Gå til innhold

Junifest 2009 - HelenaN - 50mm


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg synes den første i spoiler var best jeg....takker for inspirerende Junifest ja, morsomt du ble med Helena...(det kommer sikkert flere anledninger, kjenner jeg Tom rett...ellers får du slå deg med når jeg drar på Oslo-treff neste gang :yes: ) Men nå har vi jo Trondheimstreff på lørdag foran oss, og straks er det Photo Walk'n også.)

RandiA

Lenke til kommentar

Du gjennomfører med glans! Det er veldig mye forskjellig her, og vanskelig å velge en favoritt. Jeg liker det første godt. Og landskapet på forrige side. I tillegg til mange andre.

 

(Og Jaguar-bildet skal vises til pappa neste gang jeg treffer ham – kanskje det kan lokke ham over til veteranbil fra riktig side av atlanteren?)

Lenke til kommentar

Tusen tack för alla trevliga och inspirerande kommentarer, både de senaste och de tidigare i tråden! Det här var min första utfordring, men knappast den sista.

Gia, nästa blir nog inte f/1.2. :D Förresten, hoppas du såg min oppsummering av 50/14 och 50/1.2?

 

Jeg synes den første i spoiler var best jeg....takker for inspirerende Junifest ja, morsomt du ble med Helena...(det kommer sikkert flere anledninger, kjenner jeg Tom rett...ellers får du slå deg med når jeg drar på Oslo-treff neste gang :yes: ) Men nå har vi jo Trondheimstreff på lørdag foran oss, og straks er det Photo Walk'n også.)

RandiA

 

Takk! Gleder meg til de kommande fototrefferna. Om det passer blir jeg gjerne med til Oslo nån gang. :)

Lenke til kommentar
26. Juni stilig altså. godt gjennomført mnd. Hadde jeg skulle brukt en fast brennvidde en hel måned hadde jeg blitt gal :!: hmm

 

:p Men jag var bare pingle och kunde bruke andra brännvidder også, och 50mm är nog lättare än

vidvinkel, tror jag. :D

 

Mange takk!

 

Kan godt hende vi sees på fototreff fremover, må jo være med på de.

 

I Trondheim? Eller tänkte du på det jag skrev om att jag kanske ska med Randi til Oslo nån gång? (Vet inte var du bor. Unnskyld om det framgår av din tråd, det har jag missat i så fall, jag är inte alltid så observant. :) )

 

 

Du har hatt en veldig flott junifest! Det er vanskelig å velge en favoritt, men jeg tror jeg må gå for soppbildet 12. juni.

 

Takk! Fint å höre at du liker bildene. Soppbildet er et av mine egne favoriter også.

Lenke til kommentar

Aha, OK! Samboern og jeg var der 2007 (trur jeg, eller det kanske var 2006) og det var en fin tur, så det er ikke omulig at jeg blir med nån gång. Vi får se. Denna sommar er helt uppbokad allaredan. Akam-treff på lördag, Photo Walk 18 juli, biltur her i Norge en uke, föräldrar på besök, og sent i augusti drar vi til USA en månad. Gjett om jeg gleder meg til USA-reisen! Vi har vart der förr, men det var innen jeg ble intressert i foto. Även Norgeturen ska bli artig. Norge er otroligt vakkert.

Lenke til kommentar
Gia, nästa blir nog inte f/1.2. :D Förresten, hoppas du såg min oppsummering av 50/14 och 50/1.2?

 

Jeg fikk med meg oppsummeringen din, ja, takk.

 

Til min fotografering er 1.4 sikkert mer enn god nok, men som bokeh-digger, må jeg si at jeg blir veldig fristet.

 

Det står uansett noe annet øverst på ønskelista; noe lyssterkt i den vide enden. Jeg har forresten blitt riktig flink til å spare etter at jeg ble interessert i foto. En annen sak er jo at pengene blir jo brukt allikevel. Men da kjøper jeg i hvert fall noe "ordentlig", som også har rimelig høy bruktverdi. :!:

 

Men nå er jeg litt off-topic... :blush:

 

PS! Jeg synes fortsatt 50mm f/1.2 som tilleggsutfordring er en god idè... :yes:

Lenke til kommentar
Jeg fikk med meg oppsummeringen din, ja, takk.

 

Til min fotografering er 1.4 sikkert mer enn god nok, men som bokeh-digger, må jeg si at jeg blir veldig fristet.

 

Det står uansett noe annet øverst på ønskelista; noe lyssterkt i den vide enden. Jeg har forresten blitt riktig flink til å spare etter at jeg ble interessert i foto. En annen sak er jo at pengene blir jo brukt allikevel. Men da kjøper jeg i hvert fall noe "ordentlig", som også har rimelig høy bruktverdi. :!:

 

Men nå er jeg litt off-topic... :blush:

 

Helt enig i allt det du skrev. Det är likadant för mig, och som jag skrev tidigare i tråden är det inte fel att köpa det bästa man har råd med, om det är det man har lust på. Jag har väldigt mycket glädje av mitt kamerautstyr och synes att det är värt varenda krona. Det bästa med att köpa kvalitet är att man kan ha det i många år, kanske hela livet, och då blir det egentligen inte så dyrt.

