Gå til innhold

Ny Ipod Shuffle lansert


Anbefalte innlegg

Zepticon, mener du på ramme alvor at om en iPod er en .mp3-spiller avhenger av dens utforming? Det er klart at den er en .mp3-(av)spiller, om ikke Apple (fortsatt) konverterer filene til sitt proprietære .m4a-format. Da er den en .m4a-spiller, eller rett og slett en knøttliten musikkavspiller.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ser det er mange som klager, bare å kjøpe noe annet om man ikke ser poenget og/eller nytten av denne.

 

Denne spilleren har i hovedsak EN funksjon. Og det er å se rålekker ut. jeg driter rett i skjerm, hører på samme musikken uansett. Spillelista mi satt på "mix", pushplay.

Hvorfor skal den se så rålekker ut når du bare skal høre på musikken?

Lenke til kommentar

Noen har visst ikke fortått poenget mitt her. At Apple tvinger kunder til å måtte betale mer, og tvinger selskaper til å bøye seg, det er det jeg er imot!

 

Jeg skjønner ikke hvordan noen seriøst kan påstå denne spilleren er vits i å kjøpe.

 

Når det gjelder den "banebrytende" løsningen med å flytte knappene til ledningen, hadde det vært greit om det fulgte med en overgang. Faktumet at det ikke gjør det, og at du kan få en langt mer kapabel spiller til samme pris ødelegger konseptet. Ingen jeg hittil vist denne til har likt ideen...

Lenke til kommentar
Og de som ikke syntes denne hodetelefon løsningen til Apple var råtten, og først og fremst handlet om å håve inn enda mer penger på en proprietær og råtten forretningsmodell kan jo lese dette ;)

 

Blir nesten kvalm av måten Apple tenker på..

Det är en recensent på iLounge som uppmärksammat att Apple lagt in ett slags hårdvaru-drm, alltså en krets som kollar att hörlurarna har rätt certifiering. Detta gör att hörlurstillverkare inte kommer att kunna tillämpa ”reverse engineering” för att klura ut hur systemet fungerar. Istället måste alla tillverkare betala en licensavgift till Apple för att få lurarna certifierade, vilket leder både dyrare hörlurar och ett minskat utbud. Den som eventuellt lyckas komma runt problemet riskerar också att bli stämda av Apple.

Apple går så jævlig langt i monopolstrategien sin. Det er faktisk den største grunnen til at jeg misliker Apple. Det er mye verre enn at de ikke klarer å putte knapper på mp3-spilleren sin. Har de ikke monopollov i USA? Og kan ikke den norske monopolloven hindre Apple i å selge produktene sine i Norge? Noen som kan noe om dette?

 

Shuffle er ikke ment å være en mp3 spiller.

(...)

Hva er primæbehovene til en musikkspiller? Nettopp spille musikk.

Shuffle klarer dette og likvell ser den helt utrolig pen ut, mer som et smykke enn som en mp3 spiller.

Clip ser du at er en mp3 spiller i det øyeblikket du oppdager den. Shuffle har ingen klare trekk som identifiserer den som en mp3 spiller, og nettopp det er målet.

Skjønner ikke helt hva du mener her ... Shuffle skal ikke være en mp3spiller, og det er derfor bra at den er dårlig på å spille musikk fordi primærbehovet til en mp3spiller er å spille musikk? Hvorfor er det ett mål? Hva er argumentet for å kjøpe den? Den taper da både mot billigere og bedre mp3spillere (som Clip) for de som vil ha en mp3-spiller og mot billigere og edlere smykker (feks et sølvanheng) for de som vil ha ett smykke.

 

Og til den hodeset diskusjonen. Ingen som tvinger shuffle på deg med makt. Skal du absolutt bruke et par stygge Koss greier så er det bare å kjøpe noe annet.

Nei, dette har jo Apple satt en fin stopper for med "hodetelefon-DRM"-en sin som nevnt ovenfor ...

 

1- Hodetelefon-DRM kan dem stappe opp i ræva. Har ingen intensjoner om å forsvare dette dersom bakgrunnen for det er å tjene noe ekstra på det, eller fryse ut konkurenter.

