Gå til innhold

Har folk med downssyndrom stemmerett


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

De få "Downs" folka som får hjelp og blir forklart er vel en selvfølge med i tellingen av stemmene.. og synes det ikke skal være noe forskjell i det hele tatt for det..

 

Alle er jo søren meg forskjellige på sine måte, sykdommer og problemmer.

Altså. Så lenge de får hjelp så går det greit.

 

// EyN

 

EDIT: Bortevekk med Quotes ^^

Endret av EyN
Lenke til kommentar
Er det feil å anta at de fleste med Down's syndrom er sofavelgere?

Ja, det er feil

OK, hvor stor andel av de med Down's syndrom benytter seg av stemmeretten, da?

 

 

De få "Downs" folka som får hjelp og blir forklart er vel en selvfølge med i tellingen av stemmene.. og synes det ikke skal være noe forskjell i det hele tatt for det..

 

Alle er jo søren meg forskjellige på sine måte, sykdommer og problemmer.

Altså. Så lenge de får hjelp så går det greit.

 

// EyN

Ja, dette var jo ikke akkurat noe svar på det jeg spurte om, så hvorfor quotet du meg?

Jeg har selvsagt ikke noe imot at politisk interesserte mennesker med Down's syndrom får stemme hvis de ønsker det, men hvor mange av dem gjør det? Det finnes vel ingen offisiell statistikk for det, vil jeg anta.

Lenke til kommentar
Er det feil å anta at de fleste med Down's syndrom er sofavelgere?

Ja, det er feil

OK, hvor stor andel av de med Down's syndrom benytter seg av stemmeretten, da?

 

 

De få "Downs" folka som får hjelp og blir forklart er vel en selvfølge med i tellingen av stemmene.. og synes det ikke skal være noe forskjell i det hele tatt for det..

 

Alle er jo søren meg forskjellige på sine måte, sykdommer og problemmer.

Altså. Så lenge de får hjelp så går det greit.

 

// EyN

Ja, dette var jo ikke akkurat noe svar på det jeg spurte om, så hvorfor quotet du meg?

Jeg har selvsagt ikke noe imot at politisk interesserte mennesker med Down's syndrom får stemme hvis de ønsker det, men hvor mange av dem gjør det? Det finnes vel ingen offisiell statistikk for det, vil jeg anta.

 

Sorry, så ikke at jeg quotet deg i ste ;).

 

Vel det er vel ingen som holder tallene tror jeg i alle fall. Aldri sett det i VG eller Dagbladet.. Så det tror jeg nok ikke.. Vet heller ikke hvor mange "Downs" Syndrom folk det er der ute i landet. Kanskje sende et brev til "Jens"

om å få tellinga på det?

 

Jeg mener. De fortjener jo samme rettigheter som oss, bare de får hjelp med det og blir forklart situasjonen så forstår de. (Håper jeg i alle fall da.)

Lenke til kommentar
Downs er ikke akkurat et ubetydelig avvik. :p

 

Nei der er heller ikke et manglende øye.

 

Jeg har ikke noe imot de som har denne genfeilen, men å avgi stemme det er det lite mening i. Andre må jo forklare dem hva de bør stemme. "Stem SV for de er så snille mot sånne som deg"

 

Masse muligheter for manipulering.

 

Så da skal vi altså nekte alle som kan manipuleres å stemme? :dontgetit:

Det vil vell si oss alle...

Endret av cyclo
Fjernet tilsvar på bortredigert post
Lenke til kommentar
Jeg har ikke noe imot de som har denne genfeilen, men å avgi stemme det er det lite mening i. Andre må jo forklare dem hva de bør stemme. "Stem SV for de er så snille mot sånne som deg"

 

Masse muligheter for manipulering.

 

Det er så få det gjellder at det er ikke noe fare for manipulering. Arbe som må brukes på det er ikke værdt ressultatet. Bedre og bruke penger på å manupulere massen med å lære seg korekt kroppspåk, tale måte og publisere korekte bilder... Det er slikt man vinner valget.

 

 

litt utenfor: Aldri skjønnt meg på dem som klager på folk som ikke stemmer. Det er jo mye bedre og la vær å stemme om man ikke kann noe om partienne. Om man stemmer kunn fra ett enkelt tema man hørte om i media, elelr ikke her sikker på hvorfor man stemmer det partiet, da er man ikke bedre en downs folka.

 

Kunne værrt ett spørre skjema mann måtte fylle ut med spørsmål om hva partiet man stemmer på stårfor. Og man måtte ha en viss prosent riktig for at stemmen skulle telle. Om man svarte feil, så kunne man heller fylle ut ett skjema med hva man vill stemme for så blir ett passende parti automatisk plukket ut fra sine ønnsker.