 

Just nu har jag faktiskt både 24/1.4, 35/1.4 och 50/1.2. :blush: En ska egentligen bort, men alla är så bra att jag inte klarar att sälja nån... :) Jag tar 90% av alla mina bilder mellan 24 och 50mm, så det kändes rätt att lägga pengarna där.

 

PS! Jeg synes fortsatt 50mm f/1.2 som tilleggsutfordring er en god idè... :yes:

 

He he! Vi får se...

Endret av HelenaN
Lenke til kommentar
Just nu har jag faktiskt både 24/1.4, 35/1.4 och 50/1.2. :blush: En ska egentligen bort, men alla är så bra att jag inte klarar att sälja nån... :) Jag tar 90% av alla mina bilder mellan 24 och 50mm, så det kändes rätt att lägga pengarna där.

Fortsatt litt off topic:

 

Interessant. Du har de tre som står som på toppen på ønskelista mi, men som jeg ikke klarer å bestemme meg for hvilken av dem jeg skal ha. :D

 

35mm hadde jeg egentlig tenkt å kjøpe, men det går rykter om at det kommer en Mk II, og da håper jeg prisen skal synke på I-er'n. 24mm er litt vid. 50mm er jeg usikker på om jeg er god nok til å håndtere dersom jeg skulle oppleve de fokusproblem som er rapportert fra en del andre, samt at jeg jo har 50mm f/1.4. :hmm:

 

Hvem av dem bruker du mest?

 

Edit: ...Og jeg er fortsatt klar over at jeg ikke "trenger" så bra objektiver -- bare sånn at jeg har sagt det også...

Endret av Gia
Lenke til kommentar
Fortsatt litt off topic:

 

Det gör ikke noe - det er bare koselig med litt "chatt" her i tråden også. :)

 

 

Interessant. Du har de tre som står som på toppen på ønskelista mi, men som jeg ikke klarer å bestemme meg for hvilken av dem jeg skal ha. :D

 

35mm hadde jeg egentlig tenkt å kjøpe, men det går rykter om at det kommer en Mk II, og da håper jeg prisen skal synke på I-er'n. 24mm er litt vid. 50mm er jeg usikker på om jeg er god nok til å håndtere dersom jeg skulle oppleve de fokusproblem som er rapportert fra en del andre, samt at jeg jo har 50mm f/1.4. :hmm:

 

Hvem av dem bruker du mest?

 

Oo, det er ikke lätt å svare på. Jag är otroligt förnöjd med alla tre :love: , men jeg trur at om jag kun fick ha et skulle det bli 35L, det er mitt favorittobjektiv. Får jeg kun ha to stykker blir det nok 24L og 50L.

 

35L er lettest å bruke. En brännvidd som passer til det meste, bra närgräns, skarp på alla bländare og absolutt pålitlig i alla lägen. För å viske ut bakgrunnen må man gå nära motivet og ha litt avstand til bakgrunnen (samme med 24mm og andre vidvinklar).

 

24L er veldig lik 35L, men kan som du sier vare litt vid. Har man kun et kamera (jeg har 5D og 450D) blir det kanske mange objektivbyten og det kan bli frustrerande.

 

50L er allra bäst optiskt. Bildkvalitet, farger, kontrast, bokeh etc. er bare helt nydelige. Dette objektivet har den brantaste inlärningskurvan (håper det betyr detsamme på norsk) av de tre, men er man heldig og får et bra exemplar er det ikke vanskligare å bruke än de andra to når man har blivit van. Jeg har ikke merkt noen fokusproblemer.

 

Jeg har nå 24, 35, 50, 100, 135 og 70-200/4IS. Når jeg skal ut å fotografere tar jeg vanligtvis med..:

 

1) Kun 50mm. Alt mulig.

2) 24 + 50 (+ evt. 100). Perfekt i byen. 24mm bruker jeg til hus, arkitektur og street photo.

3) 35 + 135 eller 70-200. Natur, mennsker etc..

4) 24 + 50 + 70-200. Bilreiser (når utstyrets vekt ikke spiller noen roll). Landskap og alt mulig.

 

Håper at det her kan vare til hjelp!

 

 

Edit: ...Og jeg er fortsatt klar over at jeg ikke "trenger" så bra objektiver -- bare sånn at jeg har sagt det også...

 

Det er nok ikke mange som "trenger" det fotoutstyr de har. I hvert fall ikke jeg. :p

Lenke til kommentar
[Håper at det her kan vare til hjelp!

Tusen takk for godt svar.

 

Nå fikk jeg i hvert fall lyst på alle tre... :whistle:

 

Unnskyld att jeg ikke gjorde det lättare för deg! :p:D

 

Synd at du ikke bor i Trondheim (trur jeg?), annars hade du kunnat testa mina objektiv. Jeg kan i hvert fall si at du neppe blir missnöjd med vilket du än väljer. Alla tre er otroligt bra.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...