MEN, slik som jeg har tolket det frem til nå, så er hodetelfonløsningen slik den er nettopp for å muligjøre en knappeløs spiller.

 

Jeg kan bare si her at jeg er totalt og 100% enig i alle som missliker Apples "monopol, DRM og sære standarder" strategi. Men det er ikke det jeg diskuterer her. Jeg snakker utelukkende om spilleren Shuffle, og hvorfor den er slik den er, ut fra en produktdesigners ståsted.

 

Det Apple gjør med produktene sine er det INGEN andre som klarer!

- Grafisk brukergrensesnitt

- Første mp3 spiller

- iPod

- Datamusen (tenk reaksjonen fra folk dersom denne hadde kommet i dag (OMG bare 2 knapper!?)

- iPhone

 

Det meste som Steve Jobs tar i blir til gull.

 

2- Shuffle skal ikke minne oss på om at det er en MP3 spiller. Den første tanken som slår oss når vi ser på den skal ikke være "mp3".

- De umiddelbare fordelene jeg ser med shuffle kontra en vanlig mp3 spiller er:

o- den er liten og anonym, samtidig stilfull.

o- alle kontroller er flyttet fra selve spilleren, og til hodesettet.

o- Denne løsnignen gjør det mulig å styre enheten uten å ta den opp av lommen

o- Der er veldig "jobb" vennlig siden den er så utroling anonym. Kan brukes på uniformer etc.

o- Den er perfekt til trening.

 

I all hovedsak er dette et nisje produkt. Målgruppen er svært liten, men funksjonene er tunet helt ned til konseptnivå for å tilfredstille de kundene som er intresert i den (dette utelukker 98% av deltakerne i denne diskusjonen)

 

 

Zepticon, mener du på ramme alvor at om en iPod er en .mp3-spiller avhenger av dens utforming? Det er klart at den er en .mp3-(av)spiller, om ikke Apple (fortsatt) konverterer filene til sitt proprietære .m4a-format. Da er den en .m4a-spiller, eller rett og slett en knøttliten musikkavspiller.

Når jeg sier "mp3 spiller" så tenker 90% av folk på noe som ser ut som en iPod.

Shuffle ser ikke ut som en mp3 spiller for 5 øre, og det er nettop her at Apple tør å utfordre oss ved å lage et prdukt som ikke ser ut eller virker slik vi forventer det av et tilsvarende produkt. Det er dette som gjør at det er Shuffle, og ikke en "hvilken som hellst vanlig liten mp3spiller med skjerm og knapper"

 

 

Ser det er mange som klager, bare å kjøpe noe annet om man ikke ser poenget og/eller nytten av denne.

 

Denne spilleren har i hovedsak EN funksjon. Og det er å se rålekker ut. jeg driter rett i skjerm, hører på samme musikken uansett. Spillelista mi satt på "mix", pushplay.

Hvorfor skal den se så rålekker ut når du bare skal høre på musikken?

Hvorfor skal du ha knapper på den når du bare skal høre på musikken?

 

 

Eg har aldri forstått poenget med ein spelar utan skjerm, endå mindre ein utan knappar. Spesielt når det finnes alternativer der ute med betre lyd, skjerm og knapper til halve prisen og vel så det.

Men om du vil ha noe der skjerm og knapper er overflødig, så får du en Shuffle.

 

 

Så om ingen av dere liker brunost på skiva, så skal så har ikke brunosten lenger livets rett? Smaken er forskjellig, folk har forskjellige behov, og ikke alle trenger en shuffle.

Men selv om dere ikke trenger den, så betyr ikke det at deres synspunkt er absolutt?

Endret av Zepticon
Lenke til kommentar
@Zepticon

Apple hadde ikke den første mp3spilleren.

Helt klart ikke. De hadde bare den første virkelig brukbare og brukervennlige mp3-spilleren, som folk flest ville ha. Ikke minst pga software-integrasjonen og hele økosystemet rundt ;)

 

Apple sine Ipod menyer bygger fremdeles på Creative sine fra 2001.

