, dersom jeg idag publiserer la seg 1000 personnummer med fødselsdato, adresse, inntekt og fult navn går jeg neppe ustraffet dagen etterpå.

Lenke til kommentar
Personnummer skal behandles som sensitiv informasjon og ikke spres. Fødeslsnummer (som er dato, måned og år) kan, så vidt jeg vet, spres for alle vinder uten at noen kommer å tar deg.

 

Feil, fødselsnummer er alle 11 sifferne, dvs fødselsdato og personnummer, som er de 5 siste. Som henvist til i en av mine tidligere poster. Fødselsnummer, dvs fødselsdato og personummer er ikke sensitiv informasjon. Jeg siterer fra Datatilsynet,

Fødselsnummeret er ikke regnet som en sensitiv opplysning. Det er likevel underlagt spesiell beskyttelse. For eksempel er det ikke lov å bruke fødselsnummeret dersom det samme kan oppnås på en annen måte.

 

Dersom det hadde vært sensitiv informasjon hadde det ikke vært lov å bruke på bankkort etc. Og du har helt rett i at det ikke skal spres unødvendig, at det skal behandles med varsomhet.

 

@GCardinal:

 

Summen av det du publiserer er i strid med personopplysningsloven, altså i strid med personvernet, ikke nødvendigvis enkeltelementer. Og la oss for guds skyld holde orden på begrepene, det er kun fødselsnummer som er interessant i denne sammenheng, personnr (5 siste siffer) kan ikke identifisere en fjert. Er ca 45 - 55 personer som har identisk personummer (om ikke langt fler). Personnummeret er faktisk bare 5 såkalte kontrollsifre.

 

Fødselsdato kan fritt publiseres, fødselsnummer kan ikke publiseres. Personnummer i seg selv har så vidt jeg vet ingen regler, i og med at det ikke er et selvstendig element (har ingen spesifikk verdi uten fødselsdato).

 

Grunnen til at Datatilsynet er på banen er at ved "forsvunne" fødselsnummer er det også en god del andre opplysninger slik som navn, adresse etc som er med. At politiet er innblandet i en del av disse sakene er at det ofte er snakk om fysisk tyveri, datainnbrudd eller brudd på annen lovverk.

 

En liste med 1 000 fødselsnummer kan de fleste av oss lage ved litt kunnskap, men så lenge de ikke er koblet til navn har de liten verdi. Logaritmen for kontrollsifrene er ikke så kompleks.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

Som jeg leste et annet sted:

 

Nå vet jeg ikke om det kun er dag + mnd de henter fra folkeregisteret, og samtidig kryssjekker mot skattelistene. Antagelig må du ha hele personnr for å få til nettopp det.

 

Eniro lever av å selge denne infoen videre. Markedsførere har da plutselig mulighet for å segmentere og tilrettelegge mer direkte reklame.

 

Det beste er jo det å registrere seg for å be om å ikke vise dato. Da gir du fra deg et hav av opplysninger, samt gir Eniro full rett til å gjøre hva de vil med den.

 

Utspekulert??

 

@ATW

Greit å ligge i en katalog. Men min erfaring er at du får masse tlf selgere og annet piss. Selv om du står i brønnøysund registeret. Selv om du ikke vil være med på undersøkelser så presterte telenor å ringe meg for både ditt og datt.

Alt ble tyst den dagen jeg fikk hemmelig nr. Selv kan jeg ikke huske sist jeg brukte tlf katalogen for å finne nr til en privat person i et privat ærend.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...