Gå til innhold

Junifest 2009 - HelenaN - 50mm


Anbefalte innlegg

Se inlegg #183 för dagens bilde.

 

 

 

 

Postade först disse to, men det ble en oväntad kveldspromenad og et landskapsbilde som får bli dagens bilde (inlegg #183).

 

Bildet har dessverre en massa utbrända detaljer. Det er en fugleunge som ikke kan fluge, så jeg knipsa kun et bilde för å förstyrre så litt som mulig. Jeg synes at det er artig å ha et fuglebilde tatt med 50mm, så jeg poster det trots dess brister. På svensk heter fuglen björktrast ("sketprost" i Dalarna, der min samboer kommer ifra :D ).

 

post-178020-1246277676_thumb.jpg

 

EXIF: 1/160, f/3.5, ISO 400, 50mm.

 

Dette bildet synes jeg er bedre, men det er tatt med 135mm/2 - ikke 50mm.

 

post-178020-1246284515_thumb.jpg

 

EXIF: 1/200, f/2.8, ISO 100, 135mm.

 

 

Endret av HelenaN
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

29. Juni:

 

Postet et bilde tidigare idag fordi jeg var sikker på at det ikke skulle bli mer fotografering idag, men så fikk jeg lyst på en kveldspromenad. Resultatet ble et landskapsbilde. Ingen blinkskudd, men kanske bedre än fuglebildene i hvert fall. :)

 

post-178020-1246305646_thumb.jpg

 

EXIF: 1/500, f/5.6, ISO 100, 50mm.

 

 

Et bilde til, tatt fra samme plass (Ust):

 

post-178020-1246306015_thumb.jpg

 

EXIF: 1/400, f/5.6, ISO 100, 50mm.

 

 

 

Lenke til kommentar
Uten skyggen midt i bildet der hadde dette blir knall.

 

Ikke helt sikker på skyggen, men veldig bondegårdsidyll.. :)

 

Enig om skyggen! Jag hade virkeligen lyst at gå ut på åkern för att få en bedre vinkel, men det hade nok ikke blitt populärt...

 

 

Det var et nydelig scenario....ser ut som litt tordenskyer...men jeg har ikke merket det her i dag.

RandiA

 

Takk! Jeg merkte at det kunde bli pent lys, så jeg gikk ut direkt. Det kom sorte moln samtidigt som solen sken (veldig vakkert), men etter kun 30 minutt var tillfället förbi, så jeg var heldig.

 

 

Oooh - for en kremboke i spoileren - en 135/2 låter bare bedre og bedre.. Vel - tviler på at jeg får meg hverken 50/1.2 eller 135/2, men det er lov å drømme.. :)

 

Drömme koster heldigvis inget! :) 135/2 er et nydeligt objektiv.

 

Jeg startade min firma (lager og selger clipart, mest til personer i USA) allaredan i 2002. Virksomheten har små omkostnader og krever veldig lite investeringar (en ny dator vart femte år... og det behöver virkeligen ikke vare en kraftpakke) og för jeg begynte med foto hade jeg ingen dyr hobby, så jeg kunde spare ganska mye. Det er en del av disse pengar jeg nå har brukt på fotoutstyr, men med tanke på hvordan ekonomin har kollapsat i USA og andre länder har jeg bestimmt at skal jeg kjöpe noe mer må jeg först selge noe annet.

 

 

Oooh - for en kremboke i spoileren -

Ja, det spoiler bildet var nesten enda bedre synes jeg...flott stemning.(Fargene kommer så fine ut av ditt kamera.)

RandiA

 

Fint at du liker det! Fargerna beror både på kamera og objektiv. Kanske mest på objektivet, trur jeg. L-objektiver ger oftast veldig fin fargegjengivelse (men er dyre :( ).

Endret av HelenaN
Lenke til kommentar
Åhhh...gi meg en L ....eller jeg må ut og erverve en selv snart. :yes:

RandiA

Da blir det dyrt, Randi. Veldig dyrt ...

