Gå til innhold

Har folk med downssyndrom stemmerett


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg mener de må bli evaluert IQ-messig før de får stemmerett. Det varierer hvor stor intelligensen er fra person til person. Jeg har en god venn av meg som har downs. Han fungerer helt normalt og har ingen problemer med dagliglivet. Han jobber som bilmekaniker og bor for seg selv i en boligblokk. Han kjører til og med bil! Som sagt så er det få med downs som er så intelligent og stødig som han. Hvis du hadde møtt ham, så hadde du blitt litt forvirret og tenkt: "Hvordan kan en fyr med downs fungere så bra?"

 

Så det varierer engentlig VELDIG fra person til person med downs.

Lenke til kommentar
Det er vell egentlig ganske enkelt.

Er de myndige så har de stemmerett, om de ikke er myndige så er de nok heller ikke istand til å kunne bedømme hvilket politisk parti som er verdig deres stemme.

 

Jeg ser at enkelte debatanter her i denne tråden burde vært umyndiggjort...

 

Det er jo for så vidt greit, men hva om de ikke forstår seg på politikk?

 

Egentlig helt enig med det siste du sa der! :thumbup:

Lenke til kommentar
Jeg mener de må bli evaluert IQ-messig før de får stemmerett. Det varierer hvor stor intelligensen er fra person til person. Jeg har en god venn av meg som har downs. Han fungerer helt normalt og har ingen problemer med dagliglivet. Han jobber som bilmekaniker og bor for seg selv i en boligblokk. Han kjører til og med bil! Som sagt så er det få med downs som er så intelligent og stødig som han. Hvis du hadde møtt ham, så hadde du blitt litt forvirret og tenkt: "Hvordan kan en fyr med downs fungere så bra?"

 

Så det varierer engentlig VELDIG fra person til person med downs.

 

Hva hindrer da å kreve at andre folkegrupper og lidelser også bør IQ testes?

Ville du akseptert å bli IQ testet av det offentlige før du fikk stemme?

Ingen menneskerettsdomstol ville latt norge få klarert en slik praksis, da det i beste fall kan kalles et usmakelig forslag.

Lenke til kommentar
Jeg mener de må bli evaluert IQ-messig før de får stemmerett. Det varierer hvor stor intelligensen er fra person til person. Jeg har en god venn av meg som har downs. Han fungerer helt normalt og har ingen problemer med dagliglivet. Han jobber som bilmekaniker og bor for seg selv i en boligblokk. Han kjører til og med bil! Som sagt så er det få med downs som er så intelligent og stødig som han. Hvis du hadde møtt ham, så hadde du blitt litt forvirret og tenkt: "Hvordan kan en fyr med downs fungere så bra?"

 

Så det varierer engentlig VELDIG fra person til person med downs.

 

Hva hindrer da å kreve at andre folkegrupper og lidelser også bør IQ testes?

Ville du akseptert å bli IQ testet av det offentlige før du fikk stemme?

Ingen menneskerettsdomstol ville latt norge få klarert en slik praksis, da det i beste fall kan kalles et usmakelig forslag.

 

Jeg hadde seriøst ikke hatt noe imot å bli IQ-testet for stemmerett. Men jeg skjønner poenget ditt. Mange hadde kanskje følt seg diskriminert hvis de ikke fikk stemme fordi de hadde for dårlig IQ :p Det var faktisk noe jeg ikke tenkte over.

Lenke til kommentar
Jeg hadde seriøst ikke hatt noe imot å bli IQ-testet for stemmerett. Men jeg skjønner poenget ditt. Mange hadde kanskje følt seg diskriminert hvis de ikke fikk stemme fordi de hadde for dårlig IQ :p Det var faktisk noe jeg ikke tenkte over.

 

Hvor stor sammenheng er det mellom kunnskap og IQ?

Tror jeg skal starte en tråd om det

Lenke til kommentar

Jeg synes at alle med downs syndrom skal ha stemmerett. Det er heller ikke rettferdig at folk med denne typen avvik i det genetiske arvematerialet skal måtte gjennomføre en IQ-test for å få testet om de har høy nok IQ for å kunne stemme. Det bli litt veldig feil. Isåfall hva sier det om en person har høy IQ for de politiske kunnskapene og hva personen mener? I det andre tilfellet, hva om en har "litt for lav" IQ, men at de politiske kunnskapene er høye, og personen er til og med muligens politisk aktiv?

 

Rent biologisk sett så har personer med downs syndrom akkurat den samme hjernen som det folk uten downs syndrom har.

Lenke til kommentar
Det er vell egentlig ganske enkelt.

Er de myndige så har de stemmerett, om de ikke er myndige så er de nok heller ikke istand til å kunne bedømme hvilket politisk parti som er verdig deres stemme.

 

Jeg ser at enkelte debatanter her i denne tråden burde vært umyndiggjort...

 

Enig i at mange her inne ikke burde ha stemmerett, lurer likevel på en ting.. Har du nok selvinnsikt til å innse at du selv ikke burde få lov til å stemme?

 

Og er helt enig med en annen kar her, tittelen på denne tråden er bak mål og man bør heller google litt på nettett for å finne ut dette, slik det står nå så ser det kun ut som at trådstarter prøver å drite ut folk med Downs.

Lenke til kommentar
Jeg synes at alle med downs syndrom skal ha stemmerett. Det er heller ikke rettferdig at folk med denne typen avvik i det genetiske arvematerialet skal måtte gjennomføre en IQ-test for å få testet om de har høy nok IQ for å kunne stemme. Det bli litt veldig feil. Isåfall hva sier det om en person har høy IQ for de politiske kunnskapene og hva personen mener? I det andre tilfellet, hva om en har "litt for lav" IQ, men at de politiske kunnskapene er høye, og personen er til og med muligens politisk aktiv?

 

Rent biologisk sett så har personer med downs syndrom akkurat den samme hjernen som det folk uten downs syndrom har.

 

For noe surr du lirer av deg her.

 

Robocoop:

Jeg ser du ikke helt skjønner det jeg har skrevet, og dermed spør jeg deg direkte; prøver du å påstå at en person som har downs syndrom har en helt anneredes hjerne enn det for eksempel du har?

 

Mener du at jo høyere IQ en har, jo mer forståelse for politikk har man?

 

Mener du at en med downs syndrom som for eksempel er politisk aktiv og som vet godt hva norsk politikk dreier seg om, ikke kan nok politikk til å kunne stemme?

 

Mener du at en med downs syndrom ikke er et menneske på lik linje som det vi er?

 

Hva er det du mener er så surr?

Lenke til kommentar
Enig i at mange her inne ikke burde ha stemmerett, lurer likevel på en ting.. Har du nok selvinnsikt til å innse at du selv ikke burde få lov til å stemme?

 

Og er helt enig med en annen kar her, tittelen på denne tråden er bak mål og man bør heller google litt på nettett for å finne ut dette, slik det står nå så ser det kun ut som at trådstarter prøver å drite ut folk med Downs.

 

Hehe, tja iallefall ifølge min egen tankerekke vedr. temaet

"en person som ønsker å frata en annen persons myndighet burde bli gjort umyndigjort"

:hmm: Så i den tankerekken umyndigjør jeg vell egentlig meg selv. xD

 

 

Men jeg har et inntrykk at mange egentlig burde sette seg litt mer inn i hva IQ egentlig er.

Og siden IQ egentlig er off topic så kan det heller diskuteres her

Endret av cyclo
Fjernet tilsvar på bortredigert post
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...