Gå til innhold

Er det galt å være mot innvandring?


Gjest medlem-82119

Anbefalte innlegg

En annen sak som irriterer meg er at mange unnskylder den voldelige handlingen med at de har kommet fra nød og krig.

Javel? Når ble det å komme fra f.eks sult eller krig godkjent som legitim grunn til å drepe og voldta?

Hvor mye sult eller nød må man oppleve for å slippe unna med sånt?

Er det sånn at man mister alle hemninger hvis en sultkatastrofe rammer og plutselig synes det er logisk og greit å knivstikke noen i det landet man kom til?

 

http://www.dagbladet.no/nyheter/2008/10/28/551911.html

 

http://debatt.aftenposten.no/item.php?Grou...ThreadID=269615

 

Hvorfor er det også så mange fra somalia som synes det er helt greit å knivstikke tilfeldige?

Er dette en del av kulturen? Er det sånn at i valget mellom playstation og å knivstikke tilfeldige så synes de det er mer morsomt å knivstikke tilfeldige?

Er det rasistisk å be en somalier om å ikke knivstikke noen? Det virker nesten sånn at enkelte har den oppfatning...

 

Dette er helt vanlige misforståelser som mange har forsøkt å forklare her gjentatte ganger.

 

Punkt 1: Det er vesentlig forskjell på å /unnskylde/ og /forklare/. En bakgrunn preget av vold, mishandling, krig, dop og nød kan /forklare/ at enkelte ikke klarer å leve et normalt lovlydig liv etterpå. Det betyr selvsagt ikke at det /unnskylder/ de kriminelle handlingene eller at man går rundt og synes "synd" på gjerningsmennene. Det innebærer ingen legitimering av handlingene, men det innebærer at det kan forklare handlingen. Det betyr igjen heller ike at de ikke skal straffes for disse handlingene, akkurat som andre kriminelle. Jeg tror ingen her vet hvordan de selv ville reagert med en oppvekst som den man opplever i Somalia og det blir for enkelt å dømme ut fra ens egen virkelighet her i trygge fredelige Norge.

 

Punkt 2: Somalia har vært preget av krig, vold og manglende normale samfunnsfunksjoner i svært mange år. Det er et land i tilnærmet full oppløsning og hvor alt for mange mennesker er ødelagt, kanskje for all fremtid. Man vet at dette gjør noe med mennesker. Samtidig er det nok en kultur der hvor det er lettere å ty til vold for å få det man ønsker (noe hvite europeere også var gode på den gang de bokstavelig talt plyndret seg gjennom det afrikanske kontinentet). Det at det også er svært mye bruk av dop gjør ikke situasjonen noe bedre.

 

Jeg mener det viktigste vi kan gjøre er å støtte opp om tiltak gjennom FN, noe Somaliske ledere har bedt om i mange mange år. Hadde landet vært fullt av olje ville nok enkelte vestlige land vært mer giret på å få på plass et fungerende styre og få slutt på de værste krigshandlingene. Jeg mener ikke det er en løsning å avvise alle som kommer hit. Mange har åpenbart krav på beskyttelse og vi må bare bli flinkere til å følge opp de som kommer på en god måte.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ingen nød og/eller katastrofe rettferdiggjør drap og voldtekt av uskyldige Nordmenn. At grunnene er mange, rettferdiggjør forsatt ikke handlingen. Det beste Norge kunne gjort i denne sammenheng er å innført en full innvandringsstopp fra disse land. Vi kunne i så måte blitt flinkere å hjelpe innvandrere der de befinner seg, altså i eget land. Om jeg ikke husker feil foreslo FrP i sin tid å internere disse i eget hjemland. Dette for å la rettegangen prosesseres der, slik at vi ikke mottok alle disse illegale og eventuelt kriminelle innvandrere til Norge. Vi vet det ofte er vanskelig å få de ut av riket, enn om de har fått endelig avslag på sine søknader om asyl og er funnet urettmessige for opphold i Norge.

 

Heldigvis snart valg!

 

:)

Endret av roberteh
Korreksjon.
Lenke til kommentar

Det var da dagens beste og mest uredelige stråmann. Ikke noe sted har jeg skrevet at det "rettferdiggjør drap og voldtekt av uskyldige nordmenn". Slik debatteknikk er bare løgnaktig og feig. Prøv igjen, og ta utgangspunkt i det jeg faktisk skrev.

