Gå til innhold

Akambrukernes bilder - juni 2009


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Driver fortsatt å tester Sigma 70-200/2.8

Vet ennå ikke om den er verdt å beholde??

Disse bildene er i det minste ikke i nærheten av hva du har pleid å levere! Spesielt sneglebildet ser ut til å være plaget av sfærisk feilbrytning.

 

Enig.

 

Sjekket nettopp skarpheten ved å ta bilde av baksiden på naturfoto boka.

17-70@70mm var mye skarpere enn 70-200@70mm på f/4.5, f/5.6 og f/8.

 

70-200@200mm er ikke noe bra det heller.

 

Synd. Sigma 70-200mm f/2.8 HSM er helt herlig å håndtere.

 

Like greit å returnere det.

 

Edit:

 

Tok bilde av samme planten/blomsten idag. Nå brukte jeg 17-70@70mm.

 

 

 

 

Foveon og makro går som hånd i hanske :) Synd jeg ikke fikk denne skarpere.

 

Endret av NorthPentax
Lenke til kommentar
Dette var snasent, men det ser litt soft ut. Er det komprimering?

 

Takk :) Jeg vet ikke om jeg har komprimert eller ei men det er 240ppt, fra RAW til jpeg (12) og eh.. håndholdt nær sjøen, hvor det blåste også. Bildet er også konvertert fra AdobeRGB til sRGB.

Endret av stonhans
Lenke til kommentar
For ung for øl?

Situsasjonsbilde fra Tyrkia. Kunne gjerne hatt litt kortere lukkertid for bedre skarphet..

Herlig! :)

 

Dette var snasent, men det ser litt soft ut. Er det komprimering?

 

Takk :) Jeg vet ikke om jeg har komprimert eller ei men det er 240ppt, fra RAW til jpeg (12) og eh.. håndholdt nær sjøen, hvor det blåste også. Bildet er også konvertert fra AdobeRGB til sRGB.

Er det skarpt på 100 %?

 

Kanskje litt USM hjelper? :)

 

(Husk også at PPT/DPI/whatnot er irrelevant for skjermvisning. For skjermvisning er det oppløsning, altså antall piksler, som har noe å si.)

 

Steinbeck

post-43539-1244747064_thumb.jpg

Fargerikt. :)

Lenke til kommentar
*snip*

 

Dette var snasent, men det ser litt soft ut. Er det komprimering?

 

Takk :) Jeg vet ikke om jeg har komprimert eller ei men det er 240ppt, fra RAW til jpeg (12) og eh.. håndholdt nær sjøen, hvor det blåste også. Bildet er også konvertert fra AdobeRGB til sRGB.

Er det skarpt på 100 %?

 

Kanskje litt USM hjelper? :)

 

(Husk også at PPT/DPI/whatnot er irrelevant for skjermvisning. For skjermvisning er det oppløsning, altså antall piksler, som har noe å si.)

 

*snip*

 

Ja.. USM får komme med et annet objektivkjøp :) Men antall pixler så er jo dette 1000 px på den lengste siden, hvor bildet orginalt egentlig er 3888 px. Om bildet er er 100% skarpt? Jeg har ikke dratt i akkurat den spaken når jeg justerte bildet, men kanskje det kan hjelpe skarpheten nevneverdig?

Endret av stonhans
Lenke til kommentar

Nå har det vært så mye bra bilder her ei stund, at nå er det på tide med litt som er mindre bra :)

 

Lite lys, og noe underksponert har ført til en del støy.

Men jeg syns det var artig for det jeg.

post-70335-1244797363_thumb.jpg

Svarthvit fluesnapper hunn i arbeid.

 

Så et til fra dagen før, som er en del bedre. Men fortsatt er det for lite lys, og litt for langt hold, og litt for lang lukker for håndholding.

post-70335-1244797926_thumb.jpg

Skal se om jeg får noe bedre over helga. Motivet er i hvert fall artig og jobbe med. Selv om det er ekstremt med knott i området.

Endret av fototim
Lenke til kommentar
Ja.. USM får komme med et annet objektivkjøp :) Men antall pixler så er jo dette 1000 px på den lengste siden, hvor bildet orginalt egentlig er 3888 px. Om bildet er er 100% skarpt? Jeg har ikke dratt i akkurat den spaken når jeg justerte bildet, men kanskje det kan hjelpe skarpheten nevneverdig?

USM er oppskarping i photoshop. :p

 

Jeg lurte bare på om bildet var skarpt på 100 %. Det gjør ikke så mye til webvisning, men det er litt synlig. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...