Gå til innhold

Earth Hour - noe mer enn en sabotasjeaksjon?


Anbefalte innlegg

Firmaer, foreninger og partier har gått mann av huse for å støtte en sabotasjeaksjon mot strømnettet i Norge. De oppfordrer folk til samtidig å slå av og på lysene i hele landet. Det vil lett kunne medføre feil i strømnettet.

http://www.wwf.no/om_wwf/dette_jobber_med/...9/deltakere.cfm

 

Med en time med avslåtte lys på lørdag i markering for "bedre klimapolitikk" vil de samtidig øke CO2-utslippene i Norge. Lysene de slår av avgir varme til rommene de er i og for de som har termostat vil dette automatisk bli kompensert ved at oppvarmingen av rommet økes på andre måter. For de som har oppvarming via strøm vil dette gå i null, men for de som har oppvarming via oljefyring vil det føre til høyere CO2-utslipp.

 

Om det offentlige også skal kaste seg på sabotasjeaksjonen og slå av utendørs belysning vil det kunne føre til flere ulykker og flere kriminelle handlinger.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er vel mer for å vise at vi bryr oss, ikke for at det hjelper miljøet noe at vi skrur av lyset.
Bryr oss om hva? All energien den rene vannkraften som ikke forurenser gir oss?

 

Folk kappes om å være idioter i klimaets navn. Se på idiotene i SV for eksempel, som vurderer å forby bensinbiler, selv om dieselbiler forurenser mer, men ikke i form av CO2. Jævla CO2-horer.

Lenke til kommentar
Det er vel mer for å vise at vi bryr oss, ikke for at det hjelper miljøet noe at vi skrur av lyset.
Bryr oss om hva? All energien den rene vannkraften som ikke forurenser gir oss?

 

Folk kappes om å være idioter i klimaets navn. Se på idiotene i SV for eksempel, som vurderer å forby bensinbiler, selv om dieselbiler forurenser mer, men ikke i form av CO2. Jævla CO2-horer.

 

Noe i den duren. Også fordi Petter Stordalen er med da!

Lenke til kommentar

Hvis målet er å få oppmerksomhet rundt miljøet, så er det jo vellykket! Det blir jo flere å flere som ikke tror på menneskeskapte klimaendringer, og det syntes jeg er fint.

 

Vi diskuterer det jo her. Hadde det ikke vært snakk om å slå av lyset, så hadde vi jo heller ikke snakket om det. Og det er det jeg tror dette handler om, at de som tror på menneskeskapte miljøforandringer skal få enda ett øyeblikk i medienes søkelys for å fremme deres meninger om hvordan ting er.

Lenke til kommentar
Hvis målet er å få oppmerksomhet rundt miljøet, så er det jo vellykket! Det blir jo flere å flere som ikke tror på menneskeskapte klimaendringer, og det syntes jeg er fint.

 

Vi diskuterer det jo her. Hadde det ikke vært snakk om å slå av lyset, så hadde vi jo heller ikke snakket om det. Og det er det jeg tror dette handler om, at de som tror på menneskeskapte miljøforandringer skal få enda ett øyeblikk i medienes søkelys for å fremme deres meninger om hvordan ting er.

 

Korrekt. I seg selv er ikke aksjonen nødvendigvis så miljøvenlig, men den skaper oppmerksomhet. Å skape oppmerksomhet er vel et fenomen trådstarter er fortrolig med siden han omtaler

dette som en 'sabotasjeaksjon'. Selv om vi bruker vannenergi, vil et minsket forbruk gjøre det mulig å eksportere mer av dette til våre naboland der det kan erstatte kullfyring. Men man kan selvsagt gjerne slå av lyset mellom 02:00 og 03:00 også, da fyrer vi stort sett med kull uansett mener jeg.

Lenke til kommentar

Jeg blir, i likhet med trådstarter, å skru på *ALT* jeg eier og har av lys. Kanhende jeg topper opp med å la snøfreseren, bilen, gressklipperen, motorsykkelen og aggregatet også få gå på tomgang. Da med gressklipper og snøfres på full choke. (De andre tingene har (dessverre) ikke choke)..

 

Faen, jeg kjenner jeg koker over når jeg hører om "miljøkrise" og annet slik piss fra co2- og avgifts-kåte politikere.

Fikk idag i posten "sfære" fra "Enova". De skriver side opp og side ned om besparelser i lys og andre "besparelser". Alt dette på "miljøvennlig" kalket semiglanset papir.

