Gå til innhold

Tror Windows 7 kan føre til mer Linux


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Man kan lese på nettet at folk er fornøyd med den offesielle beta versonen av Win7 jo, og final blir vel ikke akkurat dårligere mottatt. Prisen på Win7 kan bli litt avgjørende da, spessielt for dem som kjøpte Vista da det kom.

 

Jeg testa Ubuntu 8.04 i fjor. Jeg sjekket hvor mye RAM OS'et brukte rett etter oppstart, og det var omtrent det samme som XP PRO. I bruk synes jeg heller ikke Ubuntu var noe raskere enn XP. Jeg hatet fortsatt at man må bruke kommando linja på noen oppgaver. Greit for dem som er vant med den, men for en mange årig Windows bruker, så er den en turn-off fra Linux. Så må jeg til slutt si at jeg liker de Windows programmene jeg bruker, og alternativene til dem som finnes til Linux er ikke like gode, mener da jeg. Kan emulere med Wine, men det funker ikke alltid like bra.

 

Jeg vet ikke om nye Ubuntu 9.04 kommer til å forandre stort på det jeg skrev ovenfor da menne...

Lenke til kommentar
Synes det blir litt feil og uttale seg om dette før Windows 7 har havnet i hyllene. Men, om det blir en like stor skuffelse som Vista er det nok en mulighet for at flere kan flytte over til GNU/Linux leiren. Selv var jeg til-og-fra når det gjaldt GNU/Linux frem til jeg møtte Vista, som jeg ikke ble venner med og byttet da til Ubuntu. Skylder vel egentlig MS en stor takk for at de lanserte Vista. Hadde nok ikke gitt Ubuntu og GNU/Linux en skikkelig sjanse om det ikke hadde vært for nettop Vista.

 

Om flere produsenter begynner og selge netbooks og gjerne "vanlige" bærbare og stasjonære maskiner med, feks, Ubuntu (altså en skikkelig Ubuntu distro) vil nok det åpne for at flere våkner opp sammenlignet med om MS slipper enda et elendig OS. Det krever jo også da at kjøpere får det som et alternativ når de skal handle og at selgerne vet hva de snakker om. Det er helt klart at mange databrukere kunne klart seg med Ubuntu og dermed spart penger (som jo er viktig for de fleste). Og selvsagt er det viktig at de som handler slike maskiner får skikkelig support av selger når det er nødvendig.

 

 

@ HDSoftware: Det er vel ikke vanlig. Men det er ikke alle som ønsker og kjøpe ny maskin når et nytt MS OS blir sluppet (slik det var fra XP til Vista). Så for mange brukere er det nok viktig at det ikke krever mer enn det forrige. Så for mange er det nok en stor fordel at det krever mindre enn Vista.

Nå har jo testversjonene av Windows 7 vært ute lenge, og når disse allerede er raskere og mer stabil enn Vista så tror jeg nok 99% at final versjonen også blir det. Ubuntu og Linux distroer generellt er ok nok så lenge alt fungerer, men om man får noe hw som ikke er støttet så må man jo nesten ha en bachelorgrad for å få dette til. De fleste vanlige folk har hverken kompetanse eller tid til dette og de velger da å gå tilbake til Windows i en eller annen versjon. I tillegg syns jeg heller ikke at Ubuntu kjører noe særlig bedre på Netbooks enn betaen av Win7.

Lenke til kommentar

For meg kommer stopper det opp samme sted hver gang. Elendig hardware støtte. Og argumentene fra linux brukere er at dersom vi alle skifter til linux kommer hardware støtte til å komme etter. Linux brukere sier: "Men den støtter jo X og Y da er den god nok". Krem eksempel på dårlig hardware støtte ligger i dual screen oppsett med eks prosjektorer og flat tv, 640X480 max på alt som ikke linux kjenner. Selv XP kjenner igjen helt nye tver med en gang de ruller ut fra fabrikken, fungerer helt fint uten drivere.

Lenke til kommentar
om linux skal bli mere popelært, må de nesten finne opp et nytt UI for hele desktop systemet.

Jaha?

Det finnes jo flere titalls user-interfaces, enkelte som er tilnærmet lik identisk med MS Windows sine. Kan du utdype litt..?

 

joda, kan utdype litt. mener å finne opp et UI som er et like stort hopp fra dagens desktops, som det var å gå fra komandolinje til vinduer.