 

Forøvrig er noe av problemet altså at det ikke finnes noe fungerende rettssystem i Somalia. Ei heller noe fungerende sentralstyre. Det beste vi kan gjøre er som jeg sa å presse på i FN og å ta i mot de som virkelig behøver beskyttelse på en god måte.

 

Vi har også da en innvandringsstopp fra Somalia, akkurat som vi har fra alle andre land. Det har blitt forklart deg mange ganger. Det er lurt å bruke riktige begreper når man diskuterer disse sakene.

Lenke til kommentar

Ingen her har rettferdiggjort det som skjer, derimot har man prøvd å forklare en viss kausalforhold mellom den sosiale og økonomiske situasjonen i Somalia og hvordan det påvirker menneskene der.

 

Lykke til med å kunne internere de i en (feilet) stat der den offisielle regjeringen såvidt klarer å ha kontroll på hovedstaden sin, der man har utbryterstat i nord og seperatister fra sør. Uten noe helhetlig politisk eller sosiale strukturer med lokale domstoler hovedsakelig uavhengig av hverandre. Noen idè til hvordan man skal organisere rettergang med mer der nede?

Lenke til kommentar

Jeg er selv i mot fri-invadering som er i norge i dag. Man MÅ MÅ kunne stille krav fra han/hun som kommer, at det lærer seg norsk, blir en del av samfunnnet ikke minst får seg en jobb og bidrar noe til sammfunnet som en helhet ikke bare sitte hjem med en fabrik mellom beina og vente på penger av NAV

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Når altfor mange lukker øynene for realitetene så får de det samfunnet de fortjener.

Problemet er at de drar samfunnet sitt nedover alle andre også.

 

Det er vel et problem at hvem som helst slipper inn, at de får gjøre nesten hva som helst, at de ødelegger for andre som ønsker en hyggelig kveld på byen, og at de med sin oppførsel oppfattes som en trussel.

Man slipper ikke biler, tver, fly, båter osv ut på markedet før man har sjekket at de fungerer, men det er liksom helt greit med mennesker.

 

http://www.aftenbladet.no/innenriks/104050...ld_i_Norge.html

 

Hvorfor er det sånn at de mest naive menneskene på jordkloden blir satt til å åpne dørene på vidt gap for hvem som helst som vil inn i landet?

Hvis JEG hadde drept noen, drevet med litt tortur på si, vært medlem av en terror-organisasjon....kunne jeg da slengt ut at jeg var blitt kristen over natta og vips så slapp jeg all straff?

Hvorfor er det formildende å konvertere til kristendom?

 

http://debatt.aftenposten.no/item.php?Grou...ThreadID=273515

 

Hvorfor synes noen det greit å støtte kriminelle fordi de har en annen nasjonalitet?

 

Ser også at noen prøver å forklare hvorfor bl.a Somaliere og andre som kommer fra ulike forhold dreper og voldtar.

Jeg synes IKKE det betyr noe hva de kommer fra, drap er drap, vold er vold, voldtekt er voldtekt, kriminalitet er kriminalitet.

Om en somalier knivstikker så er det like feil uansett hva han har opplevd.

Forklaringer er tomt prat synes jeg i slike saker.

Lenke til kommentar
Ser også at noen prøver å forklare hvorfor bl.a Somaliere og andre som kommer fra ulike forhold dreper og voldtar. Jeg synes IKKE det betyr noe hva de kommer fra, drap er drap, vold er vold, voldtekt er voldtekt, kriminalitet er kriminalitet. Om en somalier knivstikker så er det like feil uansett hva han har opplevd. Forklaringer er tomt prat synes jeg i slike saker.

 

Igjen så griper du til stråmenn. Jeg mener også at drap er drap, at vold er vold, at kriminalitet er kriminalitet, og at om en somalier knivstikker er det like feil uansett hva han har opplevd (eller om en nordmann gjør det). Poenget med /forklaringer/ er at de kan hjelpe oss til å forstå /hvorfor/ det skjer (og nei, jeg mener ikke at vi skal "forstå" dem ihjel og gi dem en klapp på skulderen) og forklaring og forståelse hjelper oss til å forhindre og endre. Forklaringer er ikke tomt prat, det er en forutsetning for endring. Og som sagt flere ganger: Den største endringen må være å få disse landene på fote igjen når det gjelder sentraladministrasjon og fravær av krig.

Lenke til kommentar
Poenget med /forklaringer/ er at de kan hjelpe oss til å forstå /hvorfor/ det skjer (og nei, jeg mener ikke at vi skal "forstå" dem ihjel og gi dem en klapp på skulderen) og forklaring og forståelse hjelper oss til å forhindre og endre. Forklaringer er ikke tomt prat, det er en forutsetning for endring.