Helt klart ikke. Jeg er rimelig sikker på at Apple bygde på egne erfaringer siden de har dervet med hierarkiske menysystem siden "tidenes morgen" - og lenge før Creative ;)

 

Hva er vitsen med en såpass enkel spiller, når hele "enkelheten" stopper når du åpner NaziTunes? Ingen andre programmer kan lage stemmeklipp til den.

Det er nettopp iTunes som er nøkkelen til enkelheten. Ett program som funker 100% sammen med iPod, ikke 10 program som funker halvveis. Hva er vel mer logisk å bruke til å organisere musikk og lage spillelister enn - nettopp - et program som er utviklet for å organisere musikk og lage spillelister. Brukervennlighet og sømløs integrasjon kalles det, når to enheter - ipod og datamaskin - kommuniserer og utveksler data automatisk og smertefritt.

Lenke til kommentar

Fungerer heilt fint fram til den dagen du skal bruke fleire enheter eller PC-er, eventuelt prøve å legge musikk frå spelaren og inn på PC-en.

 

Det er eit unødvendig tungvint system. Kvifor er alternativet ti liTunes 10 programmer som fungerer halvveis? Eg har prøvd ein del forskjellige programmer til iPod og samtlige fungerer betre enn iTunes.

Lenke til kommentar
Fungerer heilt fint fram til den dagen du skal bruke fleire enheter eller PC-er, eventuelt prøve å legge musikk frå spelaren og inn på PC-en.

Å bruke flere iPods mot én Mac/PC er ikke noe problem, gjør det ofte selv. Å bruke en iPod mot flere PCer er heller ikke noe problem: http://support.apple.com/kb/HT1202

Hvorfor skal man legge musikk fra iPod over på PCen, når musikken i utgangspunktet er lagt over til iPoden fra PCen?

 

Det er eit unødvendig tungvint system. Kvifor er alternativet ti liTunes 10 programmer som fungerer halvveis? Eg har prøvd ein del forskjellige programmer til iPod og samtlige fungerer betre enn iTunes.

Hva er tungvint med å klikke på et ikon så iTunes starter, og deretter velge ut musikk, sette sammen spillelister eller generere spillelister automatisk gjennom å definere en smart spilleliste, i et program som er optimalisert nettopp for dette formålet?

 

Vær konkret. På hvilken måte fungere de forskjellige programmene du har prøvd bedre?

Kan disse programmene synkronisere mail, kontakter. kalender, bokmerker, foto, musikk, film, podcasts, osv, i én operasjon, til en iPod touch? Og da snakker jeg om to-veis synkronisering, slik at f.eks nye kontakter du har lagt til på iPoden automatisk overføres til Outlook/Adressebok på PC/Mac samtidig.

Lenke til kommentar

 

@Zepticon

Apple hadde ikke den første mp3spilleren.

Helt klart ikke. De hadde bare den første virkelig brukbare og brukervennlige mp3-spilleren, som folk flest ville ha. Ikke minst pga software-integrasjonen og hele økosystemet rundt ;)

 

Apple sine Ipod menyer bygger fremdeles på Creative sine fra 2001.

Helt klart ikke. Jeg er rimelig sikker på at Apple bygde på egne erfaringer siden de har dervet med hierarkiske menysystem siden "tidenes morgen" - og lenge før Creative ;)

 

Hva er vitsen med en såpass enkel spiller, når hele "enkelheten" stopper når du åpner NaziTunes? Ingen andre programmer kan lage stemmeklipp til den.

Det er nettopp iTunes som er nøkkelen til enkelheten. Ett program som funker 100% sammen med iPod, ikke 10 program som funker halvveis. Hva er vel mer logisk å bruke til å organisere musikk og lage spillelister enn - nettopp - et program som er utviklet for å organisere musikk og lage spillelister. Brukervennlighet og sømløs integrasjon kalles det, når to enheter - ipod og datamaskin - kommuniserer og utveksler data automatisk og smertefritt.

 

Du har fått med deg at Apple ble saksøkt av Creative i 2001 for å ha kopiert UI'et til sin egen iPod...? Såvidt jeg ser, bygger fremdeles menyene tydelig på samme system som i 2001. Ikke noe galt i det, men skulle gjerne hatt en EQ som var verdt å bruke (egendefinert).