Lenke til kommentar
Kunne værrt ett spørre skjema mann måtte fylle ut med spørsmål om hva partiet man stemmer på stårfor. Og man måtte ha en viss prosent riktig for at stemmen skulle telle. Om man svarte feil, så kunne man heller fylle ut ett skjema med hva man vill stemme for så blir ett passende parti automatisk plukket ut fra sine ønnsker.

 

Her snakker vi om store muligheter for manipulasjon:-)

Lenke til kommentar
litt utenfor: Aldri skjønnt meg på dem som klager på folk som ikke stemmer.

Bare for å svare på den så kan jeg si at jeg ikke har noe mot at folk ikke stemmer. Jeg liker det bare ikke når folk ikke stemmer og sitter å klager som tusen på at det går dårlig med landet etterpå. For meg så er det sånn at stemmer du ikke, så synes ikke jeg du har rett til å klage (rett som i at jeg gidder ikke å høre på hva du sier, fordi du ikke stemmer). (dette gjelder jo når du har myndighet til å stemme)

 

Kan jo også si at: hvorfor skal ikke folk med downs få stemme? Desuten så handler jo på en måte politikk om å manipulere massene itl å stemme på seg, slik at de kommer til makten i landet. Du jo prøve å få alle til å se ting fra din side, og argumentere for og i mot.

Endret av Perrern
Lenke til kommentar
Kunne værrt ett spørre skjema mann måtte fylle ut med spørsmål om hva partiet man stemmer på stårfor. Og man måtte ha en viss prosent riktig for at stemmen skulle telle. Om man svarte feil, så kunne man heller fylle ut ett skjema med hva man vill stemme for så blir ett passende parti automatisk plukket ut fra sine ønnsker.

 

Her snakker vi om store muligheter for manipulasjon:-)

 

Det er nokk mlig. Var noe jeg tenkte på der og da uten og fundere no mer på det. Men det kunne jo vært ett frivillig skjema man kunne fylle ut for så og få forslag til hvilket parti som passer, uten at man blir tvunget til og stemme dem, kunn forslag til hva som passer. Hvordan dette skjemaet fungerer måtte offentliggjøres lenge før stemme dagen slik at folk kunne klage på det om noe ikke stemte.

 

litt utenfor: Aldri skjønnt meg på dem som klager på folk som ikke stemmer.

Bare for å svare på den så kan jeg si at jeg ikke har noe mot at folk ikke stemmer. Jeg liker det bare ikke når folk ikke stemmer og sitter å klager som tusen på at det går dårlig med landet etterpå. For meg så er det sånn at stemmer du ikke, så synes ikke jeg du har rett til å klage (rett som i at jeg gidder ikke å høre på hva du sier, fordi du ikke stemmer). (dette gjelder jo når du har myndighet til å stemme)

 

Slikt utsagn presser også folk til og stemme, og de som stemmer av slikt press setter seg neppe sikkelig inn i politikken og er dermed høyst sansynelig offer for å bli manipulert med kropsspråk, annsikt, stemmmebruk og utstrålig, og muligens ut fra kunn ett hot tema partiet står for og ikke helheten fremfor hva partiet egentlig står for.Det er jo noe som egentlig ødeleger. Slik får vi den mest karismatiske lederen fremfor den mest dyktige.

Lenke til kommentar
Det er nokk mlig. Var noe jeg tenkte på der og da uten og fundere no mer på det. Men det kunne jo vært ett frivillig skjema man kunne fylle ut for så og få forslag til hvilket parti som passer, uten at man blir tvunget til og stemme dem, kunn forslag til hva som passer. Hvordan dette skjemaet fungerer måtte offentliggjøres lenge før stemme dagen slik at folk kunne klage på det om noe ikke stemte.

 

Jeg har tatt flere slike hvilket parti passer for deg tester, husker spesiellt to.

En test NRK hadde og en TV2 hadde.

Utfallet var forskjellig når jeg to de to testene, og de var tydelig farget av den som laget den.

En slik test er vell egentlig umulig å lage.

Men ideen er god! :)

Lenke til kommentar

Helt ekstremt så kunne man forbudt politikere og vise seg offentlig. Allt gikk gjennom en datagenerert monotom stemme og en logo for partiet. Og kunn navn på lederenne, og avisenne kunne ikke vist bilde, og stemmen kunne ikke bli brukt heller. På den måten ville man bare blit påvirket av innholde i hva dem står for.... og word of mouth fra venner(vannskligere og få den bort).

 

Masse feil med en slik metode også. Var bare en tanke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...