Tom

Når man MÅ ha, så er det utrolig hva man får til..(men jeg bør nok avansere litt i fototeknikker først, tenker jeg, spesielt på "landskaps"-siden... :yes:

RandiA

Lenke til kommentar
Når man MÅ ha, så er det utrolig hva man får til..(men jeg bør nok avansere litt i fototeknikker først, tenker jeg, spesielt på "landskaps"-siden... :yes:

RandiA

 

Enig i att man kan få til mer än man trur når man virkeligen vil ha noe (om man inte är alldeles utfattig, og har man barn er det förstås også vanskligare). Det handlar nok om prioriteringar også. Jeg röker ikke og drikker sjelden eller aldri alkohol, er ikke speciellt intressert i klär etc.. Därför klarer jeg å kjöpe det meste jeg vil ha trots min relativt lilla inkomst. Det meste går til reiser og fotoutstyr i nuläget. :)

 

Man klarer seg fint med billigare utstyr. F.eks. så er 100/2 nesten like bra som 135/2, men kostar (og veier) mye mindre. Men jeg skal ikke förneke at det er alldeles nydeligt å fotografere med noe av det beste utstyr som finns. :)

 

Randi, om du ikke vil låne hjem et objektiv så kan du gjerne pröve et på fototreffen istedet, om du har lyst. Men jeg varnar deg; L-objektiv er svärt beroendeframkallande (vet ikke hva det heter på norsk, men på engelsk heter det "addicting".). :D

Endret av HelenaN
Lenke til kommentar
Men jeg varnar deg; L-objektiv er svärt beroendeframkallande (vet ikke hva det heter på norsk, men på engelsk heter det "addicting".). :D

Og jeg lar meg nok lett "addicte" med akkurat slikt...(Som jeg ikke ser som en farlig addiction, annet enn for sparepengene :!: )

 

Ja, har man mat å spise og ikke låner pengar för å kjöpe utstyr ser ikke jeg heller det som en farlig addiction. :)Dessutom, om man kjöper kvalitetsutstyr brukt beholder det ofte verdiet i lang tid framöver. Skulle man upptäcka at just det objektivet ikke passer kan man ofta selge igjen uten förlust.

Lenke til kommentar
Fenomenet har et navn - GAS Gear Acquisition Syndrom :)

 

Tom

 

Oj, det finns et navn för det!? :D Det var intressant.

 

Heldigvis trur jeg ikke jeg er så hårt drabbad (ikke än, i hvert fall). Etter et år har jeg 7 objektiver og er just på vei å selge 3 og kjöpe 1, så snart har jeg "kun" 5 st. Det er ikke så farlig, trur jeg... (At noen av dom er ganske dyra behöver vi jo ikke snakke så mye om... :blush: )

 

Jaha ja, lurer på hva jeg skal finne på å fotografere idag. Synd at det er siste dag på Junifesten, för det har varit mye moro, synes jeg. Massa trevligt folk og fine bilder.

Endret av HelenaN
Lenke til kommentar

30. Juni:

 

Jag hade velat försöka få till något riktigt bra så här sista dagen på festen, men dessvärre bara försvann inspirationen. Tog en gåtur, men det var massor av mygg, så det slutade med att jag tog in en intressant vekst och experimenterade med mellanringarna istället.

 

Egentligen är det kanske inte så fel. Makro hör till det jag aldrig hade provat före Junifesten och troligen inte hade kommit mig för att testa heller på lång tid om det inte hade varit för utfordringen, så det är passande att en makrobild blir den sista. Folk som fotograferar mycket makro tycker säkert att disse är kjedelige, men eftersom det är helt nytt och spännande för mig är jag ganska nöjd ändå. :)

 

Det finns fler bilder i spoiler. Brukte totalt 37mm mellomringer til alle bildene.

 

post-178020-1246381484_thumb.jpg

 

EXIF: 1/60, f/8, ISO 1600. 50mm.

 

 

 

Här är fler varianter, med forsjellige skerpedyp:

 

post-178020-1246381492_thumb.jpg

 

post-178020-1246381499_thumb.jpg

 

post-178020-1246381505_thumb.jpg

 

post-178020-1246381511_thumb.jpg

 

 

 

 

 

Ja, der var det satt i system, ja Tom...og Helena, det skader ikke å prøve så hvis du har en lånbar L på lørdag, kan jeg overvåket prøve den :yes:

 

Det får du gjerne gjöre! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...