Lenke til kommentar

Jeg tror at det faktum at Windows 7 kommer i så mange versjoner kan bli en gavepakke til Linux/Ubuntu. Mener det er tullete å måtte kjøpe nye lisensnøkkler for å få en ny funskjon i W7 ??? Skal MS gjøre mere riktig med W7 og likevel gå på en smell igjen ? Dette tror jeg ikke folk gidder !

De må også forstå at OS er som grunnmuren til et hus, det er huset en bruker, men en stabil grunnmuren er viktig for å kunne bruke huset. Altså er det programmene og spillene vi bruker, ikke OS'et som er viktig for OSS. Dette må MS ta inn over seg snart, og alle de andre også.

Det er en viktigere "event" for kunde til MS når de lanserer en ny Office eller når de lanserer et nytt OS. Og skulle det være motsatt, vil ikke de si noe om det forrige OS, Vista ??

Lenke til kommentar

Jævla whining om elendig hardware støtte. Windows er jo MYKJE verre. Eg har fleire TV kort, raid kort, USB basert trådlaus nettverkskort som enten har himla bugga drivere eller ikkje finnes støtte for ein gong.

 

Linux støtter så og si alt av det eg har utan tuning, triks osv...og har gjort det perfekt det siste året. Som sagt så finnes det nokre få unntak, men Windows og eldre hardware er heilt håplaust!

 

Og for whining av UI så prøv nye KDE heller, raskare, meir konfigurerbart og meir sexy kan ein knapt få det.

Lenke til kommentar

Linux sitt problem er at de har _helt_ feil fokus. Hvis en ser på brukermassen som beveger seg fra Windows til Mac (eller bare til Apple, uansett produkttype) så ser man at mannen i gata faktisk ikke synes Windows hverken er pent eller brukervennlig nok, og faktisk er villig til å betale absurde summer for å slippe å måtte sette seg inn i tekniske detaljer.

 

Folk vil ha en ferdig pakke som de føler er pen/fancy/moteriktig og "bare fungerer" uten noen som helst mikkmakk fra deres side, innstallering av programvare inkludert. Denne kan være så lukket og proprietær som den bare vil, brukerne forstår ikke engang begrepene "lukket" og "proprietær" og syns tiden sin er for mye verdt til å skulle sette av tid til å lære seg dem.

 

Våkn opp!

Lenke til kommentar

Verken GNU/Linux eller Windows er gode nok på driverstøtte. Hvilke enheter som støttes varierer, men den ene er ikke overlegen sammenlignet med den andre. Derimot er det en stor fordel med distribusjoner som Ubuntu som legger inn de fleste drivere automatisk, og noen drivere må bare aktiveres.

 

Jeg må forresten nevne at jeg installerte Ubuntu på en ny PC her om dagen fra en treg minnepinne (under 10 MB/s), det tok under 5 minutt fra jeg trykte install til prosessen var ferdig. Da dette var ferdig var det kun aktivering av proprietære skjermkortdrivere og kodeker som gjenstod. Hele oppsettet var klart og fungerte utmerket.

 

Jeg vil også minne om at det skjer en enorm utvikling på de fleste områder innenfor GNU/Linux. Både GNOME, KDE, kjernen osv. kommer stadig i nye utgaver med små forbedringer, dette er ikke revolusjoner, men om du sammenligner de nyeste distribusjonene med tilsvarende fra et par år siden, så er det en enorm forskjell.

 

Min oppfatning er at X.org Server trenger utskifting. Dette er opphavet til mange av problemene som folk opplever. Heldigvis bringer X.org ekstremt skjelden ned hele systemet, men det er likevel plagsomt.

 

I tiden som kommer bringer både GNOME og Linux-kjernen spennende nyheter. Jeg tror ikke at folk vil bytte til GNU/Linux over natten, men fordelene blir stadig flere og brukermassen øker stadig. Ting tyder på at det er snart like mange brukere av GNU/Linux som Mac OS X, hvis det ikke har passert det. Her til lands har Acer alene solgt flere PCer med GNU/Linux enn Apple har solgt Mac den siste tiden, og i tillegg finnes det andre leverandører som selger godt.

Lenke til kommentar

Egentlig fungerer Ubuntu meget bra på nesten samtlige maskiner jeg har prøvd, out of the box, og de aller fleste ikke-kyndige jeg har demonstrert det for har ment det virket greit og oversiktlig, og at de godt kunne brukt det selv. Det er imidlertid ett ankepunkt: Wifi.

