Gå til innhold

Junifest 2009 - HelenaN - 50mm


Anbefalte innlegg

Takk Randi!

 

Ja, som de andra redan skrivit skulle du nok merke stor forskjell. Du kanske ikke har bruk för 50mm brännvidd, og då du er van vid makro synes du nok at närgrensen er begrensende, men det kan vare artig å pröve et objektiv med sån stor blender? Jeg har ikke bruk för det nu når jeg har 50/1.2, så du får gjerne låne det et par uker. Det er bare å si fra.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

24. Juni:

 

Äntligen pent vär! Hade litt å ordne med i byen og kamera var förstås med. :) Fann en massa motiv og skal troligtvis dit igen imorgen eller kanske fredag når jeg har mer tid.

 

To personer hade gått seg vill og spurte om veien til sitt cruise ship. Jeg viste veien og passade på at ta et par bilder.

 

post-178020-1245871719_thumb.jpg

 

EXIF: 1/100, f/5.6, ISO 100, 50mm.

 

 

Her er noe jeg fann på samma plats. Syntes at det er litt morsomt. "Her er saltsyre og chlor, men dere får absolutt ikke blande det!"

 

post-178020-1245871865_thumb.jpg

 

 

Lenke til kommentar

Takk Randi! :) Jeg visste ikke at det skulle vara en martna og upptäckte det når jeg skulle åka hjem. Då var jeg alltför varm og trött så jeg hade ikke lyst att gå runt mer. Jeg lurte på at åka dit idag (det er siste dag, trur jeg), men mår ikke riktigt bra, så det blir dessverre ingen tur.

Lenke til kommentar

25. Juni:

 

Nu fusker jag litt... Var på en trevlig fototur med Ratleto till Øysand inatt. Det var före midnatt, men jeg kommer meg nok ikke ut idag, så vi kan väl låtsas at jeg tok bildene etter midnatt..? :whistle::)

 

Her er et bilde (det finns 2st. til i spoiler):

 

post-178020-1245938419_thumb.jpg

 

EXIF: 1/800, f/2, ISO 100, 50mm.

 

 

To extrabilder fra inatt:

 

post-178020-1245938403_thumb.jpg

 

Ratleto "in action" i det röda kvällslyset :!: :

post-178020-1245938411_thumb.jpg

 

 

Endret av HelenaN
Lenke til kommentar
Jeg liker virkelig dybdefølelsen og boke'en du har på fullframe med det objektivet der.. :)

 

Takk! Ja, det er et nydeligt objektiv. Jag er otroligt nöjd.

Hva synes du om 5D mkII? Hade du en 5D innan? Jeg skal nok oppgradere i framtiden, men nå legger jeg hellre pengerne på objektiv.

 

Jo takk for den, Helena. Visste ikke at du tok bilde av meg engang. :ohmy::)

 

He he! :ph34r:

Lenke til kommentar
25. hadde flott bokeh...

 

Når junifesten er omme, er jeg interessert i å høre litt oppsummert om erfaringene dine om 1.2L vs 1.4.

 

Takk Gia (og Randi)! Jeg har haft 50/1.2 i snart två månader nu og tatt en massa bilder (bland annat på to korta reiser), så jeg trur at jeg kan ge en litt oppsummering redan nu.

 

Skärpa:

 

Mitt 50/1.4 är ett bra exemplar och baserat enbart på skärpa skulle jag inte ha skaffat 50/1.2L. Visst är L-objektivet lite skarpare, men kanske inte så mycket att det motiverar det högre priset.

 

Den största skillnaden är när man bruker stor bländare på motiv på litt avstånd (1m till oändlighet). Då är 50L mycket skarpare än 50/1.4. På närbilder är de ungefär lika skarpa.

 

Färger och kontrast:

 

Vid små bländare i bra ljus är skillnaden liten. Båda objektiven är otroligt bra, även om 50L har det där "lilla extra" som inte riktigt kan måles. När ljuset är sämre, f.eks. innendörs eller i grått väder, bevarar 50L färgerna och kontrasten mycket bättre. Samma sak vid stora bländare. 50L vid f/1.2-2 är helt underbart :love: , medan 50/1.4 ger en OK skärpa men kjedelige farger og dårlig kontrast.

 

Bokeh:

 

Här vinner 50L. Jag hör till dom som tycker att 50/1.4 är ganska bra (jag har alltid varit nöjd med det), men 50L är i en klass för sig. Mmmm...

 

Oppsummering:

 

Båda objektiven är väldigt bra! För mig som älskar färger, kontrast och att fotografera med stor bländare var det värt att betala mer för 50L, men alla tycker nog inte det. Jag hade egentligen tänkt köpa Sigma 50/1.4 som tydligen ska vara väldigt bra och är mycket billigare, men som jag berättade på någon tidigare sida var jag otroligt heldig och fick en brukt 50L i perfekt stand för halva nypriset. Jag ångrar mig inte. :)

 

Så, är man inte riktigt nöjd med Canon 50/1.4, men inte har råd med 50L, kan det vara en bra idé att sjekke Sigma 50/1.4.

Har man råd med 50L är det ett riktigt drömobjektiv.

 

Ikke det at jeg noen gang skal ha 1.2L (sa hun strengt til seg selv)...

 

:!: :!:

Lenke til kommentar
Skärpa:

Det hadde vært spennende om du kunne testet disse mot en Sigma 50/1.4. Jeg vil anta at Sigmaen er enda skarpere på lav blender, men at den faller igjennom på små blenderåpninger, samt at 1.2'eren nok har enda penere boke..

 

Det skulle vara veldig intressant å testa Sigman, men det får jeg nok dessverre ikke mulighet å gjöre (eller det kanske er bra egentligen, för tänk om jeg skulle finna at Sigman er lika bra! :ohmy::D ) .

Det du skrev stämmer i hvert fall bra med det jag leste om objektivet före jeg kjöpte 50L. Er du förnöjd med din 50mm?

Lenke til kommentar
Det du skrev stämmer i hvert fall bra med det jag leste om objektivet före jeg kjöpte 50L. Er du förnöjd med din 50mm?

Den er veldig skarp blendet ned, men er litt soft på full åpning.

Savner autofokus i dårlig lys - men det hjelper med liveview og ny mattskive. :)

 

Fokusringen (og byggekvaliteten generelt) er nydelig.. :)

Lenke til kommentar

26. Juni:

 

Postade et bilde tidigare idag, men kom på at jeg liker et av de andre bedre, så jeg byter. Det är jo fortsatt 26. Juni, så jeg håper at det er OK. :) Jeg liker texturerna i dette bildet og har dratt på med mye kontrast för å förstärke intrycket av grafiska former. Det ble kanske för mye?

 

post-178020-1246037853_thumb.jpg

 

EXIF: 1/125, f/4, ISO 100, 50mm.

Endret av HelenaN
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...