 

Det skal ikke være nødvendig å gjøre mer enn å drag'n'droppe filer og mapper inn på en såpass enkel ting. Til og med Engadget mener det er tungvint å gjøre alt som trengs for å få den igang (såvidt jeg så). Og iTunes er såpass inkompatibel med enkelte drivere at flere jeg har sett her i forumet mener iTunes bør svartelistes som virus.

 

Apple var først ute med å markedsføre rævva av seg, ikke med å lage en brukbar dings. "Økosystemet" er noe jeg hører omtrent 3/10 foretrekke.

 

MediaMonkey er på alle måter bedre enn iTunes. Og iTunes kan ikke alt. Den kan IKKE konvertere alle video/audio-filer. Den NEKTET plent å jobbe med enkelte WMA spor jeg skulle hjelpe søsteren min med å få inn på NaziPoden sin for et par år tilbake. I tillegg må jeg si at jeg aldri har erfart et mer tungvint program å sette seg inn i. Flere "datamennesker" på YouTube innrømmer å ha slitt med det og følt seg dumme som ikke har forstått det såkalte geniale systemet.

 

Og btw, jeg kjenner til tilfeller av folk som har ødelagt iPoder i ren frustrasjon etter å ha blitt bitch-slappet i trynet av iTunes...

Lenke til kommentar
Du har fått med deg at Apple ble saksøkt av Creative i 2001 for å ha kopiert UI'et til sin egen iPod...? Såvidt jeg ser, bygger fremdeles menyene tydelig på samme system som i 2001. Ikke noe galt i det, men skulle gjerne hatt en EQ som var verdt å bruke (egendefinert).

Apple ble saksøkt av Nazi-Creative fordi Nazi-Creative av en eller annen grunn fikk et patent i 2005, som var relatert til meny-basert UI på mediaspillere. Ikke fordi Nazi-Creative oppfant menysystemet, eller hierarkiske menyer, eller at Apple hadde kopiert noe, men fordi Nazi-Creative hadde et patent som _kanskje_ kunne brukes mot Apple, og var desperate nok til å bruke det. Det ble inngått et forlik, der Apple betalte Nazi-Creative 100 millioner $. Avtalen innebar også at Apple ville få "cash-back" når eller dersom Nazi-Creative lisensierte ut sine patentrettigheter til andre, og dessuten at Nazi-Creative ble med i "Made for iPod" programmet og senere lanserte en rekke produkt for iPod. Så her er det ikke godt å si hvem som tjente mest på forliket til syvende og sist...men Creative tjener sikekr like my på å lage tilbehør til iPod som de tjener på sine egne Nazi-mp3-spillere. ;)

Slike patentsøksmål for ting som Nazi-Creative definitivt ikke fant opp, er nok noe av grunnen til at Apple lærte leksa si, og søkte om patenter på alle bauger og kanter for iPhone før den ble lansert.

 

Det skal ikke være nødvendig å gjøre mer enn å drag'n'droppe filer og mapper inn på en såpass enkel ting. Til og med Engadget mener det er tungvint å gjøre alt som trengs for å få den igang (såvidt jeg så). Og iTunes er såpass inkompatibel med enkelte drivere at flere jeg har sett her i forumet mener iTunes bør svartelistes som virus.

Hvordan bygger du opp spillelister med drag&drop, altså uten å lage mappe-baserte "spillelister", der du må duplisere samme sangene flere ganger dersom du skal ha dem i flere "spillelister"?

Man hva i huleste er "enklere" med å rote rundt i mapper, når alt ligger organisert i iTunes? Det virker som et mantra som iPod-hatere må gjenta til det kjedsommelige, men _ingen_ har til nå kunnet forklare meg hvorfor eller hvordan dette skulle være enklere? Hvordan lager du en spilleliste med låter innspilt de siste 2 åra fra en bestemt sjanger, ved hjelp av drag&drop? Tar ca 1 minutt i iTunes, å lage en smart spilleliste som sorter ut disse sangene fra tusenvis av sanger i biblioteket.

