Gå til innhold

FRP ønsker å avskaffe 1. mai som fridag - hva syntes du?


Anbefalte innlegg

(VG Nett) - Dagen har utspilt sin rolle på mange måter, og 1. mai-toget er blitt en arena for pampemakt, sier nestleder Mazyar Keshvari i Frps bystyregruppe i Oslo.

 

Dagen før den røde dagen har Fremskrittspartiet i Oslo vedtatt et forslag til partiprogrammet som går på å avskaffe 1. mai som offentlig høytidsdag.

 

- Vi vil fjerne 1. mai som fridag. Den har utspilt sin rolle på mange måter, vårt demokratiske samfunn endres ikke ved at man går i tog. Ville Arbeiderparti-folkene gjort alvor av parolene sine, kunne de gjort det - de sitter jo i regjering, sier Mazyar Keshvari til VG Nett.

 

- Arena for pampeveldet

 

Han mener det er lite arbeidere som går i 1. mai-tog, og sier at dette i større grad er blitt en arena for pampeveldet i Ap og LO, og de siste årene også SV.

 

- De som ønsker å markere bør få gjøre det, men man trenger ikke fri en hel dag. Vi må kjempe for arbeidernes sak hver eneste dag, sier Frps Mazyar Keshvari, som likevel ikke ønsker at vi skal miste en fridag.

 

- Jeg syns heller fridagen skal flyttes til frigjøringsdagen vår, 8. mai, som dessverre får mindre og mindre oppmerksomhet hvert år. Vi burde heller ha fri på denne dagen og bruke den til å reflektere over hvor ufritt samfunnet vårt var for 64 år siden, mener Frp-politikeren.

 

- Fiktive forskjeller

 

Unge Høyre vedtok en resolusjon om å avskaffe 1. mai som fridag på forrige landsstyremøte. Unge Høyre-leder Henrik Asheim mener dagen berører for få mennesker, og at den representerer fiktive forskjeller mellom «arbeiderklassen» og resten av befolkningen.

 

- En nasjonal høytidsdag bør være noe hele landet kan feire, og ikke en politisk markering. Vi vet for eksempel at Unge Høyre-folk har spurt om å få være med i toget for å demonstrere for lavere skatt til arbeidere, uten å få lov til det. Når du ser på årets paroler kan denne dagen framstå som en markedsføringsavtale mellom Arbeiderpartiet og LO, mener Asheim, og legger til at fridagens fremste funksjon i dag er at voksne kan jobbe i hagen mens russen sover ut rusen.

 

- Da har kanskje høytidsdagen utspilt sin rolle, sier Unge Høyre-lederen.

 

Forslaget som ble vedtatt på Oslo Frps møte i kveld, skal godkjennes på fylkesnivå på mandag. Så gjenstår det å se om forslaget blir tatt opp i partiprogrammet på Frps landsstyremøte 22. til 24. mai.

 

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/norsk-p...hp?artid=552924

 

Sikkert flere av dere som hørte nyheten på radio som meg, og hørte at Halvorsen og Stoltenberg syntes det var flott med 1. mai-fri.

 

 

Hva syntes dere? Personlig er jeg enig og syntes at 1. mai er en tullete fridag siden ingen går i tog lenger uansett.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg inbiller meg at 1.Mai ikke har helt samme funksjonen som den en gang var tiltenkt. Personlig syns jeg det er en tullete fridag jeg også. Men den representerer jo (til en viss grad) noen tradisjoner. Med tanke på at jeg ikke er så fryktelig religiøs av meg, syns jeg jo forsåvidt at mange andre fridager også er ganske tullete da, men greit å ha en unnskyldning for å ta seg fri i ny og ne...

Lenke til kommentar

Vil si at jul og påskefri er enda mer "tullete" enn 1. mai fri.

For 1. mai fri er ihvertfall til for å feire noe i virkeligheten.

 

Men selvsagt så kan man vri det og si at jul og påske har blitt noe helt annet enn bare en religiøs feiring, men fortsatt så synes jeg ikke det er noe ille å ha én dag fri for å feire arbeiderne, selvom det blir færre som "feirer" og heller flere som heller bare tar det med ro :)

 

edit: God 1. Mai! :D

Endret av sureup
Lenke til kommentar

Syntes 1 mai er en unødvendig fridag, vi har mer en nokk av fridager og helligdager. Syntes det er plagsomt med alle de "spesial dagene" der alt er stengt osv. Syntes vi fint kunne kuttet ut 1 mai, eventuelt andre fridager. Vi kan etter min mening beholde nasjonaldag og høytider som jul og nyttår.

Lenke til kommentar

Om den ikkje er så viktig her i landet lengre så kan den være av betydning i andre land som har dårlegare forhold. Synest ikkje me bør avskaffe ein sånn internasjonal dag.