Somaliere kan drepe og voldta i Norge fordi de har blitt sluttet/lokket inn som asylsøkere til Norge. Hadde vi ikke hatt verdens mest naive asylpolitikk hadde de ikke kommet hit og overgrepene hadde ikke skjedd, så enkelt er det. Det er ikke noe mere å analysere eller kaste bort penger og nordmenns liv på.

 

Om det kommer en med øks inn i leiligheten din og angriper din familie hva gjør du da?

-prøver å finne ut hvorfor vedkommende gjør det han gjør og hva du kan gi man for å få ham til å slutte?

-Sparke pakket ut av leiligheten?

Endret av robertaas
Lenke til kommentar

Om noen prøver å ta seg inn i leiligheten min med øks vil jeg ringe politiet. Jeg vil også klargjøre det jeg måtte ha som kan fungere som slagvåpen.

 

Men det er et operativt spørsmål, det kjeklulf snakker om handler nok mer om preventive handlinger, hvordan en hindrer slike hendelser fra å skje.

 

En metode er selvfølgelig å nekte slike mennesker innreise, men det er også matnyttig å debattere hvilke andre metoder en kan benytte for å hindre slikt.

 

:)

Lenke til kommentar

Jeg er også for å hjelpe mennesker, for eksempel å hjelpe nordmenn til å ha et land hvor de ikke blir drept, vodldtatt eller stått ned av voldelige innvandrere som ikke har noe her å gjøre.

Og så kan vi prioritere lovlydige arbeidsinnvandrere og kvoteflyktninger som ønsker å bidra positivt til Norge.

Lenke til kommentar
En metode er selvfølgelig å nekte slike mennesker innreise, men det er også matnyttig å debattere hvilke andre metoder en kan benytte for å hindre slikt.

 

Dette er den mest effektive og rimeligste løsningen. Det er også den eneste praktisk gjennomførbare løsningen som har 100% suksessrate. Jeg tror faktisk det ikke er noe mer å diskutere egentlig. :)

Lenke til kommentar
Men er det riktig overfor nordmenn å ta vedkommende inn når sannsynligheten er større enn dersom han var vestlig? Nei, man burde kalkulere hvorvidt folk kan bidra positivt, og den er høyest hvis de er vestlige.

Betyr dette at majoriteten av nevnte innvandrere bidrar negativt?

 

Er det i så måte umulig at en somalier er lovlydig, og ønsker å bidra positivt i Norge?

Nei, det er ikke umulig, men da får han bare utfylle kravene for arbeidsinnvandring til Norge slik som alle utenfor Schengen må gjøre.

Det kan være noe vanskelig når en kommer fra en del av verden der byråkrati og offentlige organer er heller dårlig representert, og der de som er representert er gjennomkorrupte.

 

En metode er selvfølgelig å nekte slike mennesker innreise, men det er også matnyttig å debattere hvilke andre metoder en kan benytte for å hindre slikt.

 

Dette er den mest effektive og rimeligste løsningen. Det er også den eneste praktisk gjennomførbare løsningen som har 100% suksessrate. Jeg tror faktisk det ikke er noe mer å diskutere egentlig. :)

Den har ikke 100 % suksessrate. Det er voldelige innvandrere fra andre land enn afrikanske. Jeg husker for eksempel en gjeng med walesiske saueklippere som uprovosert banket opp en ung mann fra Lillehammer ikke langt fra Moelv sentrum.

 

100 % suksessrate ville vi få dersom vi ikke tillot noen innvandrere å komme til Norge. Og da ville vi fortsatt ha en del problemer med oss nordmenn som sådan, som dreper et anseelig antall mennesker i året.

Lenke til kommentar
Nei, det er ikke umulig, men da får han bare utfylle kravene for arbeidsinnvandring til Norge slik som alle utenfor Schengen må gjøre.
Det kan være noe vanskelig når en kommer fra en del av verden der byråkrati og offentlige organer er heller dårlig representert, og der de som er representert er gjennomkorrupte.
Så du sier altså at vi bør være meget skeptiske til dukumentasjonen fra arbeidsinnvandrere fra Somalia?

 

Det kan være et godt råd å ta med seg for vi ønsker vel ikke at en svindler skal ta plassen til en ærlig arbeidsinnvandrer.

Endret av robertaas
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...