 

Har fremdeles til gode å se at trådløst på en laptop fungerer out of the box, og fremdeles til gode å se at man kan fikse det uten å bruke terminalen. Det holder ikke. Mulig Linux har bedre støtte for halvobskure USB- og Firewire-enheter, men folk flest vil bare ha trådløst nett. Dette MÅ på plass.

Lenke til kommentar
Jævla whining om elendig hardware støtte. Windows er jo MYKJE verre. Eg har fleire TV kort, raid kort, USB basert trådlaus nettverkskort som enten har himla bugga drivere eller ikkje finnes støtte for ein gong.

 

Linux støtter så og si alt av det eg har utan tuning, triks osv...og har gjort det perfekt det siste året. Som sagt så finnes det nokre få unntak, men Windows og eldre hardware er heilt håplaust!

 

Og hvordan er støtten for grafikk-kort i dag?

Har hatt store problemer med AMD for å få en ordentlig oppløsning på desktop i 2D. 3D? Glem det... Forsøkte Ubuntu 8.04 og 8.10 med forskjellige drivere fra AMD uten hell. Fant et par tråder som hadde tips man kunne forsøke, men for min del er ikke hacking av xorg.conf noe jeg gjør med glede...

 

Så jeg byttet skjermkort og prøvde med Nvidia, hey desktop funket. 3D? Glem det...

 

Ja, jeg har sikkert vært uheldig med drivere/valg av distro/installert noe feil/<insert reason here>, men inntil slike problemer blir mer eller mindre borte vil de fleste føle at driverstøtten for Linux er for dårlig. Grafikk-kort er jo tross alt vanligere enn tv-kort etc. Noe som er trist, fordi linux har et stort potensiale...

(Og ja, jeg bruker faktisk linux for programmering, men har bare gitt opp å kjøre noe som helst i 3D)

 

Og for whining av UI så prøv nye KDE heller, raskare, meir konfigurerbart og meir sexy kan ein knapt få det.

Enig, KDE gjør veldig mye bra!

Lenke til kommentar

Den jevne sluttbruker kan nok sikkert få dekket sine behov med å bruke Ubuntu/Fedora/SuSE, så lenge man snakker om surfing, tekstbehandling, musikk, chatting etc etc.

 

Skal man dog spille en del, eller har behov for stor støtte fra tredjeparts programvareleverandørene, så kommer man seg dog ikke unna Windows, eventuelt kan man selvsagt kjøpe Mac, som har relativt bra støtte innen programvare og begynner også å få flere spill.

 

Dette er grunnen til at jeg egentlig velger å foreslå Mac OS X til personer som vil prøve noe annet enn Windows, da gjerne hvis de skal kjøpe seg en ny maskin eler laptop. Med mindre man vet 100% sikkert at man ikke trenger noe særlig annet enn surfing, tekst og musikk, som nevnt over, så kommer man mye bedre ut av det hvis man velger Mac foran Linux.

 

Er man dog en person som har tenkt å fortsette å bruke Windows, men er litt nysgjerrig på Linux/Unix, så kan det selvsagt være en ide å installere Ubuntu eller OpenSolaris og ha et dualboot system. Men igjen, har man behov for mer enn basisting, avslører man fort begrensningene til Linux/Unix.

 

Inntil støtten fra tredjepartsleverandørene blir drastisk mye bedre, kommer ikke Linux/Unix til å ha muligheten til å virkelig "ta" Microsoft på hjemmemarkedet.

 

Bedriftsmarkedet er selvsagt noe annerledes, spesielt på servere, og servere jo som kjent et av områdene som Linux/Unix briljerer på. Men også på bedriftsmarkedet er det diverse problemstillinger som IT-avdelingene møter. Selv om man kan få til en del på serverbiten, er det slett ikke så enkelt å rulle ut Linux på desktopen. Det går gjerne på begrensninger mht. software og applikasjoner som bedriften trenger. Kanskje finnes det ikke noen fullgod programvare som kan erstatte den, og det blir gjerne for dyrt å utvikle noe helt eget.

 

Så kommer opplæring av de ansatte i bedriften. Det kan fungere bra, men slett ikke noen garantier. Og mange vil kanskje ha det samme systemet som de har hjemme, som ofte er nettopp Windows.

