Gå til innhold

Har folk med downssyndrom stemmerett


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Fordi at alle (mer eller mindre) med norsk statsborgerskap og over 18 år har stemmerett - uavhengig om de mangler et kromosom eller ei :)

 

Ja men er vel derfor man har slike forum vel? For å spørre om ting man lurer på. Kan tenke meg det er noen som hadde vært littusikker på hva de skulle gjret hvis de satt i kassa på kiwi og en fyr som var litt "annerledes" kom og skulle ha øl eller brennevin på polet.

Lenke til kommentar

De må jo få stemme. Kan ikke skjønne noe annet. Er det ikke et program på TVnorge som handler om de med downs? Vi ser jo der at de er normale mennesker som er langt i fra dum og i enkelte tilfeller er mer intelligent enn "normale" mennesker. De burde absolutt stemme, og forsåvidt også få drikke alkohol. Er man over 18 er man over 18.

Lenke til kommentar
Mange med den diganosen og med andre lignende diagnoser har formynder, så jeg tror ikke de har stemmerett.

Men som det blir sagt ovenfor så er det egentlig ikke noen grunn til at disse ikke skal få væremed å bestemme hvem som skal styre landet.

 

Ingen grunn? Hva med at de ikke aner hva politikk er og at de kan manipuleres til å stemme det man måtte ønske.

Endret av cyclo
Lenke til kommentar
Mange med den diganosen og med andre lignende diagnoser har formynder, så jeg tror ikke de har stemmerett.

Men som det blir sagt ovenfor så er det egentlig ikke noen grunn til at disse ikke skal få væremed å bestemme hvem som skal styre landet.

 

Ingen grunn? Hva med at de ikke aner hva politikk er og at de kan manipuleres til å stemme det man måtte ønske.

 

 

Vi snakker om folk med Downs, ikke hjernedøde her da.

tror du virkelig at folk med Downs ikke skjønner hva politikk er?

kanskje de ikke er de best orienterte der ute, men det samme kan vel sies om 70-80% av alle som stemmer ved et valg ;)

Endret av cyclo
Endret på endret sitat
Lenke til kommentar
Mange med den diganosen og med andre lignende diagnoser har formynder, så jeg tror ikke de har stemmerett.

Men som det blir sagt ovenfor så er det egentlig ikke noen grunn til at disse ikke skal få væremed å bestemme hvem som skal styre landet.

Ingen grunn? Hva med at de ikke aner hva politikk er og at de kan manipuleres til å stemme det man måtte ønske.

 

Det blir det samme som å nekte en bestemt yrkesgruppe å stemme :p

Endret av cyclo
Endret på endret sitat
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...