 

Som det har vært nevnt tidligere i tråden: Lyspærer som skrus av medfører bare at termostaten slår inn tidligere. Vinninga går opp i spinninga.

 

Så har vi alle som tror at elektriske biler er miljøvennlige.. Ok, her i hydrokraftlandet Norge er den ikke like miljøfientlig som i Europa og andre land uten "ren" energiproduksjon.

Virkningsgrad på el. biler er under 15% om man regner med hele linjen fra start "oppe i elva" evt inne i kullen, med tap i turbiner, generatorer, ledningsnett og batterier. Batteriene selv er ikke særlig miljøvennlige og har begrenset varighet.

Produksjon av Toyota Prius forbruker mer co2 enn "verstingen" Rolls Royce. Faktisk kan en kjøre i 3-7 år med en RR før en kommer opp i samme co2-utslipp som en Prius. (Under forutsetning at RR blir brukt på samme måte som Prius mhp kjøremønster).

 

Så til slutt. Det varmeste året i Norge/Europa siden 1. verdenskrig var i 1934. Siden holdt temperaturen seg gjennom hele neste krig og opp til helt i begynnelsen av 50-tallet. Deretter *SANK* temperaturen jevnt, sakte og trutt frem til sånn ca '73. Dette på tross av industrieksplosjonen under gjenoppbyggingen av Europa etter 2. verdenskrig. I tillegg drev jo amerikanske bilfabrikker nærmest konkurranse i å lage mest mulig "miljøfiendtlige" biler frem til oljekrisen i '71.

 

Temperaturen begynte så å jevne seg/stige saaakte nå utover frem til 1996 (eller var det 98). Dette bunnet nok litt i KFK-gasser. Denne gasstypen er vel hittil det eneste beviselige direkte miljøskadelige "stoffet" som er sluppet ut/produsert av mennesker. KFK-gasser ble sterkt redusert fra begynnelsen av '90-tallet og alternative gasser ble produsert/utprøvd. Noen med mere suksess enn andre. Vi bruker fortsatt KFK-gasser i dag, men de brytes ned før de når ozonlaget og skaper "jævelskap"..

 

Fra '96 (eller '98) har så temperaturen *SUNKET* igjen sakte og jevnt frem til sånn der 2007.

De temperatursvingningene vi opplever er 99,998% naturlige og har vært påvist tidliger at skjer rett før istiden. Nå er det "på tide" med ny istid etter jordens langsiktige "værstatistikk". Det er sånn der 10.000 år siden sist, så nå kan vi belage oss på en ny 100.000 års kjølig periode. ;)

 

Det blir "mildere" om vintrene men samtidig blir somrene også kjøligere. Temperaturen jevner seg mere ut mellom årstidene, men blir gjennomsnittlig ikke høyere. Tvert imot lavere..

Selv husker jeg fra barndommen her i Tromsø at vi hadde skikkelige vintre og også skikkelige somre. Det var "dårlig butikk" å kjøpe sesongkort i Kroken Alpinanlegg til jul, for da mistet vi minst 6 uker godt skiføre i løypa. Dette var *uten* snøkanoner. Samtidig hadde vi svært ofte på oss shorts og t-skjorte fra 17. mai og frem til skolestart.

I dag er vi heldige om det er snø i Krokenanlegget i februar, og da med tung bruk av snøkanoner.

Shorts har jeg ikke hatt på meg i Tromsø på sikkert 10 år. Det har vært mer passende med tørrdrakt.. i 2005 og 2006 hadde vi, teknisk sett, ikke sommer da gjennomsnittlig temperatur for mai-august ikke oversteg 8°C. I 2005 regnet det sammenhengende uten opphold i 73 døgn fra midt i juli til slutten av september (da det begynte å snø/sludde)..

 

Så, tja.. Klimakrise eller ikke. Dette er ikke alt menneskeskapt men naturlige svingninger i jordens "langtidsklima". Vulkaner og andre naturlige gassutslippsfenomen (dyr/mennesker som fiser b.la for metangass o.l) står for 98-99% av "drivhusgassutslipp". Resten, 1-2% er menneskeskapt (industri/fly/bil o.l).

 

Nå skal det sies oppi alt dette her; fortsetter vi å høvle ned regnskoger med det tempoet vi holder på med, så har vi ikke noe snart som opptar co2 lengere. *DA* får vi problemer. Balansen må være noenlunde i likevekt. Vi klarer ikke å stoppe "miljøværstingen" vulkanene, men da må vi heller ikke fjerne "vulkanfiltrene". Regnskogen og grønnplantene har såpass "filtreringsoverskudd" at de klarer med våre 1-2% av utslippene.

