Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Maur i klasserommet, hvilke rettigheter har vi som elever?


Kristian.

Anbefalte innlegg

Tittelen sier det meste;

 

Vi har masse maur i klasserommet her, hvilke rettigheter har vi som elever?

 

Har vi krav på et annet klasserom osv.? Skolens ledelse er klar over problmet, men det er like ille!

 

Ja, jeg mener ILLE!

 

 

Gjelder arbeidsmiljøloven for oss elever ved videregående skole?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror ikke maur har noen rett til å være i skolebygninger. Elevenes tilsvarende rett følger av retten til skolegang, men denne gjelder ikke for dyr. Jeg tror skolen kan nedlegge forbud mot at maurene ferdes i klasserommet. Dette er rett nok inngripende, men legalitetsprinsippet gjelder bare inngrep overfor borgerne. I alle fall vil skolens eiendomsrett være tilstrekkelig hjemmelsgrunnlag.

 

Så jeg ville henstille lærer eller rektor til å nedlegge et slikt forbud. Om ikke forbudet etterleves, må skolen ha rett til å håndheve det egenhendig ved fysisk makt.

 

Hva elevene kan kreve, er mer i det uvisse. Et interessant spørsmål i denne sammenheng er om de kan tre inn i skolens rettsstilling og således utøve de beføyelser mot maurene som er nevnt ved subrogasjon/springende regress.

Lenke til kommentar

Og takk til frevild for dagens største latterkrampe....

 

Ellers har nok opplæringslova § 9a-2 noe å si for saken:

 

§ 9a-2. Det fysiske miljøet

 

Skolane skal planleggjast, byggjast, tilretteleggjast og drivast slik at det blir teke omsyn til tryggleiken, helsa, trivselen og læringa til elevane.

 

Det fysiske miljøet i skolen skal vere i samsvar med dei faglege normene som fagmyndigheitene til kvar tid anbefaler. Dersom enkelte miljøtilhøve avvik frå desse normene, må skolen kunne dokumentere at miljøet likevel har tilfredsstillande verknad for helsa, trivselen og læringa til elevane.

 

Alle elevar har rett til ein arbeidsplass som er tilpassa behova deira. Skolen skal innreiast slik at det blir teke omsyn til dei elevane ved skolen som har funksjonshemmingar.

 

Dersom ein elev eller forelder, eller eit av råda eller utvala ved skolen der desse er representerte, ber om tiltak for å rette på fysiske miljøtilhøve, skal skolen snarast mogleg behandle saka etter reglane om enkeltvedtak i forvaltningslova. Om skolen ikkje innan rimeleg tid har teke stilling til saka, vil det likevel kunne klagast etter føresegnene i forvaltningslova som om det var gjort enkeltvedtak.

Lenke til kommentar
Jeg ser ikke hvordan maur kan påvirke helsen. Det finnes sikkert noen tusen skoler i Norge som sliter med muggsopp og annet knas som bør bekjempes lenge før man satser på å få utryddet alle maur i landet..

 

Mauren er et kult innsekt som er morsom å knipse på blink på andre elever når man kjeder seg i timene.

 

Jeg tror ikke at elever har noen rettigheter i praksis, vår skole er iskald om vinteren og tropisk varm høst og vår.

 

Dessuten er ventilasjonsanlegget slått av grunnet masse muggsopp og edderkopper og sånn som er i det, taket lekker, stoler og bord er minst 40 år gamle og fort gjort og ødelegge klærne på, brannalarmen er utkoblet + masse masse mer.

Men de driver på disp. og har gjordt det i mange år.

Lenke til kommentar

Politikerene gir nok fullstendig f... i hvordan skoleelever har det. I klasserommet vi hadde på videregående, var luften målt til 108 ganger værre enn det som var tillatt i fjøs. Både skoleledelsen og politikerene visste om det, men gjorde ikke et døyt med det.

Lenke til kommentar
Jeg tror ikke maur har noen rett til å være i skolebygninger. Elevenes tilsvarende rett følger av retten til skolegang, men denne gjelder ikke for dyr. Jeg tror skolen kan nedlegge forbud mot at maurene ferdes i klasserommet. Dette er rett nok inngripende, men legalitetsprinsippet gjelder bare inngrep overfor borgerne. I alle fall vil skolens eiendomsrett være tilstrekkelig hjemmelsgrunnlag.

 

Så jeg ville henstille lærer eller rektor til å nedlegge et slikt forbud. Om ikke forbudet etterleves, må skolen ha rett til å håndheve det egenhendig ved fysisk makt.

 

Hva elevene kan kreve, er mer i det uvisse. Et interessant spørsmål i denne sammenheng er om de kan tre inn i skolens rettsstilling og således utøve de beføyelser mot maurene som er nevnt ved subrogasjon/springende regress.

 

Og hvis de stakkars maurene blir tauet inn av politiet pga. innbrudd, så vil straffeloven §60a komme til anvendelse. De er jo tross alt en bande.

Lenke til kommentar
Et interessant spørsmål i denne sammenheng er om de kan tre inn i skolens rettsstilling og således utøve de beføyelser mot maurene som er nevnt ved subrogasjon/springende regress.
Og hvis de stakkars maurene blir tauet inn av politiet pga. innbrudd, så vil straffeloven §60a komme til anvendelse. De er jo tross alt en bande.

 

Ved utøvelse av fysisk makt må det likevel tas stilling til EMKs artikkel om 2 om rett til liv sett i sammenheng med forbudet mot tortur.

Lenke til kommentar
*latterkule*

Alle forsøk på å ta livet av en admin med latter, straffes med flere år i tukthus. Saken etterforskes videre og eventuell tiltale utstedes når en hjemmel i loven foreligger. ;)

 

 

Ontopic, er ikke elever beskyttet av noe som helst i denne situasjonen?

Lenke til kommentar

maur gjør piss vondt og bli stukket av da.

 

høres ut som noen har lyst og få noen fri dager fra skolen :!:

 

vi hadde samme probleme 2 år siden. sa det til rektor.

og samme dag. ble klasserommet " gassa" og spreker ble silikonert .

 

mitt hint blir vel : snakk med rektor:)

Lenke til kommentar

Egentlig ikke. Det er Convention for the Protection of Human Rights and Fundamental Freedoms. Sier ingenting om "human fundamental freedoms". :p

 

ØSK artikkel 13! Vi har da ingen rett til å diskriminere på hvem som får undervisning, være det maur eller mennesker.

 

Hvilken avdeling er du på?

Lenke til kommentar
Trådstarter går ikke tilfeldigvis på Sola Videregående Skole? :p Vi har maaaasse maur her, men vi tramper dem i filler, eller kaster dem på pulten til jentene i klassen :p Da blir det god gang

 

Hvilke klasserom er du så uheldig og oppholde deg i da? Kan ikke huske noe maur jeg hvertfall ;)

Lenke til kommentar

Jeg mener vi også sjekket opp noe rundt dette da jeg gikk på videregående. Forholdene var ikke på langt nær så ille som mange andre steder, men vi hadde klasserom i "midlertidige" brakker som hadde stått der i mange år. Særlig om vinteren var det ille; enten tung og varm panelovn-luft eller iskaldt pga utlufting. Selv om dette selvsagt hadde vært uakseptabelt på de fleste arbeidsplasser, var/ er problemet at læreren ikke hadde sin faste arbeidsplass i klasserommett og dermed kunne man ikke bruke arbeidsmiljøloven som ellers hadde vært et sterkt pressmiddel for å utbedre forholdene...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...