 

Apple var først ute med å markedsføre rævva av seg, ikke med å lage en brukbar dings. "Økosystemet" er noe jeg hører omtrent 3/10 foretrekke.

Really? Så du mener at Creative, Sony, Microsoft, osv, ikke markedsfører seg? Eller at de bare er håpløst talentløse og kaster sine markedsføringsmilliarder rett i dass siden Apple knuser dem med iPods gjennomslag i markedet?

 

MediaMonkey er på alle måter bedre enn iTunes. Og iTunes kan ikke alt. Den kan IKKE konvertere alle video/audio-filer. Den NEKTET plent å jobbe med enkelte WMA spor jeg skulle hjelpe søsteren min med å få inn på NaziPoden sin for et par år tilbake. I tillegg må jeg si at jeg aldri har erfart et mer tungvint program å sette seg inn i. Flere "datamennesker" på YouTube innrømmer å ha slitt med det og følt seg dumme som ikke har forstått det såkalte geniale systemet.

Du klarer altså heller ikke å være konkret, og komme med eksempler på hva som er "bedre". Typisk.

Nei, iTunes kan ikke alt. Men konvertere WMA-filer kan programmet, så sant Nazi-WMA-filene ikke er infisert med NaziWindows Nazi-fucking-DRM.

Nå er ikke mindre intelligente selvbestaltede "datamennesker" med stort eksponeringsbehov på YouTube min fremste referanse når det gjelder å vurdere brukervennlighet og funksjonalitet. Konstaterer bare at jeg selv ikke har problem med å finne ut av hvordan jeg bruker et såpass omfattende men likevel brukervennlig program som iTunes.

Og for de som lurer oå noe, så finnes det tutorials som "selv bestemor" kan skjønne her: http://www.apple.com/itunes/tutorials/

Det finnes innebygget hjelpefunksjon, det finnes et supportforum, man har Google, osv. Svar finner man alltid, om man gidder bruke 2 minutt.

 

Og btw, jeg kjenner til tilfeller av folk som har ødelagt iPoder i ren frustrasjon etter å ha blitt bitch-slappet i trynet av iTunes...

Det forteller vel mer om dine hormonstinne nazi-fjortiskompiser enn det gjør om iTunes...

 

PS. Det er SÅÅ kult å slenge ordet "NAZI" på alt man ikke liker, ikke sant? Skal fortsette med det tror jeg....kan jeg kalle deg NaziTorsk? :p

Endret av Newton
Lenke til kommentar
snip

 

Innlegget ditt inneholder en del gode poeng, men du ødelegger dem alle med din totalt meningsløse bruk av ordet Nazi i annenhver setning.

 

Og enda bedre at du ikke klarer å dy deg fra å gå på person i edit'en din, enten du prøver å være morsom eller ei. :no:

Endret av Hedonism
Lenke til kommentar

@Hedonism: Jeg prøver i det lengste å forholde meg saklig, og kan overse sleivbemerkninger en gang eller to i gemyttlighetens navn. Men jeg har sett meg _litt_ lei på at "enkelte" her _gjentatte_ ganger setter Nazi-stempelet på ting. Det er ikke bare unødvendig og provoserende, det er en jævla uting og respektløst med tanke på at nazisme og alt det medfører er et alvorlig samfunnsproblem som rammer mange, men som ligger langt utenfor denne diskusjonen. Derfor min lille utblåsning, som moderator selvsagt fjerner hvis det gikk over streken denne gangen.

Endret av Newton
Lenke til kommentar
Hvordan bygger du opp spillelister med drag&drop, altså uten å lage mappe-baserte "spillelister", der du må duplisere samme sangene flere ganger dersom du skal ha dem i flere "spillelister"?

Man hva i huleste er "enklere" med å rote rundt i mapper, når alt ligger organisert i iTunes? Det virker som et mantra som iPod-hatere må gjenta til det kjedsommelige, men _ingen_ har til nå kunnet forklare meg hvorfor eller hvordan dette skulle være enklere? Hvordan lager du en spilleliste med låter innspilt de siste 2 åra fra en bestemt sjanger, ved hjelp av drag&drop? Tar ca 1 minutt i iTunes, å lage en smart spilleliste som sorter ut disse sangene fra tusenvis av sanger i biblioteket.