 

En annen ting som også må nevnes, er at Linuxverdenen kanskje fortsatt ses på som litt...vel, nerdete og dogmatisk, og at det ofte råder stor usikkerhet på hvem som egentlig eier hva og hvem man kan kontakte ( Utenom konsulentselskapene ) dersom man har for ekstern kompetanse og/eller support.

 

Og apropos kompetanse. Her ligger det også en potensiell utfordring, nemlig at en del IT-folk ikke vet så mye, hvis de hele tatt vet noe som helst, om drifting av Linux/Unix. Dette kan gjerne bedres ved kompetanseheving over tid, men er likevel en utfordring for en bedrift. Og hva når halve IT-avdelingen, eller kanskje det bare er en IT-ansvarlig, slutter i bedriften?...Hvor enkelt er det å få tak i folk som er flinke på Linux/Unix, og som gjerne også kan en del om nettverk, servere, databaser, support mot sluttbrukere og alle de andre tingene en bedrift trenger kompetende folk til?

 

Så det er nok å ta tak i, dersom man vil få økt omfanget av Linux/Unix betraktelig, og ikke bare ha det serverrommene.

 

 

Btw, undertegnede er selv IT-ansvarlig. :)

Endret av LioKaiser
Lenke til kommentar
Linux sitt problem er at de har _helt_ feil fokus. Hvis en ser på brukermassen som beveger seg fra Windows til Mac (eller bare til Apple, uansett produkttype) så ser man at mannen i gata faktisk ikke synes Windows hverken er pent eller brukervennlig nok, og faktisk er villig til å betale absurde summer for å slippe å måtte sette seg inn i tekniske detaljer.

 

Folk vil ha en ferdig pakke som de føler er pen/fancy/moteriktig og "bare fungerer" uten noen som helst mikkmakk fra deres side, innstallering av programvare inkludert. Denne kan være så lukket og proprietær som den bare vil, brukerne forstår ikke engang begrepene "lukket" og "proprietær" og syns tiden sin er for mye verdt til å skulle sette av tid til å lære seg dem.

 

Våkn opp!

Det er på tide du følger med i timen. Hadde du sagt det der for 4-5 år siden, så hadde det passet bedre, men i dag har enkelte GNU/Linux-distribusjoner kommet veldig langt på brukervennlighet. Prøv ut Ubuntu, Mandriva eller Fedora, så vil du se at det har skjedd mye den senere tiden. Windows kan ikke måle seg mot pakkebehandlerene, automatisk installasjon av drivere og kodeker og den ferdigpakken som følger med i de nevnte distribusjonene. Våkne opp selv du!
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7
Linux sitt problem er at de har _helt_ feil fokus. Hvis en ser på brukermassen som beveger seg fra Windows til Mac (eller bare til Apple, uansett produkttype) så ser man at mannen i gata faktisk ikke synes Windows hverken er pent eller brukervennlig nok, og faktisk er villig til å betale absurde summer for å slippe å måtte sette seg inn i tekniske detaljer.

 

Folk vil ha en ferdig pakke som de føler er pen/fancy/moteriktig og "bare fungerer" uten noen som helst mikkmakk fra deres side, innstallering av programvare inkludert. Denne kan være så lukket og proprietær som den bare vil, brukerne forstår ikke engang begrepene "lukket" og "proprietær" og syns tiden sin er for mye verdt til å skulle sette av tid til å lære seg dem.

 

Våkn opp!

 

Tror du har mye rett i dette. Å prøve å "omskolere" hele brukermassen er vel neppe beste fremgangsmåte.

 

Men at Win7 kommer til å gjøre Linux mer populært sjønner jeg ikke ? Gitt at faktisk WIn7 er såpass mye bedre som intrykkene har gitt, burde det vel ha motsatt effekt. Med Vista, så hadde nok, og er, vel dette tilfelle.

Hvis noen andre enn Microsoft skal øke markedsandeler på OS fronten, ville jeg satset på at OSX får den største veksten

Lenke til kommentar
Alt for mange versjoner å forholde seg til <..>

Det kan man jo si om Windows også. W7 kommer vel i 5 dekstop-versjoner, + server-versjoner. I tillegg har vi 5 ulike desktop Vistaer, 6-7 Windows 2008-versjoner, samt en del Windows 2003 og XP-versjoner. Det blir fort over 20 versjoner. Skreller du bort alle Windows-versjonene som er uaktuelle for akkurat deg så kan du jo også skrelle bort alle de Linux-distroene som er uaktuelle for akkurat deg og du vil sannsynligvis sitte igjen med et lite knippe aktuelle Windowser og Linux-distroer. Da gjenstår det bare å teste ut de mest aktuelle og konkludere. (Ups, det kan jo bli rimelig dyrt med Windows. Du får bare lukke øynene, peke og velge en Windows da og håpe det er den beste av Windowsene.)