At vi må tenke nytt; ja, absolutt. Men stoppe "miljøkrisen"? Nix, det klarer vi ikke, det er naturens gang..

Lenke til kommentar

Miljø får jo null oppmerksomhet ellers i året, så er jo helt klart at denne aksjonen vil få alle til bli miljøbeviste, undertrykkelse, krig, fattigdom og sult vil forsvinne den timen vi skrur av lyset :roll:

 

så nei, her skal lysene stå på...

Endret av trra
Lenke til kommentar

Tror jeg må slutte å lese tråder på forumet her. Blir bare deppa og rett og slett redd over at det kan finnes så mange korttenkte og arrogante folk samlet på et sted. Jeg tror vi fint klarer å utslette oss selv om ikke varmegrader, hijaber eller turbaner gjør det først. :thumbdown:

Lenke til kommentar
Det er vel mer for å vise at vi bryr oss, ikke for at det hjelper miljøet noe at vi skrur av lyset.

På hvilken måte? Det hjelper jo fint lite om en blir med i "oss som synes global oppvarming er fælt" på Facebook. Det er akkurat lite "effektivt" som dette, bortsett fra at du kan vise alle miljø-/klimavennene dine hvor mye du bryr deg.

 

Om målet var å vise at man "bryr seg" om ett eller annet, kunne man vel valgt noe annet enn en sabotasjeaksjon.

 

Jeg vil i alle fall prøve å motvirke aksjonen med å slå på det jeg har at strømslukere hjemme.

Selv skal jeg gå i rød t-skjorte, og ha lyset på for å vise alle at jeg ikke er en sau :roll: . Og at jeg støtter Burma.

 

Hvis målet er å få oppmerksomhet rundt miljøet, så er det jo vellykket! Det blir jo flere å flere som ikke tror på menneskeskapte klimaendringer, og det syntes jeg er fint.

Det vi risikerer ved ensidig vinkling av en sak er miljøaktivister som er så hjernevaska til at de ikke aner hva de egentlig gjør. Se på disse "yey, elektriske biler til alle" og "hydrogenbiler er det beste som har skjedd verden" uten å tenke noe dypere om hva som kan skje, eller hvordan tingene produseres.

 

Det har ikke akkurat vært mye reklame for det, nærmeste jeg kommer å ha hørt noe til det via kanaler. Noen få invitasjoner til gruppe på Facebook, og t-skjorta til Knut på Nytt på Nytt tidligere ikveld.

 

Konklusjon: Patetisk og idiotisk.

 

 

Red: Nei, jeg er ikke en arrogant jævel som tror at jorda ikke forandrer seg, og at mennesket på ingen måte kan forandre klimaet og miljøet. Så spar oss (meg) for disse korttenkte kommentarene om at jeg mener ting jeg ikke gjør.

Endret av chokke
Lenke til kommentar
Firmaer, foreninger og partier har gått mann av huse for å støtte en sabotasjeaksjon mot strømnettet i Norge. De oppfordrer folk til samtidig å slå av og på lysene i hele landet. Det vil lett kunne medføre feil i strømnettet.

Ja, fordi det at en gjeng miljøbevisste folk skrur av noen lyspærer i en time kommer til å skape så store problemer, all den tid de fleste strømkrevende systemer og mange lys fortsatt kommer til å være påskrudd. (ironivarsel)

 

For de som har oppvarming via strøm vil dette gå i null, men for de som har oppvarming via oljefyring vil det føre til høyere CO2-utslipp.

Ja, fordi litt mer oljefyring en time nå på lørdag vil generere så mye CO2 at verden går under. (ironivarsel) Du har ikke fått med deg at poenget er symbolverdien til denne aksjonen?

 

Om det offentlige også skal kaste seg på sabotasjeaksjonen og slå av utendørs belysning vil det kunne føre til flere ulykker og flere kriminelle handlinger.

Det er nok ikke snakk om å skru av gatelys eller annet viktig belysning, bare fasadelys på offentlige bygg (dette kan også inkludere lys innendørs som ikke er i bruk).

 

Egentlig skjønner jeg ikke helt denne vinklingen din med at dette skal være en "sabotasjeaksjon". Hvis du tror at poenget er å sabotere for samfunnet har du helt misforstått aksjonen. Poenget er at man skal demonstrere at man bryr seg om klimasaken, selvsagt uten fare for liv og helse, og uten å ødelegge for viktige funksjoner i samfunnet.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...