 

MediaMonkey er på alle måter bedre enn iTunes. Og iTunes kan ikke alt. Den kan IKKE konvertere alle video/audio-filer. Den NEKTET plent å jobbe med enkelte WMA spor jeg skulle hjelpe søsteren min med å få inn på NaziPoden sin for et par år tilbake. I tillegg må jeg si at jeg aldri har erfart et mer tungvint program å sette seg inn i. Flere "datamennesker" på YouTube innrømmer å ha slitt med det og følt seg dumme som ikke har forstått det såkalte geniale systemet.

Du klarer altså heller ikke å være konkret, og komme med eksempler på hva som er "bedre". Typisk.

Nei, iTunes kan ikke alt. Men konvertere WMA-filer kan programmet, så sant Nazi-WMA-filene ikke er infisert med NaziWindows Nazi-fucking-DRM.

Nå er ikke mindre intelligente selvbestaltede "datamennesker" med stort eksponeringsbehov på YouTube min fremste referanse når det gjelder å vurdere brukervennlighet og funksjonalitet. Konstaterer bare at jeg selv ikke har problem med å finne ut av hvordan jeg bruker et såpass omfattende men likevel brukervennlig program som iTunes.

Og for de som lurer oå noe, så finnes det tutorials som "selv bestemor" kan skjønne her: http://www.apple.com/itunes/tutorials/

Det finnes innebygget hjelpefunksjon, det finnes et supportforum, man har Google, osv. Svar finner man alltid, om man gidder bruke 2 minutt.

 

Hadde du prøvd andre mp3-spillere eller lest tester så hadde du nok funnet ut at det er flere andre mp3-spillere som kan synkroniseres med Winamp, Meida monkey osv og i tillegg ha drag n drop. Det er faktisk også spillere som støtter på id3-tag visning (slik som Ipod) og sotering på mapper. Så da er det altså mulig å velge den måten en selv ønsker (eks Cowon D2).

 

Når du sier at Itunes tar WMA helt fint så stemmer ikke det heller. På Windows pleier det å gå noe lunde greit, men på Mac er det ikke så lett.

Lenke til kommentar
Fungerer heilt fint fram til den dagen du skal bruke fleire enheter eller PC-er, eventuelt prøve å legge musikk frå spelaren og inn på PC-en.

Å bruke flere iPods mot én Mac/PC er ikke noe problem, gjør det ofte selv. Å bruke en iPod mot flere PCer er heller ikke noe problem: http://support.apple.com/kb/HT1202

Hvorfor skal man legge musikk fra iPod over på PCen, når musikken i utgangspunktet er lagt over til iPoden fra PCen?

Når du har aktivert manuell behandling ja, men min erfaring med den gjennomsnittlege iPod-brukar er at dei ikkje har PC-kunnskapen til å finne ut av sånt utan hjelp.

 

Om ein rimeleg grønn person putter iPod-en i ein anna PC og kjører i gang med autooppdatering vil alt som ikkje finnes på både iPod og PC forsvinne og det som ligg på PC-en havne på iPod-en.

For min del er det ikkje noko problem, men eg har ikkje telling på kor mange gonger eg har måttet hjelpe andre med sånt.

 

At det ikkje er mogeleg å bruke dra-og-slipp er og ganske tåpeleg på ein av verdas mest populære spelarar som er så mykje i bruk. Du må ha eit eller anna program, Apple tilbyr iTunes, men der får du fort problemer om du skal innom fleire PC-er. Sånn sett er Ephpod, MM eller liknande eit betre alternativ i mine auge.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

 

Du har fått med deg at Apple ble saksøkt av Creative i 2001 for å ha kopiert UI'et til sin egen iPod...? Såvidt jeg ser, bygger fremdeles menyene tydelig på samme system som i 2001. Ikke noe galt i det, men skulle gjerne hatt en EQ som var verdt å bruke (egendefinert).