Lenke til kommentar

Jeg har sansen for Mark Shuttleworth og Ubuntu, men jeg har aldri klart å stabilisert meg på Ubuntu/Kubuntu.

 

Det medfører nok ikke riktighet at Windows 7 vil gi flere brukere til alternativer operativsystemer. Jeg er faktisk veldig imponert over hva Microsoft denne gangen har fått til på forsmaken som er gitt ut.

 

Det er koselig å oppleve at Microsoft endelig har latt Windows utvikle seg mer som et operativsystem igjen, uten å plage brukere med alt mulig dilldall (i forhold til Vista spesielt). Om brukeren selv ikke ønsker det. Jeg sier ikke at det er perfekt enda.

 

Å nå ut til privatmarkedet med Linux er lettere på netbook maskinene, da det er rimelig begrenset hvor forskjellige konfigurasjonene er. Det samme kan vel som en kvart sannhet sies om bærbare generelt, men ikke i samme grad. Når du kjøper en netbook fra den ene eller den andre, så er det meste utenom byggekvaliteten og skjermene under det du kan ta og føle på det samme.

 

Det blir omtrent like begrenset som å kjøpe en apple maskin, der du selv ikke har noen spesielle muligheter til å gjøre maskinen personlig og tilpasse maskinvaren til dine behov. Det er en ferdig pakke, take it or leave it.

 

Når man har det slik er det veldig greit å få ting til å fungere, men prøv å kjøpe en ny printer med multifunksjonsmuligheter. Eller sette opp noe som går utover den prekonfigurerte pakken og opplevelsen blir noe annerledes. For det er jo her Microsoft sitt operativsystem virkelig skinner. Du har støtte for ALT. Den samme støtten kommer ofte i ettertid på Linux, og for MAC kan man vel ofte bare drømme om å gjøre noen spesielle endringer i maskinvaren sin, og man har ihvertfall ikke fritt valg slik man har med en PC.

 

Kan jo hende jeg har tolket noe feil her, men da regner jeg med jeg får beskjed av fantastene ;)

 

IM A PC :D

 

Så, jeg tror ihvertfall Microsoft vil komme styrket ut på lang sikt, og satsingen på Windows 7 og arbeidet som er lagt ned i dette operativsystemet er supert!

Lenke til kommentar
Alt for mange versjoner å forholde seg til og varierende hardware støtte gjør Linux lite aktuelt for meg (ja jeg har forsøkt flere ganger men har nå gitt opp, en laptop uten fungerende wi-fi er lite aktuelt).

 

Her er det snakk om Ubuntu og kun Ubuntu, mao. kun én versjon å forholde seg til. Hardware-støtten er stort sett svært bra for etablert hardware, og mye bedre enn det var tidligere en gang. Når prøvde du Ubuntu sist?

 

Det er faktisk Ubuntu det var snakk om, og jeg forsøkte det sist tidligere i vinter. Deretter forsøkte jeg en annen Linux type, bare for å finne ut at den var basert på samme plattform som Ubuntu, dvs. fortsatt ingen wi-fi støtte. Leste meg grønn på løsninger uten at det fungerte mer en etpar ganger. Dessuten fungerte ikke skjermen optimalt heller. Startet alltid med minimum lysstyrke så hver gang jeg startet maskinen måtte jeg skru denne opp. Kjedelig i lengden. Poenget mitt er at for "mannen i gata" er ikke dette bra nok - da må ting fungere "out of the box".

 

Personlig synes jeg Ubuntu fungerer langt bedre out of the box enn feks XP gjør, når jeg prøver å installere det er alle drivere og en mengde programmer ferdig installert, alt er klart til bruk, uten å måtte herje i timesvis, som man i praksis må gjøre når man reinstallerer XP. Jeg tror ikke det er det som hindrer folk.

 

Jeg håper hna har rett i at linux får større markedsandel, det tror jeg kan være en fordel både for linux og windowsbrukere. Men jeg er skeptisk til om han har rett, det ser ut som de har skjerpet seg litt etter fadesen Vista.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...