 

I løpet av eit år er det 12 helligdagar som dette. 1. Nyttårsdag, Skjærtorsdag, Langfredag, 1. og 2. Påskedag, Kr. Himmelfartsdag, 1. og 2. Pinsedag, 1. og 2. Juledag samt 1. og 17. mai. Om me skulle avskaffa nokon ville eg heller kutta ned på påskedagane eller pinse. 1. mai er ein av to (17. mai) helligdagar som ikkje har grunnlag i religion.

Lenke til kommentar
Hva syntes dere?

Dersom, eller når, fremskrittspartiet og høyre får makten i landet så tar det ikke så lang tid før det blir stort behov for å kjempe for rettigheter vi har tatt for gitt alt for lenge. Inntil da synes jeg vi skal fortsette å hedre de som gikk foran og helst også forsøke å ta opp arven.

Lenke til kommentar
Grøss og gru hvis FRP får mange stemmer ved neste valg. :(

 

De får min :)

Forandring fryder sier nå jeg!

Det er beviselig at sosialistene bruker 1. mai som en dag for å spre mest mulig sosialistisk propaganda, akkurat som i kommunistregimene. Jeg er også for å legge fridagen til en dag som betyr mye mer, som f.eks. frigjøringsdagen, dagen hvor Norge igjen ble fritt etter krigen. Eller 7. juni, uavhenighetsdagen, dagen da Norge endelig ble ett eget rike etter 500 år under Danmark og Sverige.

Lenke til kommentar
- Jeg syns heller fridagen skal flyttes til frigjøringsdagen vår, 8. mai, som dessverre får mindre og mindre oppmerksomhet hvert år. Vi burde heller ha fri på denne dagen og bruke den til å reflektere over hvor ufritt samfunnet vårt var for 64 år siden, mener Frp-politikeren.
Så...vi skal flytte den så vi kan knytte den opp imot en fridag som har enda mindre rolle i dagens samfunn? Snakke om å skyte seg selv i foten her.

 

 

I løpet av eit år er det 12 helligdagar som dette. 1. Nyttårsdag, Skjærtorsdag, Langfredag, 1. og 2. Påskedag, Kr. Himmelfartsdag, 1. og 2. Pinsedag, 1. og 2. Juledag samt 1. og 17. mai. Om me skulle avskaffa nokon ville eg heller kutta ned på påskedagane eller pinse. 1. mai er ein av to (17. mai) helligdagar som ikkje har grunnlag i religion.
Da må vi først fjerne kirke og stat.
Lenke til kommentar

1 mai er egentlig en hedensk helligdag som henger igjen fra før kristendommen.

 

http://www.theholidayspot.com/mayday/history.htm

 

1 mai er også fødselsdagen til illuminati, som ble stiftet 1 mai 1776.

 

http://www.redicecreations.com/specialrepo...may/mayday.html

 

i dag er 1 mai dagen for sosialistisk selvskryt.

 

 

Slik jeg ser 1 mai så er den ganske enkelt en dag for feiring av ondskapen.

Lenke til kommentar

Jeg ville heller kjempe for at FRP og Høyre kan ha sine egne parobler. Hvis bare sosialdemokatene og sosialistene får lov til å gå i toget, så er det et klart brudd på ytringfriheten. Jeg trodde bare at Unge Hyre ikke gadd å gå i demostrasjontogene.

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke det er sånn at de ikke får lov Camlon. Det er hvertfall mange grupperinger som går i 1. mai tog som ikke er tradisjonellt arbeiderrelaterte.

 

Antageligvis er det mer som du nevner, at f.eks. unge høyre mye heller tar seg en sigar på sofaen 1. mai istedenfor å menge seg med bermen.

Lenke til kommentar
Jeg tror ikke det er sånn at de ikke får lov Camlon. Det er hvertfall mange grupperinger som går i 1. mai tog som ikke er tradisjonellt arbeiderrelaterte.

 

Antageligvis er det mer som du nevner, at f.eks. unge høyre mye heller tar seg en sigar på sofaen 1. mai istedenfor å menge seg med bermen.

Det står jo svart på hvitt her

 

- En nasjonal høytidsdag bør være noe hele landet kan feire, og ikke en politisk markering. Vi vet for eksempel at Unge Høyre-folk har spurt om å få være med i toget for å demonstrere for lavere skatt til arbeidere, uten å få lov til det. Når du ser på årets paroler kan denne dagen framstå som en markedsføringsavtale mellom Arbeiderpartiet og LO, mener Asheim, og legger til at fridagens fremste funksjon i dag er at voksne kan jobbe i hagen mens russen sover ut rusen.

 

Lyver de? Jeg har også lest det andre steder. Er dette sant, og ingenting blir gjort med det, støtter jeg også å avskaffe 1-mai, fordi 1-mai skal være for alle som gidder, og hvis det er et krav om at man skal være venstrevridd, bryter det med ytringsfriheten og hele dagen blir poengløst.

 

her er en lenke som beskriver det samme om Gjøvik UH http://gjovikuh.wordpress.com/2007/04/30/1-mai-2/

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...