Apple ble saksøkt av Nazi-Creative fordi Nazi-Creative av en eller annen grunn fikk et patent i 2005, som var relatert til meny-basert UI på mediaspillere. Ikke fordi Nazi-Creative oppfant menysystemet, eller hierarkiske menyer, eller at Apple hadde kopiert noe, men fordi Nazi-Creative hadde et patent som _kanskje_ kunne brukes mot Apple, og var desperate nok til å bruke det. Det ble inngått et forlik, der Apple betalte Nazi-Creative 100 millioner $. Avtalen innebar også at Apple ville få "cash-back" når eller dersom Nazi-Creative lisensierte ut sine patentrettigheter til andre, og dessuten at Nazi-Creative ble med i "Made for iPod" programmet og senere lanserte en rekke produkt for iPod. Så her er det ikke godt å si hvem som tjente mest på forliket til syvende og sist...men Creative tjener sikekr like my på å lage tilbehør til iPod som de tjener på sine egne Nazi-mp3-spillere. ;)

Slike patentsøksmål for ting som Nazi-Creative definitivt ikke fant opp, er nok noe av grunnen til at Apple lærte leksa si, og søkte om patenter på alle bauger og kanter for iPhone før den ble lansert.

 

Det skal ikke være nødvendig å gjøre mer enn å drag'n'droppe filer og mapper inn på en såpass enkel ting. Til og med Engadget mener det er tungvint å gjøre alt som trengs for å få den igang (såvidt jeg så). Og iTunes er såpass inkompatibel med enkelte drivere at flere jeg har sett her i forumet mener iTunes bør svartelistes som virus.

Hvordan bygger du opp spillelister med drag&drop, altså uten å lage mappe-baserte "spillelister", der du må duplisere samme sangene flere ganger dersom du skal ha dem i flere "spillelister"?

Man hva i huleste er "enklere" med å rote rundt i mapper, når alt ligger organisert i iTunes? Det virker som et mantra som iPod-hatere må gjenta til det kjedsommelige, men _ingen_ har til nå kunnet forklare meg hvorfor eller hvordan dette skulle være enklere? Hvordan lager du en spilleliste med låter innspilt de siste 2 åra fra en bestemt sjanger, ved hjelp av drag&drop? Tar ca 1 minutt i iTunes, å lage en smart spilleliste som sorter ut disse sangene fra tusenvis av sanger i biblioteket.

 

Apple var først ute med å markedsføre rævva av seg, ikke med å lage en brukbar dings. "Økosystemet" er noe jeg hører omtrent 3/10 foretrekke.

Really? Så du mener at Creative, Sony, Microsoft, osv, ikke markedsfører seg? Eller at de bare er håpløst talentløse og kaster sine markedsføringsmilliarder rett i dass siden Apple knuser dem med iPods gjennomslag i markedet?

 

MediaMonkey er på alle måter bedre enn iTunes. Og iTunes kan ikke alt. Den kan IKKE konvertere alle video/audio-filer. Den NEKTET plent å jobbe med enkelte WMA spor jeg skulle hjelpe søsteren min med å få inn på NaziPoden sin for et par år tilbake. I tillegg må jeg si at jeg aldri har erfart et mer tungvint program å sette seg inn i. Flere "datamennesker" på YouTube innrømmer å ha slitt med det og følt seg dumme som ikke har forstått det såkalte geniale systemet.

Du klarer altså heller ikke å være konkret, og komme med eksempler på hva som er "bedre". Typisk.

Nei, iTunes kan ikke alt. Men konvertere WMA-filer kan programmet, så sant Nazi-WMA-filene ikke er infisert med NaziWindows Nazi-fucking-DRM.

Nå er ikke mindre intelligente selvbestaltede "datamennesker" med stort eksponeringsbehov på YouTube min fremste referanse når det gjelder å vurdere brukervennlighet og funksjonalitet. Konstaterer bare at jeg selv ikke har problem med å finne ut av hvordan jeg bruker et såpass omfattende men likevel brukervennlig program som iTunes.

Og for de som lurer oå noe, så finnes det tutorials som "selv bestemor" kan skjønne her: http://www.apple.com/itunes/tutorials/

Det finnes innebygget hjelpefunksjon, det finnes et supportforum, man har Google, osv. Svar finner man alltid, om man gidder bruke 2 minutt.

 

Og btw, jeg kjenner til tilfeller av folk som har ødelagt iPoder i ren frustrasjon etter å ha blitt bitch-slappet i trynet av iTunes...

Det forteller vel mer om dine hormonstinne nazi-fjortiskompiser enn det gjør om iTunes...

 

PS. Det er SÅÅ kult å slenge ordet "NAZI" på alt man ikke liker, ikke sant? Skal fortsette med det tror jeg....kan jeg kalle deg NaziTorsk? :p

 

1

Jeg sa det ikke var noe galt i kopiering, ettersom jeg driter i hvem som laget hva, så lenge det funker. Grunnen til at jeg kalte Apple for nazi et par ganger er at jeg synes det er råttent at man må registrere en konto på itunes for å få full tilgang til funksjoner (såvidt jeg vet). Altså, et tvunget regime for folk som ikke vet at det finnes itunes alternativer.

 

Likevel kommer du med en barnslig parade av ordet nazi og legger det sammen med Creative, som ikke på noen måte tvinger på folk sine egne løsninger som koster deg ekstra. Jeg brukte det såvidt, for å understreke hva jeg mener om denne måten å tvinge folk til å registrere seg med kortkode osv.

 

2

Jeg kjenner omtrent null personer per idag som bruker spillelister. Ikke at det er noe galt i å kunne bruke et program, men med f.eks. Sansa Clip kan du bruke både programmer og drag'n'drop til å legge til sanger og spillelister.

 

De fleste som kjøper en spiller som kan dyttes inn i en fyrstikkeske trenger ikke spillelister. Det har de en skikkelig spiller til.

 

Og kan du fortelle meg hvorfor jeg skulle ville bruke et prgram som oppfører seg som et virus på enkelte PCer for å legge inn musikk istedet for å bare dra hele mappen med sanger jeg har på mp3spilleren min inn? Jeg er selvfølgelig klar over at programmer kan lønne seg (og gjør det for mange), men jeg har ikke hatt bruk for dem på noen måte.

 

Altså; Klikk og dra. Ferdig. Enklere blir det ikke, og mesteparten av kjøperne av ting som Shuffle er ungdommer som liker det på den måten. Jeg klikker og drar EN gang, siden jeg faktisk har en egen mappe for musikk som skal på bærbart.

 

3

Påstår du ærlig talt at Apple IKKE markedsfører seg MER enn Creative, Microsoft og Sony (når det gjelder mp3)?

 

Jeg var i Canada for en liten stund tilbake. Nesten hver eneste reklamepause hadde en Apple reklame på samtlige kanaler tilgjengelig. Det var rett og slett sykt.

 

Ikke en eneste reklame for verken Sony, Creative eller noen andre.

 

4

Jeg glemte visst å si at jeg snakker om mer enn YouTube videoer av tilfeldige folk. Jeg snakker om en hel del folk jeg har hørt uttale seg.

 

Itunes er et greit program, men mangler noen funksjoner. Jeg fikk følelsen av å måtte snike meg innpå det for å få det til å virke skikkelig.

 

Jeg bruker SELVFØLGELIG ikke DRM :wallbash: Hvor stokk dum i hodet insinuerer du at jeg er!? Og jeg er redd jeg må gjenta meg; den konverterte alle sangene untatt en fra hvert album. Latterlig. Jeg endte opp emd å spørre "hvilken sang mangler du på det albumet" hele tiden.

 

5

Det forteller noe om ipod + Itunes løsningen sin effekt på en ellers rolig person. Jeg trodde ikke mine egne ører da jeg hørte det selv.

 

Drag'n'drop ER det ultimate for folk som bare vil ha de hersens sangene inn på mp3spilleren. Hvorfor ekskludere det når det er et såpass stort marked for det?

 

PS:

Jeg sa nazi EN gang for å understreke noe. Du sa det fjorten (se selv med Ctrl + F) . Jeg trenger ikke fortelle deg hvor barnslig responsen var.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...